Winterberg versus Willingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Afgelopen weekend ben ik wederom in het mooi Sauerland geweest en hebben we flink wat rond gereden in de regio. Zo ben ik ook eindelijk eens een keer in Willingen beland. Toen we bij aankomst bij de rodelbaan direct uitzicht hadden op het hele ski gebied van Willingen vroeg ik me eigenlijk maar 1 ding af; waarom is iedereen vol lof over Winterberg terwijl Willingen er op eerste blik veel groter uit ziet?

Begrijp me niet verkeerd; ik heb me prima vermaakt eerder dit jaar in Winterberg, maar de lengte van de pistes stoorde me toch wel af en toe (in combi met lange wachtrijen op zaterdagen). Op het blote oog leek de Ettelsberg afdaling veel langer te zijn dan de gemiddelde piste in Winterberg. Oke, alleen het eerste stuk is wat stijler, maar toch.

Het enige waarvan ik direct afkeur kreeg was het ontzettend hoge apre-ski gehalte bij de hoofdlift. Daar was het nu zelfs in September al feest (en volgens een local gewoon het hele jaar door).

Gezien er hier op het forum genoeg mensen aanwezig zijn die ervaringen hebben in zowel Winterberg als Willingen, ben ik benieuwd welk gebied jullie voorkeur heeft en waarom. Alvast bedankt!

Wij gaan zo’n 3 WE’s per jaar naar Willingen omdat je er met de camper kan staan.
Op de grote piste vind je ons niet veel, eerst te vlak, daarna te steil voor de meesten met vele valpartijen tot gevolg en onderaan te druk aan de lift :-)

Haha heb je even? De discussie is al vaak gevoerd. Maar je zou het eigenlijk heel beknopt kunnen zeggen: de beste combinatie zou de ontwikkelingen van Winterberg in Willingen zijn.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Helaas wordt Willingen wel steeds meer als Winterberg… Ik ben ooit begonnen in Winterberg maar door de drukte en de vele asociale medelanders had ik het daar al snel gezien. Willingen heeft (weliswaar minder, maar) langere pistes waardoor ik het al veel leuker vind. Helaas komen er steeds meer mensen naar Willingen waardoor het ook daar drukker wordt. Ook zijn daar steeds meer mensen te vinden die niet het fatsoen kunnen opbrengen om gewoon even in de rij te wachten. Zelfs meermalen beginnende ruzie gezien omdat mensen (ja, Nederlanders!) het nodig vonden om voor te dringen waarop anderen weer de neiging hadden om, eerst in woorden en vervolgens middels een handgemeen, te laten merken dat ze het daar niet mee eens waren.

Hoop dat het komend seizoen meevalt, anders laat ik het hele Sauerland straks links liggen… :p

Persoonlijk vind ik Willingen een zwaar overrated skigebied. Het uitzicht is er inderdaad schitterend, maar qua ski mogelijkheden is het zeer beperkt. De zogenaamde ‘lange’ hoofdpiste bestaat uit een vlak, steil en weer vlak stuk. En op dat steile stuk gaat bijna iedereen stil staan, zodat de gevorderde skiër er niet fatsoenlijk langs kan komen. Ski’s continu af moeten doen voor de cabinelift is ook niet erg prettig. Verder ga ik volledig met Harm mee, dat ook het publiek in Willingen vooral afgelopen jaar qua mentaliteit flink acheruit gegaan is. Vroeger was Willingen nog een geheimtip, maar inmiddels zijn ook daar de Nederlandse spijkerbroeken geland.

Maar persoonlijk vind ik dit wel een tunnelblik, wat ik onder veel Nederlanders terug zie. Wat een boer niet kent eet ie niet. Men kent Winterberg en Willingen en als dat niet meer deugd dan is het hele Sauerland niks meer. Onzin natuurlijk, want er zijn massa’s kleinere skigebiedjes met één of twee sleepliften die veel interessantere pistes hebben dan er in heel Winterberg of Willingen te vinden is.

… Onzin natuurlijk, want er zijn massa’s kleinere skigebiedjes met één of twee sleepliften die veel interessantere pistes hebben dan er in heel Winterberg of Willingen te vinden is.

