1e keer skien met kinderen, kiezen tussen 2 gebieden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Steibis

Wij zijn er vroeg bij, maar wij willen volgend skiseizoen voor het eerst gaan skien met de kinderen ( dan 8 en 9) Nu heb ik al heel veel bekeken en berekend en zijn er 2 ( heel verschillende) gebieden over gebleven. St Francois Longchamp in Frankrijk en Steibis in Duitsland.

Waarom deze gebieden. Heel eerlijk…vanwege de prijs. In St Francois is er in de week van kerst de aanbieding dat de kinderen gratis kunnen skien. In Steibis heb je de Oberstaufen Plus kaart, welke een gratis skipas geeft.

Onze voorkeur neigt iets naar Steibis omdat Duitsland ons qua skischool voor de kinderen iets meer aanspreekt en de prijzen voor eten en drinken liggen lager. Onze grootste twijfel in dit gebied is echter de sneeuwzekerheid. Naar Steibis zouden we overigens in de voorjaarsvakantie willen gaan en St Francois dus met kerst.

Plus punt van St Francois is natuurlijk de ligging aan de piste, we denken wat meer sneeuwzeker en toch een wat groter skigebied. ( wij hebben beide 1 keer eerder geskied en de kids nog nooit)

Wie o wie heeft er tips of info wat zou kunnen helpen bij het maken van onze keuze. ( overigens is info over andere goedkope gebieden ook welkom.)

Alvast heel erg bedankt!

In Steibis heb je veel sleepliften. Dit is moeilijker voor mensen die nog niet kunnen skien. Ik zou daarom voor de Franse optie gaan.

Wij zijn dit jaar voor het eerst naar Steibis geweest. Vroeger gingen we altijd naar naar Oostenrijk & Italië en de laatste drie jaar met de kinderen naar Tsjechië.

Het voordeel van Steibis is inderdaad de gratis skipas, daarnaast kun je ook gratis zwemmen in het mooie zwembad van Oberstaufen dat zeker een aanrader is voor jong & oud.

Dit jaar lag er enorm veel sneeuw. We hebben mensen gesproken die er ook al jaren komen in de voorjaarsvakantie en ze hebben altijd kunnen skiën. Ze hebben vorig jaar meegemaakt dat het laatste stuk van de blauwe piste richting het dal (bospad) gesloten is (geen besneeuwing mogelijk), dan moet je de rode nemen waar dit het geval is. Toen was het overigens in heel Duitsland & Oostenrijk zeer warm!

Het skigebied zelf hebben we ook als positief ervaren. Er zijn weinig tot geen wachttijden bij de liften. Bij de gondel kan het 's morgens en tussen de middag wat drukker zijn (10-15 minuten wachten). Dat heeft ermee te maken dat daar alle kinderlessen starten en eindigen. De groepen hebben voorrang. Het beste is dat je dan dat je je kind 's morgens bij de leraar plaatst en zelf alvast naar boven gaat. Dan kun je altijd boven nog wachten, wat wij ook deden.

De skilessen worden gegeven door (voornamelijk) oudere (50 + ?) ervaren leraren. Ik heb geen Nederlands sprekende leraren gezien en onze dochter zat ook in een klas met allemaal Duitse kinderen. Ze vond het geen probleem. Uiteraard heb ik ook wel klasjes gezien met veel Nederlanders. De lessen duren 3 uur achter elkaar en dit is ook wel praktisch, om 13:00 zijn ze dus klaar en heb je nog voldoende tijd over om lekker samen te skiën.

Het gebied heeft wel veel sleepliften, maar ik moet zeggen dat ik dit niet als negatief heb ervaren. Zelfs niet met onze jonge kinderen net 5 & 7. Verder zijn de pistes wel redelijk kort, maar je bent ook zo weer boven. De rode pistes zijn het leukst, ook de zwarte piste naast de stoeltjeslift is goed te doen! Lekker breed en over het algemeen rustig.

Ondanks dat wij ook grotere gebieden gewend zijn (b.v. Dolomiti Superski) is dit nog steeds een leuk gebied waar je toch ook op leuke manier samen met je kinderen kunt skiën. Het is ook zeker een gebied waar nog veel ouders met tieners komen! Ik heb weinig gezinnen gezien met kinderen van onze leeftijd.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel en probeer ik ze wel te beantwoorden!

Ik zou naar Oberjoch gaan ipv Steibis, ik ben in beide gebieden geweest, maar vind het nadeel van Steibis dat niet alle skigebieden die pas aanbied aan elkaar liggen. Oberjoch ligt in de zelfde streek en is ook inclusief skipas (Bad Hindelang PLUS), maar voor de kinderen in die leeftijd veel leuker (kleine klassen met leeraren die redelijk Nederlands spreken en veel kinder faciliteiten) daarnaast ook veel sneeuwzeker dan Steibis door de hoogte en de sneeuwkanonnen. Nog een voordeel deze zomer worden twee sleepliften vervangen door stoeltjesliften (Wiedhang en Schwandenlift) daarnaast komt er een piste verbinding naar skigebied Schatwald & Zolben (http://www.all-in.de/nachrichten/allgaeu/immenstadt/Immensta…), hierdoor word het gebied een flink stuk groter (ruim 80 km piste). Verder nog een groot voordeel alle pistes zijn aan elkaar verbonden en komen uit in dal, dit maakt het gebied lekker overzichtelijk. Het laatste voordeel het is dichter bij snelweg (13 km @ 80km/u) en dus korter rijden, vanaf Utrecht over Venlo bereik je het met korte stops in 7 uur (en dus niet harder dan 130km/u). Er is daarnaast een ruime keuze aan budget pensions en hotels, maar ook genoeg keuze in het duurdere segment, kort om als je voor Allgau kiest zou ik voor Oberjoch gaan ipv Steibis. Een week Oberjoch in voorjaarsvakantie met gezin (2 vol, 2 kinderen) heb voor onder de 1000 euro (echt alles inbegrepen).

