Ervaring Solden mbt skilift naar gletsjer.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Aankomende 9 Februari vertrekken mijn schoonvader en ik voor een 5-tal dagen naar de Alpen voor een korte skitrip. De bestemming staat nog niet vast, maar we kijken wel bijvoorbeeld naar Solden.
Vanuit Solden gaan er drie liften omhoog: giggijochbahn talstation aan de ene kant en aan de andere kant bergbahnen Solden (2 geloof ik).
Heeft iemand ervaring met het nemen van de bergbahnen lift en dan een stukje te skiën om vervolgens de langgeggbahn verder naar de gletsjer te nemen? Hoeveel tijd (extra) kost het om op deze manier de gletsjer op te komen?

Alle input is welkom!

Om naar de gletscher te komen moet je via de Gletscherexpress (gondel) en de Schwarze Scneid I+II (gondel).
Er zijn inderdad twee mogelijkheden om bij de gletscherexpress te komen
De route via de giggijochbahn (gondel) en de Silberbrunel (stoeltjeslift)
De route via de Gaislachkogel (gondel) en de Langeggbahn (stoeltjeslift)

Mij lijken beide routes even snel al kan het bij de langeggbahn rond de middag nog wel eens druk worden. Dit heb ik zelf zo ervaren, maar dan wel telkens in de vakantieperioden.
Enige voordeel van de route via de gailachkogel is dat je tussendoor een stuk kan skien naar de langeggbahn (of zelfs eerst helemaal omhoog naar de top van de gaislachkogel dan kun je eerst een lekkere afdaling maken om vervolgens naar de langeggbahn te skien)

Tevens is de giggijochbahn vernieuwd en zal deze route wellicht iets sneller zijn tegenwoordig.
@ccollins Hopelijk heb je iets aan deze informatie, ik zou de gondel pakken die het dichts bij je verblijfplaats ligt.

*bericht bewerkt door MaikelT op 23 jan 2017 12:05

Bedankt MaikelT!

Wat @MaikelT zegt. En geniet ze op de gletsjer, hij is heerlijk!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Ik ga misschien ook weer naar Solden. Was geweldig 5 jaar geleden. Huisje bij lift met kleine kamer maar netjes. Echter als het hard waait of sneeuwt kun je de gletsjer niet op. Toen 3 van de 7 dagen gesloten.

Oja op vrijdagen Soldenparty net onder de gletsjer…

*bericht bewerkt door Rolo1974 op 27 jan 2017 09:23

Ik ga misschien ook weer naar Solden. Was geweldig 5 jaar geleden. Huisje bij lift met kleine kamer maar netjes. Echter als het hard waait of sneeuwt kun je de gletsjer niet op. Toen 3 van de 7 dagen gesloten.

Oja op vrijdagen Soldenparty net onder de gletsjer…

Rolo1974 op 27 jan 2017 09:22

Party is nu iedere vrijdag op de Giggijoch.

En de gletscher vind ik (als de rest van het gebied open is) een beetje overschat. Leuke racebanen, daar niet van, maar de rest van het gebied vind ik leuker. Maar prima als iedereen in file naar de gletscher toe wil, dat houdt de rest van het gebied wat rustiger.

Hoe zijn de parkeer faciliteiten bij de liften in dorp? Wellicht dat we in Obergurgl - Hochgurgl gaan verblijven en dan met de auto indien naar solden gaan. Voor ons is vroeg op staan en als eerst bij de lift staan een makkie. Voordeel van kleine kids hebben :)

Dan zou ik gewoon in obergurgl gaan skiën.

Wil je toch een dag naar Sölden, bij de gaislachkogelbahn zit een grote gratis parkeergarage. Als je vroeg bent kun je daar prima staan.

