Valfrejus eind maart?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valfréjus

Ik ben de opties een beetje aan het bekijken om de eerste week van de paasvakantie op reis te gaan. Ik kom superveel aanbiedingen van valfrejus tegen, aan spotprijzen. Nu vraag ik me af of dit wel een goed idee is om daar eind maart nog te gaan skiën? Ik zou zowiso 1 a 2 weken op voorhand pas boeken maar ik weet ECHT niet mee welke streek of hoogte etc ik best neem om zeker te zijn…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wachten dus tot het 1 of 2 weken voor vertrek is of een gebied zoeken met gletsjer, kan ook ;)

Voordeel van Valfréjus (en ook La Norma en al die gebieden die aan de zuidkant van het Maurienne-dal liggen) is dat het voornamelijk noordhellingen zijn waarop de pistes gelegen zijn. Dat betekent minder directe zon-instraling. De pistes daar beginnen vanaf 1550 m ongeveer, dus qua hoogte zit je op zich ook wel goed.

Maar hoe veel sneeuw er dan ligt hangt van te veel factoren af. Dus laat boeken, zoals je aangeeft, lijkt me zinnig.

Het is echt lastig zo’n keuzes maken. En gebieden met een gletsjer heb ik ook al bekeken. Maar zoals ik verwacht had, rekenen deze gebieden de volle mep aan voor de paasvakantie. Het dubbele soms dan de andere gebieden… Ik denk dat ik het dan het best zal kunnen beslissen. Maar ik heb geen enkel jaar in de gaten gehouden waar en tot wanneer er goed kan geskied worden… Vandaar dat ik de sneeuw niet meer door de bossen zie!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik zou het persoonlijk niet doen. De skigebieden op het einde van de Mauriennevallei staan niet bekend om hun sneeuwzekerheid, laat staan om hun mogelijkheden om kunstmatig een handje toe te steken.

Als je de luxe hebt om één à twee weken voor vertrek een beslissing te kunnen nemen, dan kan je dit dan weer wel doen als de sneeuwomstandigheden gunstig zijn. Zoals hierboven gesteld word dat je een gletsjer nodig hebt, is me dan weer een brug te ver. Met pasen denkt iedereen zo, waardoor je daar niet echt ‘rustig’ kan skiën. Je kiest beter een iets sneeuwzekerder skigebied ;)

@Mathijs!, waar baseer je deze opmerking op als ik vragen mag. Heb je dit zelf ervaren? Bij de informatie over de skigebieden op de website staat voor de skigebieden waaran je refereert, La Norma, Valfrejus en Val Cenis 80% sneeuwzekerheid in maart en voor Bonneval sur Arc (helemaal aan het einde van het Maurienne dal) zelfs 90%. In Valfrejus wordt overigens net hiervoor van 20-25 maart nog de Speedriding Week georganiseerd: http://www.speedriding-week.com/

@Poudreuse: In het oog houden van de condities in deze gebieden. Het lijkt me nuttig om een onderscheid te maken tussen de verschillende skigebieden van de Eskimo-pas. Aussois is sterk zuidgericht, daar kan je met pasen niet veel meer doen. Bonneval-sur-Arc is een uitzondering: wel vrij sneeuwzeker, maar zeer ver rijden vanuit Valfréjus. La Norma en Valfréjus hebben ongeveer boven de 2000 meter nog pistes open, maar je kan je pisteaantal (dat an sich niet zo groot is) wel bijna halveren bij een normale winter. Voor Val Cenis geldt hetzelfde (daar hou je dus nog wel wat kilometers over).

Daarom mijn advies om voor een iets sneeuwzekerder skigebied te gaan :)

Hopelijk laten de condities de andere streken ook toe dit jaar. Dat het nog maar eens flink dumpt!
Ik vond Tignes een prachtig skigebied, maar de goedkoopste accommodatie is in die periode terug dubbel zo duur dan vele andere streken… Afwachten dus :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik heb zojuist Tignes geboekt voor de week van 2 april. Ga zoals ik voor zekerheid. Ik heb ook alle wintersport-sites afgestruind voor goedkope vakanties (Valfrejus, Grand Domaine, Flaine, Chatel etc), maar het is gewoon te riskant. Overigens kan Tignes echt heel goedkoop zijn. Je betaalt misschien 1/2 honderd euro meer, maar dan krijg je daar ook een enorm hoog skigebied voor terug. En geloof mij: in Valfrejus ben je in een dagje klaar. Die blauwe lange afdaling zal vast niet open zijn: hou je nog de helft aan km piste over ;)

Ik ga wachten en de week ervoor boeken ofzo, dan kan ik het weer in de gaten houden…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik zou overigens kijken of er ook aanbiedingen voor Val Cenis of evt La Norma zijn die je aanstaan, dan heb je net even wat meer thuisgebied om te skiën en kan je de kleinere gebieden wat makkelijker aan doen met de Eskimopas. Val Frejus <>Bonneval is een aardig stukje.

Vandaag op de website van Valfrejus, sneeuwhoogte top 110 cm, dal 60 cm, alle liften en 21 van de 23 pistes open.

http://www.valfrejus.com/bulletin-neige

Kortom een top paasweek in het verschiet.

Vandaag op de website van Valfrejus, sneeuwhoogte top 110 cm, dal 60 cm, alle liften en 21 van de 23 pistes open.

http://www.valfrejus.com/bulletin-neige

Kortom een top paasweek in het verschiet.

Poudreuse op 21 mrt 2016 21:37

dank voor de update! Wij gaan wel ergens anders naartoe, namelijk naar serre chevalier :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Daar zijn bijna alle pistes ook open zie ik. Heel veel plezier!

@Poudreuse bedankt!!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Plaats een reactie