Frans op 18 sep. 2012 13:23

Toevallig dat we ook bij Skisportzentrum “Sternrodt” uitkwamen vanwege een rodelbaan ( http://www.sternrodt-skilift.de/ ) wat me ook best wel een leuke berg leek. Maar ik weet dus niet hoe het daar zit met pistes bijhouden in slechtere condities. Daar zijn ze in Winterberg wel erg bedreven in natuurlijk.

Overigens wist onze gastheer van het weekend ook te melden dat hij ondanks de langere pistes in Willingen, veel liever naar Winterberg ging. Wel enkel op doordeweekse dagen. Je zou geklopt in je hoodf zijn als je het weekend zou gaan, alsdus zijn woorden ;)

@Rene Sebastian: Bij slechtere condities zijn alle kleine skigebiedjes in het Sauerland niet echt optimaal. De meesten hebben wel kunstsneeuw, maar niet zo massaal als in Winterberg.

Wat jou gastheer zo gezegd heeft kan ik geheel beamen. Ik ga ook liever naar Winterberg, maar wel buiten het weekeinde (m.u.v. zaterdagavond ;) ).

Afgelopen weekend ben ik wederom in het mooi Sauerland geweest en hebben we flink wat rond gereden in de regio. Zo ben ik ook eindelijk eens een keer in Willingen beland.

Rene Sebastian op 18 sep. 2012 09:51

Waar ben je verder zo al nog aan voorbij gereden?

Wellicht wat offtopic, maar we zijn gestart bij het trein station van Winterberg. Daar tegenover ligt een mooi wandel gebied, vanaf daar de pistes bezocht, Kappe en Alstenberg. Door via Wasserfall (Fort Fun) naar Hennesee om nog een stuk te lopen. Vanaf daar nog naar Sternrodt geweest om de dag af te sluiten in Willingen. De 2e dag zijn we naar Plettenberg geweest voor Aquamagis en afgesloten bij de Atta Höhle in Attendorn. Main doel was in ieder geval wat rodelbaantjes afgaan in de regio die ik nog niet gedaan had ;)

Ah, dat klinkt niet slecht! Nou ja, bij Wasserfall komt er op het ogenblik weinig water meer. En Aquamgis en Atta Höhle zijn ook zeker geen verkeerde uitstapjes.

In Willingen is het overigens inderdaad altijd feest. Elk zaterdag. Het gehele jaar door. De hoofdpiste van de Ettelsberg is ongeveer 2 km lang. Dat is natuurlijk wel behoorlijk, maar zoals gezegd met twee vlakke stukken erin. Het stuk dat daadwerkelijk interessant is, is slechts circa 800 meter lang.

Ah, dat klinkt niet slecht! Nou ja, bij Wasserfall komt er op het ogenblik weinig water meer. En Aquamgis en Atta Höhle zijn ook zeker geen verkeerde uitstapjes.
In Willingen is het overigens inderdaad altijd feest. Elk zaterdag. Het gehele jaar door. De hoofdpiste van de Ettelsberg is ongeveer 2 km lang. Dat is natuurlijk wel behoorlijk, maar zoals gezegd met twee vlakke stukken erin. Het stuk dat daadwerkelijk interessant is, is slechts circa 800 meter lang.

Frans op 18 sep. 2012 16:44

Wat vind jij dan het meest interessante gebied in het Sauerland qua pistes?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Winterberg is niks.

Willingen is ook niks.

0-0 dus.

Winterberg is niks.
Willingen is ook niks.
0-0 dus.

Gast380 op 18 sep. 2012 18:28

Als je niets toevoegd? kom op zijn minst met argumentatie of alternatief.

helaas gaat mijn voetbalteam jaarlijks naar winterberg, "spijkerbroekenvolk" ik ga dit jaar weer mee maar wil graag op mezelf skien (voorgaande keren zagen ze het als een sport me er af te skien, wat gevaarlijke taferelen tot gevolg had), dus wellicht dat ik willingen aandoe, zijn er nog meer tips?

