K1 Köhlerhagenlift

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen

Ze zijn druk bezig in Willingen. De eerste liftpalen staan er al.Nog geen skigebouw zichtbaar alleen de fundering.
Ben benieuwd hoe de dalafdalig gaat lopen en of ze meer sneeuwkanonnen gaan plaatsen om de lift open te houden.

null

Mooi filmpje!

Aftellen maar!

Nu pas wordt echt duidelijk wat voor een enorme lift dit is voor het Sauerland! Dit gaat grote ogen gooien bij het publiek.

*bericht bewerkt door Joy85 op 27 jun 2018 08:34

Zo dan, flink project inderdaad voor het Sauerland. Komende winter maar weer eens een dagje kijken… :)

Op deze manier wordt het steeds aantrekkelijker om regelmatig naar het Sauerland te gaan. Als in Willingen straks alles met stoeltjesliften te doen is en de besneeuwing daar verbeterd is en Winterberg verbonden is met Alt- en Neu-astenberg is het prima om je daar een kleine week goed te vermaken.

Born to Ride

Even wat foto’s van de bouw van de K1 gevolgd, ziet er zeer professioneel uit. Niet meer van deze tijd om met een sleeplift dat hele stuk af te leggen.
1 keer in Willingen geweest, maar dat klunen was echt 3 keer niks. Blij dat dat nu voorbij is.

Nu maar hopen op een sneeuw of kou rijke winter!! Kan men weer sparen voor extra uitbreidingen.

Even wat foto’s van de bouw van de K1 gevolgd, ziet er zeer professioneel uit. Niet meer van deze tijd om met een sleeplift dat hele stuk af te leggen.
1 keer in Willingen geweest, maar dat klunen was echt 3 keer niks. Blij dat dat nu voorbij is.

Nu maar hopen op een sneeuw of kou rijke winter!! Kan men weer sparen voor extra uitbreidingen.

Jessedew op 19 nov 2018 11:04

Het klunen is nog niet helemaal voorbij de Sonnehang op is altijd nog een rommelig stukje, al verwacht ik ook daar binnen enkele jaren een soortgelijke stoeltjeslift…

Born to Ride

Moet je nu nog steeds de parkeerplaats over en langs de sportvelden? nee toch? (ben er niet heel goed bekend;)

De nieuwe lift in Willingen is inmiddels zo goed als klaar. Vooral de oversteek van de Ritzhagen naar de Ettelsberg lijkt met de nieuwe lift verbeterd. Dit komt mede doordat het nieuwe dalstation van de K1 een stuk lager gelegen is dan het oude dalstation van de sleeplift, waardoor je minder omhoog hoeft te lopen.

null

De horizontale afstand tussen het dalstation en de het verbindingsliftje lijkt dus vergelijkbaar met de afstand van die men vroeger af moest leggen. Het grote voordeel is dat er voortaan veel minder hoogtemeters gemaakt hoeven te worden tijdens het klunen. Ook de weg die eerst een extra obstakel vormde kan men nu overheen skiën.

Hieronder nog twee foto’s (komende van het Alpineforum) die goed de omvang van de nieuwe lift tonen. Deze is met ca. 1,5km lengte en 263 hoogtemeters voor Sauerlandse begrippen enorm. De nieuwe lift verslaat in alle dimensies de dichtbijgelegen gondelbaan, welke 1340 meter lang is en 238 hoogtemeters maakt. Deze lift was altijd al (met aanzienlijke afstand) de langste in het Sauerland.

null

null

Ter vergelijking: De lift die de langste pistes in Winterberg bedient is ongeveer half zo lang als de nieuwe K1. De Büre Bremberg X-Press is 761 meter lang en maakt 129 hoogtemeters. De lift in Winterberg die de meeste hoogtemeters maakt is de 6-CLD op de kappe, Welke “slechts” 179 meter omhoog en 562 meter horizontaal aflegt. Verder heeft Winterberg een groot aantal liften die slechts 40 tot 90 hoogtemeters maken.

Kortom: De komst van de nieuwe K1 is dus geweldig voor wie houdt van langere afdalingen en dichtbij huis wil skiën. Met een lift als deze wordt willingen een zeer aantrekkelijke optie tegenover Winterberg, ondanks dat winterberg in kwantiteit nog ruimschoots meer te bieden heeft.

