aankomende dagen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

wij willen woensdag en donderdag overblijven in winterberg willingen, om daar samen te genieten van het skieen en van elkaar.
nou is mijn vraag?
is het druk woensdag en dinsdag en gaan er wel liften omhoog?

De liften zijn zeker open aankomende dagen. Ook zal het niet gigantisch druk zijn, dat is het haast nooit in Willingen, maar je moet ook niet verwachten dat je de enige op de piste bent.
Ik zou, als je kan gewoon gaan!

Alle liften zijn geopend (Winterberg & Willingen) en de weersverwachtigen zijn voor de aankomende week goed met veel sneeuw en na kerst zon en zeer lage temperaturen.

Doordeweeks is het bijna altijd rustig in het Sauerland. Natuurlijk zitten we nu in de vakantie periode, dan zal het wellicht iets drukker zijn dan in de werkweken, máár nog altijd heerlijk rustig vergeleken met de weekenden.

Qua skigebied vind ik persoonlijk Winterberg het mooiste. Daar zijn diverse stoeltjesliften en kan men leuke routes skiën. Natuurlijk mag je die ‘routes’ niet vergelijken met de Alpen, maar voor het Sauerland is het echt geweldig.

Willingen is qua uitzicht mooier, maar daar is eigenlijk alles op één berg gericht. Er is een moderne gondelbaan, maar die wordt ook veel gebruikt door niét wintersporters. En je moet natuurlijk steeds je ski’s of snowboard aan en uittrekken.

dus het beste is winterberg en niet willingen? hatstikke bedankt voor je reacties
wij gaan er zeker voor
weer of geen weer wij kunnen en gaan skieen
ik ben ervaren skieer en mijn vriend niet dus dat het niet zo heftig is is niet zo’n ramp
let’s do it:P

Winterberg heeft ook nog enkele (korte) zwarte pistes. Kan je als ervaren skiër even helemaal los… ;)

Twee zwarte pistes zijn te vinden direct achter de grote springschans van Winterberg. De andere twee zwarte pistes liggen in het Kappe gebied, aan de overzeide van de grote weg, maar daarvoor moet je dus een stuk lopen. De zwarte pistes bij de springschans kan je gewoon via een andere piste bereiken.

Kom net terug uit Willingen. Er ligt een mooi pak sneeuw en er valt dagelijks nieuwe dus je dag kan haast niet stuk. Je zit deze week nog voor de meeste kerstvakanties dus als je gaat zou ik nu gaan. Willingen is een leuk gebied om lekker in te skieen. De Ettelsberg is de beste stek als je het mij vraagt. Op de kaart staat 'ie als blauw maar halverwege zit er zit wel een mooi rood stukje in. Mensen zijn beleefd en de prijzen van horeca en aanverwanten zijn absoluut fatsoenlijk. Je rijd er makkelijk naartoe en parkeren is geen probleem.

My 2 cents…

Fred

@ Stephanie: "dus het beste is winterberg en niet willingen?"

Nee, dat is niet waar. Frans geeft aan dat hij persoonlijk Winterberg leuker vindt om de door hem opgegeven redenen. Willingen is kleiner dan Winterberg, maar daardoor ook veel rustiger met veel minder Nederlanders… Ik vind Willingen bijvoorbeeld veel leuker, mede omdat het meer mogelijkheden heeft om buiten de pistes te klooien. Als er genoeg sneeuw ligt (nu dus) kun je heerlijk tussen de bomen door of tussen de pistes naast de gondel… Veel plezier!

Gaan na Kerst een aantal dagen naar Willengen met vrienden.
Wil iemand zo goed zijn om de gezellige kroegen door te geven?
Thanks en groet, Maarten

Stephanie, ben je al geweest? Laat even weten hoe het was… :)
Ik ga woensdag weer een dagje…

hoe lang duurt een afdaling bij Willingen gemiddeld? Is het aanzienlijk langer dan bijv in Snowworld/Snowdome? Want, hoewel ik snap dat het korter is dan in de Alpen, wil ik toch de teleurstelling voorkomen van 1minuut skien en 5 minuten in de lift.