Addict.

Voor een dag of een weekend (vrijdag avond aankomen en zondag middag weer naar huis) zijn er voor mij niet echt alternatieve. Toch is en blijft het echt leuk tussen door even een daagje op de skies.

Jawel, even doorzetten en naar de Alpen rijden.

Voor een fijn weekend ga je 's avonds skiën in Winterberg, strak om 18.30 uur beginnen op pistes als biljartlakens… perfect en bij gebrek aan beginners ook een opvallend hoog niveau skiërs.

Bij goede natuursneeuw kan je als beginnend of licht gevorderd skiër zonder wachttijden genieten van prachtige pistes in Niedersfeld (absolute Geheimtipp voor wie van brede pistes houdt en geen kilometervreter is, ook zeer voordelige familietarieven, zoals 2 volwassenen + 2 kinderen voor rond de 50 euro een dagpas), maar ook Neu- en Altastenberg zijn erg leuk.

Overigens zijn door de enorm verhoogde liftcapacitiet ook in Winterberg de wachttijden in de laatste jaren drastisch gereduceerd. Er staat dan wel een bos volk voor de lift, maar met 3000 personen per uur voor een 6- of 8-zitter is zo’n rijtje binnen enkele minuten gedaan.

Mijn ervaring is dat je in Willingen bij de slepers inmiddels veel langer staat te wachten dan in Winterberg voor de stoeltjesliften. Als je lange en steile pistes zoekt, dan is de Slalomhang in Winterberg de beste optie. Landschappelijk is Willingen mooier, de pistes daarentegen weliswaar wat langer, maar ook erg kaal en daardoor minder sneeuwkwaliteit (afgewaaid).

Met de nieuwe Schneewittchenhang wordt in Winterberg het meest interessante gebied ontsloten. Op de Kappe heb je 190hm (Willingen tot 230hm), maar dan echt pittig zwart.
Bijkomend voordeel zijn de 11 stoeltjesliften in Winterberg, waarvan 7 snelle

bedoel je het postwiese skigebied van Neuastenberg? Daar begint het jammer genoeg ook steeds drukker te worden en ook hier steeds meer spijkerbroeken volk wat meer bezig is met apres dan ski. Zaten om 10 uur in de ochtend al volop te zuipen in de ubrellabar op de piste. Hebben wel weer een funpark (in tegenstelling tot de skiliftcaroussel) dat is dan wel weer mooi, maar àlleen sleepliften.

Wordt tijd dat ook postwiese tot de caroussel gaat behoren ;-)

En zoals iedereen al aangeeft door de week scheelt enorm. kunt beter 2 daagjes vrij pakken dan in het weekend gaan. Of je moet vroeg int seizoen gaan (als er sneeuw ligt natuurlijk) of eind feb… Ook dan is de echte drukte weg.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

p.s. vorig jaar voor het eerst naar Willingen (was 3 dagen in sauerland) en wilde de karoussel, postwise en Willingen doen.

Laatste 2 dagen alleen maar dooi en regen waardoor het in willingen snel groen werd. karoussel was nog wel open.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Jaren terug had Willingen al verbonden moeten worden met Skigebiet Sternrodt en vandaar verder naar Niedersfeld. Dan hadden we duidelijk twee grotere skigebieden in het Sauerland gehad. Eventueel kon er alsnog een verbinding van Niedersfeld naar Winterberg ontstaan, en zou je indirect ook van Winterberg naar Willingen kunnen skiën. Dat laatste zou natuurlijk de ultieme situatie zijn! :)

Helaas zijn deze plannen al lang weer van tafel. Wellicht dat in de verre toekomst ooit nog eens deze plannen uit de kast worden getrokken, maar zoals iedereen wel ziet aankomen, zie ik ook op dit moment eerder Winterberg nog groter worden met Neuastenberg, Altastenberg, Sahnehang en eventueel nog met Züschen. Een verbiding met Willingen is zeker niet sience-fiction, maar wel een plan voor de echte langere termijn.

