zeer slechte pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

@bartvwg: smaken verschillen, maak mij er maar voor wakker. Beetje hobbeltjes draaien een stuk gemakkelijker :)

evr66 op 29 jan 2019 19:49

Zolang ze het niet verkopen als geprepareerde piste, mij niet gelaten. 😉
Maar echt mijn ding niet. Ik vlieg al het decor in als ik het zie. 😛

Bla, bla, bla.

Overigens is de 100 op de foto met die bulten mijn natte droom piste 😎
Slecht is een relatief begrip.

Inderdaad, zou ik dat zelf ook heerlijk vinden maar ik ben het wel met de @Ollie1 eens dat als je een geprepareerde piste verwacht, dan is dit het niet.

Maar zoals gezegd, kunnen ze er wel wat aan doen?

Ik vermoed, dat als dit een drukke piste is, en een verbindings piste, dat ze dan heus wel hun best doen, maar ja, hij moet op een gegeven moment wel open.

Elke sneeuwval is weer anders. Temperatuur voor tijdens en na de sneeuw, vochtigheid, zonne-instraling etc.

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 20:44

De 100 wordt als verbindingspiste door iedereen geskied die richting Zurs / Lech wil. Niet zo vreemd dus dat hier na de verse sneeuwval (losse) sneeuwbulten ontstaan. Waarschijnlijk ziet het er bij bv Rendl heel anders uit.

Probleem met pistepreparatie (waarschijnlijk kort voor opening ivm sneeuwval) en grotere hoeveelheden verse sneeuw (+10cm) is dat die zo zacht zijn als boter. Eigenlijk heeft pistepreparatie in dergelijke weersomstandigheden enkel een kosmetisch nut en dus bijna geen zin. Een piste moet minstens een uur of 6/8 goed uitharden wil die een dag uithouden. Maar goed ik ken de situatie niet en ook niet hoeveelheid sneeuw die viel. Mogenlijk liggen dezelfde pistes in een droge periode er perfect bij.

Dit gaat -zoals al gemeld- niet over slechte pistepreparering. Ook in St.Anton worden alle pistes elke nacht grondig geprepareerd.
Dit gaat in eerste instantie inderdaad over verse sneeuw die mogelijk tijdens of na het prepareren gevallen is, en daardoor zachte pistes oplevert, die al heel vroeg in de dag in buckels overgaan. Dit gebeurt in alle skigebieden na sneeuwval.

Toch is dit een vaker gehoorde klacht over St.Anton. Het gebeurt namelijk ook op dagen dat er geen verse sneeuw gevallen is. Structurele oorzaken zijn de relatief steile pistes, of anders gesteld, bijna alle pistes (ook blauwe) hebben wel steile stukken, waar sneller buckels ontstaan. Hetzelfde geldt voor relatief smalle pistes (in combinatie met veel skiers), waarvan er ook een aantal in St.Anton zijn. Hierboven op komt nog dat het gebied relatief vaak en veel verse sneeuw krijgt, en de meeste pistes op het -zonnige- zuidwesten liggen.
Berucht zijn de dalafdaling en de al besproken lange piste nr 100. Deze laatste is sinds de verbinding naar Zürs-Lech inderdaad tamelijk catastrofaal geworden, en meestal al vroeg op de dag.

Het is zeker waar dat het hoofdskigebied van St.Anton vanouds niet geschikt is voor liefhebbers van gladde pistes. St.Anton is heel beroemd, en daardoor een publiekstrekker. Maar ‘het grote publiek’ weet vaak niet dat St.Anton eigenlijk niet helemaal geschikt is voor ‘het grote publiek’
Je ziet dit ook in de grote stroom skiers die sinds de verbinding naar Lech op zoek gaat naar de lekkere cruise-pisten, en de rampspoed die daardoor ontstaat op piste nr 100.

St.Anton is alleen een paradijs voor liefhebbers van pittige pistes en de vele off-piste mogelijkheden

Voor strakke pistes kun je het hoofdskigebied van St.Anton beter vermijden. Je zult steeds tegen buckels aan ‘lopen’, ook op Gampen-Kapall.
Rendl is een goed alternatief.
En inderdaad Lech-Oberlech-Warth. Maar maak niet de fout om op de ski naar Lech te gaan, want dan krijg je -in Zürs- nog veel meer buckels, en wachttijden. En op het moment dat je in Lech bent, moet je alweer aan de terugweg gaan denken.
Ga daarom direct met auto of bus naar Lech.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 29 jan 2019 23:05

En dan te bedenken dat ik nog op piste 100 heb geskied toen het nog helemaal geen piste was, maar nog slechts een skiroute.

