Sankt Anton of Serfaus/Fiss half december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Goedenavond allen,

Normaal gaan wij altijd pas eind januari op zijn vroegst skiën, maar komend seizoen kunnen we een lang weekend in december meepakken. We gaan van 14-17 december. Ski Arlberg en Serfaus lijken beiden op die data geopend. Is dan ook echt alles open of zou nog een groot deel dicht kunnen zijn?

En is het handig om nu te boeken of kunnen we helemaal last-minute afwachten?

Ik zou sowieso wachten tot een paar dagen voor je wil gaan. Aan accommodatie geen gebrek dan.
Ischgl is ook een gebied dat bij goede condities veel open kan hebben in die periode. En natuurlijk de gletsjergebieden.

Last minute boeken! (het is dan toch nog absoluut laagseizoen)

Beide skigebieden zijn in december overigens niet van de sneeuwzekerste:

  • Serfaus krijg sowieso nooit extreme hoeveelheden sneeuw en de kunstsneeuwvoorziening is onvoldoende om dat bij een slechte start van de winter te compenseren
  • St. Anton heeft nauwelijks kunstsneeuwinstallaties, want er valt normaalgezien meeeeer dan genoeg sneeuw, maar als de sneeuw dan eens een keertje niet (op tijd) komt dan is 't miserie (zoals 2, 3 en 4 jaar geleden)

Dus: last-minute boeken!!! (of had ik dat al gezegd?)

Ik zou sowieso wachten tot een paar dagen voor je wil gaan. Aan accommodatie geen gebrek dan.
Ischgl is ook een gebied dat bij goede condities veel open kan hebben in die periode. En natuurlijk de gletsjergebieden.

GiGi op 4 nov 2019 20:25

+1, maar ik zou toch ook de lagergelegen gebieden (Skiwelt, Kitzbühel, SHLF, …) niet vergeten: die hebben op de grashellingen veel minder sneeuw nodig dan de hoger gelegen pistes op rotshellingen en doen bij een vroegere winterstart doorgaans snel alles open

Aah dank voor de snelle tips!

Skiwelt kennen we zeer goed en is absoluut een optie. We gaan dan duimen voor een lading sneeuw in de komende weken en last-minute boeken! SHLF vorig jaar vanuit Zell am See 1 dagje geweest en was ook top! Maar had ik idd afgeschreven, omdat ik dacht dat het te laag zou liggen…

Mooi om te horen dat de keus best ruim zou kunnen zijn nog!

Er zijn hopelijk meer opties in Oostenrijk rond die tijd. Zwitserland?

Het is kletskoek dat St.Anton nauwelijks kunstsneeuw heeft.
Wel is het belangrijk te realiseren dat het skigebied van St.Anton heel anders dan Serfaus, en ook de andere Oostenrijkse gebieden is.
St.Anton is beroemd en trekt daarom een breed publiek. Maar het skigebied is eigenlijk alleen echt de moeite waard voor skiers die van pittige pistes, buckels en tiefschnee houden. Het beroemde St.Anton valt daardoor voor veel mensen nogal tegen.
Als je meer van relaxed skien houdt (zoals Zell am See, SHLF) kun je St.Anton beter vermijden.
Lech is dan een betere optie. Waarbij Lech dan weer geen ‘Oostenrijkse’ apres-ski heeft.
Maar hoe dan ook: last minute boeken!

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 04 nov 2019 22:16

Het gekke is dat ik de pittige pistes niet zo ervaren heb. Zelfs sommige skiroutes leken meer op een piste, bij tiefschnee wellicht anders maar toch.

@Skiwi je hebt 983 sneeuwkanonnen over het hoofd gezien 😜

null

Het is kletskoek dat St.Anton nauwelijks kunstsneeuw heeft.

Hmmm…vreemd…waarom hebben ze op uitzondering van vorig jaar de laatste jaren dan iedere december problemen gehad om een degelijk piste aanbod te voorzien? Terwijl Ischgl op datzelfde moment iedere keer ruim 2/3 van zijn skigebied heeft kunnen openen?

Dus wat mij betreft: St Anton is fantastisch als er (zoals gewoonlijk) voldoende sneeuw is gevallen, maar is behoorlijk matig als dat niet het geval is…

@Sjaak27 naarmate je skiën beter wordt hoe makkelijker de moeilijke pistes worden 😃

Dat is zo Hooykaas, techniek is alles. Still learning… 😏

@Skiwi
Klopt weer niet. We hebben al weer twee goede decembers gehad.
En het jaar daarvoor was het openingsjaar van de Flexenbahn, en toen kon je vanuit St.Anton tot in Zürs skiën (en weer terug).
Alles op kunstsneeuw
I was there…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 04 nov 2019 23:30

@Skiwi
Klopt weer niet. We hebben al twee goede decembers gehad.
En het jaar daarvoor was het openingsjaar van de Flexenbahn, en toen kon je vanuit St.Anton tot in Zürs skiën (en weer terug).
Alles op kunstsneeuw
I was there…

Wunderkammer op 4 nov 2019 23:26

Je hebt gelijk, die 3 slechte decembers op rij zijn een jaartje langer geleden…
En 't zou er nog maar aan mankeren dat ze de hoofdas van het skigebied niet hadden open gekregen.
Again, mijn mening: fantastisch gebied bij voldoende/veel sneeuw, matig gebied bij te weinig sneeuw

@Skiwi je hebt 983 sneeuwkanonnen over het hoofd gezien 😜

null

Hooykaas op 4 nov 2019 22:27

’t Gaat om t percentage en dat is volgens mij bij veel Oostenrijkse en Italiaanse gebieden wel wat hoger. Maar goed, driekwart is ook niet weinig ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sõlden heeft een gletsjer waar nu al op geskied wordt en is relaxed skiën. Ligt wel iets verder weg dan St Anton.

