St Anton 15 t/m 18 december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Het prikstuk in de foto is de verbinding tussen het bergstation van de Valfagehrbahn en het begin van de blauwe verzamelpiste in het Steissbachtal, richting St.Anton. De lift die je op de achtergrond ziet is de Arlenmähderbahn, de hut is de Ulmer Hütte.

Er zit ook nog een prikstuk bij het dalstation van de Zammermoosbahn

Prikken of niet, het ziet er schitterend uit vanuit mijn sombere zolderkamer. Skiën met tussendoor een bakkie koffie, lunch en een grote pils lijkt me een prima dagbesteding. Enne… een beetje prikken af en toe is goed voor de vetverbranding!

paskal, mooi om je report te zien. Ga zo door!

Die prikstukken vallen inderdaad ook best mee. Als je vooraf een beetje in schuss gaat, een beetje ‘schaatst’ en nog wat prikt ben je al weer op het hoogste punt.
Maar als je door bepaald materiaal (…) niet kunt schaatsen en prikken…:-)

St Anton 19 december

Omdat er vandaag wat zon werd voorspeld zijn we nog een dagje extra gebleven. Gelukkig niet voor niks want die zin die was er :)

Ditmaal er voor gekozen om met de auto naar Lech te rijden ipv de bus. Was prima te doen en parkeergarage kost net zoveel als de bus.

Er leken nog wat wolken te hangen maar toen we rond 9.30u boven kwamen waren die gelukkig al verdwenen en was de zon daar.

null

Ook afgelopen nacht was er weer een cm of 5 gevallen dus er lag een mooi vers laagje op de door de bully geprepareerde onderlaag. Beter dan dit wordt de wintersport niet: sneeuw in overvloed, vrijwel lege pistes en een zonnetje erbij.

null

Het was veel rustiger dan gisteren op de pistes omdat het natuurlijk geen weekenddag was. De pistes lagen er ook veel beter bij doordat er minder verse sneeuw was gevallen dan de voorgaande dagen: ze waren een stuk vlakker dan gisteren.

null

We hebben vandaag de paar pistes gedaan waar we de afgelopen twee dagen niet aan toe waren gekomen. Ook de Steinmähderlift was vandaa open. Onderstaande foto geeft een aardig beeld van vandaag.

null

Helaas betrok de lucht rond het middaguur maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben ons lang weekend met een perfecte laatste dag afgesloten. Dat er veel sneeuw is gevallen in de afgelopen dagen is goed te zien op de foto hieronder waar toch echt 5 auto’s naast elkaar staan.

null

Wat vond ik van Ski Arlberg? Een mooi gebied, maar de busverbinding van ca 30 min om van St Anton in Lech te komen is wel een minpunt. De pistes in St Anton zijn moeilijker dan in Lech waar je meer brede en vlakke pistes hebt. Op sommige blauwe pistes is St Anton zitten toch echt lastige rode stukken in mij ogen.

Ski-oorden waar ik ben geweest zij oa. Val Thorens (4x), Paradiski (2x), Mayrhofen, Kirchberg, Kronplatz en Serfaus. Vorig jaar december in Serfaus geweest en dat kon ons meer bekoren dan St Anton omdat het echt een aaneengesloten gebied is.

Op naar de volgende wintersport over ca 5 wk. Bestemming gaan we in de kerstvakantie maar eens uitzoeken.

Meer foto’s van vandaag: https://picasaweb.google.com/117762395190772588280/StAnton19…

1/ Wat vond ik van Ski Arlberg? Een mooi gebied, maar de busverbinding van ca 30 min om van St Anton in Lech te komen is wel een minpunt. De pistes in St Anton zijn moeilijker dan in Lech waar je meer brede en vlakke pistes hebt. Op sommige blauwe pistes is St Anton zitten toch echt lastige rode stukken in mij ogen.

