Skigebied/pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Domaine

Wij gaan eind januari naar st. François longchamp.
Wie kan mij meer vertellen over dit plaatsje en het bijbehorende skigebied? Hoe zijn de pistes? Etc.etc
Ben benieuwd naar de reacties

Als je gewoon al eens naar de pistekaart kijkt dan kan je zien dat er veel pistes zijn voor begijnners en weinig voor gevorderden. Meer weet ik er ook niet over.

10 jaar geleden geweest, goede herinneringen aan. Ik was toen nog iets minder gevorderd… Met z’n 2’en heel goede privé lessen gehad van een strenge leraar en voor mijn gevoel dat jaar “echt” skiën geleerd. Was ook geweldig omdat het die week 6,5 dag zonnig was(en koud genoeg voor de sneeuw). Het dorp was niet veel aan.

Leuk skigebied, rondom St. Francois vooral autobaan-brede blauwe pisten om lekker te cruisen, verderop in het gebied (vooral de Col du Mottet en La Lauziere) zijn ook lastigere pisten te vinden. Ik heb me er een aantal jaar geleden in ieder geval erg goed vermaakt.

Running against the wind

Ben 2 jaar geleden in St Francois Longchamps geweest. Het plaatsje zelf is niet heel erg groot en gezellige barretjes zijn niet te vinden, op de Yeti bar na dan. Er is wel een hele lekkere pizzaria. Wij zaten destijds in residence Le hameau de St Francois en dit lag direct aan de piste en tegenover een lift. Appartement was trouwens erg ruim. Verder is het gebied groot genoeg voor beginners en gemiddelde skiers/boarders. De meest uitdagende afdalingen zijn bij La Lauziere of offpiste. Verder worden de pistes goed onderhouden in de tijd dat ik daar was.

Ben paar jaar geleden in St Francois geweest. Het dorpje is vrij klein en er is weinig te doen. Als je voor de gezelligheid gaat dan kun je beter ergens anders heengaan. Qua gebied is het met name een geschikt gebied voor de beginner/gemiddelde wintersporter. Ook kun je leuke stukjes offpiste boarden/skien en bij La Lauziere heb je uitdagende pistes. Ik ben destijds weinig op de pistes bij Valmorel geweest omdat de kwaliteit van de pistes aan die zijde slecht was ivm veel ijs. Verder worden de pistes prima onderhouden bij St Francois en is het buiten de vakantieperiode vrij rustig.

Wij gaan in januari voor de zesde keer. Geweldig gebied voor beginners en gevorderden. Voordeel hier is vanuit het app meteen de piste op en tot het app terug skieen. Over het algemeen rustig op de piste ( wij gaan wel buiten de vakantieperiode )dus geen wachttijden bij de lift. Zodoende is het ook aantrekkelijk om het hele gebied te doen, incl. Valmorel. Lekkere brede pistes en er is in het gehele gebied genoeg uitdaging ( bij voldoende sneeuw ). Wij kunnen niet wachten tot we weer kunnen/ mogen.

Hallo,

Op oudjaarsdag vertrek ik naar Valmorel. Voor het eerst, dus ik heb er veel zin in. Ik vroeg me af of op oudjaardag/ nieuwjaarsdag alle dingen gewoon open zijn. Winkels, skiverhuur, pistes etc. Is er hier toevallig iemand die dat weet?

Le grand domaine vind ik een superleuk gebied! Inderdaad veel blauw en rood, lekker brede pistes, uitstekend onderhouden pistes (kun je van lang niet alle skigebieden zeggen). Hier en daar een ouderwets liftje. Valmorel is een supermooi chalet dorpje. Rondom Valmorel kun je meer tussen de bomen skieen, smallere pistetjes en wat meer rustig toeren, bij St. Francois is het wat kaler en grootser. Ik ben er twee jaar achter elkaar geweest, toen even niet maar zou er zo weer heen gaan. Het is er niet duur, de ski/board school is best goed. Er valt alleen niet heel veel te beleven, er zijn meen ik 1 disco, een paar barretjes en inderdaad de vreselijke yeti bar (te smerig om naar binnen te gaan of je moet van biervlieg houden). Of er een night life in Valmorel is weet ik niet. Ik vond het een aanrader. Ps La Lauziere is wel een hele pittige piste!

to snow or not to snow?

Wij gaan eind januari naar st. François longchamp.
Wie kan mij meer vertellen over dit plaatsje en het bijbehorende skigebied? Hoe zijn de pistes? Etc.etc
Ben benieuwd naar de reacties

tessa smeets op 8 okt. 2011 10:27

Het is een uitgestrekt gebied. Je kan vanuit St Francois doorskieen naar Valmorel.
Nooit erg druk bij de liften. Voor beginners en zeker ook voor gevorderden veel mogelijkheden.
Vriendelijke mensen aan de liften en in de supermarkt etc.
Wel veel Franstalig. Maar ze proberen het in het Engels en waarderen het als je zelf ook iets in het Frans kan vragen. Gelukkig niet veel apres-ski lawaai .
Valmorel is net een dickens straatje, gezellig. Zeker doen. Veel plezier gewenst !

Saint François Longchamp / Grand Domaine (Saint François Longchamp-Valmorel)
• Aantal km pistes: 70 km / 160 km
• Aantal groene pistes: 8 / 22
• Aantal blauwe pistes: 13 / 38
• Aantal rode pistes: 6 / 17
• Aantal zwarte pistes: 3 / 8
VEEL MOGELIJKHEDEN !!!

Plaats een reactie