Er staat dan wel een bos volk voor de lift, maar met 3000 personen per uur voor een 6- of 8-zitter is zo’n rijtje binnen enkele minuten gedaan. Mijn ervaring is dat je in Willingen bij de slepers inmiddels veel langer staat te wachten dan in Winterberg voor de stoeltjesliften.

Gast204 op 18 sep. 2012 22:10

Dat klopt inderdaad. Met uitzondering van de Poppenberg en Remmeswiese stoeltjesliften loopt het in Winterberg ondertussen goed door, alleen raken de pistes soms wel te vol. De wachttijden voor de sleepliften in Willingen is soms betreurenswaardig lang.

Daar begint het jammer genoeg ook steeds drukker te worden en ook hier steeds meer spijkerbroeken volk wat meer bezig is met apres dan ski.

Jeroen op 19 sep. 2012 09:17

Het Postwiese skigebied van Neuastenberg raakt inderdaad ook ‘vervuild’ met onserieus volk. En ook Altastenberg krijgt langzaam de symptomen van dit fenomeen.

Jaren terug had Willingen al verbonden moeten worden met Skigebiet Sternrodt en vandaar verder naar Niedersfeld.

Frans op 19 sep. 2012 09:48

Tussen Willingen en Sternrodt zou inderdaad mooi zijn, al is dat stiekem een flink stuk dat overbrugt moet worden.

Een verbiding met Willingen is zeker niet sience-fiction, maar wel een plan voor de echte langere termijn.

Frans op 19 sep. 2012 09:48

Een verbinding tussen Willingen en Winterberg? Dat noem ik behoorlijk science-fiction. De afstand tussen die 2 gebieden is echt te groot. Dat Winterberg gaat uitbreiden naar de Altastenberg zou een logische stap zijn, maar Willingen is wel echt te ver.

Wij gaan met ons bedrijf altijd in januari 1 dag skien in het Sauerland. Wij doen het om de beurt: het ene jaar gaan we naar Willingen, het andere jaar naar Sauerland. Bevalt ons allemaal erg goed.

Tussen Willingen en Sternrodt zou inderdaad mooi zijn, al is dat stiekem een flink stuk dat overbrugt moet worden.

Rene Sebastian op 19 sep. 2012 10:12

Dat is ongeveer drie kilometer, waar tussen minstends twee afdalingen in verwerkt kunnen worden. Een afstand die prima overbrucht kan worden.

Een verbinding tussen Willingen en Winterberg? Dat noem ik behoorlijk science-fiction. De afstand tussen die 2 gebieden is echt te groot. Dat Winterberg gaat uitbreiden naar de Altastenberg zou een logische stap zijn, maar Willingen is wel echt te ver.

Rene Sebastian op 19 sep. 2012 10:12

Wacht maar rustig af. Als je weet wat men allemaal nog meer van plan is in de aankomende jaren, dan is niks onmogelijk. ;)

Tussen Willingen en Sternrodt zou inderdaad mooi zijn, al is dat stiekem een flink stuk dat overbrugt moet worden.

Rene Sebastian op 19 sep. 2012 10:12

Dat is ongeveer drie kilometer, waar tussen minstends twee afdalingen in verwerkt kunnen worden. Een afstand die prima overbrucht kan worden.

Een verbinding tussen Willingen en Winterberg? Dat noem ik behoorlijk science-fiction. De afstand tussen die 2 gebieden is echt te groot. Dat Winterberg gaat uitbreiden naar de Altastenberg zou een logische stap zijn, maar Willingen is wel echt te ver.

Rene Sebastian op 19 sep. 2012 10:12

Wacht maar rustig af. Als je weet wat men allemaal nog meer van plan is in de aankomende jaren, dan is niks onmogelijk. ;)

Frans op 19 sep. 2012 11:17

Van plan zijn is 1, maar concreet en realistisch is 2. Ik heb het idee dat jij aardig wat af weet van de ontwikkelingen in het Sauerland. Wat is nou het meest aansprekende wat de komende 5 jaar ontwikkeld zou kunnen gaan worden en realistisch is om rekening mee te houden?

