Wagrain 2014/2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Salzburger Sportwelt en Wagrain

Zoals elk jaar gingen wij met het gezin weer in de tweede week van de kerstvakantie op wintersport naar Wagrain (AT), en zoals elk jaar heeft het weer twee weken geduurd voordat ik tijd kon vinden voor een verslag :p
Het pisteplan is nagenoeg hetzelfde als vorig jaar:

null

Maar niet alles is hetzelfde als andere jaren; Met mijn nieuwe telefoon scheelt het weer dat ik geen camera op zak hoef te hebben voor het maken van foto’s, de gps werkt echter niet zo goed op mijn vorige, waardoor mijn skitracker waardeloos bleek, omdat die niet alle kilometers en snelheden heeft geregistreerd :(
Wat ook anders was dit jaar, was het welbekende feit dat er de eerste week van de kerstvakantie in Oostenrijk nog maar weinig sneeuw lag, en al helemaal weinig in de Salzburger Sportwelt. Met enige spanning, maar met hele mooie voorspellingen, in ons hoofd, gingen wij de 27e van december op weg naar Oostenrijk.
Al het eerste uur van de vakantie kwamen de voorspellingen uit, want nog voordat we de grens met Duitsland overgestoken waren, sneeuwde het.
null

Gevolg van deze sneeuw was wel dat het al snel vastzat op de Duitse snelwegen. Dit dwong ons om een stukje binnendoor te rijden, wat een prachtig stukje bleek te zijn.
null

Het ging langs besneeuwde dorpjes en bossen, en we zagen zelfs het eerste skigebiedje: Westerheim (http://www.skiresort.de/skigebiet/westerheimhalde/)

Toen we na een reis van 18 uur (normaal 12) eindelijk aankwamen in Wagrain, sneeuwde het daar nog steeds. Deze foto is van later in de week, maar dit is ons appartement: Hof Sonnenschein

null

De volgende ochtend, de eerste skidag, was er al een heel pak gevallen…
null

… en konden we dus weer als vanouds over de skiroute langs het appartement (Skiroute Weberlandl) het gebied in skiën.
null

op deze skiroute, die gesloten en ongeprepareerd was, lag dan wel veel sneeuw, maar dat lag allemaal los, omdat het bijna de eerste sneeuw was, waardoor er nog geen onderlaag was en je het zo wegskiede.
En dat was een beetje het verhaal van de eerste dagen; veel sneeuw, maar vroor nog niet vast, waardoor er hopen kwamen.
Maar het vroor nu in ieder geval wel hard genoeg om de lansen en sneeuwkannonen te laten draaien, en dat gebeurde dan ook volop, ook 's ochtends voor de eerste lift:
null

null

Ondertussen bleef het maar sneeuwen, wat zorgde voor rustige pistes.
null

Ondanks dat de spaarbekkens, die de bron van de sneeuwkannonen zijn, steeds leger raakten, …
null

… moesten we om naar het dorp te gaan, nog steeds met de lift naar beneden, want de eerste dagen konden de dalafdalingen nog niet open.
null

null

null

Maar vanaf de derde skidag, dinsdag 30 december, daalde de temperatuur.
Dit gaf mooie plaatjes, zeker toen het ophield met sneeuwen.
null

null

null

null

Het bleef eerst nog wel een beetje mistig, de zon hebben we in 2014 in ieder geval niet meer gezien.
null

^Middelstation Flying Mozart
null

^Het dorp Wagrain vanuit de G-Link
null

^Het bovenste gedeelte van de Griessenkareck aan de Flachau-zijde, vanuit de Star Jet 2, met links de Star Jet 3 en rechts de Space Jet 3.

Inmiddels was ook de wind gaan liggen. Maar zoals je ziet op de foto van het hoogste deel van het skigebied (Mülde) zijn de steilste delen nog slecht, door een combinatie van niet-vastgevroren sneeuw en veel wind.

null

Dat bovenste deel van het skigebied ‘The top of Wagrain’, is met veel wind niet open, zoals de eerste dag. Gelukkig de rest van de week wel, want die afdalingen zijn altijd heerlijk en blijven meestal ook de hele dag goed, omdat het er nooit druk is.
null

Vanaf de top heb je een mooi uitzicht over de hele omgeving, en over de rest van het skigebied.
null

^Zoom naar de Grafenberg (langgerekt), met de Sonntagskogel (linker top) en recht boven de Grafenberg de top van Alpendorf, de Gernkogel.
Daar weer achter begint het Hochkönig Winterreich.
null

^Zoom naar de bovenkant van de Griessenkareck, met links de Flying Mozart en de Kogelalmbahn, en rechts het bergstation van de Star Jet 3.