Mvg

L. Blom

Volgens mij mag je een skigebied in het Sauerland helemaal niét vergelijken met een sneeuwhal… Dat zou hetzelfde zijn als appels met peren vergelijken.

dat snap ik, maar ik bedoelde puur de lengte van de pistes. Dus ik zal de vraag anders stellen: hoe lang zijn de pistes gemiddeld in willingen?

In ieder geval langer dan die van Snowworld Landgraaf. Er zijn mogelijkheden genoeg om van de pistes af te wijken naar een andere. Ik ben er in februari geweest en had niet verwacht dat er nog zoveel afwisseling zou zijn. En qua kosten was het helemaal goedkoop in vergelijking met een indoorbaan.

Op YouTube staan verschillende filmpjes, geeft een goed idee hoelang en conditie van de pistes. Ikzelf ‘‘ervaren skieer’’ ben twee dagen in Winterberg geweest (maart 2010), ik was blij en verrast. Natuurlijk niet te vergelijken met de Alpen, maar ik heb mij prima vermaakt en prachtig weer.
Ik denk wel dat je niet in het weekend moet gaan en zeker moet stellen dat er sneeuw is, maar daar heb je webcams voor ! Ik ga in Januari, Willingen proberen, ook weer twee dagen, voor het geld hoef je het niet te laten…en veel sneeuw nu !

wij vertrekken morgen avond naar willingen
hoop dat de wegen een beetje schoon zijn??

De wegen zijn schoon. Ik ben vandaag weer teruggekeerd van familie in Nederland en zit weer hoog en droog in het Sauerland.

Alleen is de linkerrijstrook van de A2 tussen Kreuz Oberhausen en Kamener Kreuz niet schoongeveegd. Dit betekend dus alleen 2 rijstroken per rijrichting beschikbaar. Echter files verwacht ik nu totaal niet.

Het wegdek is wel behoorlijk glad. Rem dus niet te hard! :P

ok frank bedankt voor je reactie

@ Blom: ik kom net terug uit het Sauerland en heb zowel in Winterberg als in Willingen geskied. Ik vond persoonlijk Willingen veel mooier skiën dan Winterberg. De afdalingen in Willingen zijn tussen de 1 tot 2 km lang en best van een aardig niveau (soms echt rood). In Winterberg heb je wat meer stoeltjesliften, maar daar vond ik de pistes wel erg kort en makkelijk, op een enkele uitzondeling na. Daarnaast zijn de pistes in Winterberg nogal smal (en druk) en heb je nergens een mooi uitzicht. Volgende keer ga ik dus weer naar Willingen!

Vandaag was het superdruk in Willingen. Meer dan half uur wachttijd bij de gondel. Ik verwacht niet dat het morgen beter zal zijn.

"Meer dan half uur wachttijd bij de gondel"

Het feit dat dit mogelijk is, zorgt dat ik dus nooit naar dit gebied zal gaan… geld heeft de hoogste prioriteit, want er zijn meer passen verkocht dan er capaciteit is. Bah!

Wat is de andere optie? Mensen (die wellicht lang gereisd hebben, of een hotel genomen, een huisje gehuurd) geen skipas verkopen? Iedereen met een beetje verstand weet dat het tijdens zulke dagen in de vakantie daar erg druk is, als je dat een probleem vindt, moet je er niet heen gaan. Mensen die er toch heen gaan, hebben er blijkbaar geen onoverkomelijk probleem mee.

Running against the wind

Ja, heel apart was dat. Wij kwamen vrijdag aan. Werkelijk geen kip op de pistes. Je kon overal zo doorskiën. Zaterdag (1e Kerstdag) idem. Extreem rustig. Zondag ineens volle bak (maar nog steeds goed te doen, hooguit 5 tot 10 minuten wachten). Maandagochtend nog rustig, maandagmiddag ontplofte het ineens met enorme rijen (maar dat maakte voor ons niet uit, want toen gingen wij alweer naar huis).

Gisteren (28 dec) was ik in Hahnenklee (Harz) om te skiën voor een dagje op de Bocksberg. Bij die Gondelbaan moest ik 1 tot 1,5 uur wachten om naar boven te komen: Vreselijk! En boven bij de sleepliften ook al 5 - 10 minuten wachten…

Het skigebied

Het skigebied zelf in Hahnenklee is klein, maar de pistes zijn wel behoorlijk lang! Langer dan in Willingen of Winterberg. En er was ook nog een echte zwarte piste, die toch duidelijk zwarter is dan die in Winterberg.

