Tips voor Sölden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Deze winter gaan wij naar Sölden en ik ben op zoek naar persoonlijke tips:

  • Welke skischool is geschikt? Wij verblijven in de buurt van de Giggijochbahn.
  • Welke eetgelegenheden in het gebied zijn leuk en welke juist niet?
  • Welke liften zijn erg druk en hoe kun je deze drukte het best vermijden?
  • Welke pistes moet je zeker doen?
  • Is de €10 voor het dagje naar Hochgurgl de moeite? We zitten aan de skibus vast.
  • Andere tips mogen gerust gemeld worden!

We gaan overigens in de eerste week van de kerstvakantie.

Alvast bedankt.

❄️

-Een dagje Obergurgl/Hochgurgl is zeker de moeite waard(is een kwartier rijden vanaf Sölden).
-Elke week is er een skishow in Sölden en ook in Obergurgl. Die zijn allebei de moeite waard.
-In Längenfeld heb je de AquaDôme(Thermen) en dat is ook lekker na een dagje fanatiek skiën(ook een kwartier rijden van Sölden).

Slechte skischolen zijn er niet alleen soms een slechte skileraar(es) Voor restaurants kun je zien op deze site welke de beste reviews hebben. Persoonlijk vind ik bubi,s skihut fijn , en wirthaus am Giggijoch wel erg groot maar ook leuk voor evt niet skiërs je kunt hier de hele dag gewoon zitten lezen of internetten zonder dat iemand er wat van zegt.Iets bestellen is natuurlijk wel zo netjes
De Silberbrunnl is s,morgens het drukste is de verbindings lift naar de gletcher ook de hainbachkar is druk veel skiklassen starten hier. De Langeggbahn is vooral in het seizoen altijd druk deze verbind de Gaislach met de Giggijoch
Drukte vermijden is gewoon vroeg beginnen voor de skilessen beginnen.
Mooiste piste is van de top Rettenbach piste 33 of 32 en 31 dan 30 piste 7 en tot slot 9 aankomst Gaislachtalbahn dit is de langste afdaling zonder dat je een lift nodig heb ik dacht 12 km.
Ook mooi lekker knallen op de Tiefenbach vooral s,morgens vroeg nr 38
Hochgurgl is de10 euro zeker waard (moet je wel gelijk er bij zeggen bij het kopen van de skipas later kan niet meer) ook hier mooie afdalingen is met bus goed te doen

Löple alm voor een heerlijke lunch. Gampe alm voor de beste Jagatee. Corso voor super Italiaans eten. Aprés ski begint altijd bij Philipp op Innerwald en dan met de Zentrumlift naar het dorp. Dan naar Marco’s Treff en Zum Kuckuck. Viel spass!

Skiën. What else.

Bedankt voor de reacties!

❄️

Tips voor eten op de piste:

  • Wirtshaus op de Gigijoch, zit in het grote restaurant als je op de Gigijoch komt. Als je binnenkomt ligt het links (rechts is zelfbediening)
  • Gampe Thaya aan de 11 van de Gigijoch richting Gaislach.
  • Heide Alm, aan de 2 (kleine skiweg) aan de linkerkant van het gebied. Top eten en vooral veel zon!

Tips voor eten in het dorp:

  • Gusto. Midden in dorp. Niet duur en hele goede prijs-kwaliteitverhouding.
  • Het restaurant onder hotel Bergland: Wine and Dine, ligt aan de hoofdstraat . Hier kun je ook heel gezellig fonduen en racletten (wel vooraf reserveren). Ook kun je gewoon A la carte eten.

Voor een dagje niet skiën:

  • Thermen Aquadome in Langefeld

Andere tip: Sölden app downloaden. Als je binnen de app op “Skiresort” klikt en dan op Skimap Touch kun je via de legenda zelf kiezen wat je op de skikaart wilt zien. Bv restaurants en pistenummers. Echt heel handig!

Veel plezier!

Eten op piste:

  • Lople Alm, heerlijk terras om te zonnen en ligt stukje van de drukke pistes af
  • Bratkartoffelhutte, zelfde richting als Lople Alm, bij bezoek van deze hut moet je vervolgens dalfdaling doen.
  • Heide Alm, heerlijk in de zon met ligstoelen
  • Gampe Thaya met veel streekproducten en gerechten
  • Huhnersteig, aan de afdaling vanaf de gletschers (deze zomer geheel vernieuwd)
    Ik vermijd altijd de grote restaurants ivm drukte, schreeuwende kinderen en mindere kwaliteit eten.

Eten in dorp:

  • Corso, brug naast Fire&Ice oversteken, dan zit 'ie rechts op de hoek.
  • Gusto
  • Torggele Stube, tegenover het gemeentehuis
  • Tip: bij Hotel Liebe Sonne kun je ook eens aanschuiven voor een avondje dineren. Goede authentieke keuken. Wel reserveren van te voren.