En zo halverwege de week kwam de zon er weer aan!
Hier nog aarzelend:

null

^Bergstation Flying Mozart
null

^Rote 8er

Maar uiteindelijk volop aanwezig! dit leverde mooie plaatjes op.

null

^Blik op de Grafenberg vanaf de Skiroute Weberlandl
null

^Mooi plaatje vanuit het appartement genomen, door de zon werden de bomen wel in een mum van tijd groen.
null

^Het dorp van Flachau met links de pistes van het skigebied Eben im Pongau en achterin het Dachsteinmassiv.
null

^Het dal van St. Johann vanuit het skigebied van Alpendorf, met de Obergassalmbahn.
null

^Links vooraan de Sonntagskogelbahn, rechts de Strassalmbahn (met de oranje bubbels) en in het midden de Hirschkogelbahn.

Helaas bracht de zon samen met de mooie plaatjes ook veel drukte met zich mee. Vooral in het deel van Flachau ontstonden er rijen bij de liften.

null

Hele lange rijen, zoals bij de Achter Jet, waarop we besloten eerst wat te gaan drinken.
null

null

Omdat er toch zo’n lange rij stond ben ik beneden bij de Achter Jet even een rondje gelopen, zoals langs de DSB Unterberg. Deze lift draait alleen nog tijdens het avondskiën heb ik begrepen, Joost mag weten waarom, er lag in ieder geval alweer een flinke laag sneeuw op.
null

null

null

Wat ik andere jaren nog niet was tegengekomen, was dat de sleeplift Zeitmesstrecke dicht was. Helaas, want na al die moderne liften vind ik het altijd wel leuk om weer eens een ankerliftje te doen, en dit is één van de weinige, en hij is lekker lang. Op de afdaling leek in ieder geval genoeg sneeuw te liggen.

null

Uiteindelijk heb ik weer een heerlijke wintersport gehad, met (zeker na de sneeuwval) prima pistekwaliteit, en de eerste dagen lekker rustig.
Deze jongens hebben hun werk weer goed gedaan:

null

Bedankt voor het lezen! :D

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:09

Certified ski-boy, glijbewijs

Mooi verslag @Jorian! Je hebt geluk dat er eerst een pak viel, om daarna van te kunnen genieten! Een week eerder en je had (bijna) niks:p Jammer dat het met het mooie weer druk werd:( De meeste foto’s laten gelukkig weinig mensen zien:)

Dat van die sneeuwlaag zonder vastgevroren onderlaag ben ik ook tegengekomen… Steentjes en aarde waren bij mij het gevolg op de pistes. Heb jij er veel last van gehad?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Heerlijk verslag. Weer even zitten genieten

May the ski force be with you !!

@SnowJan , Bedankt! Ja we hebben weer eens erg geluk gehad dat we altijd in deze week gaan :)
Ik weet niet waar jij was, maar bij mij was het vooral gras en aarde. Veel pistes in Wagrain zijn in de zomer namelijk gewoon alpenweides. dus het was vooral gras en daarom is de schade aan m’n board en ski’s beperkt gelukkig. Op sommige plekken, vooral lager in het gebied, lagen echter wel wat steentjes…

Maar dit was allemaal alleen de eerste dag, daarna had het zoveel gesneeuwd dat de pistes genoeg besneeuwd waren (ook kunstmatig), waar dit nog niet het geval was, was het vooral ijs geworden door de lage temperaturen

Certified ski-boy, glijbewijs

@CJAHulskamp , Bedankt! daar doen we het voor :) ik heb ook erg genoten

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag! Wij vertrekken vannacht naar Flachau, dus jouw verslag helpt me om (nog meer) in de stemming te komen.

Aangezien we nog nooit in dit gebied geweest zijn en jij zo te zien wel vroeg ik me af of je nog tips en/of must see/do’s hebt.

Heel erg mooi Jorian!!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Heb je niet eens een foto van de fakkeltocht ertussen zitten? Die ging volgens mij haast vlak langs je heen, over de skiroute namelijk;)

Leuk verslag hoor!

Thank God summer is over!

Lekker verslag! Gelukkig toch nog genoeg sneeuw!

Ik vond zelf altijd de piste bij de Rote-8 gondel en de Topliner Mulde in Wagrain erg leuk. Misschien moet ik er ergens in de komende jaren nog een dagje terug als het lekker rustig is. :)

Leuk verslag! Wij vertrekken vannacht naar Flachau, dus jouw verslag helpt me om (nog meer) in de stemming te komen.

Aangezien we nog nooit in dit gebied geweest zijn en jij zo te zien wel vroeg ik me af of je nog tips en/of must see/do’s hebt.