Verder draaiden de sleepliften super snel. Ongeveer 50% kwam bij de start ter val… :P

Enfin, in de Krokusvakantie is Hahnenklee een gezellig rustig dorp. Echte aanrader! Maar tussen kerst en oud en nieuw daar nooit heen gaan! De wachtijden zijn 10x erger als in het Sauerland.

De andere skigebieden in de Harz waren ook over vol. Zo niet nog voller dan in Hahnenklee.

Wij gaan nooit en dan ook echt nooit meer in de kerstvakantie naar Willingen. Zoals eerder vermeld giga wachttijden bij gondel en sleepliften, oude skischoenen en slechte kwaliteit skies. Ze zijn daar in Willingen niet voorbereid op extreme drukte. Erg jammer (zeker voor de kids die zich er erg op verheugd hadden).

Willingen is inderdaad nu ook véél te vol. De wachttijden zijn nu nog zelfs erger dan in Winterberg. Daar staat tegenover dat de pistes in Willingen wel een stuk langer zijn. Dus in verhouding moet je in Winterberg beslist meer wachten.

Verder is Winterberg en Bödefeld ook bomvol. In Winterberg is men wel min of meer voorbereid op grote drukte, maar op alle andere plaatsen niét.

Vandaag was ik bij Fort Fun Winterwelt in Bestwig-Wasserfall. Daar was het heerlijk rustig. In het extreemste geval 5 minuten moeten wachten. Hier heb ik tenminste heerlijk kunnen skiën en de pistes waren ook heel erg goed! Voor in het Sauerland heel erg breed en behoorlijk lang. Je kon zelfs een route doen van ca. 2 kilometer. Ook waren er nog off-piste mogelijkheden met poeder sneeuw: Héérlijk!!! In dit skigebiedje hebben ze verder ook geen kunstsneeuw. Alles puur natuur. Hier kom ik beslist weer een keer!

Sssst Frans! Niet aan iedereen verder vertellen over Fort Fun :-) Wij hebben hier toen ik klein kind was jarenlang ieder weekend geskied. Met mijn man en dochtertje ook al eens heen geweest. Echt een geheim plekje waar je veel plezier kunt hebben!

mama on a mission in the snow

Gisteren nog een dagje op en neer gereden. Kwamen om 9 uur aan en toen stond de parkeerplaats al bijna vol. Verder was het bij de liften (vooral Köhlerhagen 1 en de grote gondel) druk maar de wachttijd bij de gondel was NOOIT meer dan een kwartier… Het weer was in ieder geval prachtig… De terugweg duurde wel lang, want het was filerijden tot aan de snelweg…

@Rachel:
Je hebt volkomen gelijk. ;) Het moet er vooral rustig blijven om het skiplezier te blijven behouden. Laten we het verder maar geheim houden.

@Harm:
Voor mij de reden om niet snel naar Willingen te gaan, ook al woon ik zelf in het Sauerland. Er zijn niet echte fijne routes vanaf de A46 richting Willingen. Alle andere skigebieden in het Sauerland daarintegen wel. Ik kan Winterberg over allemaal uitgestorven weggetjes bereiken. Héérlijk!

Overigens kan je wel op de A44 blijven rijden en pas bij Erwitte / Anröchte de snelweg verlaten. Gaat een stuk sneller om in Willingen te komen. ;) Probeer maar eens uit!

Goede tip Frans! Gaan we eens uitzoeken…

Op de regionale TV van Hessen was Willingen wegens de drukte op het nieuws. Bekijk maar eens: http://www.ardmediathek.de/ard/servlet/content/3517136?docum…

@Harm:
Vanaf de A44 de borden Warstein volgen. Daarna voor Warstein de B516 op richting Brilon. Dan bij Brilon de B251 op richting Willingen.

Mocht de B251 richting Willingen bomvol zijn dan kan je vanuit Brilon via het dorpje Bontkirchen rijden richting Willingen over de L913-K61-L3933.

Ik hoop dat je nu met veel plezier in Willingen zult aankomen en aan het einde van de dag vol goede moed kunt vertrekken. ;-) Succes!

Plaats een reactie