Rode pistes st. Francois

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Domaine

Hoi!

Wij willen dit seizoen voor het eerst naar Le grand Domaine gaan. We zijn allebei geen beginners meer, maar ook geen waaghalzen. We vinden rood vaak wat minder leuk, omdat dit voor ons gevoel heel erg hobbelig en slecht geprepareerd is. Geld dat voor de rode pistes in Le grand Domaine ook? Of zijn ze alleen wat stijl? Want dat kunnen we best hendelen. Maar willen niet het risico lopen op gekneusde enkels en verdraaide knieen (helaas al eens ondervonden).

Groetjes!!!

Ik zou zeggen tijd voor een lesje of wat…

Smorgens is alles gewoon helemaal strak net als in nagenoeg alle skigebieden. Als je eerst savonds gaat stappen en pas om 11u de piste op stapt zijn ze minder strak. Maar idd een paar lesjes wil wel eens helpen.

Born to Ride

Ik was er vorig jaar de laatste week van januari, en toen was denk ik de helft van de rode pistes ongeveer geprepareerd. Maar aangezien bijna alles daar blauw is, lijkt me eventuele rode pistes die toch iets te lastig blijken voor jullie makkelijk te ontwijken

Bedankt voor de reacties.

Lessen gaan we niet aan beginnen. Vakantie is al duur zat. En ook enorm ongezellig, aangezien ik snowboard en hij skiet. We willen gewoon lekker relaxed kunnen wintersporten. Nergens aan vast zitten (bepaalde tijd voor de les, intensief lessen in een groep, enz).

We zijn niet van de apres ski en staan vaak om 9.00 uur op de piste. Op vorige bestemmingen werd vaak niet of amper geprepareerd waardoor de heuvels steeds erger werden.

Bedankt Nuet, helder!

Ik vond daar de pistepreparatie normaal, niet uitmuntend of zo. Aan de kant van St. François liggen de makkelijkste pistes, zoals hier al aangegeven veel blauw. Meer uitdaging vind je boven Valmorel.

Uitrusten doe je maar in de lift.

O, en St François is de budgetbestemming van de twee ;)

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik ben nooit een slecht geprepareerde rode piste tegengekomen in een gebied waar blauw wel werd geprepareerd. Door de steilere helling kunnen er door het sterkere slip/bochtengedrag van de wintersporters sneller sneeuwhopen ontstaan, maar in mijn ervaring liggen de rode pistes er vaak beter bij later op de dag dan blauwe.
In St. François is het gelukkig allemaal heel relaxed en kun je prima zonder rode pistes. Neem dan ook zeker niet de grote pas, want de afdalingen richting Valmorel zijn wat lastiger en daardoor ogen die in jullie ogen ‘niet geprepareerd’.

Als laatste: Spaar alsjeblief nog een beetje en ga desnoods in Nederland ergens op les zodat je wel van een rode piste af durft en ook werkelijk kan… Anders is een wintersport-skivakantie sowieso weggegooid geld!

Met goed les nemen voorkom je veel meer de kans op blessures dan door moeilijke pistes te vermijden.

Born to Ride

Ze willen geen les, staat er toch? Geaccepteerd gevolg is een gebied zoeken met zoveel mogelijk strak blauw.

Geen les of wel les, iedereen geniet op z’n eigen manier van de witte wereld in de bergen. De fanatieke reageerders hier, waar je doorgaans de meest zinnige antwoorden van krijgt, kan je het niet kwalijk nemen dat die opperen voor les want die weten dat als je daarin wat investeert je er veel voor terug krijgt. Maar voor die groep die jaarlijks 1 week naar de Alpen gaat is wat glijden doorgaans alsof ze over de piste vliegen als een crack, Check maar menig (Nederlands) filmpie op een kanaal als YouTube.
Snap de reactie van Bennie volledig maar die van userd is waar het om gaat volgens ts, die moeten dan alleen niet verwachten dat ze wel een strakke lichtrode piste de hele dag af kunnen glijden maar dat die gaande weg de dag wel steeds veranderd door dat er meer en meer gebruik van gemaakt wordt.
Tip: zoek kleine gebieden en als het mogelijk is buiten de vakanties want dan zal je deze gezochte pistes het meest vinden.

