Val Thorens: Cime Caron lift blijft rest van het seizoen gesloten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

De Cime Caron téléphérique is zo erg beschadigd dat deze komend seizoen niet meer open gaat. De SETAM (het skigebied) moest tot deze beslissing komen omdat de lift door verijsde regen kapot is gegaan. Het ijs dat op kabels is gevormd heeft de ‘wielen’ van de cabines verplaatst waardoor de kabels langs de ‘chariots’ schuurde en dus te snel sleten

Het is de eerste keer sinds 1982 dat deze lift een seizoen niet af kan maken. Deze lift welke op 3200 meter aankomt, bedient 5 pistes waarvan één richting Orelle. Gelukkig is dit niet de enige manier om naar Orelle te komen.

De 4 draagkabels die 55 ton per stuk wegen, worden komende zomer vervangen. Ook zal Val Thorens verschillende vernieuwingen toevoegen die moeten voorkomen dat dit weer gebeurt.

Het is natuurlijk een flinke tegenvaller voor Val Thorens dat deze lift voor de voorjaarsvakantie, welke in Frankrijk over een ruime week begint, uitvalt.

*bericht bewerkt door Rogier op 31 jan 2019 14:22

Click. Click. Peace

Dat is balen! Naast super mooie pistes vanaf Caron, ook nog eens een super uitzicht … Maar wel een goede maatregel natuurlijk als er veiligheids risico is.

Paddybo

Dat is echt een verlies voor het gebied. Zijn liften zo gevoelig voor verijsde regen of is dit een uitzonderlijk geval?

@ThomJ Ik heb in de openingspost wat extra info geplaatst. Val Thorens zegt dat dit de eerste keer is dat ze ijsregen hadden in het gebied. Ze gaan nu wel maatregelen treffen dat het niet meer kan gebeuren.

*bericht bewerkt door Rogier op 31 jan 2019 14:23

Click. Click. Peace

verrek! zal dan wel pak drukker zijn aan Grand Fond?

De Lory piste als alternatief is echt geen straf hoor.

De Lory piste als alternatief is echt geen straf hoor.

DerHahnMussLaufen op 31 jan 2019 15:13

Heerlijk los gaan daar :)

De Lory piste als alternatief is echt geen straf hoor.

DerHahnMussLaufen op 31 jan 2019 15:13

voor snowboarders wel…je mag geluk hebben als je niet hoeft te lopen

From a galaxy far far away.............

De Lory piste als alternatief is echt geen straf hoor.

DerHahnMussLaufen op 31 jan 2019 15:13

voor snowboarders wel…je mag geluk hebben als je niet hoeft te lopen

IamJago op 31 jan 2019 16:23

Heb deze nu toch al meermaals gedaan en de gene die het niet halen zitten met belabberd (huur)materiaal of een beginneling die te weinig snelheid neemt

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

De Lory piste als alternatief is echt geen straf hoor.

DerHahnMussLaufen op 31 jan 2019 15:13

Heerlijk los gaan daar :)

Anon5710 op 31 jan 2019 16:00

Ik vind het misschien wel de mooiste piste van dat hele gebied. Heerlijk rustig zo’n dal doorskiën.

Was nog beter toen er geen piste was.

From a galaxy far far away.............

Dat is bijzonder triest nieuws,

Heb het wel nog nooit gehoord dat dit kan voorvallen, uniek geval lijkt mij?

@maurier dit soort slijtage na afzetten van ijs op kabels komt wel vaker voor.

Click. Click. Peace

ik ken al die piste en liftnamen niet uit mijn hoofd, wel weet ik dat er een supergave piste is die kant op. 2.5 km knalhard recht naar beneden zonder net niet te hard te gaan.

Hopelijk is niet net die piste nu niet meer bereikbaar. Dat is juist onze race piste. Vanaf de lift ga je dan eerst een stukje naar links en dan rechts, dan nog 1 keer beetje remmen, naar links, rechts en gaaaaan. Een paar jaar geleden was dit nog geen piste en heb ik dat stuk eens off-piste gedaan. Die zipline gaat er ook overheen dacht ik toch?

Ja dat is m

From a galaxy far far away.............

ik ken al die piste en liftnamen niet uit mijn hoofd, wel weet ik dat er een supergave piste is die kant op. 2.5 km knalhard recht naar beneden zonder net niet te hard te gaan.

Hopelijk is niet net die piste nu niet meer bereikbaar. Dat is juist onze race piste. Vanaf de lift ga je dan eerst een stukje naar links en dan rechts, dan nog 1 keer beetje remmen, naar links, rechts en gaaaaan. Een paar jaar geleden was dit nog geen piste en heb ik dat stuk eens off-piste gedaan. Die zipline gaat er ook overheen dacht ik toch?

Guido1976 op 31 jan 2019 21:17

Yup, precies die… :p

Heerlijke racebaan is dat na dat eerste stukje bochten…

Ik vind het misschien wel de mooiste piste van dat hele gebied. Heerlijk rustig zo’n dal doorskiën.

DerHahnMussLaufen op 31 jan 2019 17:20

De blauwe pistes boven saint martin, vind ik leuker ;)

Vanaf komende maandag tot het einde van het seizoen, word er het avondskien ingevoerd (ter compensatie). De ‘‘Funitel de Peclet’’ zal tot 18.30/19 uur draaien voor het avondsleen en avondskien.

Geopende pistes: Tete Ronde (blauw) en Christine (rood)

*bericht bewerkt door Sjakie op 02 feb 2019 13:07

Wij zijn deze week in Val Thorens geweest. Wat een heerlijke sneeuw ligt er nu. En het weer viel ook niet tegen. Overdag best veel zonnige momenten gehad.

Maar vandaag viel me op dat de pistes onder de Caron wel gewoon geprepareerd zijn terwijl deze dit seizoen niet meer gebruikt zullen worden. @Rogier Wat zou de reden hiervan kunnen zijn ?

In ander topic:

Pour cette saison, le service des pistes continuera à sécuriser (PIDA) le secteur de la Cime Caron. La piste Cime sera damée et devient un itinéraire de ski de randonnée à la montée. Cet itinéraire sera soumis aux différentes conditions météorologiques : merci de ne pas vous y aventurer avant d’avoir consulter les prévisions du service des pistes. De même la piste du col de l’Audzin sera préparée pour les skieurs à la descente, créant ainsi un circuit sur ce secteur.

skifan op 31 jan 2019 08:54

Vertaald door Google Translate (omdat mijn Frans niet voldoet):
Voor dit seizoen blijft de piste-service de Cime Caron-sector beveiligen (PIDA). Het Cime-parcours wordt geprepareerd en wordt een skitochtroute bij de beklimming. Deze route zal afhankelijk zijn van verschillende weersomstandigheden: dank u dat u zich daar niet waagt voordat u de voorspellingen van de service van de tracks hebt geraadpleegd. Op dezelfde manier zal het parcours van de Col de l’Audzin worden voorbereid op de skiërs in de afdaling, waardoor er een circuit ontstaat in deze sector.

*bericht bewerkt door Siard op 02 feb 2019 20:01

Stay frosty

Inderdaad voor toerskiërs…

Click. Click. Peace

Een andere reden om te blijven prepareren is om het lawinegevaar laag te houden.
Ongeprepareerde pistes van boven de 30 graden worden met veel sneeuw snel lawinegevaarlijk.
Aangezien er pistes onder liggen, en aangezien het kennelijk voor tourskieen gebruikt gaat worden…
Blijven prepareren dus

Plaats een reactie