Val Thorens voor een niet skier

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Hallo iedereen!

Wij gaan dit jaar met de hele familie naar Val Thorens. Nu is het echter zo dat mijn schoonmoeder niet meer kan skiën en wij vroegen ons af of het voor de niet skiers ook leuk is daar en of de goede apres ski tenten een beetje te bereiken zijn zonder ski’s.

Hoor graag van jullie, bedankt!

Groetjes,

Josephine

Hallo Josephine,

Ik wil je niet ontmoedigen maar voor een niet skier is Val Thorens geen ideale bestemming. Er zijn wel twee overdekte winkelzone’s maar daar ben je snel uitgekeken. Als de zon schijnt kan je wel ergens bankje vinden of een terras opzoeken. Je kan als voetganger ook met de Peclet gondel naar boven en daar op het terras gaan zitten.

Maar bij minder weer valt er overdag weinig te beleven. In het hoger gelegen gedeelte van Val Thorens zijn twee op Nederlanders gerichte apres ski tenten, maar deze zijn niet te vergelijken met de Oostenrijkse apres ski.

Persoonlijk vind ik bij mooi weer de apres ski bij La Folie Douce heel leuk. Dan staat er een DJ op het balkon van een berghut. Het terras staat vol met dansende mensen en op de heuvel naast de berghut zitten mensen daar naar te kijken. La Folie Douce is echter alleen met ski’s bereikbaar.

De 360 bar is ook een grote berghut met DJ. Deze is wel lopend bereikbaar maar ligt een behoorlijk stuk buiten Val Thorens dus vergt een pittige wandeling.

Ik kan het vorenstaande in grote lijnen onderschrijven, behalve dan dat de Folie Douce volgens mij wel
voor voetgangers te bereiken is. Aan de lift vanuit het centrum in die richting zijn namelijk enkele gekleurde bakken toegevoegd die voor voetgangers bestemd zijn. Maar om daar nu een hele middag te gaan uithangen
lijkt me nie bepaald een pretje.

Hen48

Je kunt natuurlijk ook met de bus naar Les Menuires en St. Martin. Niet dat daar zo extreem veel te beleven valt maar het is weer eens wat anders. Mocht sneeuwschoen lopen er nog wel in zitten dan zijn er wel leuke opties. Vraag maar na bij de verschillende skischolen en Brigitte Ruff.

@hulst
Ik heb die leuke nieuwe ‘retro-bakjes’ inderdaad eerder gezien, maar twijfel eigenlijk of deze de afgelopen winter ook nog in gebruik waren. Daarnaast vraag ik me af of je met deze bakjes ook weer naar beneden mag. Het lijkt erop dat er op het eindstation boven geen instap-faciliteiten zijn. Weet iemand daar meer over ?

Mogelijkheden voor wandelaars (vraag bij O.T. naar de folder voor wandelaars):
In Val Thorens: route naar Le Marine; route naar La Moutière en de boulevard de Echauds naar het middenstation van de Bruyère gondel in Les Menuires. De Chalet de Thorens (360 bar) zijn te voet bereikbaar.
In Les Menuires het Plan de l’Eau: het langlaufgebied waar ook wandelroutes liggen en het sentier Balcon naar de aankomst van de St Martingondel.
Het gebied per gondel verkennen kan ook, er is dan wel een abonnement voor piétons nodig:
Uit Val Thorens: TS Pionniers, Funitel du Bouquetin, Platières 3 en 1, TC Pas du lac 1 en 2 ; TPH Saulire ; TC Verdons
Uit Menuires :TC Roc de 3 Marches, TS Roc de 3 Marches, Platières 3 en 1, TC Pas du lac 1 en 2 ; TPH Saulire ; TC Verdons
In Val Thorens zijn alle gondels en Funitels geschikt voor voetgangers dus ook de Cime de Caron is bereikbaar. Welke stoeltjesliften voor voetgangers toegankelijk zijn in Val Thorens, weet ik niet precies. In Menuires oa de Telebenne du Croisette en TS Reberty in Menuires
Algemeen : liften naar beneden zijn gratis, omhoog is betalen. Maar deze zomer was de TC Caïrn naar beneden voor het eert betaald.
Er rijdt 2 maal per dag een bus van St Martin via Les Menuires naar Val Thorens vv
Verder;
Arresleetocht in St Martin de Belleville, aardige zwembaden in Menuires, sneeuwscootertochten, raquettes wandelen en wandelen met Brigitte Ruff, ULM flight
Tenslotte: het is me niet duidelijk of de cabines van de Pionnierslift nog gebruikt worden, deze zomer hingen ze weer op de kabel nadat ze er een groot gedeelte van de winter af zijn geweest. @Hulst: als de cabines eraan hangen mag je zowel omhoog als omlaag, als ze niet hangen is het goed mogelijk dat voetganger met de stoel mee omhoog en naar beneden kunnen.

bon ski

@Zenith je hebt me toch een beetje weten te ontmoedigen haha. Dat wordt veel koffie drinken met schoonmoeders deze winter. @hulst & @skifan, weten jullie of er een mogelijkheid is om na te gaan of die bakken er wel of niet aanhangen deze winter ?? Super bedankt voor alle reactie in ieder geval !!

@Josephinedewit
Bel naar het Office de Tourisme, vanaf begin december werkt daar meestal ook een NLtalige dame

bon ski

@skifan dat is een goede! Bedankt

Plaats een reactie