Ski-oorden waar ik ben geweest zij oa. Val Thorens (4x), Paradiski (2x), Mayrhofen, Kirchberg, Kronplatz en Serfaus.
2/ Vorig jaar december in Serfaus geweest en dat kon ons meer bekoren dan St Anton omdat het echt een aaneengesloten gebied is.

1/ mee eens, maar zodra je Lech beter bereikbaar maakt, vervalt de exclusiviteit van het dorp.

2/ weer mee eens, fiss-ladis-serfaus is beter aaneen gesloten. Maar door de ligging op de zuid-oostkant zijn de pistes daar op zonnige dagen al vroeg papperig, en tegen de namiddag ijzig. Wat dat betreft vond ik de Lechse pistes het fijnst. St Anton ben ik 1 dagje geweest tijdens hevige dooi, kan daar dus niet veel over vertellen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Ferdinand Heb de door jou genoemde gebieden ook meerdere keren bezocht en ben het met je eens.
Lech/Zurs kiezen er bewust niet voor om aansluiting met andere gebieden te krijgen om een stukje exclusiviteit te houden. Het gebied van Lech vind ik zelf een prettiger gebied doordat de pistes betere aansluitingen hebben en het allemaal wat beter gestructureerder over lijkt te komen dan Sankt Anton.
In Sankt Anton zijn m.i. wel wat betere skieers en boarders te vinden, dit omdat de pistes toch een wat hogere moeilijkheidsgraad hebben.
Het gebied Serfaus-Fiss vind ik ook een zeer prettig gebied en het is voor ons een goede mix van mooie pistes, lekkere relaxte en gastvrije sfeer en vooral de goede en kindvriendelijke skischool voor ons zoontje. Nadeel vind ik toch wel de enigzins mindere sneeuwzekerheid… Aan de andere kant ook wel relaxt qua zonne uren door ligging op een zonne plateau.

Show your skills at the white hills

@Ride Highlife

Lech is hard op weg naar een aansluiting met Warth/Schrocken. Mogelijk volgend jaar al!

Die wens was/is er al heel lang vanuit Warth/Schrocken ja, dat klopt. Heb altijd wel begrepen dat de interesse hiervoor vanuit Lech minder was. Met alle respect maar Warth is natuurlijk maar een relatief klein plaatsje met niet echt state of art liften.

Maar goed, het zou kunnen dat de verbinding er nu echt gaat komen…

Show your skills at the white hills

@Ride Highlife

Vrees dat je niet goed op de hoogte bent: Warth/ Schrocken is niet groot, maar heel modern.
Skilifte Lech is overigens grootaandeelhouder aldaar…
En de eerste stap naar aansluiting is al gezet: De nieuwe Weibermahdbahn in Lech is duidelijk gebouwd op uitbreiding richting Warth, het dalstation is voorbereid als middenstation.
Als alles goed verloopt is die er volgend jaar, en kan Lech/Warth/Zurs plotseling bogen op zo’n 180 km pistes (115 lech-zurs + 65 warth-schrocken)

@Langerzug,

Die voorbereiding van de Weibermahdbahn als middenstation is inderdaad goed te zien. De dalzijde van het huidige dalstation is namelijk tijdelijk dicht gemaakt met hout terwijl de rest van het station van stevig materiaal is gemaakt. Wel een gave lift met om de twee stoeltjes een gondel. De lift is nog zo nieuw dat er nog niet eens een naam op staat en als je in de gondels stapt ruik je de nieuwigheid van de bankjes zelfs :)

null

@Langerzug:

laat ze maar kletsen! Ik heb het boekje van Andy Thurner in mijn rugzak en heb nergens last van.
Arlberg is gewoon een schitterend gebied wat gemakkelijk is aan te rijden vanuit Nederland. Hoogte punt voor mij blijft toch het "rondje" vanuit St. Anton over de Valluga naar Zürs; met de Trittkopfbahn omhoog en over de Flexengalerie naar beneden naar Stuben en vandaar weer via Alpa Rauz terug. Ik weet dat dit soort tochten niet voor iedereen is weggelegd; maar juist daarom gaat de discussie welk gebied de mooiste pistes heeft of het beste is ontsloten langs me heen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

prachtig verhaal Paskal (dit verdient een extra groen streepje :-D!). En wat dat mooie weer betreft op de terugweg… dan heb je ieder geval geen last van ellenlange files moet je maar denken.

