Sölden (zomer)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Hoi,

Eerste week van september ga ik een week naar Sölden. Voornamelijk om wandelen, mountainbiken, kayakken/raften en/of evt trailrunnen. Een dagje met de auto op pad naar Innsbruck, kuhtai of Italie zie ik ook wel zitten. Ik zoek zelf altijd wel veel uit over dingen die er te doen of te zien zijn, maar hierbij stel ik gelijk de vraag of iemand tips heeft of “must do/see” in die omgeving?! of als iets niet de moeite waard is mag dat ook…

Andere vraag: is er in de zomer een bepaalde lift-pas waarbij je voor 1 prijs (welke prijs) meerdere liften kunt gebruiken? of weet iemand waar ik dat kan vinden?

Wat ik ook nog wel zou willen weten: zijn onderstaande toppen te bereiken zonder al te veel/extra uitrusting? Dan doel ik vooral op het niet nodig hebben van een pickel of touw. Die tochten starten dan vanaf de Braunschweiger Hütte, maar vanaf een andere begin locatie mag ook, dus als iemand tips heeft of andere aanraders dan hoor ik dat graag.
Grabkogel (3054 meter), twee uur
Hinterer Brochkogel (3628 meter)
Hinterer Brunnenkogel (3466 meter), drie uur
Innere Schwarze Schneid (3367 meter), drie uur
Linker Fernerkogel (3277 meter), twee uur
Rechter Fernerkogel (3300 meter), anderhalf uur
Schuchtkogel (3471 meter), drie uur
Tiefenbachkogel (3307 meter), tweeënhalf uur
Vorderer Brunnenkogel (3396 meter), drie uur

Bvd

*bericht bewerkt door Rogier op 20 jul 2016 20:47

Not all who wander are lost

Hallo Edwin, ik weet niet of je al gehoord hebt van de Area47 Maar die zou ik zeker ook bezoeken!
Als je accomodatie de Ötztal Premium Card inclusief heeft dan zijn hier al de bergliften inclusief: http://www.oetztal.com/oetztal-premium-card-sommer
anders kun je de normale Oetztal card nog aankopen: http://www.oetztalcard.oetztal.com/de
De Stuibenfall in het Ötztal is in ieder geval een Mustsee, net als de de gletsjer en het hoogste motormuseum van Europa in Obergurgl http://www.obergurgl.com/motorradmuseum
Over de verschillende toppen kann ik je helaas geen informatie geven Maar op de Website van het Ötztal vind je wel veel informatie over de moeilijkheidgraad van verschilllende wandelingen.
interessant mischien ook de Ötztal Trek: http://www.oetztal.com/oetztal-trek

groetjes Chrissy

Als je wilt wandelen gewoon de Alpenvereinsfuhrer kopen, eventueel met de topo kaarten van de AV. Genoeg keuzes, en er staat bij hoe lang het duurt en hoe moeilijk het is (maw, of je dingen nodig hebt).

Eventueel heb ik die van dit gebied nog wel tweedehands liggen, stuur me dan maar pb…

Erg mooi is ook een ronde over de Timmelsjoch ( Nieuw motormuseum) ,naar Merano (bloemen stad)in Italie en via Reschen ,Nauders enz weer terug. Aardig stukje rijden maar erg mooi.

Zolang je geen gletsjeroverschrijdingen gaat doen is een touw niet nodig.
Maar als er wel op gletsjers gelopen wordt dan neem ik aan dat je niet alleen gaat en dat jullie kennis hebben van touwtechnieken en reddingen in sneeuw en ijs. Heb je die kennis niet en gaat je route wel over gletsjers : neem een gids! Die heeft naast de essentiele kennis bij calamiteiten ook het materiaal (touw, borst en heupgordel) voor jullie.

Gezien de toppen die er op je wensenlijst staan is een pickel wel nodig. En net zo belangrijk: weten hoe je met een pickel moet remmen. Je zal aardig wat sneeuwvelden tegenkomen, en het zou ook zomaar al weer vers kunnen vallen in september (zelf meegemaakt dat zelfs de weg naar de gletsjers in september al gesperrt was ivm verse sneeuw).

Kaartmateriaal is te koop bij het tourismeburo in Sölden, en de diverse sportshops. In NL heben ze de kaarten ook via de webwinkel van de NKBV, sommige Bever-vestigingen (Den Haag) en Donner in Rotterdam.
De kaarten van de DÄV, de Alpenvereinskarten, hebben de voorkeur.

@Edwin. ik kan een collega nog even vragen die daar regelmatig komt. Die info heb ik echter pas half augustus ivm vakanties van beiden… ;)

Dank allen voor de nuttige tips!
@Chrissy, bedankt voor de tip. Die ga ik eens opzoeken. Voor die kaart ga ik eens navraag doen of dat erbij zit.
@ruudsan, Meran had ik inderdaad gevonden en lijkt mij een leuke stad voor een bezoekje. Ook de route over de timmelsjoch lijkt mij mooi en een leuke uitdaging. Denk dat we die wel gaan bezoeken.
@Hans-, ik zal zeker een gids huren of met een groep meegaan als het boven mijn niveau ligt. Heb wel enige kennis, maar zeker niet alles. Kaarten kop ik altijd. Nodige hike ervaring ook wel en sneeuwvelden oversteken is geen probleem, maar veel meer dan dat ben ik niet van plan en dat zal ik dan ook zeker niet gaan doen. Zeker niet alleen. Genoeg zelfkennis ;). Aantal toppen die wat lager, net boven 3000, liggen zijn op die manier te bereiken, volgens mij. Zoals ik las…
@Harm, dat mag uiteraard. Ik zie jou sowieso 19/20 augustus ;). Ga daarna pas weg…

Not all who wander are lost

Vergis je niet in de alpiene omstandigheden van de drieduizenders in het Ötztal.
Sneeuwvelden op die hoogte zijn net ff anders da op de “gewone” wanderpaden lager op de berg. Verder is het daar boven flink vergletsjerd dus er zijn maar een paar routes zonder gletsjeroverschrijding te doen.

Maar wellicht een idee: een C1 cursus van de NKBV. Als je dan toch die kant op wil, boek een cursus, pak een paar mooie toppen en leer gelijk hoe je de jaren erna zelfstandig zoiets kan doen. De NKBV heeft een mooie cursus in het Ötztal: https://www.bergsportreizen.nl/alpinisme/c1/oetztal…

Op naar Sölden :)

Not all who wander are lost

@Chrissy hoe zit dat precies met die Premium Card? Ik verblijf ook nog in het Otztal en zie dat m’n accommodatie op de lijst staat. Krijg ik deze pas er bij of moet deze nog aangevraagd worden? Zou wel top zijn als die er bij zit!

Als de accomdatie waar je verblijft op de lijst staat dan krijg je em gewoon daar ter plekke. Veel plezier!

Ik zat afgelopen zomer ook in Sölden. Onze accommodatie stond ook op de lijst van de Premium Card. Bij aankomst moesten wij wat gegevens invullen, en werd de kaart direct gemaakt. Ideaal, en veel activiteiten en liften inclusief!

Let it snow

Benieuwd of onze accommodatie er dan ook bij hoort…

Not all who wander are lost

Plaats een reactie