Wanneer worden de sneeuw-kanonnen gebruikt?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

We zijn net terug van een hele leuke week snowboarden in Serfaus-Fiss-Ladis. (1e week van maart)

Een prachtige week gehad, maar naar ons idee had de kwaliteit van de pistes wel iets beter mogen zijn. De pistes waren namelijk redelijk ijzig op sommige plaatsen.

Ik ben de afgelopen 10 jaar alleen in Winterberg geweest, dus ik kan het alleen daarmee vergelijken. Maar in Winterberg hadden 's nachts toch echt de sneeuw-kanonnen aangestaan als er zulke ijs plekken waren.

In Serfaus-Fiss-Ladis zijn neem ik aan die smalle palen de sneeuw kanonnen? Genoeg sneeuw kanonnen in dat geval, maar die zijn heel de week niet gebruikt. Ik vraag mij dus af wanneer in dit gebied dan wel de kanonnen aan gaan? Pas echt als er kale plekken ontstaan?

En misschien zijn er ook mensen die dezelfde periode in dit gebied geweest zijn en die kunnen aangeven of andere skigebieden in Oostenrijk dit misschien anders aanpakken?

Alvast bedankt voor de response.

Beste Gerard,
Ik was afgelopen week ook in Serfaus, de kannonnen hebben de nacht van donderdag op vrijdag aangestaan. Verder is het gebruik van de kannonnen afhankelijk van het weer (temperatuur en luchtvochtigheid). Ik weet niet hoe het in Winterberg is, maar ik heb het idee dat ze in Serfaus wel weten waar ze mee bezig zijn. En anders ga je volgend jaar toch weer lekker naar Winterberg?

Hallo Gerard,

Ik ben ook in de 1e week van maart naar Fiss geweest. Er is inderdaad weinig gebruik gemaakt van de sneeuwkanonnen. Het was de meeste dagen ook minstens 5 graden boven nul. Dus het had geen zin om ze aan te zetten. In de nacht van donderdag op vrijdag vroor het pas echt goed waardoor ze wel aan konden. Logische verklaring.

Gerard, veel pistes liggen in de zon. S’namiddags worden de pistes door de sterkere zon(kan ook een melkzonneke zijn) wat zachter(dit hoeft geen pap te zijn). De ochtend nadien betekent dit ijzige pistes. Bij kouder weer kan dit idd voor de ganse dag/week zijn!
Wat was er hier aan de hand: Vooral de Fohn die 27 en 28febribari kwam opzetten heeft roet in het eten gegooit(Freezing level):
http://www.snow-forecast.com/resorts/Serfaus/hindcasts/2010-…

Plaats een reactie