Gletscher Sôlden in de zomer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Uit zwaar gemis kijk ik regelmatig naar de webcams in Sölden :-)

Als ik op de webcam van de Rettenbachgletscher, piste 33 zie, is het precies of ze de piste met iets hebben bedekt, precies witte plastiek.
Iemand een idee wat en waarom dit zou zijn ?

Volgens mij is het de befaamde isolerende folie, om te voorkomen dat de gletscher in de zomermaanden verder afsmelt.
Deze folie zorgt er voor dat de warmte en de zonnestralen niet kunnen doordringen tot de sneeuw. Daarnaast zorgt de folie er voor dat de koude van de sneeuw er voor zorgt dat deze niet verder smelt.

If you snooze, you loose!

Klopt Jeff, dat gebeurt overigens wel op meerdere gletsjers hoor. Zeker op gletsjers waar bepaalde palen in het ijs staan, worden er matten rondom gelegd om het af te schermen van de zomerzon.

In Solden doen ze dit al jaren, idem in Stubai (kijk maar eens naar de Eisgrat webcams)

null

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Allé, weeral wat bijgeleerd !
Bedankt voor de info.

Hetgeen me ook opviel deze winter is dat de bovenste sleeplift op de gletscher vlak na het begin bijna in de afgrond valt.
Ze zeggen toch dat zo’n gletscher elk jaar enkele centimeters schuift, bestaat de mogelijkheid dan niet dat daar een stuk afbreekt en de lift zo in de Pitztaler vallei valt ?

De laatste x dat ik in Solden was, was er ook daadwerkelijk een lift buitengebruik omdat die in het vallei was geschoven.

Plaats een reactie