Die 100 ziet er zo inderdaad fantastisch uit 🤩. Zachte bultjes op door te knallen.

Zoals door velen gezegd is het de piste die je door moet om naar de Trittkopfbahn en de aansluiting met Lech en Zürs te gaan. Dat + veel beginners en een beetje sneeuw 's nachts geeft dit resultaat. Daar kan je niet tegenop prepareren.

Als je verder naar beneden skiet richting Stuben zal de piste er allicht en pak beter bijliggen wegens minder volk. Zo zullen er vast nog wel pistes zijn.

Misschien dat je de lat toch iets te hoog legt, en een beetje uit het oog verliest dat de natuur toch nog veel te zeggen heeft in de bergen.

De vorming van hobbels heeft niets met beginners te maken.

En dan te bedenken dat ik nog op piste 100 heb geskied toen het nog helemaal geen piste was, maar nog slechts een skiroute.

DrPhil op 29 jan 2019 23:03

Toen lag het er vast strakker bij omdat er veel minder volk overheen ging. Soms zijn rustige zwarte pistes ook makkelijker dan drukke rode.

De vorming van hobbels heeft niets met beginners te maken.

Wunderkammer op 30 jan 2019 08:05

Soms wel. Zet ze op een piste ‘boven’ hun niveau en ze schuiven de ene hobbel na de andere bij elkaar.

Bla, bla, bla.

De vorming van hobbels heeft niets met beginners te maken.

Wunderkammer op 30 jan 2019 08:05

Beginners maken veel meer hobbels dan gevorderde skiers. Beginnende skiers maken veel meer bochten per afdaling, daarnaast maken beginners geslipte bochten en daarmee verplaats je ook nog eens veel meer sneeuw dan met een gesneden carve bocht. Als je 2 precies dezelfde afdalingen naast elkaar zou leggen en je zou op de ene 100 ervaren skiers met carvebochten naar beneden gaan en op de andere 100 beginners met geslipte bochten dan is het een wereld van verschil hoe de 2 pistes er na afloop uit zullen zien.

Born to Ride

Volgens mij heeft @rogier daar een keer over geblogd. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij was het een beetje lood om oud ijzer. Beginners maken meer bochten, maar gaan veel langzamer en verschuiven dus veel minder sneeuw.

Veel verse sneeuw is leuk, maar daar hoort dit op drukkere (en dat zijn vaak blauwe) pistes misschien wel een beetje bij.

Wat @martin7182 ook zegt, met slechte pistes kun je vaak het, op de pistekaart, lastigste alternatief nemen, veel rustiger en soms dus ook makkelijker.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Piste 100 heeft tegenwoordig al om 10.00 uur hobbels.
Doordat er zoveel mensen vanuit St.Anton naar Lech willen. Daaronder is echter minder dan 1% beginners/licht gevorderden.
Simpele conclusie: we doen het allemaal samen

Piste 100 heeft tegenwoordig al om 10.00 uur hobbels.
Doordat er zoveel mensen vanuit St.Anton naar Lech willen. Daaronder is echter minder dan 1% beginners/licht gevorderden.
Simpele conclusie: we doen het allemaal samen

Wunderkammer op 30 jan 2019 08:25

Een blauwe verbindingspiste in een groot en bekend skigebied en dan minder dan 1% beginners? Yeah right…

Born to Ride

Ga maar een keer kijken.
Bovendien: wat maakt het uit? Jij was nooit beginner?
Gewoon accepteren dat we er allemaal aan meewerken, en niet naar een zondebok zoeken! Want dat is het…En vertellen dat jij geen beginner meer bent, maar het heul goed kan…

En dan te bedenken dat ik nog op piste 100 heb geskied toen het nog helemaal geen piste was, maar nog slechts een skiroute.

DrPhil op 29 jan 2019 23:03

Toen lag het er vast strakker bij omdat er veel minder volk overheen ging. Soms zijn rustige zwarte pistes ook makkelijker dan drukke rode.

Martin7182 op 30 jan 2019 08:09

Ja, toen waren we de enigen. Je moest toen nog met de bus terug. 1992 of 1993 was dat. En als je nu ziet hoeveel mensen daar overheen gaan.

