helmplicht

Dit onderwerp gaat over de bestemming Westendorf

wie weet of er gecontroleerd wordt op helm dragen onder de 15 jaar? Worden kinderen zonder helm niet in de lift gelaten vanaf dit jaar?

Inmiddels ben ik weer terug. Voor degene die geïntersseerd zijn: In de skischolen dragen kinderen een helm. Daarbuiten wordt niet gecontroleerd.

Geen jullie besparen op veiligheid???, Goed bezig dan ! ! ! Ik was al gelukkig dat het onderwerp dit jaar haast niet ter sprake kwam, dus toch. Denk er toch maar eens heel goed over na! ! !

zou een algemene draagplicht van een helm moeten ingevoerd worden. Heb er zelf ook eentje gekocht, zich goed, is lekker warm en vooral ook veilig. Ook de twee kinderen dragen een helm, ze hebben daar ook nooit problemen over gemaakt.

Rare vraag, het gaat niet om de controle maar de veiligheid van je kinderen. Overgens is het in veel gebieden al zo normaal dat meer dan de helft van alle skiers een helm draagt. RAARRR!!!

bang voor een bekeuring soms? denk ff na!! opzetten die helm dus.

Bedenk eens dat als je een beetje normaal skieed dat je al gauw 30km/u gaat. En dat je een mooie ijsplaat heb. Dit kan je ongeveer vergelijken met een betoonplaat. Tegen een betonplaat wil je ook niet je hoofd stoten. Ik vind eigenlijk dat de helm voor iederen verplicht moet worden.

Eerste 2 jaar ook zonder geskied, maar vorig jaar binnen de familie van een snowboard ongeluk meegemaakt.
En vooral ook alle gevolgen daarvan.
Dus afgelopen zondag mijn eigen helm gekocht. Ben echt benieuwt hoe dit komend jaar gaat bevallen.

Dit topic is niet ok!

naast een hoop nederlanders zijn er natuurlijk ook een hoop duitsers op de piste. En Duitsers dragen helmen (ik verwijs niet naar 40/45, maar kijk eens naar duitse fietsers: allemaal een helm op.) Omdat het voor duitsers normaal is bij elke gelegenheid een helm te dragen, maar voor hollanders absoluut niet, gaat het erg moeilijk worden om Nederlanders aan het verstand te krijgen dat een helm dragen zelfs zo veilig is dat je zelfs je polsen en benen niet meer kunt breken… Vandaar dat je dit soort vragen krijgt als: is er wel controle?
ik ski nog niet zo lang (6 jaar ofzo) dus hoe het er vroeger aan toeging weet ik niet, maar was toen de sociale controle niet veel scherper?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Vreemd, dat er altijd een wetgeving noodzakelijk is, om de mensen iets aan het verstand te moeten brengen.
Helmplicht of niet, wees nou zelf eens een keer verstandig, en koop zo’n ding. je geeft tijdens de wintersport minimaal € 1000,- per persoon per jaar uit, maar wij zijn te beroerd om een paar tientjes neer te leggen voor je eigen veiligheid.
Zoals men zegt verkeerde zuinigheid.

Ik weet niet wat jij allemaal doet op je wintersport maar no way dat ik €1000,- uitgeef. En het gebruik van een helm is nog steeds overrated.

Onderzoek wijst uit dat fietsers die een helm dragen evenveel of zelfs meer betrokken zijn bij letselongevallen. Oorzaak: met een helm voelt men zich veiliger en neemt men meer risico’s. Dat zal voor skiërs net zo zijn. Daarnaast viel mij afgelopen winter op dat met koud weer al die Duitsers inderdaad keurig hun helm droegen, maar toen ik in maart weer ging skiën, en het bijna 20 graden was, vrijwel niemand meer een helm op had. Pure schijnveiligheid!
(En voor iedereen die hier zo verontwaardigd loopt te doen over de veiligheid voor je kinderen: zet ze ook maar een thuis een helm op voor het geval dat ze buiten gaan spelen en in een boom klimmen! (Of zitten de kinderen van tegenwoordig alleen nog maar binnen achter de spelcomputer?)

Ik board al zeker zes jaar met helm. Zonder helm voelt raar, (soms) koud en onvertrouwd. Ga dikwijls ook nog eind maart of zelfs later. Dat een helm dan te warm zou zijn vind ik raar en zeker geen reden om zonder helm te gaan.

Bromfietsers en motorrijders hebben zomers toch ook een helm op. Die gedragen zich zeker ook roekelozer door de schijnveiligheid wat hier al genoemd is.

Gewoon lekker van de piste afknallen. Schuifjes van je helm open en door de ‘glijwind’ blijft het lekker koel onder de helm. Als het koud is, schuifjes dicht, goggle op en je hebt het minder snel koud:-)

Ik denk dat iedereen zelf moet weten of hij een helm wil dragen. Verplichten leidt tot burgelijke ongehoorzaamheid.
Ik ski al meer dan 30 jaar en de laatste 2 jaar gebruik ik een helm. Dat komt door al die kamikaze snowboarders die geen geld over hebben voor skilessen. De ongelukken door die deelnemers zijn de laatse jaren toegenomen. Dus beslis zelf.