EdwinKoster op 14 jan 2015 16:33

bedankt! een tip is zeker de rodelbahn in flachau. er zijn er twee, maar eentje kun je goed combineren met het avondskiën. het makkelijkste is dan om het als volgt te doen: avondskiën totdat je geen zin meer hebt, dan de lift die gebruikt wordt met avondskiën omhoog (ski 's beneden alten staan). dan kun je avondeten in de Brennhütt’n en van daaruit terug naar beneden rodelen. verder vind ik de apfelstrudel het lekkerst beneden aan de star jet 2, en qua skiën is de top liner het rustigst en leukst naar mijn mening. het dorp flachau ken ik niet goed want wij zitten altijd in wagrain.

Heel erg mooi Jorian!!

ThijsMeeusen op 14 jan 2015 16:41

Thanks!

Heb je niet eens een foto van de fakkeltocht ertussen zitten? Die ging volgens mij haast vlak langs je heen, over de skiroute namelijk;)

Leuk verslag hoor!

Lisa. op 14 jan 2015 17:02

Ik denk dat jij de fakkeltocht van de skischool bedoelt. dan denk ik dat je in de war bent, want die gaan over skiroute Widmoos (vanaf middelstation flying mozart), ik zit aan skiroute weberlandl, die gaat vanaf het middelstation rote 8er naar dalstation flying mozart… ik heb de fakkeltocht twee jaar geleden wel gezien!

Lekker verslag! Gelukkig toch nog genoeg sneeuw!

Ik vond zelf altijd de piste bij de Rote-8 gondel en de Topliner Mulde in Wagrain erg leuk. Misschien moet ik er ergens in de komende jaren nog een dagje terug als het lekker rustig is. :)

HenriS op 14 jan 2015 17:23

Thanks! Als het rustig is, is de rote 8er zeker de leukste afdaling, maar in de kerstvakantie is mülde en de topliner lekker rustig, dus die vind ik het fijnst. ook de buchau-afdaling (68) aan de alpendorf-kant vind ik erg leuk en uitdagend.

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag! Jammer van al die wachtrijen maar er lag in ieder geval sneeuw :)

Welke sleeplift bedoelde je trouwens? Ik kan 'm niet vinden op het pistenplan…
En is dit trouwens niet een heel mooi stukje ? Lijkt me heel rustig omdat er een sleper is en een zwarte afdaling

null

Gang is alles

Leuk verslag! Jammer van al die wachtrijen maar er lag in ieder geval sneeuw :)

Welke sleeplift bedoelde je trouwens? Ik kan 'm niet vinden op het pistenplan…
En is dit trouwens niet een heel mooi stukje ? Lijkt me heel rustig omdat er een sleper is en een zwarte afdaling

null

Jesper op 14 jan 2015 18:15

Thanks @Jesper !
Stechbachlift is prachtig maar ik heb m in die vijf jaar nog nooit open gezien… geen idee waarom. de afdaling ligt er ook altijd goed bij…

Bedoel je de zeitmesstrecke? dat is aan de flachaukant:

null

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian
Te snel gelezen, zie idd dat je aan de andere skiroute zit.

Stechbachlift is inderdaad heel vaak gesloten, met de kerstvakantie bijna altijd. Hopelijk kan ik hem later dit seizoen nog eens doen.

Thank God summer is over!

Zo balen dat die Stegbachlift vaak dicht is, 2 van de 3 keer was hij ook in de carnavalsvakantie gesloten bij mij. Die keer dat hij open was hebben we er heel vaak geskied, echt een heerlijk rustig hoekje van het skigebied :)

met de carnavalsweek naar kleinarl. De laatste zaterdag nog een dagje vrij skien met de kinderen. Welke kant van Wagrain adviseer jij dan Jorian? De kant van Flachau of de kant van Alpendorf?

Leuk verslag en mooie foto’s!

met de carnavalsweek naar kleinarl. De laatste zaterdag nog een dagje vrij skien met de kinderen. Welke kant van Wagrain adviseer jij dan Jorian? De kant van Flachau of de kant van Alpendorf?

koen_s op 15 jan 2015 00:12

Ik ben dan wel niet Jorian maar ik heb wel een advies voor je. Ik adviseer je Wagrain en dan de kant van Alpendorf en om de volgende redenen:

  • Alpendorf kant is in het weekend rustiger dan Flachau kant
  • Leuke “attracties” voor kinderen zoals een renstrecke die je filmpt, een funslope en een geesten/heksenbos
  • meer variatie in pistes
Thank God summer is over!