Skischool:

  • Geen onderling verschil en prijzen liggen op een lijn.
  • Groene skischool heeft over het algemeen alleen maar Oostenrijkse leraren
  • Geel (Yellow Power) en Blauw (Skischule Solden) hebben over het algemeen de meeste NL leraren

Pistes to do:

  • Weltcuppiste op de gletscher
  • zwarte dalafdaling naar Gaislachkogl dalstation

Drukke liften:

  • Gigijoch tussen 08.30 en 10.00 (afhankelijk van vakanties) hartstikke druk met wachttijden van 45 minuten. Tip om voor de Kuckuck de bus te pakken naar Gaislachkogl waar wachtrij max 10 minuten is.
  • In de middag drukte bij Langegg lift. Tip is om deze over te slaan, naar dal te skiën (Gaislach) en vanuit daar de bus te pakken terug naar de Gigijoch (mocht je daar willen apres skiën of verblijven)
  • Met mooi weer naar gletscher? Zorg dat je de eerste bent, of ga pas later op de ochtend ivm drukt.

Apres ski:

  • Almrausch (voor liefhebbers van het Nederlands lied)
  • Schirmbar, voor typische sfeervolle Duits/Oostenrijkse apres ski
  • Marco’s Treff

Bedankt voor de uitgebreide info!

❄️

Weet iemand of het mogelijk is om onder aan de lift (Gigi)de skischoenen en ski’s 's nachts in een kluis(je) te doen?

Ja, dat kan. De sportshop van Rimml heeft daar een ski depot aan het dalstation.

@maarten2014; het kan ook bij Sport4you bij de Gigijoch (ligt aan de doorgaande weg net voor de lift). Hebben een geweldig depot met persoonlijke service, vaak zelfs een schnapps tijdens het omwisselen van de schoenen in de middag. Hele goede service!

Ik vond het uitstapje naar Obergurgl-Hochgurgl zeker de moeite waard. Mooie brede pistes en modern liften. Ook is het er een stuk rustiger dan in Sölden. Wij hebben zelf heerlijk gegeten tegen een redelijke prijs in pizzeria Nud’ltopf vlakbij het basis station van de Gaislachkogl lift. https://www.wintersport.nl/dorpen/solden/locatie/pizzeria-nu….

bart

Ik heb zelf nog niet eerder de uitstap naar Obergurgl gemaakt. Wel lijkt het me een echte toevoeging. Volgens de pistekaart een leuk gebied, en zeker leuk voor de afwisseling. Ik heb zelf wel eens Hochzillertal en Zillertal Arena gecombineerd in een week, voelde toen echt als een toevoeging.

Mijn favoriete piste is de langste, helemaal vanaf de gletschertop naar het Gaislachkogl Tal (15 km). Je heb veel blauw, maar ook stukken zwart of rood (kun je zelf een keuze tussen maken). Daarom een leuke afwisseling, en ik als pistebeest vind het al helemaal geweldig om kilometers lang af te kunnen dalen zonder een lift te moeten pakken tussendoor.

Daarnaast zou ik goed uitkijken met de verbindingslift Langegg (C31). Een half uur voor de middagpauze en een half uur voor het eind van de lesdag kan het daar wel wat ophopen. Verder zou ik de 2 stoeltjesliften meteen boven aan de Giggijoch proberen te vermijden rond deze tijden. Tussen de middag is dit dan wel weer ideaal.

Ik wilde verder nog één tip geven. Ik weet niet wat je niveau is, maar de grote bak van de Gaislachkogl II brengt je naar de top van de Gaislachkogl. Hier heb je heel mooi uitzicht, en een lekkere piste waar ik de condities meestal echt goed vind. Hij is alleen wel rood en zwart, dus niet voor iedereen geschikt. Er zijn namelijk ook wel echt uitdagende stukken.

wij gaan tijdens de krokusvakantie, weet iemand of er ook nederlandstalige les gegeven word in solden zelf
en heb je altijd sneeuwketting nodig om solden te raken

Wij gaan ook in de kerstvakantie skiën in Solden. Mijn zoontje van 6 gaat op skiles. Bij welke skischool kan ik het beste boeken als ik een Nederlandstalige leraar/lerares wil. Kom op internet uit bij Yellow en skischule solden. Via mail kom ik niet veel verder.

Iemand tips?

Als je gewoon in het dorp van Sölden moet zijn heb je bijna nooit sneeuwkettingen nodig.
Wat de skileraren betreft: ik weet dat er wel Nederlands sprekende leraren zijn maar niet bij welke skischool.

Zit de hamburgertent nog in Solden?

In de dorpsstraat zit een hamburgertent.

Hi.
Wij gaan met oud en nieuw naar solden. Iemand een tip voor oud jaars avond

Even goed dit topic in de gaten houden. Zoals het er nu naar uitziet kon Sölden nog wel eens de beste papieren hebben voor een week skiën vanaf volgende week!

Ja onder Katapult zit een hamburgertent. En even verderop voor BP zit Atik Grill met o.a. kebap. Nederlands sprekende skileraren, gewoon even skischool Yellowpower mailen, vaak hebben zij wel NL sprekende leraren. Bij de blauwen zijn ze weg inmiddels waaronder ikzelf en Severin.

Skiën. What else.

Plaats een reactie