Wolkenkrabber in de Alpen, wel of niet?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Vals

null

Met 1000 inwoners is Vals een klein dorpje in het Zwitserse kanton Graubünden. Op zich dus niets aparts aan het dorpje. Toch heeft de Amerikaanse architect Thom Mayne van Morphosis een plan om het hoogste gebouw van Europa hier te bouwen. Maar liefst 381!! meter hoog moet het 5-sterren hotel worden. Hiermee hopen ze op veel rijke bezoekers uit Azië en de Golfstaten, die bereid zijn om de torenhoge prijzen van de overnachtingen te betalen.
Ik was nogal verbaasd en vind het een belachelijk plan, maar ik ben vooral benieuwd naar wat jullie er van vinden. Een wolkenkrabber in een afgelegen dal in de Alpen, wel of niet?

Volledige artikel:
http://www.volkskrant.nl/reizen/absurde-wolkenkrabber-in-de-…

Vreselijk! :( Landschap vervuiling, wat nou spiegelen, dat past daar helemaal niet, hoop dat de bewoners flink protesteren. Je kunt er ook wel iets super de luxe bouwen wat in de omgeving en stijl van de Alpen past.

Dienten Die Alte schule

Verzin dan iets wat er tenminste uitziet, dit is zo lelijk…

Gang is alles

Heel het karakter van de alpen om zeep! Laat ons toch dat beetje natuur dat we nog hebben trachten in ere te houden :). Zou echt doodzonde zijn, en een start voor meer van deze lelijke jongens in de bergen

Als dit een ‘unique selling point’ kan zijn van één of enkele dorpen en dat zorgt voor werkgelegenheid, welvaart, etc., dan zie ik het probleem niet. Het kan een gebiedje van de ondergang behoeden.

Dit heeft ook eens het voordeel dat het gebruikte grondoppervlak niet in de buurt komt van de gebruikte ruimte voor de budgethotels in de vele (mijns inziens verpeste) feestdorpen. De rest van het dorp zou z’n charme kunnen behouden.

Hetzij misschien in een andere vorm (liften vanuit je slaapkamer!) is hier natuurlijk wel markt voor. Zeker in de markt waar ze er een andere smaak op nahouden dan de meesten van ons.

Het voordeel is ook dat je de sujetten centraliseert en ze weg houdt uit de door ons geliefde skigebieden. :)

Ik zeg; DOEN!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Doe maar gewoon niet…

Aftellen maar!

Hier meer info van de architect: http://morphopedia.com/projects/7132-hotel-arrival

Vind het wel apart, gewaagd en niet alledaags. Ben benieuwd hoe de lokale bevolking er tegenaan kijkt :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik denk dat je beter 1 enorme toren kan hebben dan dat het hele dorp wordt volgeramd met toeristenhokken.

Tsja ik denk dat de ervaring uit Frankrijk leert dat dit soort projecten weinig toekomst hebben. Nu is het misschien oke, maar wat gebeurd er als het nieuwigheidje ervan af is? Dan brokkelt het gebouw langzaam af.

Ik denk dat er betere manieren zijn om rijke aziaten naar Zwitserland te lokken…

Click. Click. Peace

En dan? Heb je een enorme ‘middelvinger’ gebouwd, zit je met een skigebied van 25km.

44 km toch ?
Goede reclame want het haalt het nieuws.
Is net zoals Ryanair die staanplaatsen wil verkopen. Natuurlijk gaat dit niet gebeuren maar je maakt wel meteen reclame.

May the ski force be with you !!

Ik vind het wel wat hebben. De tegenstelling tussen natuur en mens lekker op het scherp van de snede.

Ik zie het ook niet gebeuren overigens. ;)

T is net of de klok n maand terug is gedraaid…

Was de Zwitserse wetgeving voor buitenlanders met betrekking tot projectontwikkeling een tijdje geleden niet gevoelig aangescherpt?

Weet natuurlijk zelf niet waar die gekke Amerikaanse architect woont.

Mijn mening, niet doen: als je zo’n lelijk gedrocht ergens wilt neerpoten doe het dan waar ze dat gewoon zijn van lelijke hoge gebouwen te zien, les deux alpes, val thorens… die dorpen.

Belachelijk, maar ik geloof niet dat dit in de Zwitserse ruimtelijke ordening door de beugel kan. Een lift in Zwitserland zetten is soms al een huzarenstukje en dat is nog niets in vergelijking met dit.

De Zwitserse bevolking, hun mening over landschapsinrichting en hun rechtsmiddel (bindend referendum) kennende, geef ik dit project weinig kans.

Rob

Zo jaren 70.

Welke uitdrukkingen passen het beste bij de foto.

Even voor de goede orde.
Zich tussen paal en pruim bevinden.Betekende in het oud Hollands “Zich niet bewust zijn van het nakende gevaar”

Plaats een reactie