Heel leuk verslag. Wij zijn er vrijdag 20 februari weer. Maar dan huisje in flachau :)

met de carnavalsweek naar kleinarl. De laatste zaterdag nog een dagje vrij skien met de kinderen. Welke kant van Wagrain adviseer jij dan Jorian? De kant van Flachau of de kant van Alpendorf?

koen_s op 15 jan 2015 00:12

Absoluut de kant van Alpendorf. Niet alleen ski je daar mooier met langere afdalingen voordat je weer een lift in moet (Denk aan de dalafdaling alpendorf, de buchau-afdaling en de grafenberg-dalafdaling), ook is het aan die kant veel rustiger dan aan de flachau-kant. het enige knelpunt kan de sonntagskogel 2 zijn.
Verder ben ik het inderdaad eens met @Lisa.

Leuk verslag en mooie foto’s!

joepiedepoepie op 15 jan 2015 00:25

Bedankt!

Heel leuk verslag. Wij zijn er vrijdag 20 februari weer. Maar dan huisje in flachau :)

Desiree2 op 15 jan 2015 09:27

Bedankt! Veel plezier!

Certified ski-boy, glijbewijs

Leuk verslag, zelf gingen wij vroeger ieder jaar naar Alpendorf denk in totaal iets van 8 keer.
Ook maakte we dagelijks de doortocht naar Wagrain en Flachau uiteraard, en zit nog steeds de befaamde ‘‘Kippenboer’’ op de afdaling bij Wagrain?

Leuk verslag, zelf gingen wij vroeger ieder jaar naar Alpendorf denk in totaal iets van 8 keer.
Ook maakte we dagelijks de doortocht naar Wagrain en Flachau uiteraard, en zit nog steeds de befaamde ‘‘Kippenboer’’ op de afdaling bij Wagrain?

Leonard op 15 jan 2015 13:11

Ja, die zit er nog steeds!

Thank God summer is over!

Het is wel weer een keer leuk om al die oude punten tegen te komen, sommige dingen herken je gelijk en andere niet. Het is echter ook alweer 5 jaar geleden voor het laatst dat ik daar was.

Ziet er goed uit. Je hebt echt geluk gehad met dat pak sneeuw, want in Saalbach was het de week ervoor 3x kut…

Carnas on Tour

Ziet er goed uit. Je hebt echt geluk gehad met dat pak sneeuw, want in Saalbach was het de week ervoor 3x kut…

Svennoo op 15 jan 2015 14:32

yess meer mensen hadden een kutweek die week :D gelukkig ik niet!

Leuk verslag, zelf gingen wij vroeger ieder jaar naar Alpendorf denk in totaal iets van 8 keer.
Ook maakte we dagelijks de doortocht naar Wagrain en Flachau uiteraard, en zit nog steeds de befaamde ‘‘Kippenboer’’ op de afdaling bij Wagrain?

Leonard op 15 jan 2015 13:11

meer mensen vroegen dat, maar ik heb nog steeds geen idee wie of wat dat mag zijn…

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja, die zit er nog: Starchenstadl.

Mooi verslag en erg mooie foto’s!

Go with the snow!

bedankt @Mattz !

Certified ski-boy, glijbewijs

Mooi verslag, wij zaten in de kerst week met beduidend minder sneeuw. Op de dag van aankomst was het dal zo groen als gras. in de nacht werd ik wakker en als een klein kind de gordijnen open geschoven en jawel het sneeuwde. Het was sneeuw die niet de Dalafdaling open kon laten doen maar toch, alles was wit. Kon niet meer slapen om de volgende dag het witte goud onder mij door te laten glijden.
@jorian Waar is jullie appertement in wagrain ziet er leuk uit.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Die rode gondel ( rote 8 ) dacht ik, heb ik wel 200x gepakt! wat een leuke afdaling is dat en meestal ook erg rustig.
( Ben nu al een tijdje niet meer in Flachau/Wagrain geweest ).

Mooiste omstandigheden zijn dat, met zo’n pak sneeuw!

Mooi verslag, wij zaten in de kerst week met beduidend minder sneeuw. Op de dag van aankomst was het dal zo groen als gras. in de nacht werd ik wakker en als een klein kind de gordijnen open geschoven en jawel het sneeuwde. Het was sneeuw die niet de Dalafdaling open kon laten doen maar toch, alles was wit. Kon niet meer slapen om de volgende dag het witte goud onder mij door te laten glijden.

@jorian Waar is jullie appertement in wagrain ziet er leuk uit.

ray-boers op 17 jan 2015 09:10

ons appartement (hof sonnenschein im haus iris) zit aan de weberlandl in wagrain. qua pisteligging zit het aan skiroute weberlandl, die gaat van het middelstation van de rote 8er naar de flying mozart.

Certified ski-boy, glijbewijs

Wij hebben ook een appartement geboekt aan Weberlandl. Als ik het goed begrijp kan je dus vanaf de skiroute weberlandl naar de flying mozart op de latten?
We gaan voor het eerst naar Wagrain, normaal sliepen we altijd in Flachau. Vandaar de vraag :-)

Plaats een reactie