Rode pistes in Serfaus Fiss Ladis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

We trekken komende winter naar Fiss met een groep vrienden. Eigenlijk hebben we ons laten meeslepen door de bende. Mijn vrouw en ik zijn immers vooral liefhebbers van blauwe pistes. Nu heb ik al gezien dat in Serfaus-Fiss-Ladis vooral veel rode pistes zijn.
Kan iemand me zeggen of ik me ongerust moet maken?
Welke zijn de dieprode pistes?
Zijn er ook rode pistes bij die eerder makkelijk zijn?
Alvast bedankt voor je reactie!

Ik wil je niet ontmoedigen, maar S-F-L is eigenlijk vooral voor gevorderde skiërs.
Dit ligt niet zo zeer aan de steilte van de pistes, maar vooral aan het feit dat veel van rode pistes nogal smalletjes zijn.

Valt allemaal reuze mee. Ik herken mij totaal niet in hetgeen door gast423 wordt gezegd. Pistes zijn allemaal vrij breed en goed te doen.

Wij hebben nu 3 jaar geskied in SFL en we vonden de meeste rode pistes goed te doen. Moet wel toegeven dat we vrij goed kunnen skieen en niet goed opletten hoe moeilijk een piste is (we komen overal wel beneden). Onze zoon van nu 5 jaar heeft vorig jaar (toen hij 4 was dus) in het hele gebied de rode pistes lekker meegeskied. Het jaar daarvoor (op zijn 3e) vonden we dat nog wat te spannend en hebben we vooral blauw geskied met hem. De piste naar Ladis was favoriet, maar ook verderop in het gebied was er voldoende te skieen met hem. Mogelijk moet je dan wel met de gondel terug naar het dal, want volgens mij zijn de dalafdalingen naar Fiss en Serfaus allemaal rood. Komt vast goed, als je alleen blauw wilt skieen heb je minder keuze maar er valt echt genoeg te skieen hoor!

Met SFL heb ik geen ervaring, maar in het algemeen zijn rode pistes vaak redelijk te doen als je het op je gemak doet. Je moet je niet laten opjagen door anderen en gebruik de breedte van de pistes als je je onwennig voelt.

Go with the snow!

Gast 423 stelt een vraag en gast 423 geeft antwoord???

Gast 423 stelt een vraag en gast 423 geeft antwoord???

Martijnski op 3 nov. 2012 18:27

Gast 423 had even geheugenverlies en toen begon hij dit topic, even later was zijn black-out al terug gedaan :)

@ Martijnski wat ben je bij !! zo alert, ik kijk daar geen eens naar ;-)

Dienten Die Alte schule

Kan dat niet aan t systeem liggen? Mocht de vragensteller serieus antwoord willen. Wij zijn vorig jaar naar Fiss geweest. Voldoende blauwe pistes in het gebied. Wij vonden de meeste rode en blauwe pistes goed te doen. Natuurlijk altijd wel stukje lastig afhankelijk van sneeuwkwaliteit.

De tweede gast423 was een van mijn collega’s die mijn computer even gebruikt heeft om me te jennen.
Het is een van die vrienden die me gaat vergezellen in Fiss ;-)

Het valt best mee… Sommige pistes zijn inderdaad smal, maar als je naar Serfaus gaat heb je mooie, brede pistes. De dalafdaling naar Serfaus (vooral het laatste stuk onderaan) is wel smal. Die naar Fiss is daarentegen weer prachtig, zeker bij goede sneeuwcondities!

Let it snow

Ik heb jaren geleden de ski’s aan de wilgen moeten hangen ivm knieproblemen met het bochten maken plus niet meer kunnen remmen.
Maar ik ben heel wat pistes daar (Serfaus) afgekomen ondanks dat. Meestal met een heel rustig tempo. Hier zullen sommige anderen skiers zich misschien wel aan geërgerd hebben. Maar de piste is er niet alleen voor de geoefende perfecte jakker-skier.
Mijn voorkeur (eis) was blauw en er is genoeg blauw aanwezig. Daarbij zijn sommige rood, dat wist ik alleen door de bordjes, anders had ik het niet eens geweten.
Ga vooral ook naar het achtergebied (Massner) , het is daar zóóó mooi en helemaal niet steil, tenzij je de zwarte per ongeluk neemt
De Waldabfahrt (bosafdaling dalstation) was steiler dan de Mittelabfahrt (dalstation). Mittelabfahrt is heel goed te doen.
De Waldabfahrt is dit seizoen aangepakt ;-) .
Jammer genoeg heb ik er niets meer aan, maar jullie wel.

Ik heb jaren geleden de ski’s aan de wilgen moeten hangen ivm knieproblemen met het bochten maken plus niet meer kunnen remmen.
Maar ik ben heel wat pistes daar (Serfaus) afgekomen ondanks dat. Meestal met een heel rustig tempo. Hier zullen sommige anderen skiers zich misschien wel aan geërgerd hebben. Maar de piste is er niet alleen voor de geoefende perfecte jakker-skier.
Mijn voorkeur (eis) was blauw en er is genoeg blauw aanwezig. Daarbij zijn sommige rood, dat wist ik alleen door de bordjes, anders had ik het niet eens geweten.
Ga vooral ook naar het achtergebied (Massner) , het is daar zóóó mooi en helemaal niet steil, tenzij je de zwarte per ongeluk neemt
De Waldabfahrt (bosafdaling dalstation) was steiler dan de Mittelabfahrt (dalstation). Mittelabfahrt is heel goed te doen.
De Waldabfahrt is dit seizoen aangepakt ;-) .
Jammer genoeg heb ik er niets meer aan, maar jullie wel.

Wintergast op 3 nov. 2012 23:14

Sorry, maar ik vind het onverantwoord om naar het Masnergebied te gaan als je onvoldoende kunt skiën. Die kunnen daar niks. Ik erger me er elk jaar weer aan.

Verder kun je het beste gaan skiën bij Plansegg en de afdaling naar Ladis. Op de Nordseite is ook wel een makkelijke piste: de Plazörabfahrt. De Möseralmabfahrt is prima te doen.

In Serfaus kun je de Mittelabfahrt doen en de Sattel-Süd (beide dalafdalingen). Verder is er nog het stuk bij de Lawensbahn, mooie, goede piste.

Ga vooral niet naar de Sattelkopf, Obere Scheid.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Waarom niet een paar uurtjes skiles, zodat je van het hele gebied kan genieten? Uit je schrijven kan ik opmaken dat jullie vaker zijn wezen skien. Dan moeten jullie de stap naar rood toch kunnen maken.

Verder een leuke gebied dus genieten zullen jullie zeker.

In dit gebied kan echt elke skier prima uit de voeten

Ik zie niet in waarom het onverantwoord zou zijn om naar Masner te gaan als je niet heel ervaren bent. Wij hebben dit vorig jaar met onze kinderen gedaan.

Mijn oudste had net de overstap van ski naar snowboard gemaakt en een paar daagjes les gehad en mijn jongste was net vijf. Dat ging prima met die kinderen.

Zeker als je terug komt heb je een hele mooie blauwe piste (Arrez-non-stop) en ook heen is het allemaal goed te doen over gemengd rood en blauw.

Het is dus echt niet zo dat Masner alleen voor zeer gevorderden is.

Ik ben vorig jaar met mensen die voor het eerst op het snowboard stonden naar Serfaus geweest (wel hier les gehad in Snowworld). Zelf ben ik al een gevorderde boarder. Genoeg blauwe pistes om je te vermaken hoor. Zowel Serfaus als Fiss hebben blauwe dal afdalingen.

De hoeveelheid rood komt voornamelijk doordat er veel pistes naast elkaar liggen op dezelfde helling. Bijna altijd loopt er dan ook nog een blauwe naast.

Ik zie niet in waarom het onverantwoord zou zijn om naar Masner te gaan als je niet heel ervaren bent. Wij hebben dit vorig jaar met onze kinderen gedaan.
Mijn oudste had net de overstap van ski naar snowboard gemaakt en een paar daagjes les gehad en mijn jongste was net vijf. Dat ging prima met die kinderen.
Zeker als je terug komt heb je een hele mooie blauwe piste (Arrez-non-stop) en ook heen is het allemaal goed te doen over gemengd rood en blauw.
Het is dus echt niet zo dat Masner alleen voor zeer gevorderden is.

Ton_ op 4 nov. 2012 13:22

Om bij de Pezid-bahn te komen, moet je sowieso via een aantal rode pistes waarvan ik vind dat het onverantwoord is. Neem gewoon een week skiles en je kunt er prima naar toe.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Inderdaad Thijmen. Als het niet voor je eigen veiligheid is en wel voor een ander.

Voor beginners uit Fiss naar Masner is prima te doen: Möseralmbahn - Südabfahrt - Komperdell - Lazid - Arzköpfleabfahrt - Scheidbahn - Moosabfahrt - Pezidbahn - Arrezjochabfahrt. De roden (Arzköpfle, Moos, Arrezjoch) zijn zeker niet de moeilijkste. Wel is vooral de Arzköpfle s middags wat hobbelig. Terug eventueel na de Moosbahn helemaal rechts houden, Lazidliftje pakken en zo naar het bergstation Lazid terug. Scheelt je een wat lastigere rode afdaling.

Rode pistes die ik als beginner+ zou mijden in SFL: alles va de Masnerkopf, Masnerabfahrt, Trujeabfahrt, Kerb, Seables,alles va de Sattelkopf, alles va de Schonjoch (Frommes kan wel), Adlerpiste en de Genussabfahrt. De rest is licht- tot middenrood :-).

@ gast 918, tja wat is een beginner, in mijn optiek is de route die jij aangeeft voor een beginner een forse tocht en aanslag op conditie en uithoudingsvermogen zeker als je de techniek nog niet beheerst.
Want van fiss naar de Masner is een behoorlijk stuk skieen en je moet ook nog weer terug. Meestal zijn de rode pistes dan niet meer zo mooi als in de ochtend en daardoor moeilijker. Vermoeide skieers vormen mijns inziens een gevaar voor zichzelf en anderen. M.a.w waarom direct zover weg als beginner. Zorg dat je eerst eens een paar dagen rode pistes pakt zonder daarvoor helemaal naar in dit geval de masner te skieen. Als je het goed onder controle hebt wordt het voor jezelf leuker en ook voor een ander.

