Reistijd naar Tignes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Ik vraag me af wanneer ik het best vertrek naar Tignes, ik zou deze vrijdagnacht rijden op zaterdag. Ik kan echter pas vanaf 17 uur in mijn accomodatie. Maar ben alsnog van plan om rond 12/01/02 uur te vertrekken voor de files te ontwijken. Ik hoor overal dat het een ramp is richting Tignes dus vandaar. Hebben jullie andere ideën over mijn vertrek? Ik zou die dag het dorp wat willen verkennen (al heb ik wel bang voor inbraak in de wagen met al onze spullen erin…)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Je kan misschien je spullen wel al ergens kwijt bij de accommodatie?

Je kan misschien je spullen wel al ergens kwijt bij de accommodatie?

Joren op 16 dec. 2013 11:08

Dat zal ik ter plekke moeten bekijken, maar staan ze daar dan veiliger tov in mijn wagen… :) Hopelijk is het risico van inbraak relatief klein aangezien het overdag is en er veel volk zal rondlopen…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Probleem is inderdaad bergop in de middag en bergaf in de morgen op wisseldagen. Als je 's nachts vertrekt en dus in de loop van de ochtend aankomt is het nog goed te doen.
Vorig jaar ook zaterdag rond 11 uur in de ochtend aangekomen. Auto in de parkeergarage (Le Lac) en die dag gaan skiën. En inbraak? Tja, die kans is er altijd wel maar het is idd overdag.

Je zit in Brevieres toch? Dat is dus buiten parkeren wat de kans op inbraak mijns inziens verkleint tov binnen door het vele volk wat er rond loopt. Maar goed, dat risico moet je zelf bekijken.
Je kunt natuurlijk altijd kijken of je er wellicht toch al in je accommodatie kan bij aankomst, wellicht is het al schoon/vrij?

Ik weet niet waar in Tignes je zit, maar waarschijnlijk zal je (moeten) parkeren in een parkeergarage. Niet dat daar niet gejat wordt, maar het ligt allemaal wat minder in het zicht.

Wij rijden ook altijd 's nachts en gaan dan op zaterdag al de berg op. Even omkleden in de auto en gaan. Dan kan je inderdaad pas 's middags je appartement pas in, maar dan heb je er al een skidag op zitten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je tijdens de rit 's nachts voldoende slaap kan pakken en van chauffeur kan wisselen.

Verder is mijn ervaring niet dat het zo’n ramp is. Alleen als je de tolweg verlaat duurt het nog wel even voordat je er bent. En daar rekenen veel mensen niet op (die zijn gewend: snelweg af, in 20 minuten de berg op rijden en je bent er). Op drukke wisseldagen is er wel een bottleneck bij Moutiers, waar ze overdag vaak een doseerlicht hebben staan waardoor er file ontstaat. 's nachts/'s morgens vroeg heb je daar minder last van.

Ik zit in les brévières, blijkbaar is daar een gratis parkeerterrein bij de liften…
Dezelfde dag skiën is om 2 redenen niet te doen, 1: skipas is een 6 daagse skipas die pas de dag telt na aankomst, zondag dus. En reden 2 ik ben enige chauffeur, dus ik pauzeer vaak en zal alsnog te moe zijn om te skiën denk ik. Zaterdag moeten we ons skimateriaal nog afhalen, dorp wat verkennen (restaurantjes etc) en ja hopelijk kan ik vroeger in de accomodatie…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Als ik jou was zou ik gewoon thuis blijven. … in bed liggen met de dekens over je hoofd getrokken. Heb je geen last van al die files, kan de complete georganiseerde misdaad uit het oostblok niet je hele auto leegjatten en hoef je ook nergens over na te denken. …

Gast184 op 16 dec. 2013 11:28

Hele nuttige toevoeging! Gefeliciteerd met de meest informatieve post van de dag!

Als ik jou was zou ik gewoon thuis blijven. … in bed liggen met de dekens over je hoofd getrokken. Heb je geen last van al die files, kan de complete georganiseerde misdaad uit het oostblok niet je hele auto leegjatten en hoef je ook nergens over na te denken. …

Gast184 op 16 dec. 2013 11:28

Hele nuttige toevoeging! Gefeliciteerd met de meest informatieve post van de dag!

JeroenS op 16 dec. 2013 12:19

Inderdaad… Ik ben er gewoon niet op ingegaan, dat is kinder praat uiteraard…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

In Tignes ben ik nooit geweest, wel vaak in L3V en een aantal keren in La Rosiere (voorbij Boug Saint Maurice de berg op, dus vlak bij Tignes).
Wij vertrekken tussen 3 en 4; ik probeer een uur of vijf slaap te hebben tevoren, dan sla je geen nacht over. Wij hebben eigenlijk nooit problemen en zijn het begin van de middag tussen half een en twee ter plaatse. Daar moet ik wel bij vermelden dat we tegenwoordig gelukkig altijd buiten de vakanties kunnen gaan en vaak voor het laagseizoen kiezen. Jij vertrekt komend weekeinde, dan kan het behoorlijk druk zijn, vaak loopt het dan op z’n laatst eind van de ochtend al vast tussen Albertville en Moutiers (20 km), terwijl ook de tweebaansweg naar Bourg Saint Maurice behoorlijk vast kan lopen; in de ergste situaties gebruiken ze ook de tolpoortjes op de snelweg voor Alvertville al als doseersluis, dan kun je dus al kilometers voor de peage bij Albertville al stilstaan. Op drukke dagen wil het ook voor de tunnels voor Chambery en bij Chambery en de tunnel net na Chambery wel eens behoorlijk vastlopen.
Als je enigszins de mogelijkheid hebt zou je vrijdags kunnen rijden en dan kunnen overnachten, wij kozen toen we nog tot de vakantieperiodes veroordeeld waren voor Chambery. Dan daar op zaterdag om half negen wegrijden en dan ben je gegarandeerd alles voor.