*bericht bewerkt door Bas. op 28 nov 2018 20:44

We gaan het, zodra de opening daar is zeker proberen.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 nov 2018 12:26

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/a15dbf2ef444f6d407b0a00f...

Alleen de sneeuw nog!

Het is zo ver! Hier een filmpje vanuit de nieuwe lift naar boven. Opvallend is ook het grote aantal sneeuwkanonnen die langs de vernieuwde piste geplaatst zijn. Prachtige afdaling lijkt het en lekker lang.
Ook nog een filmpje naar bendeden. Jammer dat het zicht zo slecht is om de schoonheid van deze lift en piste nog beter te kunnen beoordelen :)

*bericht bewerkt door Bas. op 17 dec 2018 15:04

Het lijk erop dat de K1 morgen voor het eerst “echt” gebruikt gaat worden. Volgens de website van het skigebied gaan morgen alle liften open.

Beste Wintersporters,

Vandaag zijn we naar Willingen gegaan om de nieuwe K1 lift en piste te testen. Ondanks dat de sneeuwkanonnen de hele dag aanstonden en de sneeuw dus wat stroef was en de pistes wat hobbelig was het echt een genot om hier te skien ivm Winterberg.
Heerlijke mooie lange pistes voor sauerlandse begrippen. De lift en piste doen je een beetje denken aan de alpen qua entourage en dat is juist wat je wil zo dicht bij huis.
Hierbij een aantal foto’s.

Mvg,

Jos

null
null
null
null

Hoe is de overgang nu naar Sonnenhang?

Hoe is de situatie daar nu? Ik zou donderdag met mijn dochters naar Zoetermeer gaan om te kijken hoe hun indoorlessen zich vertalen in de praktijk. Maar als de omstandigheden goed zijn dan is Willingen natuurlijk leuker.

Is daar ook goede skiverhuur?

*bericht bewerkt door marklit op 22 jan 2019 13:13

Skiverhuur is prima, kan aan de grote lift en anders op heul veul andere plekken in en rondom Willingen.

Als ik die foto’s zie zou ik gewoon naar Willingen rijden. Wordt echt niet slechter de komende dagen…

Hoe is de overgang nu naar Sonnenhang?

Triple-T op 21 jan 2019 22:35

nog steeds niet ideaal, eerst en kleine weg over vervolgens sleep lift nemen en weer een kleine weg over. Maar heb gevraagd of dit opgelost gaat worden aangezien er meerdere aanwijzingen waren over een nieuwe lift vanaf het dalstation van de K1 richting de sonnehang. De desbetreffende meneer kon geen jaar noemen maar wel dat ze op korte termijn daar ook een nieuwe lift gaan plaatsen.

Hoe is de situatie daar nu? Ik zou donderdag met mijn dochters naar Zoetermeer gaan om te kijken hoe hun indoorlessen zich vertalen in de praktijk. Maar als de omstandigheden goed zijn dan is Willingen natuurlijk leuker.

Is daar ook goede skiverhuur?

marklit op 22 jan 2019 13:06

Ski verhuur is aanwezig op meerder plekken onder andere bij de gondel. De omstandigheden zijn perfect! Bijna alle pistes zijn open en het is zeker de moeite waard om erheen te gaan.

Komt van de facebook pagina van Willingen zelf

null

Uitgebreid verslag op Alpinforum met massa’s foto’s. Enorme stap vooruit dit.

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=60…

Lichtspel
https://cdn.alpinforum.com/imageproxy/?enc=eyJ1cmwiOiJodHRwc…

The older I get, the better I was

Beste Wintersporters,

Vandaag zijn we naar Willingen gegaan om de nieuwe K1 lift en piste te testen. Ondanks dat de sneeuwkanonnen de hele dag aanstonden en de sneeuw dus wat stroef was en de pistes wat hobbelig was het echt een genot om hier te skien ivm Winterberg.
Heerlijke mooie lange pistes voor sauerlandse begrippen. De lift en piste doen je een beetje denken aan de alpen qua entourage en dat is juist wat je wil zo dicht bij huis.
Hierbij een aantal foto’s.

