evaluatie 3 dagen skien

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Wij zijn net terug van drie dagen skien in Willingen. Het is een geweldige plek, zeker nu er veel sneeuw ligt.
De mensen zijn er vriendelijk en de pistes liggen er super bij.
Met name het off-piste is geweldig, tot je knieen in de sneeuw.

Bent u ook al eens in Winterberg geweest? Wat is leuker Willingen of Winterberg. Wij zijn beginners, dus moeten eerst les nemen, is dat goed te doen in Willingen? Welk Pension/Hotel verbleef u? Zijn er pensions/hotels dicht bij piste, welke kunt u aanbevelen? Alvast bedankt voor de info!!

ik vind winterberg veel leuker om te skiën. ik ben in der brabander geweest en dat was 129,-pp voor 2 nachten hp. die heeft ook een skischool en ligt direct aan de piste. je kan ook naar een kamer boeken bij bijvoorbeeld pension braun in winterberg. dat kost 25 euro pp l.o. een goed pension vind ik zelf. deze ligt ongeveer 1 km van de piste.

Ik ben in beiden geweest en ik vind Willingen veel leuker. De pistes zijn weliswaar minder in aantal, maar wel aanzienlijk langer, de offpiste mogelijkheden zijn legio (bij voldoende échte sneeuw) en het is over het algemeen iets minder druk en minder (asociale) Nederlanders… Verblijf in Willingen kan ook dicht bij de pistes (zelf geen ervaring dus kan geen namen van hotels noemen) en les kan daar ook vast wel genomen worden…

@Harm:
Dat er in Winterberg een legio asociale Nederlanders zijn kan ik ook bevestigen. Helaas, helaas, helaas…

Willingen en Winterberg vind ik beide mooi. Ik mis in Willingen een goede 6KSB/CLD stoeltjeslift. Als Willingen nog wat meer moderne stoeltjesliften zou bouwen dan zou Willingen bij mij ook absoluut op nr 1 van het Sauerland staan.

Verder vind ik de lokale kleine skigebiedjes in het Sauerland ook erg mooi. Persoonlijk gaat daar bij grote drukte toch wel m’n voorkeur naar uit.

Winterberg is als skigebied verder prima. Ik kom daar graag vanwege de vele stoeltjesliften en de vele verschillende pistes. In Willingen heb je echter langere en bredere pistes, maar wel met minder variatie als in Winterberg, terwijl je in Willingen juist weer off-piste kan skiën bij genoeg sneeuw.

Persoonlijk zou ik beide skigebieden uit proberen. Willingen in het weekend en Winterberg doordeweeks. En kijk verder ook eens naar de kleine skigebieden Hunau en Hohe Lied bij Bödefeld. ;-)

Persoonlijk vond ik absoluut Willingen veel leuker om te skiën dan Winterberg. Willingen kent veel langere pistes, die ook nog eens een stuk breder zijn en door een veel mooier landschap lopen dan Winterberg, dat met z’n korte pistes door het bos (geen uitzicht!) toch een stuk saaier is. Daarnaast zijn de pistes in Willingen naar mijn mening juist een stuk gevarieerder dan in Winterberg (waar ze bijna allemaal op elkaar lijken voor mijn gevoel). En die sleepliften, tsja, dat is natuurlijk persoonlijk, maar als je daar niet mee overweg kan, dan kun je inderdaad beter op de (over het algemeen) vlakkere pistes van Winterberg terecht…

Oostenrijk is veeeeeeeeel leuker, mooier,hoger enz.
Winterberg is voor beginners wel leuk, maar als je Oostenrijk/Frankrijk gewend bent dan is het daar in het Sauerland behelpen, net als in Tsjechië.

@ Anoniem: behelpen is het zeker niet hoor… Ik vermaak me daar altijd prima. Voordeel is dat ik een half uurtje van de grens woon dus ik ben ook met ruim 2,5 uur in Willingen. Heerlijk om af en toe even een dagje op en neer te knallen… :) Natuurlijk zijn de Alpen fijner, maar dit is een prima alternatief voor af en toe een dagje, buiten de échte wintersport om… Ben dit seizoen 4 keer een dagje in Willingen geweest…

@ Harm: Dan idd heel leuk

@Paul:
Ik kan prima met sleepliften overweg, maar een stoeltjeslift vind ik gewoon comfortabeler en een sneller transportmiddel.