@Paskal, Wat doe je mij en de rest hier in Nederland aan?
Prachtige foto’s en ik krijg alleen maar meer zin om te gaan.
En jouw rapportage maakt het wachten alleen maar moeilijker ;) .
Maar leuk dat je ons op de hoogte wilt houden en ons laat zien dat wij toch nog een sneeuw rijke winter tegemoet gaan

Prettige vakantie nog verder

@Pascal
Dat van die provisorische houten afsluiting had ik inderdaad ook vernomen. Het bevestigt het idee dat de aansluiting komende zomer gebouwd gaat worden (overigens hoorde je aan het eind van de vorige winter zelfs geluiden dat die verbinding er nu al had kunnen zijn)
De vergunningen schijnen helemaal geregeld te zijn, nu lopen er nog onderhandelingen met de grondeigenaren. Grote kans dus dat het volgend seizoen zover is.
Een mooie uitbreiding van het gebied, nu maar hopen dat het er niet toe leidt dat Lech overlopen wordt door skiers die via Warth komen… één van de grote pluspunten van Lech is de relatieve rust op de pistes en bij de liften, ook in het hoogseizoen…

@Ride Highlife

Vrees dat je niet goed op de hoogte bent: Warth/ Schrocken is niet groot, maar heel modern.

@Langerzug Vrees dat ik je gelijk moet geven…
Het is alweer een aantal jaren (4) geleden dat ik Lech heb bezocht voor onze wintersport. Hetgeen ik aangaf was gebaseerd op de verhalen die ik toen hoorde van de '‘locals’'en de hoteleigenaar van het hotel waar wij verbleven.
Heb mij daarna eigenlijk niet meer ‘‘verdiept’’ in dit verhaal.
Verder ben ik het eens met je dat het Arlberggebied gewoon een super gebied is; ongeacht of we nu praten over Lech,Sankt Anton,Warth

@Paskal Mooie foto,s en een leuke reportage !
Leuk om te zien en te lezen.

Dank voor de complimenten. Vanochtend rond 10u St Anton weer verlaten omdat er morgen in NL helaas weer gewerkt moet worden. Uiteraard sneeuwde het weer stevig. Op de Arlbergpas zag het er dus ook aardig wit uit.

null

Ook de autobaan richting Bregenz lag er aardig wit bij, maar gelukkig waren wel beide rijstroken beschikbaar. Het ging wat langzamer, maar we hadden toch geen haast.

null

De auto wordt er met name aan de voorzijde wel wat vies van :)

null

Door de wat lagere snelheid (en daardoor zuiniger rijden) konden we zonder te tanken van St.Anton naar Oosterhout (NB) rijden in 8,5u dus ons hoor je niet klagen. Op naar de volgende wintersport!

@Pascal,
leuke reportage en leuke foto’s. Doet me goed om te zien dat hetgebied er al weer goed bij ligt.
Thx

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@ Pascal
Vandaag had je door de Arlbergtunnel teruggemoeten. Arlbergpass tussen St.Christoph en Stuben afgesloten. (1e foto in je laatste bericht). En de Flexenpass ook.
Lech en Zurs onbereikbaar.

@Greenfield, dank voor de complimenten. Er ligt genoeg sneeuw momenteel.

@Langerzug: las het inderdaad al op de pagina van Lech/Zürs. Onvoorstelbaar dat het daar maar als een dolle door blijft sneeuwen. Ons vertrek gisterochtend lijkt dus aardig getimed ;)

prachtig verhaal Paskal (dit verdient een extra groen streepje :-D!)

Remco op 20 dec. 2011 09:49

Die heb ik nog niet gezien, maar ik kick niet zo op groene streepjes hoor :)

Plaats een reactie