Winterbanden tijdens meivakantie naar Tignes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

Ik weet dat er al heel veel geschreven is over winterbanden en normaliter zitten ze er bij mij ook altijd onder (en sneeuwketting mee).
Volgende week vrijdag gaan we naar Tignes en ik heb er niet heel erg bij stilgestaan en ondertussen zitten de zomerbanden er alweer onder. Het lijkt erop dat het toch nog gaat sneeuwen. Gaat het lukken om in Tignes aan te komen op zomerbanden (eventueel met sneeuwkettingen als het écht flink sneeuwt)? Of wordt het toch nog wisselen?

Sociaal en moreel wenselijk antwoord: opnieuw winterbandjes eronder.

Praktisch antwoord: 99,9 procent van je route is zomerbanden de juiste keuze, voor dat laatste stukje zijn er sneeuwkettingen indien nodig.

Moeilijk in deze periode, als het ineens 30C is (en dat gebeurt vaak genoeg vanaf begin mei) dan is rijden op winterbanden net zo levensgevaarlijk op door de zon verhit asfalt als met zomerbanden in de sneeuw. Dus eigenlijk doe je het nooit goed.

Als het echt flink gaat sneeuwen, dan heb je een probleem op de weg omhoog (en vooral omlaag!), dan zijn sneeuwkettingen op zomerbanden geen alternatief voor winterbanden.

Maar hoe is de kans op de sneeuwbui als je net omhoog rijdt? Kleiner dan 1% schat ik. Ik zou de zomerbanden er onder houden en je plannen aanpassen (later vertrekken of hotel onderweg, etc.) indien er toch nog een onverwachte sneeuwstorm komt. Die sneeuw zal dan alleen op het laatste paar honderd meter liggen en waarschijnlijk snel wegsmelten.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Normaal gesproken zeg ik ook altijd! Winterbanden winterbanden winterbanden!
Maar aangezien je eigenlijk in de lente de bergen in rijdt zou ik lekker met de zomerbanden gaan rijden, volgens mij is er ook in mei geen verplichting meer ten aanzien van winterbanden etc.
Wel even het weerbericht in de gaten houden en voor de zekerheid kettingen mee! Veel plezier daar op de valreep

"respect the mountains"

Nu vanavond in Dienten am Hochkönig zo zie je maar :) dus winterbanden maar om ;)

null

Dienten Die Alte schule

Dank voor de reacties. Het is hetzelfde gevoel dat ik er zelf bij heb. Het overgrote deel van de route is sowieso sneeuwvrij natuurlijk, maar richting Tignes is er natuurlijk nog een stukje naar boven, waar wel sneeuw kan liggen. Iemand die weet hoe de weg daar loopt?
@Elly3, Mooie plaatjes! Daar wil je inderdaad liever winterbanden. Uiteindelijk ook wel heel lekker als er toch nog wat verse sneeuw ligt natuurlijk.

Ik zou gewoon op zomerbanden gaan met kettingen mee. Maar hou wel het weerbericht in de gaten. Zelfs als het hard sneeuwt blijven wegen nu niet meer heel lang wit. Als je hier mee kunt spelen que vertrek en aankomst zul je geen problemen hebben… Locals rijden ondertussen ook al op zomerbanden. En na een week in Ischgl vorige week heb ik ze ook van mijn auto afgehaald. (Heb wel makkelijk praten met een RAV4 die altijd klaarstaat met winterbanden, op deze auto blijven ze gewoon).

Click. Click. Peace

Vanaf Bourg st. Maurice tot Tignes Brevieres stijgt de weg heel geleidelijk. Daar hadden wij afgelopen januari aardig wat sneeuw maar kwamen we probleemloos zonder kettingen op winterbanden boven. Het kritieke stuk zal bij Tignes 1800 zitten, daar stijgt de weg redelijk met een aantal haarspeldbochten. Daarna richting 2100 loopt de weg weer vrij geleidelijk.

Overigens is winterbanden wel veiliger maar ook voor een deel hype de afgelopen jaren. Ik kan mij herinneren dat wij vroeger ons nooit afvroegen hoe de weg zou zijn. Tot een jaar of 10 terug altijd op zomerbanden naar de alpen geweest. We zagen ter plekke wel of de kettingen eronder moesten en we zijn nooit in een gevaarlijke situatie terecht gekomen.

Het valt mij trouwens ook op dat in de Franse skigebieden, naast de local’s, met name de Nederlandse auto’s winterbanden hebben. Veel Fransen rijden gewoon op zomerbandjes omhoog en staan vaak al vroeg te pielen met kettingen.

Ander voordeel in Tignes is natuurlijk dat je niet dagelijks de auto nodig hebt. Je parkeert dat apparaat bij aankomst en denkt er bij vertrek pas weer aan. Ik zou daarom niet wisselen en gewoon op de zomerbanden gaan.

Het valt mij trouwens ook op dat in de Franse skigebieden, naast de local’s, met name de Nederlandse auto’s winterbanden hebben. Veel Fransen rijden gewoon op zomerbandjes omhoog en staan vaak al vroeg te pielen met kettingen.

+1 (rare jongens die Fransen ;-) )

Click. Click. Peace

Plaats een reactie