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Oberjoch had ik inderdaad ook al eens bekeken, maar als ik naar de pistenkaart kijk, dan zie ik dat bijna alle pistes rood zijn. Wij zijn beginners, dus weet niet of dat zo handig is. We gaan in Nederland nog wel een aantal lessen nemen, maar zullen natuurlijk toch voornamelijk gebruik moeten maken van de blauwe pistes. Is Oberjoch dan wel geschikt voor ons?

O…we gaan ter plekke trouwens ook allemaal nog op les hoor!

Leuk topic om te lezen!
Wij willen volgend jaar ook met 2 kids gaan skien (dan 6 en 4)
Wat meer in de buurt en betaalbaar is zeker fijn!

Ik ben zelf bijna altijd in La Plagne geweest en maar 2 x elders
Daar gaan we volgende week ook heen (met maar 1 kind en die heeft een gratis lift pas omdat hij

st. francois lonchamp is een ontzettend vreselijk dorp!! ik ski al 15 jaar in het andere grote dorp van het ski gebied, Valmorel. dit is daarentegen erg sfeervol, kindvriendelijk en de pistes zijn top (voor groot en klein) qua prijzen verschilt het verder niet veel van elkaar! maar van die aanbieding weet ik niet of die in Valmorel ook zit. Steibis ken ik verder niet. maar ik raad het af om voor st francois lonchamp te kiezen. Valmorel raad ik juist erg aan!

Groetjes

wat ik trouwens met vreselijk bedoel is dat het heel erg ongezellig is…

Wij gaan aanstaande febr vakantie schrijf hoe het geweest is gaan skieen en naar het zwembad je hoort het nog

Kerstweek sfl. Zeker vanwege hoogte en sneeuw! Krokus ?? Hoe druk is oberjoch dan? Wachttijden? Pension aan de piste of elke dag weer reistijd? Steibis ken ik niet. Ligt wel erg laag zag ik 740m. Succes

Les in Frankrijk begint vaak om 9uur. Voor mij een dealbreaker (ik heb ook vakantie)!

Ik heb al aardig wat gebieden gehad in frankrijk ,oostenrijk ,italie,spanje ,slovenie en amerika
maar met jonge kinderen skien heb je toch echt geen groot ski gebied nodig wij gaan nu voor de 8e keer naar steibis en kleine kids zijn nu pubers geworden maar vinden het nog steeds een erg leuk gebied kunnen zelf een leuk rondje maken en we zien elkaar weer bij het restaurant.
skiles wordt erg goed gegeven en wat betreft de taal dat gaat van zelf.
wat leuk is dat het erg betaalbaar is de skipas is gratis voor 7 dagen bij huur van appartement of hotel en dan voor 8/9 honderd euro ben je klaar met 4 personen.dus doen zou ik zeggen

En Berwang dan? Volgens mij niet heel duur, kind- en beginnervriendelijk en goed bereikbaar. Relatief veel sleepliften, maar goed, dan kan je dat in ieder geval goed (is niet zo verkeerd om daar een beetje vertrouwd mee te zijn) en je kan prima een dagje naar Ehrwald (ook prima voor beginners).

Ander beginners/familie gebied dat veel aangeraden wordt (en betaalbaar is volgens mij) is Loferer Alm.

Gebieden als SFL zijn erg groot en misschien daardoor wel wat duur, terwijl je de kilometers echt niet gaat maken.

[edit] dit gaat btw veel duurder worden dan de 800 euro hierboven. Is dat het budget waar je aan denkt voor acco/skipas? Laat Berwang en Lofer dan maar zitten.

*bericht bewerkt door Roy83 op 04 jan 2017 17:21

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dag! Iemand ook een tip voor n onderkomen voor 10 personen? Huis, familiekamers of appartement, allemaal prima. Zoeken in Oberjoch of Steibis iets voor 30 dec - 6 januari. 6 kids van 6-10 jaar tegen die tijd.
Hoor het graag!

Gr Marieke

@Gast446. Ik ben zelf een vaste bezoeker van Les Menuires (Trois Vallees) Mijn zoon gaat met zijn gezin (2 dochters van 8 en 10) en zijn schoonouders al enkele jaren naar Ehrwald met de kerst. Hij heeft ook voor eind dit jaar al geboekt. De kinderen hebben daar leren skieen en zijn erg enthousiast over de skileraren. Ondanks het feit dat Ehrwald niet erg hoog ligt ( ruim 1000 m.) kunnen ze daar toveren met kunstsneeuw als de echte sneeuw wat minder is. Je kunt er ook hogerop naar de Zugspitze. Het schijnt voor families met kleine kinderen een erg gied gebied te zijn.

Hen48

Gied=goed uiteraard.

Hen48

@Hulst de vraag van de topic starter is al van 2013 ;)

Dienten Die Alte schule

Dank. Is het vervelende van steeds terugkomende onderwerpen. Had beter moeten opletten. Ehrwald ligt er overigens nog altijd.

Hen48

Plaats een reactie