Probeer bij de terugreis zo vroeg mogelijk te vertrekken, half nege, negen uur is naar mijn ervaring echt te laat. Dan staat heel Bourg Saint Maurice vol en heb je file tot tenminste Moutiers. Je kunt er ook voor kiezen om pas in de loop van de middag te vertrekken, dan rijd je achter alles aan.

Soms heb je geluk dat de accommodatie als een van de eerste schoongemaakt is en al gereed is, in ieder geval bij vroege aankomst even melden en vragen. Soms moet je echt tot vier of vijf uur wachten, wij gaan dan hetzij de berg op (je kunt daar toch ook wel een halve dagkaart krijgen?), hetzij het dorp in om inkopen te doen, passen te regelen en dergelijke. Bijna bij alle accommodaties kun je bagage in een aparte ruimte neerzetten, vaak in het zicht van de recptiebalie. Dat geldt zowel voor vroege aankomers als voor late vertrekkers.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

het is niet de bedoeling dat ik ergens ga overnachten… Maar al sik rond middernacht vertrek vermoed ik dat ik de grootste files ontwijk? Dan liever ter plekke wat van de omgeving genieten dan uren in de file te staan…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Hoe eerder jue vertrekt, hoe minder last van de files bij Albertville en naar Moutiers. Als je om 2 uur vertrekt loop je meer risico, dan wanneer je om 12 uur vertrekt…

Om 12 uur aanrijden is goed kom je tussen 10 en 12 uur aan
je kan je auto gerust op de parkeerplaats zetten ,dat zal wel zien als je daar aankomt.
zou als ik jou was toch s’ middags gaan skiën , want overdag is in dorp niks te doen
alleen de 2 skiwinkels zijn open
aankomst naar Brevieres moet je goed opletten ,want zodra je de stuwdam ziet heb je al snel
de afslag rechts naar beneden
kijk eens op de webcam

Maar ik kan mijn materiaal pas om 16 uur afhalen, skipas de dag nadien… het is me nog wat te onhandig, misschien dat ik in de omgeving nog wat rondrijd en van de bergen geniet…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Geniaal dat je dan al zo vroeg weg rijdt wij vertrekken om 22 uur al, smorgens vroeg pas halen en eerste lift omhoog. Wel met eigen materiaal overigens. Voorheen steeds klein gebied dagpas kopen op de zaterdag. Dit jaar gewoon mailtje naar sunweb en de groot gebied pas dag eerder in laten gaan. Kostte slechts 23 euro extra, terwijl kleingebiedpas los kopen al 40 was ofzo. … ook tignes trouwens.

Weet niet hoe je skipas geregeld hebt, zou proberen een halve dag er bij te kopen bij je skipas
en bij de skiwinkel valt zeker ook iets te regelen
je zit daar in het hooggebergte en je kan alleen naar Tignes of Val d’ isere
en dat zijn doorgaande wegen daar kan je niet rustig rond rijden
of weer helemaal de berg weer afrijden naar Bourg st Maurice rijden
dat ligt in het dal

Wandelen en wat foto’s nemen vind ik niets ergs aan.
Extra kosten maken terwijl ik moe ben en nog alles moet uitladen…neen dank u :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wellicht heb je hier wat aan:

null

Altijd handig, zo’n kaart met nummertjes en een legenda.

'k ga gewoon rond middernacht vertrekken… langs Luxemburg gaan tanken en op het gemak doorrijden, eens ter plekke wandelen met de spiegelreflex camera in de aanslag :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik snap sommige posts wel hoor…ga nou gewoon lekker op vakantie, maak je niet druk om inbraak, files, sneeuwhoeveelheden,wel of niet gratis parking en de kosten van een halve dagkaart…skieen is gewoon heel erg duur…geniet er van en maak je niet zo druk. Dat komt misschien lullig over maar ik lees al je post hier en je wekt de indruk dat het zeer stressvol is voor je en je alles op voorhand wilt uitsluiten. Geniet gewoon en kijk ter plaatse hoe of wat. Komt allemaal goed, je bent niet de eerste die naar Tignes gaat ;-)

@Michelle13 was me net voor, @Sven3.
Ga nou maar lekker gewoon op vakantie en probeer niet alles tevoren te regelen en te controleren, neem als motto maar eens: Het komt zoals het komt. :)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik zal blij zijn als het vrijdag is, dan hebben we geen stress meer samen met @Sven3.

Plaats een reactie