Ga maar een keer kijken.
Bovendien: wat maakt het uit? Jij was nooit beginner?
Gewoon accepteren dat we er allemaal aan meewerken, en niet naar een zondebok zoeken! Want dat is het…En vertellen dat jij geen beginner meer bent, maar het heul goed kan…

Wunderkammer op 30 jan 2019 08:51

Als je alleen al naar de houding van veel skiërs kijkt op die foto zie je al dat een behoorlijk deel beginner is. Ik zoek geen zondebok, ik leg alleen maar uit waarom beginners meer hopen maken dan gevorderden. Als jij dan met de mededeling komt dat minder dan 1% beginner is daar dan kan ik je gewoon niet serieus meer nemen. Of jij vind alleen maar iemand die voor de eerste keer op ski’s staat een beginner/ licht gevorderde.

Born to Ride

. Daaronder is echter minder dan 1% beginners/licht gevorderden.

Wunderkammer op 30 jan 2019 08:25

Dan leg je ofwel de lat heel laag van wanneer je beter bent dan ‘licht gevorderd’, ofwel heb je de laatste tijd niet veel rondgekeken op de skipistes.

Ik denk dat buiten de weekends (wanneer er meer locals op pad zijn) minder dan een derde van de skiërs die je op een doorsnee blauwe piste tegenkomt een goede basistechniek heeft, en persoonlijk vind ik dat je het woord gevorderd pas mag gebruiken als je de basistechniek goed onder de knie hebt.

Als die basis goed zit, zijn zulke bultjes echt geen probleem. Het is geen ijzig zwarte bückelhel, het zijn sneeuwhoopjes op een glooiende piste.

En wat vorming van bultjes betreft: alle skiërs dragen daartoe bij, maar op minder steile pistes (en die 100 is echt niet steil) zullen gevorderde skiërs doorgaans sneller skiën met grotere bochten waardoor ze in het begin (als de piste nog vlak is) minder bijdragen. Eens de bultjes het ritme bepalen, doet iedereen natuurlijk hetzelfde.

ik denk wel dat eens de bulten er zijn, je als goede skiër er toch meer aan bijdraagt. Je gaat sneller en gezwinder tussen de buckels door, en daardoor maak je wellicht die hopen net groter en de geulen ertussen net dieper.

Een echte beginner gaat gewoon heel erg langzaam soms zelfs gewoon over de buckels en stopt regelmatig, denk dat je ze dan toch echt minder snel groot maakt.

Denk dat het in St-Anton een combinatie is van verse sneeuw na het prepareren, steilere pistes en (te) veel volk)

In 2016 in Damuls-Mellau had ik dezelfde indruk, de pistes lagen er al om 10u 's ochtends slecht en buckelig bij, en men weet dat toen ook aan de verse sneeuw na preparatie.

*bericht bewerkt door Denis op 30 jan 2019 11:02

Toch nog een tip voor Ollie en vrienden: ga een dagje op de Sonnenkopf skiën (zit gewoon inbegrepen in je skipas) en verbaas je over de rust en de strakke pistes in dit leuke familiegebiedje buiten de schoolvakanties!

*bericht bewerkt door paolie op 30 jan 2019 11:17

ik denk wel dat eens de bulten er zijn, je als goede skiër er toch meer aan bijdraagt. Je gaat sneller en gezwinder tussen de buckels door, en daardoor maak je wellicht die hopen net groter en de geulen ertussen net dieper.

Een echte beginner gaat gewoon heel erg langzaam soms zelfs gewoon over de buckels en stopt regelmatig, denk dat je ze dan toch echt minder snel groot maakt.

Denk dat het in St-Anton een combinatie is van verse sneeuw na het prepareren, steilere pistes en (te) veel volk)

In 2016 in Damuls-Mellau had ik dezelfde indruk, de pistes lagen er al om 10u 's ochtends slecht en buckelig bij, en men weet dat toen ook aan de verse sneeuw na preparatie.

Denis op 30 jan 2019 11:01

Eeeuh, als goede skiër ga je over de bulten en niet er tussendoor …

ik denk wel dat eens de bulten er zijn, je als goede skiër er toch meer aan bijdraagt. Je gaat sneller en gezwinder tussen de buckels door, en daardoor maak je wellicht die hopen net groter en de geulen ertussen net dieper.