We moeten Winterberg echter niet afkraken. Je hebt wel degelijk behoorlijk veel uitzicht en de pistes zijn zeker gevarieerd. Het is onterecht om Winterberg af te raken, wanneer je Willingen mooier vind. Want dat laatste is en blijf natuurlijk een persoonlijke keuze.

Maar mij hoor je over beide gebieden niet klagen. Het grote minpunt van Winterberg is de overdosis aan Nederlandse drukte, wat meteen het voordeel van Willingen is. Het uitzicht in Willingen is ook veel grootser, maar dat uitzicht is bijv. in de herfst een heel stuk mooier dan in de winter. Neemt niet weg dat wanneer er overal sneeuw ligt, het uitzicht in de winter ook heel fraai is. :-)

@Anoniem:
Wintersporten in het Sauerland is prima te doen hoor, ook al ben ik het 100% met je eens dat de Alpen veel beter zijn.

@ Frans,
Je hebt gelijk, ook Winterberg is helemaal niet verkeerd!
Ondanks dat ik al bijna 25 jaar wintersportervaring heb (meerdere weken per jaar), heb ik mij afgelopen kerst uitstekend vermaakt in zowel Willingen als Winterberg. Iedereen die beweert dat het Sauerland alleen voor beginners is, slaat wat mij betreft de plank volledig mis! Ook als vergevorderde kun je je er een paar dagen prima vermaken!

@Paul: ik nodig die grote monden die alles plat vinden altijd uit voor een gezellige safari door het skigebied de volgenden dag… nog nooit iemand op komen dagen… veel pistes zijn helemaal niet zo gemakkelijk, soms zelfs voor vergevorderden pittig.

@Paul:
Helemaal mee eens! Gevorderden kunnen prima hun ei kwijt in het Sauerland. En niet alleen in Winterberg en Willingen, maar ook in de kleinere skigebieden. Persoonlijk vond ik vooral de rode piste in Bestwig heel erg goed!

@Harry:
Persoonlijk vind ik het feit dat de pistes kort zijn, het makkelijkste in het Sauerland. Een moeilijke piste wordt op die manier minder ‘zwaar’. Maar ik ben het geheel met je eens dat er genoeg pittige afdalingen te vinden zijn.

voor het eerst in willingen geweest, het was fantastisch niet verwacht kom er zeker terug

Willingen is super voor 1 of 2 dagen, wil je 3 dagen skien dan zou ik zeggen rij naar Frankrijk le Bresse gebied is ca net zo groot maar de pistes zijn beter en langer, maar stoelliften en dat vind ik persoonlijk wel fijn. 4 dgn dan rijden naar oostenrijk of frankrijk de alpen. Hoeft niet duur te zijn als je bij bv sunweb of bij husk boekt incl skipas ga ik van de winter al voor een paar tientjes …

Kan iemand mij een hotel of appartement of groot chalet noemen aan de piste in Willingen. Zijn met 2 gezinnen en kleine kinderen 4 t/m 7 jaar (totaal 9 personen) we willen de kids graag kennis laten maken met skieen voordat we volgend jaar naar Oostenrijk gaan.

@elly
Ik kan je sternhotel aanbevelen,zowel voor kids als volwassenen… direct aan de piste binnen 5min in het gezellige dorpje(lopen).
Er zit een grote speelhal voor de kids springkussens,voetballen,tafeltennis,koekjes bakken noem maar op!
Bowling/kegelbaan,disco/bar etc
zwembad in het hotel en je kunt via het hotel in het lagunerbad komen echt een aanrader!
Wij zijn vorige week 3dg geweest helaas geen sneeuw maar we hebben ons prima vermaakt!

Hallo!
Ik zit me suf te denken maar kom niet op de naam van het ski-gebiedje dat je hebt nét voordat je Winterberg binnenrijdt, vanuit Nederland gezien dus! :-)
Je hebt daar inderdaad wat kleinere heuveltjes, en twee trekliftjes voor de échte eerste beginners! :-)
Heel goed! en gezellig met een restaurant erbij.

In de lente en zomer kun je er met wagentjes rijden van de berg af…Gaat er bij iemand een belletje rinkelen? :-)

Kan iemand mij vertellen wat de naam is van deze plek? :-) Dank!!! :-)

En óók een fijne Vakantie…wat of waar dan ook! ;-)Fijne avond verder!

Ruhrquellen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie