Kind onvriendelijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Tip aan alle gezinnen met kleine kinderen en aan gezinnen die opa en oma meenemen: Ga niet naar Solden!
Solden is fantastisch skien, maar mijn hemel wat is het slecht voor kinderen. Voor kinderen die voor het eerst gaan skien moet je een hele toer ondergaan om bij de skiles te komen. Niet gezellig in het dorp een skiweide waar je even kunt kijken naar je kroost. Nee je moet net als de "echte skiers" een grote gondellift nemen, vervolgens meerdere trappen op en af en nog 200 meter lopen naar de skiweide…en dit alles kost je 15 euro per keer als je niet zelf skiet en/of geen skipas hebt. En er is geen speciale toegang voor een klein kind. Je moet in de rij staan en in de spitstijd betekend dit soms wel 45 minuten wachten. En dat voor een klein kind is niet prettig.
Daarom mijn tip, om teleurstelling te voorkomen, kies niet voor Solden indien je kleine kinderen hebt die skiles nodig hebben.

Of je had even op de pistekaart gekeken om te weten dat er geen beginnerspiste in het dorp was.
Maar dank voor de waarschuwing.
Mooi gebied voor beginners: Werfenweng

Kies niet voor een groot of druk skigebied als je je kinderen wil leren laten skiën? Wel goed dat je het online zet, zo weten anderen dit ook.

Met een beetje goede voorbereiding had je dat voor je vakantie ook al kunnen weten neem ik aan, beetje vreend dat je dan na je vakantie daarover gaat lopen klagen… beetje hetzelfde als naar willingen gaan en na de vakantie klagen dat er geen gletcher is…

Of je had naar de kinderweide op Innerwald kunnen gaan…Ja het is niet helemaal in het dorp, maar dan had je ook geen gondel hoeven te nemen.

En inderdaad misschien handiger om dit een volgende keer van te voren uit te zoeken, want dat kan een hoop teleurstellingen kunnen voorkomen…

If you snooze, you loose!

De oproep "ga niet naar Solden" vind ik dus 100% misplaatst, want wat ik hier lees is de gangbare situatie in de meeste ski-oorden. De gewenste situatie is een uitzondering.

Had even gezocht op dit forum voor vertrek in plaats van klagen na vertrek, er zijn topics genoeg geweest waarin de meest kind/opa/oma-vriendelijke oorden zijn besproken, inclusief oorden zoals Wengen (CH) met een kinderweide recht voor een straat met veel hotels.

In het hoogseizoen, zeker op een mooie weekenddag, sta je in menig ski-oord even lang of zelfs langer op de lift te wachten. Dat is niet kind-/opa-/oma-onvriendelijk, dat is gewoon de normale gang van zaken.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nou, ik zal er ook nog even overheen gaan ;-)

Inderdaad beste TS: kwestie van vooraf weten wat je boekt.

Op dit forum staan denk ik 10 topics met de vraag over kindvriendelijkheid.
En daar wordt Sölden nooit, ik herhaal: nooit in genoemd. is dat slecht? Nee, voor korte wachttijden en een oefenweide in het dorp zijn er andere gebieden, en die worden in die zelfde topics dan ook allemaal opgenoemd.
Mijn kindvriendelijke toppers: Rauris en Berwang, en iets minder Lermoos. Dat zijn dorpen waar de oefenweide lekker centraal ligt zonder met een lift te moeten en in het geval Rauris en Berwang staat er ook nog een koek en zopie tent naast.

Ik ben zelf skileraar in Sölden en had de afgelopen 2 weken (en deze week) uitsluitend NL kinderen in mijn klas.

Raad eens… Alle ouders hebben al
weer geboekt voor 2014. Ja, op Innerwald.

En 45 minuten wachten vorige week??? Hoogstens 15.

Skiën. What else.

Sorry hoor, maar een APARTE RIJ VOOR KLEINE KINDEREN? Mein Got, mensen takelen zichzelf wel erg veel privileges toe. Daar heb ik nog nooit van gehoord en dat is ook echt een absurd idee…

p.s. Ik heb zelf 2 redelijk jonge kinderen

Met een beetje goede voorbereiding had je dat voor je vakantie ook al kunnen weten neem ik aan, beetje vreend dat je dan na je vakantie daarover gaat lopen klagen… beetje hetzelfde als naar willingen gaan en na de vakantie klagen dat er geen gletcher is…

Gast642 op 24 feb. 2013 15:27

Hoezo in Willingen geen gletjser? ;-))

En er is geen speciale toegang voor een klein kind. Je moet in de rij staan en in de spitstijd betekend dit soms wel 45 minuten wachten. En dat voor een klein kind is niet prettig.

Gast501 op 24 feb. 2013 14:54

Had je dat verwacht dan?

Sorry hoor, maar een APARTE RIJ VOOR KLEINE KINDEREN? Mein Got, mensen takelen zichzelf wel erg veel privileges toe. Daar heb ik nog nooit van gehoord en dat is ook echt een absurd idee…

SerfausFissLadis op 24 feb. 2013 19:43

Vind ik een super idee, ik heb 3 kinderen dus altijd een mogelijkheid om snel boven te komen :D

Ze zijn trouwens te huur voor mensen die ook niet willen wachten :D

Kinderen te huur? Yes: eindelijk voldoe ik aan de criteria voor een familie-skipas. Bespaart in sommige gebieden veel geld… ;)

Wij zijn in 2008 in Solden geweest met onze dochter van toen een half haar oud. We konden prima met de kinderwagen in de gondel omhoog. En ja dit ging bij het dalstation via "de achterkant" met een lift, dus toch een soort van aparte rij

Deel 2: (ging iets mis). Boven in Solden een prima kinderdagverblijf zodat papa en mama heerlijk samen een paar dagen een paar uurtjes konden skiën. In januari in Gerlos geweest met onze dochter van inmiddels 4 jaar. Na 2 dagen oefenweide ging ze ook al met de gondel omhoog, dus hetzelfde ‘probleem’ als in Solden. In maart gaan we naar Serfaus. De oefenweide is hier bij het middelstation, zelfde ‘probleem’ als in Solden. Kinderen kunnen vaak al snel redelijk de berg afkomen waardoor ze de oefenweide snel ontgroeien. Volgens mij overal hetzelfde ‘probleem’. En nee Solden is niet erg gericht op kinderen, maar onterecht om het zo negatief neer te zetten.

Maar in zo’n lange rij kun je wel lekker op een croissantje knabbelen; scheelt ook weer ellende op het terras. ;)

Als kind had ik nooit een aparte rij boven nodig. Mijn voor- en doorsluiptalent was legendarisch… tip: vooral net doen alsof je het duits niet kan verstaan en onschuldige oogjes opzetten. Tegenwoordig werkt dit niet meer op mijn 45e, maar de glimlach blijft als ik zo’n kleine doerak naar voren zie schuiven. :-)

maar voor croissants moet je naar Frankrijk en daar liggen de meeste oefenweides gelijk in het dorp. Dan hoef je dus geen gondel te nemen en heb je weer geen tijd voor je croissant. wintersporten is eigenlijk een groot probleem ;)

Als kind had ik nooit een aparte rij boven nodig. Mijn voor- en doorsluiptalent was legendarisch… tip: vooral net doen alsof je het duits niet kan verstaan en onschuldige oogjes opzetten. Tegenwoordig werkt dit niet meer op mijn 45e, maar de glimlach blijft als ik zo’n kleine doerak naar voren zie schuiven. :-)

Gast184 op 25 feb. 2013 10:01

Haha. Wel vreemd, ik hoor mezelf dan altijd iets mompelen van ouders en kinderen en dan nog iets met opvoeding over wat wel en niet mag :D

goede voorbereiding is het halve werk. lees het vaak dat mensen klagen nadat ze in een skigebied zijn
geweest.

+1 @butje

Het uitzoeken en de voorpret is het halve werk, toch? Eén week skiën kan mij wel drie maanden plezier opleveren (lezen, zoeken, kijken, puzzelen, rekenen, boeken, plannen, regelen…).

Tip aan alle gezinnen met kleine kinderen en aan gezinnen die opa en oma meenemen:…heel verhaal…

Gast501 op 24 feb. 2013 14:54

Op welke gronde hebben jullie Solden dan geboekt ? Ik neem aan dat als je op wintersport gaat, dat je dan een gebied kiest dat aan je wensen voldoet ?

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

+1 [mention=“964”]@butje[/mention]

Het uitzoeken en de voorpret is het halve werk, toch? Eén week skiën kan mij wel drie maanden plezier opleveren (lezen, zoeken, kijken, puzzelen, rekenen, boeken, plannen, regelen…).

Cheizz op 25 feb. 2013 10:23

Sommigen hebben misschien iets anders te doen of een ander gedacht over plezier?
Maar aan de andere kant, het forum werd door de TS gevonden, dus zal die ook wel al wat kunnen lezen hebben.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Over kinderen genoeg te vinden, maar over honden is wel vaak zoeken. Weet iemand of in Solden de hond mee mag in de gondel? (We halen hem soms op voor de lunch boven aan lift of gaan een half dagje wandelen).
In chatel werden we verrast dat t niet mocht, terwijl in brixen en jaar eerder in fiss nergens een probleem werd gemaakt.

Tja, wie neemt er nu opa en oma mee. Ben zelf opa maar zou niet eens mee willen!! De ouders van de koters lekker heel de dag op stap en ik als ouwe lul zeker de hele dag op hun nakomelingen moeten letten en daar ook nog eens 15.00 euro per keer voor mogen betalen.

Sorry hoor, maar een APARTE RIJ VOOR KLEINE KINDEREN? Mein Got, mensen takelen zichzelf wel erg veel privileges toe. Daar heb ik nog nooit van gehoord en dat is ook echt een absurd idee…

p.s. Ik heb zelf 2 redelijk jonge kinderen

SerfausFissLadis op 24 feb. 2013 19:43

Ook niet eens met topic, en zelf 2x in Solden geweest, echter bestaat de aparte rij voor kinderen wel degelijk in meerdere skigebieden, dit los van wat ik hier van vind.

In sommige skiliften heb je om veiligheidsredenen een kinderzitplaats, op een gewone plek kan een klein kindje in sommige liften makkelijk onder de veiligheidsbeugel doorschuiven. Die aparte kinder-rij heeft meestal daarmee te maken, niet met extra privileges voor kinderen (heeft weinig zin, zo’n rij gaat meestal niet sneller vanwege het grote aantal kinderen in het hoogseizoen).

Wat de topic starter zoekt is een VIP rij voor ouders (of eigenlijk opa’s) met kinderen. Wat is het nut, want de begeleidende volwassene mag toch niet in een kinderrij!? :-) Op de luchthaven vind ik het 100% logisch dat ouders met kleine kindertjes voor mogen gaan in de wachtrij, bovendien vertrekt het vliegtuig pas als iedereen erin zit. Maar op de skipiste ben je er voor je plezier (althans dat hopen we :-) ), dus geen basis voor een voorkeursbehandeling van gezinnen.

In mijn jeugd, niet eens zolang geleden, werd je zelfs als kleuter nog geleerd op je beurt te wachten, zitplaats in de tram aan elke volwassene af te staan of zelfs volwassenen voor te laten gaan! (Dat laatste hoeft van mij niet).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Tja, wie neemt er nu opa en oma mee. Ben zelf opa maar zou niet eens mee willen!! De ouders van de koters lekker heel de dag op stap en ik als ouwe lul zeker de hele dag op hun nakomelingen moeten letten en daar ook nog eens 15.00 euro per keer voor mogen betalen.

Gast458 op 25 feb. 2013 12:00

Er zijn behoorlijk wat opa’s en/of oma’s die meegaan op wintersport om hetzij de gehele dag op de nog niet-skiënde kleintjes te passen, hetzij voor het halen en brengen van de net-skiënde kleintjes naar de marmotten-pistes terwijl de ouders de echte pistes opzoeken. Een behoorlijk deel van onze huurders heeft het reisgezelschap zo samengesteld.

gast 501. nou dat is een goede leerschool, volgende keer op deze site zoeken naar een kindvriendelijk gebied. b.v. met appatement op de piste, kinderklasje voor het app. Zodat Opa/ Oma b.v. vanaf het balkon al toezicht kan houden. Mocht je informatie willen hebben over zo’n gebied kan ik je wel wat aan de hand doen. Let er wel op dat de meeste mensen nu reeds voor 2014 geboekt hebben, als het gebied/acc goed bevallen is.

Bedankt voor alle reacties. Ik ben 41 jaar en ski al vanaf mijn 6e. Ik weet zeer goed waar ik over praat en ben geen azijnpisser. Dit jaar heb ik specifiek gezocht naar een kindvriendelijk skigebied en meer voorwaarden. Juist deze site heb ik daarvoor geraadpleegd, want het is een TOPSITE! Solden werd gekenmerkt als kindvriendelijk. Dat is het simpelweg niet. Als je zoals ons een kind van 11 maanden en een kind van 3,5 jaar hebt, ga je niet onvoorbereid op vakantie. Je gaat juist kijken waar alle facetten goed zijn (voor ons groot, kindvriendelijk, sneeuwzeker, hoog, niet te ver weg). Nogmaals Solden is fantastisch skien, maar gewoonweg niet aan te bevelen voor gezinnen met kleine kinderen. Het is een hele toer om je kind naar skiles te brengen of naar de opvang en je moet verplicht daarvoor een liftpas kopen. In mijn optiek is dat niet "klant/gastvriendelijk".
Ik wens alle mensen die nog op wintersport gaan een zeer fijne en voorspoedige vakantie!

Als je zoals ons een kind van 11 maanden en een kind van 3,5 jaar

Gast501 op 26 feb. 2013 17:43

Dan vraag ik me af waar het dan wel kindvriendelijk zou zijn met kinderen van die leeftijd. Fügen lijkt me dan een betere optie.

Skiën. What else.

Plaats een reactie