Tignes Brévières / Plagne Soleil

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Wie heeft er ervaring met de dorpen Tignes Brévières (ik logeer in de nieuwe residence Santa Terra) en Plagne Soleil (ik logeer in de Les granges du soleil)?
Graag bevindingen van dorp, de residence, …

Over Tignes les Brévières was er vorig jaar een topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/127622

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Veel verschillender kun je het niet hebben.

Een echt dorp waar al mensen woonden (en nog steeds) voordat er skiliften kwamen
versus
een tekentafel dorp, en dan nog niet eens eentje die echt alleen slaapdorp is

Een enorm uitgebreid skigebied met veel verschillende hellingen en dalen, met een enorm hoogteverschil
versus
een gebied met een heleboel pistes van 400-600 meter hoogteverschil naast elkaar in een grote kom

Qua skigebied is (voor mij dan) de keuze extreem eenvoudig, en ik ben ik allebei geweest. EK krijgt van mij een 9, Paradiski hoogstens een 7.
Enige nadeel van Les Brevieres is dat je aan het uiteinde van het gebied zit. Maar het is geen enkel probleem om het hele gebied op-en-neer (Le fornet / Iseran) te doen op een dag, en dan kun je nog terrastijd hebben ook.

The older I get, the better I was

een gebied met een heleboel pistes van 400-600 meter hoogteverschil naast elkaar in een grote kom

Qua skigebied is (voor mij dan) de keuze extreem eenvoudig, en ik ben ik allebei geweest. EK krijgt van mij een 9, Paradiski hoogstens een 7.

Menno op 6 sep 2014 00:26

Ik zou zo streng niet zijn voor Paradiski. De afdaling van de Aiguille Rouge naar Villaroger is bijvoorbeeld een topper van 2000 hoogtemeters. Daarnaast vond ik er de pistes richting Plagne Montalbert of Les Coches/Montchavin mooi, zo tussen de bossen. En dan heb je natuurlijk een paar racebanen richting Les Arcs 1600. Best een gevarieerd skigebied dus.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Wat gebied betreft… voor mij EK! Meer afwisseling, langere afdalingen en gemakkelijk van ‘links naar rechts’ te doen. Les Brevieres … Ben er een keer of 5 geweest en is knusse klein dorpje met snelle verbinding richting de rest van Tignes en Val d’Isere.

Ik zou zo streng niet zijn voor Paradiski. De afdaling van de Aiguille Rouge naar Villaroger is bijvoorbeeld een topper van 2000 hoogtemeters. Daarnaast vond ik er de pistes richting Plagne Montalbert of Les Coches/Montchavin mooi, zo tussen de bossen. En dan heb je natuurlijk een paar racebanen richting Les Arcs 1600. Best een gevarieerd skigebied dus.

Ik ben in paradiski geweest en het was een serieuze verbetering tegenover mijn eerste 2 gebieden (leysin en feldberg) maar het is niet echt perfect. Liftsysteem is ok maar kan beter, soms een half uur wachten voor roche de mio en de verbindingen via de vanoise express zijn ook niet altijd vlot (niet vanoise express zelf, die is gigantisch). Pistes bij Les arcs zijn een stuk beter dan la plagne kant. Vooral meer uitdaging en variatie daar. Ik ben het jaar erop in Val Thorens geweest en dat was helemaal geweldig, kan niet vergelijken met Tignes (hoewel ik daar ook wel eens heen wil) maar (bijna) allemaal moderne liften zonder wachtrijen (enkel voor de mont de la chambre moeten aanschuiven) en oneindig veel pistes met grote hoogteverschillen. Enige nadeel aan val thorens was dat ze vaak de verbindingen met 3 vallees vaak sloten door het weer (het was ook wel een hele slechte week, donderdag zat ik vast in de verkeerde vallei door wind en sluiten van de liften). De vanoise verbinding is veel ‘zekerder’ omdat die lager ligt en je niet over bergen heen moet.

Is er in les Brevieres iets te beleven? Après ski, restaurants etc?

Onderaan de lift zitten een drietal restaurantjes. Even meer het dorpje in zit een kroeg Vincents. Daar kan je best feestje hebben. Of er de laatste 4 jaar nog wat bijgekomen is weet ik niet. Ben er 4 jaar niet meer geweest. Het is/was een klein dorpje waar je niet heen gaat voor het feest maar gewoon een lekkere vakantie kunt hebben.

Wij zijn 2 jaar geleden in Les Bervieres geweest. Voordeel vind ik dat het dorp nog iets authentieker heeft dan de andere plaatsen van Tignes. Ook de nieuwe lift langsheen het dorp is een grote verbetering. Wij gingen met krokus en moesten nooit wachten voordat we de lift op konden.
Als je 's avonds echter iets wil gaan drinken is Les Brevieres wel erg beperkt. Je hebt inderdaad Vincents bar, maar in een iets ‘authentieker’ dorp, zou het fijn zijn mocht dat gewoon door (vriendelijke weliswaar) Fransen worden uitgebaat. Wij zaten daar op een appartement en kookten elke dag ons eigen potje.

Een jaar ervoor zaten we in Belle Plagne. Dat was wel tijdens de paasvakantie en de sneeuw was toen heel matig, zelfs boven 2500 meter. Qua natuur vind ik Espace Killy mooier dan Paradiski. Ook de pistes leken me leuker (al kan dat vertekend zijn door de slechte sneeuw met Pasen). Paradiski heeft wel meer dan 100 km meer pistes… Dat heb je wel in Les Brevieres, je moet dagelijks dezelfde liften passeren om te vertrekken en om terug te gaan…

Elk gebied dus zijn voor- en nadelen. Ik zou naar allebei nog wel eens willen teruggaan:). In Espace Killy dan misschien wel in Val d’Isère.

Ik zit er net boven in tignes 1800 ook een nieuwe resort en daar zitten winkels en dergelijke allemaal in het heet Kalinda Village het is ook net een dorp super gaaf :)

Plaats een reactie