LA NORMA😍☃️

Tja. Misschien waren de vorige bestemmingen gewoon plaatsen waar wél goed geprepareerd werd, en dan is het advies om aan eigen kunde te werken zo gek nog niet. (Zelfs voor de meest gevorderde skiërs onder ons). Je zal niet makkelijk plaatsen vinden met veel beginners waar blauw (of lichtrood) er in de namiddag nog perfect strak bij ligt. Ploegen en roetsjen maken nu eenmaal bulten.

Voor de TS: in Frankrijk vinden ze bulten wel wat hebben, dus vind je naar mijn ervaring vaker niet-geprepareerde rode pistes. Dat staat dan meestal op de skikaart aangegeven als piste non-damée. Voor het overige kunnen ze die dingen even goed platrijden als in de rest van de Alpen, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.

Ik denk dat je het zo moet zeggen: als er keus is tussen blauw en rood, ontstaan de buckels op de blauwe. De rode blijft dan goed.
Is er alleen een rode verbindingspiste, dan zal die snel buckelig worden.

@DrPhil ik weet niet welke piste jij bedoelt, maar je kan volledig over blauwe pistes van st Francois naar Valmorel.

Born to Ride

@Matthias123, ik bedoelde het in het algemeen. Ik ben 20 jaar geleden voor het laatst in Valmorel geweest, ik kan de specifieke situatie daar me niet zo goed meer herinneren.
Bennie schreef dat rode pistes er in de middag vaak beter bij liggen dan blauwe. Dat klopt, dat is ook mijn ervaring. In zoverre zijn rode pistes eerder een pre dan een nadeel. Tenzij dus de rode een verbindingspiste is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 okt 2017 09:58

Het is niet onze allereerste keer op een skivakantie he posters. We zijn al op meerdere plekken geweest (oa. La Joue du Loup/Superdevoluy, Valloire/Valmeinier, Alpe d’huez en Val Tho). Onze voorkeur ligt ook echt bij de kleinere gebieden, maar waar je niet na 1 dag alle pistes al hebt gezien (dus Val Tho en Alpe d’huez vinden we te groot, La Joue en Super waren prima!). We hebben in het begin lessen gehad, maar hebben daar nu geen zin meer in. Fijn om te horen, dat er genoeg andere mogelijkheden zijn en dat we rood gewoon kunnen vermijden.

We weten dat het de budget bestemming is, maar dat geeft niet. We zijn nou eenmaal gebonden aan een bepaald budget en hebben geen eigen vervoer, waardoor je ook al weer een stuk beperkter bent in waar je heen gaat.

Wil je gewoon relaxed cruisen, hou het dan bij de pas voor alleen St. François. Het had me daar aangenaam verrast en je kunt er prima uit de voeten. Pak dan voor een dagje (als de benen goed voelen) de upgrade voor het hele Grand Domaine, want Valmorel is niet echt moeilijk, maar wel aanzienlijk harder werken. Veel van de verbindingsstukken daar staan dwars op de helling, wat het voor een (redelijk) beginnend snowboarder best lastig maakt.
Just a budget tip hoor.

Mijn ervaring is dat de rode pistes zeker aan de Valmorel kant prima geprepareerd zijn, juist het stuk verbinding, la valette (blauw) was meestal slecht met veel bulten. We namen dan ook vaak l’eau rousse (rode) om naar St François te skiën, die was vaak beter. Een aantal rode pistes zijn op sommige stukken best wel stijl, maar de la Colombe is echt een pracht piste, ondanks het stijle stuk aan het einde. Ook een prachtig uitzicht bovenop de Lauziere, we konden zelfs de Matterhorn zien!

Plaats een reactie