Solden of Mayrhofen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

we zijn al weer een paar weken aan het oriënteren op wintersport 2012. Alleen moeten we kiezen voor Solden of Mayrhofen. Beide plaatsen nog nooit geweest!!

We gaan in de maand januari. Houden van Apres-ski (duitse apres-ski).

Iemand ervaringen met deze 2 gebieden??

Behoorlijk :) Ik ben zelf nooit in Mayrhofen geweest maar kan je wel alles over Solden vertellen. Ik denk dat ze qua gebied zelf ongeveer hetzelfde te bieden hebben. Mayrhofen ligt wel een stuk lager en heeft maar 1 verbindingspunt naar boven.

Qua apres ski kan je in Solden kiezen per land :) Hou je van holland, dan ga je naar de Alm Rausch.
Hou je van duitsland, dan ga je naar de Schirm bar, een hele gezellige uitbundige tent met veel duitse apres ski muziek en een luchtige sfeer. Het is een grote glazen iglo die elke dag stampvol zit en waar het echt feesten is tot 9u.
Hou je van een mix, dan ga je naar de Mogul waar je vanalles door elkaar houdt.
Hou je van wat meer rust, dan ga je naar de Kuckuck (openluch maar wel erg fijn)
Hou je van streekbieren, dan ga je naar de Bierhimml
En zo kan je nog wel even verder gaan.

Naar mijn mening is Solden top, je kan enkel wel wat last hebben van de drukte in de vakantieperiodes en ook de dalafdaling is niet altijd wat het zijn moet. Groot voordeel is wel dat de liften smorgens om 8u open gaan, dus je kan heel vroeg al vertrekken als je wil. Succes!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Mayrhofen heeft geen dalafdaling en maar 1 lift naar boven. Verder ligt het laag, dus niet altijd wit. Après ski heb je er meer dan voldoende.

Mayrhofen is veel goedkoper en heeft een super snowpark en je kan veel meer kilometers doen met een kleine verplaatsing …

Ja dat mayrhofen goedkoper is had ik al gezien aan de hotel prijzen… Die kleine verplaatsing is dan met de skibus zeker? En de pistes die je vanuit mayrhofen kunt doen is dat de moeite?

Apres-ski in Solden hoef ik me zo te lezen geen zorgen over te maken ;-)

Solden is qua skipas 231,50 euro voor 6 dagen.
Voor 7 dagen betaal je 258,00.

Qua gewone tweepersoonskamer kan je terecht in verschillende accomodaties voor om en bij de 50 euro per nacht per persoon.

Eten op de piste is helemaal niet duur, je betaalt 9 euro voor een spaghetti boven op de berg.

Het snowpark in Solden op de Giggijoch is best ok (al ben ik geen freestyler), kijk daarvoor even op deze website: http://www.snowpark-soelden.com/

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Sander: ivm apres-ski klopt wel, maar hou er ook wel wat rekening mee dat na 19u het beste er wel af is en het voornamelijk zatte nederlanders zijn die het straatbeeld ‘sieren’ :) 's avonds kan je nog voor wat deftig feesten terecht in de Mogul, Fire&Ice, Kuckuck. Er is ook een Kuhstall maar dat is meer een discotheek en dat zoek je op een skivakantie meestal niet.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Over de apres-ski ga ik niets zeggen, maar hoe kan je nou in hemelsnaam Mayrhofen en Soelden vergelijken qua skigebied?
Wat een bagger dat Mayrhofen, ben zelf in beide gebieden geweest.

Over apresski kan ik niets zeggen, moet meestal na het skien nog een uurtje autorijden…
Ben in beide gebieden geweest, Solden alweer wat langer geleden.
Wat beide gebieden gemeen hebben is dat er veel lompe mensen rondhangen. In Solden nog nooit zoveel gele sneeuw gezien als elders (wat wijst op veel Hollanders), in Mayrhofen zijn de afdalingen niet erg lang waar tegenover staat dat de liftbanen ook niet lang zijn. Solden is indrukwekkender, helemaal op grotere hoogten. (big3)
Het dorp Solden kan ik dus niets over zeggen, Mayrhofen ben ik afgelopen jaar een week geweest. Als je van nertsenbond en cyrillisch schrift houdt, ben je in Mayrhofen op je plek. Voordeel van Mayrhofen kwa ski: met de superskipas heb je toegang tot de andere skigebieden in het Zillertal, waarbij Gerlos/Konigsleiten/Krimml, Kaltenbach en de Tuxer Gletscher echt wel de moeite waard zijn om een dagje heen te gaan.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Mayrhofen lijkt mij ook wel wat omdat je met de super ski pas ook nog naar andere gebieden kan. Qua kilometers piste leek me die 2 wel aan elkaar gewaagd. Maar waarom vindt je het skigebied van Mayrhofen dan zo bagger??

