Val Thorens 150 km piste

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Beste medewintersporters

Ik vroeg mij af of de 150 km piste van Val Thorens te weinig is voor een ervaren skier en of het nodig is van een duurdere skipas te kopen.

Verder vroeg ik mij ook af of het mogelijk is om een familiepas aan te kopen voor Vallée de Belleville. Dit is niet terug te vinden op de website.

Met vriendelijke groeten,

Tom

Ik denk dat de grotere skipas vooral een uitbreiding is van mogelijkheden (bij slecht zicht bijvoorbeeld is het fijn om in het dal van Meribel tussen de bomen te skiën), niet alleen van het aantal kilometers.

U kunt wel degelijk familie korting krijgen:
Familiekorting: wanneer u voor 2 volwassenen en minimaal 2 kinderen jonger dan 18 jaar een pas koopt voor 6 dagen of meer,
betaald u voor alle passen de prijs van een kind:
Voorbeeld: 6 dagen 3 Vallees voor 4 personen kost 886,40€ in plaats van 997,20 € .
6 dagen Les Menuires voor 4 personen kost 694,40 in plaats van 781,20€.
Bron (prijzen 2013-2014): http://www.vacanski.com/forfaitsnl.htm

bon ski

Uitbreiding van km’s lijkt me niet verkeerd, maar het is ook wat je zelf wil. Vind je het niet erg om meerdere dagen dezelfde routes en pistes te skiën? Dan is het niet nodig. Maar wil je meer afwisseling en wel meters maken, dan kan een uitbreiding heel verstandig zijn. Ik weet dat ik na afgelopen jaar (±150km piste) heb geleerd dat dat voor mij wel het minimum is als ik een week ga. Anders ski ik te vaak hetzelfde. Vooral als de pistes dan ook nog eens kort zijn wordt dat wel wat saai, vind ik.

Ik heb beiden gedaan: alleen Val Thorens pas, maar ook vakanties met uitbreiding.
Het was voor mij afhankelijk met wie ik op wintersport ging, met een groep gelijkgestemden en qua niveau ook aardig op één lijn, dan de pas met uitbreiding. Ook op wintersport geweest met vrienden die les hadden, of na uitslapen pas de piste op gingen. Dan vond ik het het geld niet waard om voor de hele week een uitbreiding te nemen, vaak spraken we af om te lunchen o.i.d. en dan is het te ver om het hele gebied in te trekken.

Ik vind de 150km van Val Thorens prima, genoeg afwisseling en voor ieder wat wils!

Mijn vrienden en ik wouden gister ook boeken via husk en toen liepen we hier ook tegen aan… Voor €58pp extra zouden we de grote skipas kunnen nemen en 600km kunnen skiën. Zit ook te twijfelen wat we gaan doen…

Je kunt overigens ook via je reisorganisatie een kleine pas kopen en het ter plekke opwaarderen naar een grote pas. Kosten weet ik niet meer, maar was niet zo veel, vergelijkbaar als gelijk een grote pas nemen. Kun je het tegen die tijd af laten hangen van het weer e.d.

Sorry, reactie hierboven was ik!

Ik ben een grote liefhebber van mooie tochten door Les 3 Vallées en ga zelf altijd voor de grote skipas. Ik geloof dat je voor 1 dag uitbreiding ter plekke nog iets goedkoper uit bent, vanaf 2 dagen kun je beter een uitbreiding voor de hele week kopen.
Ook voor minder ervaren skiërs is de uitbreiding toch al wel een aanrader. Er zijn toch veel mooie blauwe pistes bij Méribel en Courchevel.

150 km is al heel wat. Het hangt een beetje van onder meer het weer af wat je het beste kunt doen. Mijn ervaring is dat je echt niet elke dag naar een andere vallei gaat (let wel op, want de VT-pas is ook in Les Menuires en verder naar Saint Martin al niet meer geldig, maar wel in Orelle).
De VT-pas is heel eenvoudig in een automaat (die op veel plaatsen staan) voor één dag uit te breiden. In mijn herinnering is het niet alleen met één dag, maar ook met twee dagen uitbreiding nog voordeliger. Tarieven staan wel op de website van VT.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik ga altijd voor de L3V pas. Zo ben je lekker vrij en sta je nooit bij een lift waar je niet met mee kan. En inderdaad, het is heerlijk om lange tochten te maken naar de verschilende dorpen… Ik zeg doen!

Breast board ever!

De omvang en diversiteit van de verschillende dalen is voor mij reden om naar L3V te gaan. Als je je vervolgens ‘beperkt’ tot alleen het dal van Val Thorens en Orelle, dan zijn er rustigere en goedkopere en even sneeuwzekere bestemmingen te vinden in Frankrijk (en elders). Slechts mijn mening uiteraard.

De eerste keer dat ik ging skiën (had wel allerlei cursussen gevolgd in NL), ging ik naar Les Menuires. Vond dit snel te beperkt (ik hou er niet van telkens dezelfde afdaling te doen). Heb hem toen één dag uitgebreid richting Val Tho. De jaren erna altijd een pas genomen voor het gehele 3V gebied. Ligt dus een beetje aan het type skiër wat je bent. Als je kan genieten van een aantal maal dezelfde pistes, dan heb je genoeg mogelijkheden met de beperkte pas. Als je lekker tochten wil maken en veel variatie wil, dan zou ik hem uitbreiden.

Kan me helemaal aansluiten bij de laatste reactie. Wat ik nog wel wil toevoegen is het volgende.
De laatste winter (voor mij begin januari) viel het me op dat er, terwijl er in een groot gedeelte van het gebied nauwelijks wind was, er bovenin Val Thorens behoorlijk veel wind was. Zodanig zelfs dat de bovenlaag van bepaalde pistes eraf waaide en er behoorlijk veel grotere en kleinere steentjes tevoorschijn kwamen. Mijn nieuwe skies zijn toen ook behoorlijk beschadigd en ik heb ze na thuiskomst opnieuw moeten laten behandelen. In de rest van de TV heb ik dat in de vele jaren dat ik er kom nooit meegemaakt. Ik wil er maar mee aanduiden dat de wind ook een factor is die ervoor pleit een pas voor een groter en wat mij betreft het hele gebied te nemen.

Er zijn jaren geweest dat ik in VT (of Meribel) echt slecht weer had, bijvoorbeeld veel, heel veel sneeuwval of heel veel wind, dan wel een combinatie daarvan. Dan is een tocht door meerdere valleien letterlijk geen optie (heb eens meegemaakt dat ik in een andere vallei was en dat alle liften behalve de -toen nog ruimer aanwezige- slepers dicht gingen) en heb je genoeg aan het skigebied van VT.
Aan de andere kant is 150 km piste toch ook niet echt telkens dezelfde piste nemen.
Overigens heb ik dezelfde ervaring met de steentjes, maar dan juist op het stuk tussen Les Menuires en Saint Martin. Toen zijn we maar wat meer in VT gebleven…
OT: al met al dus afhankelijk van je skiplannen en van het weer, wetende dat je altijd kunt uitbreiden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Wij nemen altijd een VT pas bij bizztravel samen met ons appartement en afhankelijk van het weer breiden we die dan uit naar 3V. Maar die uitbreiding is dan ook wel een echte aanrader. Elke dag een trip naar een ander station , het verveelt nooit!

Ok, ik zal jullie opmerkingen in gedachten nemen. Allemaal hartelijk bedankt!

Plaats een reactie