Hierin moet ik @Hessel gelijk geven, de gletscher vond ik niet zo bijzonder… en toen wij er waren was het bovendien erg druk (2015 eind december) omdat het vooral groen was in geheel Oostenrijk, ofwel vooral witte linten kunstsneeuw pistes. Wel prachtig weer overigens :-)

Dat wil niet zeggen dat je er niet heen moet gaan, juist wel doen, lekker het hele gebied verkennen!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Natuurlijk hoort een bezoekje (of meer) aan de gletscher erbij. Maar ik heb de indruk dat hele massa’s echt dagelijks daar naartoe willen. En dat zou ik dan weer niet doen (tenzij de lagere pistes slecht of dicht zijn natuurlijk :))

Uiteraard zullen we het meeste gaan skiën in obergurgl, uit de gegevens kan je daar prima vertoeven voor 5 dagen skiën. Bedankt voor alle feedback!

Dan zou ik gewoon in obergurgl gaan skiën.

Wil je toch een dag naar Sölden, bij de gaislachkogelbahn zit een grote gratis parkeergarage. Als je vroeg bent kun je daar prima staan.

Hessel op 27 jan 2017 10:02

Ook bij de Giggijoch gratis parkeergarage en bij de Gaislach ook grote parkeerplaats achter en naast de gondelbaan.

Zelf vind ik het gebied bij Obergugl en Hoghgugle zelfs beter dan bij Sölden. Ik zat voor de kerst nog 4 dagen in Sölden en we zijn 3 dagen naar Obergugl/Hoghgugle gegaan. Heel veel rustiger en betere sneeuwkwaliteit. De Tiefenbachgletscher is sowieso een grote racebaan, maar de Rettenbachgletscher is nog wel aardig. De nieuwe gigijochlift is erg prettig en snel, fijner dan de gaisloch. Maar als je in Obergugl/Hoghgugl verblijft zou ik gewoon lekker opstappen bij de Gaisloch. Het is wel sneller om via de gigijoch naar de gletscher te gaan ipv de gaisloch schat ik zo.

Zelf vind ik het gebied bij Obergugl en Hoghgugle zelfs beter dan bij Sölden. Ik zat voor de kerst nog 4 dagen in Sölden en we zijn 3 dagen naar Obergugl/Hoghgugle gegaan. Heel veel rustiger en betere sneeuwkwaliteit. De Tiefenbachgletscher is sowieso een grote racebaan, maar de Rettenbachgletscher is nog wel aardig. De nieuwe gigijochlift is erg prettig en snel, fijner dan de gaisloch. Maar als je in Obergugl/Hoghgugl verblijft zou ik gewoon lekker opstappen bij de Gaisloch. Het is wel sneller om via de gigijoch naar de gletscher te gaan ipv de gaisloch schat ik zo.

andreasdehaas7 op 27 jan 2017 15:20

Terug ben je zo wie zo sneller bij de Gaislach vanaf de Rettenbach in 1 keer er naar toe zonder liften.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 29 jan 2017 19:22

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou ook lekker bij de Gurgls blijven. Heerlijk skigebied!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Twijfel niet langer! Solden is in mijn ogen een must see. Big 3 Rally is een goed idee voor een eerste dag om het gebied te leren kennen. Pistes zijn top, horeca op de berg is goed verzorgd en sfeer in het dorp is ook naar mijn smaak. Wij nemen vaak een depot onder aan de Gigijoch, hier kun je ook prima parkeren op het parkeer terrein of in de garage. Veel plezier!

If it is to be, it is up to me - Hatsjikidee!

Ik zit deze winter vier maanden in Sölden (skilerares). Heen naar de gletsjer via Gaislach of Giggijoch maakt niet veel uit qua tijd. Via Giggi ietsje sneller gok ik, maar je hebt het over minuten. Terug ben je sneller bij Gaislach, dat zal een minuut of twintig schelen misschien. Je hebt een lift nodig namelijk, Gaislach kun je in 1 ruk naar beneden skien vanaf de gletsjer, van >3000m naar iets van 1200m, hoe tof.

Indien je in Gurgl bent en in Solden een dagje wil gaan skien, zou ik de bus nemen.
Hierdoor kan je in Solden nog een drankje nuttigen.??

Plaats een reactie