Jah vorig jaar in Ischgl geweest. Daar kwam ook nertsen bond tegen. Dat vindt ik nou niet het meest storend… Maar bedoel je op de piste lompe mensen of enkel bij de apres-ski?

Mayrhofen is prima te doen, zeer zeker geen baggerskigebied, al mag iedereen zijn mening hebben. Ben er zelf 3 jaar aan een stuk geweest, met veel plezier overigens. Je hebt wel een dalafdaling b.t.w. maar dat is niet gevestigd bij de centrale lift (bij de ice-bar) maar er recht tegenover. De apres-ski is daar hartstikke goed te doen en voor elk wat wils. Overigens super pizza’s daar bij café Imbiss :-)

Gang is alles! Après ski kan alleen in de bergen :-)

Ik ben ook in beide geweest. Solden twee maal. Mayrhofen ligt laag en ik ga op vakantie om in de sneeuw te zijn. Deze garantie heb je laag in het Zillertal helaas niet altijd. Ook het dorp deed absoluut niet gezellig aan.
Solden vind ik qua skien super. De gletsjer is helemaal geweldig en je kunt er mooie lange afdalingen maken.
Nadeel; ik hou ontzettend van apres-ski, maar reeds twee maal heb ik vol in de urine gestaan in de toiletten in de Alm-rausch. Het stinkt er en is er ontzettend goor. Wil je wel netjes zitten, dan zit je tussen de Duitsers.
Serfaus is tot nu toe voor mij de beste plek geweest. Je kunt er flink feest vieren met alle nationaliteiten in een schone apres-ski bar, met beschaafde mensen.

Persoonlijk was voor mij Mayrhofen de minste van de plekken waar ik ben geweest. Solden ken ik niet, maar ik zou niet naar Mayrhofen gaan.
Apres-ski is top, helemaal niks mis mee. Maar de pistes zijn over het algemeen vrij kort. Moet wel zeggen dat ik het achterin het gebied bij Mayrhofen prima naar m’n zin heb gehad. En wat er afgelopen jaar aan bijgedragen heeft, is dat het allemaal kwa sneeuw niet best was. Maar daar kan Mayrhofen natuurlijk niks aan doen, wel deden ze hun best met de sneeuwkanonnen.
Ik vond het ritje richting de gletcher trouwens best lang, maar zeker wel de moeite waard. En natuurlijk is het jammer dat niet alles echt aan elkaar aangesloten is kwa skigebieden. Enne goedkoop! Ondanks al het gezuip ben ik nog nooit zo goedkoop uit geweest.

Wat is er bagger aan het skieen van Mayrhofen?
Bij de Penken heb je een paar lange liften omhoog, en vervolgens bovenin een kom met weinig hoogteverschil.
Dat kleine stukkie berg is helemaal volgeplakt met hoge capaciteit liften - mierenhoop, ontzettend druk. Enige mooie piste daar is die naar de lange 2persoons (komend seizoen vervangen) stoeltjeslift boven finkenberg (katzenmoos).

Dus als je van heel veel errug korte pistes naast elkaar op dezelfde berg houdt, mud en mudvol, dan ben je daar op zijn plaats.
Voordeel is dan weer wel, dat je een goed excuus hebt om te gaan apres-skien.

Die berg aan de overkant (met die gondel) heeft een mooie dalafdaling, maar die heb je na 2-3 keer ook wel gezien. Bovenin ook daar, alleen maar een reeks korte pistes op dezelfde helling.

Van oostblokkers heb je volgens mij in beide gebieden evenveel last. Volgens mij zijn er bepaalde weken die je moet mijden, dan valt het wel mee. Hun kalender loopt anders dan die van ons.

Nadeel van Soelden is dan weer, dat je van gigijoch naar rettenbach zo ontzettend veel in de lift zit en weinig skied.
In dat gebied vind ik de pistes van Gaislach naar beneden het mooiste, vooral die rode vanaf middenstation naar dal. Gaislachalm ook mooi.

En de kippen-grill aan de dalafdaling vanaf de gletscher is natuurlijk geniaal.

@Menno; Annemarie’s Huhnersteign? Perfect eten.