*keep cool and relax...*

Drie keer half december naar Serfaus gegaan. Op zich prima kunnen skiën. Niet alle liften waren open, maar omdat het zo rustig is, maakte dat niet zoveel uit. Verder vonden wij de relaxte sfeer echt top.

Victorine

Pff lastig hoor…
Wij zijn beiden goede skiërs (van jongs af aan). We houden vooral van lange tochten skiën, waarbij het mij minder gaat om de uitdaging van de pistes. Zwarte pistes zijn prima, buckelpistes hoeven voor mij niet zo bijvoorbeeld.
Off-piste zijn we ook beiden niet zo van.
Ik had de Run of Fame in Ski Arlberg gezien, dat leek me een leuke uitdaging. ;)
Daarnaast zijn we beiden nog nooit in dat gebied geweest.

Vorig jaar ben ik in Portes du Soleil geweest (Avoriaz) en ook daar vond ik het geweldig skiën, alleen is dat zeker niet volledig open half december volgens hun site.

Serfaus/Fiss/Ladis ben ik als puber veel geweest en vond ik toen prima, vandaar dat ik die als optie had.
Ischgl vond ik super, maar vooral onwijs druk, al zal dat half december wel meevallen.

Hoe dan ook: als iemand hét gebied weet waar we 2 mooie dagtochten (40-60km) kunnen maken en wat niet verder dan zo’n 900km van Zwolle ligt, kom maar door!

Skiwelt kan zomaar best een goede optie zijn. Maar nog altijd: lekker last minute boeken. PDS is inderdaad pas echt vanaf de kerst volledig open als de omstandigheden het toelaten. Misschien Grand Massif nog een optie? Opening staat voor 14 december gepland, ongeveer even ver als PDS qua rijden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 06 nov 2019 09:12

Ja PDS is eigenlijk al te ver… Maar ik ga even kijken!
Ik vond Skiwelt leuk en uitgebreid, maar daar is het wel heel erg makkelijk naar beneden komen overal, vandaar dat ik wel dacht iets hoger te gaan… Maar goed, als daar de condities top zijn over een paar weken, is het zeker een optie hoor. :)

Het percentage pistes dat besneeuwd is met sneeuwkanonnen zegt nog niet zoveel. Het gaat ook om de hoeveelheid kanonnen per kilometer piste en capaciteit van een sneeuwkanon. 72% van de 306km piste is voorzien van een sneeuwkanon. Dat gaat dus om 220km. Op die 220km aan pistes staan dus 983 kanonnen wat neerkomt op 1 kanon met 224 meter aan piste. Dit is gewoon erg weinig. Zeker wanneer je bedenkt dat een aantal pistes op de hoofdas en oefenwijdes bovengemiddeld van sneeuwkanonnen zijn voorzien. Ook is een deel van de installaties behoorlijk verouderd.

Serfaus Fiss Ladis bijvoorbeeld heeft een dekking van 80% van de 198km aan pistes met daarop 1290 sneeuwkanonnen. Op 158,4km aan piste staan dus 1290 sneeuwkanonnen dit komt neer op 1 sneeuwkanon per 122m aan pistes. De capaciteit per kilomter piste is daar dus bijvoorbeeld gewoon bijna dubbel zo hoog.

Skiwelt zit ook op 80% en heeft 284km aan pistes met daarop 1700 sneeuwkanonnen dit is bijna dubbel zoveel sneeuwkanonnen als in ski Arlberg. Terwijl het minder pistekilometers heeft. 1700 kanonnen op 227km piste geeft een gemiddelde van 1 kanon per 133m aan pistes. Dan kan je nog zo’n fetish voor Ski Arlberg hebben, cijfers liegen niet.

Born to Ride

Ik denk dat het toch Hochsölden gaat worden… Er is al wel echt een aantal hotels volgeboekt daar…
Normaal boeken we alles altijd ruim van tevoren, dus word echt een beetje zenuwachtig van last-minute afwachten ;)

Neig ernaar om toch te boeken…

Daar kun je prima uit de voeten. Al best veel open en volgens mij met al een aardige laag sneeuw. En je kunt nog de ski bus pakken naar Obergurgl-Hochgurgl. Krijg je geen spijt van denk ik!

Net terug uit solden en obergurgl en daar ligt idd al een dikke bak sneeuw boven de 1800 meter. Dalafdalingen solden niet open icm te weinig sneeuw en geen vorst. Ook de afdaling naar de festkogelbahn was nog niet open maar boven was t echt waanzinnig goed. Ik zou dan alleen niet in hochsolden gaan zitten, moet je eerst naar beneden skiën als je naar de gurgls wil, en dan moet de piste wel open zijn, of je moet van boven al met auto of bus.

Klinkt goed! Hochsolden, omdat we dan ski in-ski out kunnen. We kunnen effectief maar 2,5 dag skiën, dus ik denk dat we genoeg hebben aan het gebied van Sölden alleen. :)

Plaats een reactie