Een echte beginner gaat gewoon heel erg langzaam soms zelfs gewoon over de buckels en stopt regelmatig, denk dat je ze dan toch echt minder snel groot maakt.

Denk dat het in St-Anton een combinatie is van verse sneeuw na het prepareren, steilere pistes en (te) veel volk)

In 2016 in Damuls-Mellau had ik dezelfde indruk, de pistes lagen er al om 10u 's ochtends slecht en buckelig bij, en men weet dat toen ook aan de verse sneeuw na preparatie.

Denis op 30 jan 2019 11:01

Eeeuh, als goede skiër ga je over de bulten en niet er tussendoor …

GeensMaarten op 30 jan 2019 11:40

door hoopjes sneeuw ja. Maar toch niet over de buckels?

door hoopjes sneeuw ja. Maar toch niet over de buckels?

Denis op 30 jan 2019 11:45

Jazeker wel. Nou ja, niet er pal bovenop natuurlijk, maar gebruik de zijkant van de buckel om te draaien.

*bericht bewerkt door paolie op 30 jan 2019 11:52

door hoopjes sneeuw ja. Maar toch niet over de buckels?

Denis op 30 jan 2019 11:45

Jazeker wel. Nou ja, niet er pal bovenop natuurlijk, maar gebruik de zijkant van de buckel om te draaien.

paolie op 30 jan 2019 11:47

welja uiteraard gebruik je de zijkanten. Maar gewoon pal over de buckels, daar heb ik het over.

Vorig jaar in Fiss, idem. Verse sneeuw op het einde van de nacht. In de ochtend tiefschnee in de middag buckels. Het blijft tenslotte een sport :)

door hoopjes sneeuw ja. Maar toch niet over de buckels?

Denis op 30 jan 2019 11:45

Jazeker wel. Nou ja, niet er pal bovenop natuurlijk, maar gebruik de zijkant van de buckel om te draaien.

paolie op 30 jan 2019 11:47

welja uiteraard gebruik je de zijkanten. Maar gewoon pal over de buckels, daar heb ik het over.

Denis op 30 jan 2019 12:00

Je kan een bultenrij op meer dan één manier skiën, dus er is niet één vaste plaats waar je moet skiën.

Mensen met minder techniek blijven doorgaans in de geulen en zullen liever meerdere bulten traverseren vooraleer ze een bocht maken, betere skiërs zullen een directere lijn volgen met een sneller bochtenritme en daarbij de bulten opzoeken voor snelheidscontrole. De snelste lijn is langs de bulten, de traagste lijn gaat over de top van de bulten.

En in dit topic gaat het niet over bückels, maar over sneeuwhoopjes 😉.

St. Anton en pittige pistes kan ik nu niet werkelijk beamen. Heb niks als echt moeilijk ervaren. Er zijn hier en daar ongeprepareerde skiroutes, en daar zijn ze dan ook voor, alhoewel andere skiroutes weer geprepareerd worden. Wat er dan nog van het idee “skiroute” overblijft, is mij een raadsel. Qua preparatie kon ik laatst (19.01.) principieel niet klagen. Dat er in drukke gebieden en/of bij diverse weertypes sneller buckels ontstaan is normaal.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ik geen fan van dit skigebied ben. De verbinding Zürs-Lech en retour is buitengewoon ruk, de (klanten)service van skigebied eveneens. Sommige moderne liften lopen desondanks wachttijden langzaam, seizoenpassen van zowel Tirol als Vorarlberg worden niet geaccepteerd, bebording is matig, verbindingsliften sluiten in januari al om 16 uur, daarna slechts 15 min later. Normaliter ben ik een voorstander van verbindingen, de Auenfeldjet met Warth-Schröcken vind ik dan ook een aanwinst, maar de Flexenbahn had men nooit mogen bouwen. Zürs is daarmee een doorgangsgebied geworden en moet een vloedgolf aan mensen verwerken die van St. Anton naar Lech en terug willen.

*bericht bewerkt door Frans op 30 jan 2019 15:35

@Frans bekertje azijn gedronken vandaag???

@Frans heeft wel een puntje. Om de een of andere reden wil iedereen zodra er een verbinding is ontstaan per sé aan de andere kant van het gebied skiën…de verbinding wordt dan een soort A4 in de spits, met bijbehorende drukte en frustraties 😄

Geldt voor wel meer gebieden die een verbinding hebben gebouwd.

Plaats een reactie