deelskigebieden le grand domakn

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Domaine

Goedendag,
Ik ben van plan in de komende voorjaarsvakantie naar st francois longchamp te vertrekken. Hier ligt het skigebied le grand domaine. Hiervan zijn ook 2 deelskigebieden waar je afzonderlijk skipassen van kunt kopen( scheelt behoorlijk qua prijs), vamorel en st francois longchamp. Mijn vraag is hoeveel km piste elk deelskigebied heeft want dat kan ik helaas nergens vinden…
Met vriendelijke groeten,
Ard Jan

Precieze aantallen weet ik niet, maar Valmorel is het grotere van de twee. St. François heeft ongeveer 60 km, Valmorel ongeveer 100. Maar tenzij je een echte beginner bent is ben je in Longchamps vlot uitgekeken. Heerlijke racebanen, maar allemaal op het zuiden en veel van hetzelfde. De meerprijs voor het deel Valmorel erbij is het wel waard. Daar is wat meer variatie en een wat hogere moeilijkheidsgraad te vinden.
Je kunt altijd nog een paar dagen St. François uitproberen en als het onvoldoende is een pas voor Le Grand Domaine kopen. Bespaar je ook weer een tientje. Overigens hebben ze ook een studententarief. Scheelt je weer een paar tientjes op een week.

Volgens Bergfex is Valmorel 95km. De rest dan dus St Francois. Samen 165 km. Persoonlijk zou ik gaan voor het hele gebied. Geeft je meer mogelijkheid van een dagtocht als je dat wilt. Je komt snel van het ene deel naar het andere en weer terug. Suc6 met kiezen en veel voorpret gewenst.

Wij zijn meerdere keren in Valmorel geweest, als je op de piste kaart kijkt: http://www.valmorel.com/fr/hiver/preparez-votre-sejour/docum…, dan zie je een rood/wit geblokte balk lopen tussen Valmorel en St Francois. Dit is de grens voor het skigebied van St Francois, ik kan me herinneren dat ik hier de bordjes van heb zien staan, en op de papieren pistekaart staat dit ook als grens. Valmorel biedt een skipas aan voor beginnende skiers met een beperkt aantal liften, rond het dorp zelf. Maar hier heb je niets aan als je in St Francois zit. Om hier te komen moet je de auto nemen, en dit is ongeveer 100 km rijden, lijkt mij geen optie. Aan de kant van St Francois zijn de meeste pistes erg makkelijk, alleen Lauziere is stijl.

De splitsing tussen de gebieden ligt bovenop de col de la Madaleine. Daar waar de TSD de la Madaleine en de TSD de Frene samenkomen. Qua bruikbare pistes is het ongeveer 50/50 verdeeld tussen st Francois en Valmorel omdat bij Valmorel de pistes richting Doucy afvallen, dit zijn namelijk nagenoeg vlakke pistes met lanceersleepliften die je normaal gesproken alleen zal gebruiken als je in Doucy zit.

Born to Ride

Plaats een reactie