OK heb zo de indruk dat het 70% solden is en de rest mayrhofen… Zitten goede suggesties bij. En helpen me zeker met een keuze maken!! Maar hoe het skigebied is kan je niet zien op een kaartje. Moet je toch echt zelf mee gemaakt hebben. Dus alle ervarings deskundigen: bedankt voor jullie tips!

sander vroeg "Maar bedoel je op de piste lompe mensen of enkel bij de apres-ski?"

op de piste.
lui die met volle vaart op een beginnersgroepje af-stieren, groepen snowboarders die achter een bultje op de piste gaan liggen om uit te rusten, lui die bij een stilstaande groep mensen met een enorme sneeuwstuif tot stilstand komen, etc.etc.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

nu nog eens goede accomodatie zoeken. Denk dat het Solden gaat worden!!

Ken Solden niet maar Mayrhofen is top! Als de sneeuw een dagje minder is verplaats je met bus naar Hintertux.


http://bestskimovies.com

Precies!
De spijker op z’n kop, Newschooler.

Als we op wintersport gaan, dan lekker een half uur in de bus of auto zitten voordat je op de piste staat.
Als we naar het strand gaan, dan liefst naar Leiden aan zee. Tenminste, zo heb ik dat ook wel eens in een foldertje van hotelbonnen zien staan

Persoonlijk vond ik Solden juist een matig skigebied met niet heel erg veel uitdagingen.
Belachelijk duur qua huisvesting, eten en drinken, skipassen enz enz … ik ging er heen met het gevoel naar het beste skigebied te gaan maar ik kwam persoonlijk nogal bedrogen uit.

Ik vind/vond Mayrhofen juist een onderschat skigebied met voor elk wat wils, is de sneeuw een keer wat minder )je moet het treffen natuurlijk met het weer, afgelopen winter was echt niet best) dan kan je altijd nog de bus pakken naar Hintertux waar je zeker aan je trekken zal komen. de lokale bevolking vond ik er ook veel vriendelijker/behulpzamer dan in Solden, in Solden kreeg ik het gevoel een wandelende pinautomaat te zijn.

Wij gaan al jaren naar het Zillertal. Ook komen wij regelmatig in Mayerhofen. Vergeet niet dat je vanuit Mayerhofen naar Hippach kan skieen en dan heb je een tocht die de hele dag duurt!! Kilometers te over!!

We zijn eruit. Het wordt Solden! Planning is om in week 5 te gaan. Maar waar is eigenlijk de apres ski? Is dat rond de Giggijoch bahn?

Hey Sander, leuk! Goeie keuze :)
De apres-ski situeert zich voor 90% vlakbij de Giggijoch, dus kijk uit naar iets in die buurt als je ook wil feesten. Je hebt er de Kuckuck, Alm Rausch, Schirm Bar, Mogul, Bierhimml, …

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Klinkt goed!! Heb paar hotelletjes op het oog rond de Freizeit Arena. Zijn betaalbaar en op zich niet ver van de lift…

Zou het al druk zijn in Week 5??

Het Zillertal is een mooi en groot gebied. Nadeel (voor mij) is dat je relatief veel gebruik moet maken van bus en trein om van het ene dorp naar het andere dorp te komen. Daar heb je in Solden toch minder last van. De Pistes in Solden zullen verder een stuk uitdagender zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar Solden. Tips over Solden vind je op http://solden.startpagina.nl/
Heb je aanvullingen of tips, mail mij dan!

@Leo: Vergeet de gletschertour niet

Wat betreft de prijzen in Sölden: ik heb het idee dat het de laatste jaren wat is teruggeschroefd. Vorig jaar een grote (en lekkere) Schnitzel met frites op 3000 meter voor € 9,90 en 0,3 liter bier voor € 2,80 ( = omgerekend € 1,70 voor een fluitje).

Qua skigebied vind ik Sölden ook wat tegenvallen, maar niet minder dan Mayerhofen. Ischgl, St. Anton, Kitzbühel en Skiwelt steken daar echt een eind boven uit. Mooi en relatief rustig én uitdagend zijn de varianten vanaf de Gaislachkogeltop. Absoluut pluspunt van Sölden is dat je zo de apres ski binnenskiet!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Jaah het hotel in Solden is ondertussen ook geboekt. Hebben gekozen voor Garni Bellaria! @stefan: ga je startpagina eens uit pluizen. En de gletscher tour? Waar kan ik daar meer info over vinden?

@harry: dat zijn inderdaad wel redelijke prijzen. En als je op vakantie bent mag het geld toch wel rollen.MAAR, er moet natuurlijk wel kwaliteit tegen over staan ;-) Dus geen kouwe prak op je bord.

Plaats een reactie