Mvg,

Jos

josmulder op 21 jan 2019 21:58

Zelf ben ik ook al een aantal keren in Winterberg en Willingen geweest en ben het met je eens dat Willingen in het algemeen leuker om te skiën is dan Winterberg. Mooiere pistes en iets minder druk, hoewel dat laatste misschien gaat veranderen door deze nieuwe lift.

Hoe zijn de meeste pistes wat betreft stijlheid. Zie dat de lange pistes rood zijn op de kaart. Neem mij dochters mee die net 9 lessen op een indoor mat achter de rug hebben en nu voor de eerste keer in de echte sneeuw staan.

Is dit een beetje vergelijkbaar met de lange piste van Zoetermeer kwa helling?

We gaan overigens morgen

Hoe zijn de meeste pistes wat betreft stijlheid. Zie dat de lange pistes rood zijn op de kaart. Neem mij dochters mee die net 9 lessen op een indoor mat achter de rug hebben en nu voor de eerste keer in de echte sneeuw staan.

Is dit een beetje vergelijkbaar met de lange piste van Zoetermeer kwa helling?

We gaan overigens morgen

marklit op 23 jan 2019 20:18

De lange pistes onder de gondel en van de K1 beginnen erg vlak worden dan wel redelijk stijl en uiteindelijk een lang vlak gedeelte maar als je dochter rustig aan doet en er de tijd voor neemt komt ze er wel af.

De overige pistes in het gebied zijn allemaal redelijk vlak en prima te doen voor beginners.

Hoe zijn de meeste pistes wat betreft stijlheid. Zie dat de lange pistes rood zijn op de kaart. Neem mij dochters mee die net 9 lessen op een indoor mat achter de rug hebben en nu voor de eerste keer in de echte sneeuw staan.

Is dit een beetje vergelijkbaar met de lange piste van Zoetermeer kwa helling?

We gaan overigens morgen

marklit op 23 jan 2019 20:18
  • Ettelsberg afdaling: Bovenin (licht)rood, daarna (zeer) makkelijk uitglijden tot de gondels
  • Sonnenlift: Rood/Blauw, niet echt moeilijk, maar ook zeker niet makkelijk.
  • Kohlerhagen: Rood bovenin, Blauw onderin, tevens de leukste en uitdagendste afdaling van het gebied
  • Ritzhagen: Ik zou hem blauw geven, maar hij is ook niet al te makkelijk. Ik denk voor je dochter hier het best te beginnen.
  • Wilddieb: Bovenin een beetje rood, onderin blauw
    Overigens zijn er genoeg beginnersliften op diverse plekken, maar die zijn dan ook weer meestal druk.
    Zie ook: https://www.skigebiet-willingen.de/page/liftinfo-willingen.p…

*bericht bewerkt door rppol op 23 jan 2019 20:31

Dank je, we gaan morgen, zal op donderdag toch nog wel meevallen met wachttijden

helaas geen studiedagen meer in het vooruitzicht anders zeker nog een dagje heengegaan., vorig jaar een aantal dagen geweest in de krokus, wat heeft Willingen mij positief verrast. Vroeg bij de gondel, om vervolgens gewoon alleen op de piste te zijn, wel op tijd gestopt elke dag, want de mindere goden maken het zeker in de middag wat onoverzichtelijk. Mooie aanvulling op het gebied deze nieuwe lift.

Vandaag een geweldige dag gehad in Willingen met het gezin. Wat een mooie lift de K1 en een meer dan zeer prima piste eronder. Er lag een forse laag kunstsneeuw met daar bovenop een dunne laag verse sneeuw. Als ze inderdaad nog iets gaan doen met de overgang naar de andere liften, dan kan je je daar prima een paar dagen vermaken.

Woensdag ook in willigen wezen skiën. Erg indrukwekkende nieuwe lift. Naast de comfort verbetering brengt het ook een enorme impuls aan de capaciteit van het gebied. Afgelopen woensdag was het erg rustig. Lege achtpersoons bankjes gingen achter elkaar naar boven. Hopelijk zullen nu ook tijdens drukke vakantieperiodes de wachttijden enigszins beperkt blijven. Ik denk dat de capaciteit zeer fors gestegen is voor dit gebied wat vorig jaar voornamelijk uit sleepliften bestond.

*bericht bewerkt door Bas. op 25 jan 2019 19:22

Plaats een reactie