@Gast 104: een beetje conditie vraagt het idd. Dat is volgens mij echter niet vanwege de steilheid, maar vooral vanwege de lengte. Steil zijn de genoemde pistes nergens, het laatste stuk vd Mittelabfahrt is steiler en moeilijker dan alle genoemde rode pistes. En die is blauw gemarkeerd, markering zegt dus lang niet alles. Eventueel kun je het nog iets verkorten door ipv de Süidabfahrt de Sunliner naar beneden te pakken. Dat alles 's ochtends doen is idd stukken makkelijker dan 's middags.

Het is voor iedere skiër natuurlijk anders. Ik kom al een hele tijd in SFL, heb daar zelf ook het skiën geleerd. Alle beginners die ik daar gezien heb, incl. ikzelf, konden na een dag of 4-5 zonder problemen naar Masner.

Ik heb in SFL een aantal jaar geleden skieen geleerd, wat overigens ook een fantastische week was qua weer. Ik heb me er prima vermaakt en ik denk dat andere beginners het er ook goed naar hun zin hebben. De rode pistes zijn, als je jezelf op een blauwe goed onder controle hebt, goed te doen. Zoals eerder gezegd, de Plannseggbahn en Konigsleithebahn brengt je naar mooie rode pistes waar je je goed uit kan leven. En ga lekker vroeg naar boven, als de pistes nog vers geprepareerd zijn, stop desnoods wat eerder. Er is niets zo beroerd als op een op hopen geskiede piste leren skieen.

It's all about the turns duuuuuude!

Eventjes wat nuanceren: rode pistes zijn niet bedoeld voor beginners, het kan natuurlijk dat je er eens een rode ‘moet’ pakken om ergens anders te geraken, maar als je nog niet parallel een blauwe piste afkan, dan moet je je niet te veel op de rode begeven. Erg vervelend voor gevorderde skiers, die beginners moeten ontwijken op rood en ook niet zo veilig ivm met snelheidsverschillen.

En dan ga ik nog eventjes wat meer nuanceren…heel veel staat met de sneeuwcondities!
De rode pistes die hier als relatief makkelijk worden gezien zijn zeker met een vers laagje en zoals Arjen al stelt, vroeg in de ochtend en goed geprepareerd, prima te doen. Einde van de dag kan het een heel ander verhaal zijn!
Maar mijns inzien zijn er in SFL sommige rode pistes die prima te doen zijn. Ik zou je er niet te druk over maken, rustig beginnen en de rest van de week genieten van dit mooie gebied (en hopen op een mooi pak sneeuw!)

Blijf vooral voor in het gebied daar zijn de meeste blauwe pisten
ik kom er al 7 jaar maar rood is ook voor beginnende skiers goed te doen.

@Matthijs;

Wat een onzin, je hebt maar te accepteren dat er ook beginners op de rode pistes zijn, een gebied is niet alleen voor gevorderden.

Gast450, uiteraard is een gebied niet alleen voor gevorderden! Maar ik ben het toch met Mathijs eens, soms zie je van de totale beginners op piste’s waar ze helemaal niet klaar voor zijn.
Dit is uiteraard vervelend voor de betere skiërs maar nog veel erger is dat het voor henzelf gevaarlijk is + dat ze daar toch nooit zelf plezier aan kunnen beleven?

@Matthijs;
Wat een onzin, je hebt maar te accepteren dat er ook beginners op de rode pistes zijn, een gebied is niet alleen voor gevorderden.

Gast450 op 12 nov. 2012 15:30

Als beginner moet je oefenen op de beginnerspistes en de blauwe pistes, zoals ik zeg kan het zijn dat je eens een rode ‘moet’ nemen om ergens te komen, maar mijdt ze als beginner zowel voor de andere gevorderde skiers als jezelf! Als beginner ben je een ernstig gevaar op rood!

wij komen al meer als 10 jaar in SFL dus elke piste ken ik op mijn duimpje
wat voor de een rood is is voor de ander weer blauw en wat voor de een rood is kan voor een ander alweer zwart zijn tja tis maar net hoe je het bekijkt mijn vrouw gaat nooit van een zwarte piste af maar perongeluk ging ze achter mij aan zonder het te weten zat ze ook ineens op zwart wat eigenlijk weer diep rood was ik vind dat alle pistes wel breed zijn tuurlijk zitten er ook een paar bij die wat smal zijn maar al met al zijn er in SFL pistes voor iedereen m.v.g. tomba

@Gast423, ski de eerste dag rustig van Fiss naar Ladis. Dit is een mooie brede blauwe piste en als je deze onder de knie hebt ga je de Moseralm op. Onder de Rastbahn is ook een brede blauwe piste. Ik weet zeker dat jullie na een paar dagen het vertrouwen hebben om de Frommes afdeling te doen. Veel plezier.

Rob

Plaats een reactie