@Hans, snowboarders hebben ook weinig aan skilessen:-)

hahaha scherp Pascal!

Ik ben ook niet voor een helmplicht, maar zelf skien en boarden we ook al 5 jaar met helmen op. Ik voel me er prettiger en veiliger op de piste door zonder dat mijn stijl is gewijzigd.

Ik ski zelf altijd zonder helm. Vind het gewoon niet fijn, heb ook alleen bij heel koud weer mijn muts op en verder vind ik het veel te fijn om de wind door mijn haren te laten gaan. Ik vind deze regel dezelfde als helm plicht bij motorrijders en de gordel in de auto. Geen verplichting. Het is voor je zelf en je schaadt er niemand mee.

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, bij ons in het gezin draagt iedereen een helm, maar om vanwege de kosten geen helm te kopen is wel de stomste reden die er is.

Member of global cooling initiative

@Jos
helemaal mee eens!

life is a beach, or a pile of snow

is er ook een avatar met helm;-)

life is a beach, or a pile of snow

Ik heb een ernstig ongeluk gezien (notabene mijn eerste uur op de piste!) waarbij een roekeloze snelle skier tegen een andere skier botste met een groot snelheidsverschil, beide personen raakten elkaar met het hoofd en waren bewusteloos. Hoe het afliep, weet ik niet, maar beiden zullen spijt hebben gehad om zonder helm te hebben geskied.

En mijn zus kent iemand die ernstig hersenletsel heeft opgelopen tijdens het skien, wederom zonder helm, en deze kennis zal haar opleiding nooit meer kunnen afmaken door blijvend hersenletsel, want ze kan zich nauwelijks meer concentreren op de leerstof.

Overigens neemt de helm maar een deel van de impact weg en wordt de nek niet beschermd, maar het maakt nog steeds een groot verschil.

Een helm is helaas noodzakelijk, je kunt zelf heel voorzichtig zijn, maar je kunt nog steeds akelig hard getroffen worden door roekeloze skiers.

@Constant, ik ben het ook met jou eens. Los van mij eigen ‘roekeloze’ boardgedrag, kan iemand anders ook eens een foutje maken. Ook dan is een helm handig

life is a beach, or a pile of snow

Roekeloze skieers genoeg inderdaad, een goede vriendin heeft dat een keer meegemaakt en ik heb mijn helm daarna nooit meer afgezet. Een helm heeft btw. alleen maar voordelen!

Btw. Goede skieers skieen met helm, zonder helm hoor je er echt niet bij.

Wel veel mensen die het allemaal leuk weten te vertellen… maar wie van jullie draagt er ook een helm op de fiets? Want ook daarmee gebeuren veel ongelukken waarbij een helm hersenletsel kan voorkomen. Lekker overal een gevaar in zien, alle gevaren uitsluiten en vooral iedereen overtuigen van jouw mening alsof het een feit is.

Ik ben geen voorstander van een helm, maar ook geen tegenstander. Het risico/gevaar is voor mij een deel van de sport, zonder dit is het wel saai hoor. Maar goed, je hebt wintersporters en wintersporters natuurlijk…

@Robbert… kijken ze je niet aan dat je nu nog steeds die helm op hebt? :P

Ik ga dit jaar ook maar eens kijken voor een helm want om nou mijn integraalhelm van de motor op te zetten tijdens het skien is ook weer zo overdreven…

Ik doe er dan meteen mijn vriendin ook maar 1 cadeau want die valt vaker dan mij… :P

Ik vind niet dat je gewoon fietsen met skiën kunt vergelijken. Zelfs mijn schoonmoeder van over de 80 valt nooit van de fiets en is nog nooit omver gefietst door een ander. Dan moet je naar de racefietsers kijken en die dragen wel een helm.

Helemaal mee eens fietsen vergelijken met skieen is het zelfde als appels met peren vergelijken. Maar idd als ik op de atb door het bos cross met een vaartje van 25km draag ik ook een helm.

Gewoon fietsen is geen sport met hoge snelheden

^^ Tsja, voor iedereen is het natuurlijk weer anders, maar ik val ook bijna nooit met skiën. En op de fiets is de kans net zo groot dat je door iemand anders wordt aangereden, dus op zich is die vergelijking helemaal zo gek nog niet. Voor mij hoeft het in ieder geval allemaal niet, een helm, maar iedereen die zich onzeker voelt mag wat mij betreft een helm dragen, daar heb ik geen problemen mee.

Als je valt met een helm of zonder en je breekt iets, een arm of been, dat is naar 8 week wel weer klaar, maar een groot aantal ongelukken op de piste verzoorzaken hersenletsel en dat kun je wel voorkomen of verminderen met een helm, vaak worden deze ongelukken veroozaakt door andere piste gebruikers= iets wat je zelf niet in de hand hebt.
ik heb er sinds deze winter ook 1 en het went snel, ik ski al 15 jaar en heb er ook tegen aan gehikt, maar absoluut geen spijt!!

Ik heb m’n Duitse helm altijd bij …

Plaats een reactie