De meest realistische veranderingen in de aankomende vijf jaar:

  1. Nieuwe combilift (mix tussen 6p-stoeltjes en 8p-cabines) op de Kappe ter vervanging van de huidige stoeltjeslift. Staat voor volgend jaar op de planning.

  2. Twee nieuwe achtpersoons stoeltjesliften ter vervanging van de oude Poppenberg en Büre-Herrloch stoeltjesliften. De Poppenberg stoeltjeslift+sleeplift zou volgend jaar al eens vervangen kunnen worden.

  3. Nieuwe vier of zespersoons stoeltjeslift Käppchenhang ter vervanging van de sleeplift en de ‘tijdelijke’ lopende band. Kan eventueel volgend jaar of in 2014 uitgevoerd worden.

  4. Verbinding met Sahnehang en Altastenberg via Kahler Asten met cabinelift. Daarbij wordt de Kahler Asten voor auto’s gesloten en moet de kabelbaan ook in de zomer geopend worden.

  5. Westonsluiting Kappe met verbinding naar Neuastenberg. Natuurbeschermingsgebied moet daarbij worden ingeperkt / aangepast of een eventuele cabinelift van Kappe naar Kahler Asten, waarbij er een ‘luchtbrug’ ontstaat over het natuurbeschermingsgebied. Daarbij zal de Kahler Asten het knooppunt worden tussen Winterberg, Neuastenberg en Altastenberg.

  6. Uitbreiding avondski aanbod Skiliftkarussell.

Na een mogelijke verbinding met Neu- en/of Altastenberg zullen aldaar ook langzaam de sleepliften vervangen moeten worden door stoeltjesliften. Daarvoor is op dit moment nog absoluut geen geld en zal daarom in aankomende vijf jaar nog niet snel gebeuren.

In Willingen is voorlopig nog niks realistisch. Er is deels ruzie onder de firma’s en verder geen geld in kas om nieuwe liften te gaan plaatsen. Wel zullen andere kleinere skigebiedjes in het Sauerland extra sneeuwkanonnen gaan plaatsen om het hoofd boven water te kunnen houden.

De meest realistische veranderingen in de aankomende vijf jaar:

  1. Nieuwe combilift (mix tussen 6p-stoeltjes en 8p-cabines) op de Kappe ter vervanging van de huidige stoeltjeslift. Staat voor volgend jaar op de planning.
  2. Twee nieuwe achtpersoons stoeltjesliften ter vervanging van de oude Poppenberg en Büre-Herrloch stoeltjesliften. De Poppenberg stoeltjeslift+sleeplift zou volgend jaar al eens vervangen kunnen worden.
  3. Nieuwe vier of zespersoons stoeltjeslift Käppchenhang ter vervanging van de sleeplift en de ‘tijdelijke’ lopende band. Kan eventueel volgend jaar of in 2014 uitgevoerd worden.
  4. Verbinding met Sahnehang en Altastenberg via Kahler Asten met cabinelift. Daarbij wordt de Kahler Asten voor auto’s gesloten en moet de kabelbaan ook in de zomer geopend worden.
  5. Westonsluiting Kappe met verbinding naar Neuastenberg. Natuurbeschermingsgebied moet daarbij worden ingeperkt / aangepast of een eventuele cabinelift van Kappe naar Kahler Asten, waarbij er een ‘luchtbrug’ ontstaat over het natuurbeschermingsgebied. Daarbij zal de Kahler Asten het knooppunt worden tussen Winterberg, Neuastenberg en Altastenberg.
  6. Uitbreiding avondski aanbod Skiliftkarussell.
    Na een mogelijke verbinding met Neu- en/of Altastenberg zullen aldaar ook langzaam de sleepliften vervangen moeten worden door stoeltjesliften. Daarvoor is op dit moment nog absoluut geen geld en zal daarom in aankomende vijf jaar nog niet snel gebeuren.
    In Willingen is voorlopig nog niks realistisch. Er is deels ruzie onder de firma’s en verder geen geld in kas om nieuwe liften te gaan plaatsen. Wel zullen andere kleinere skigebiedjes in het Sauerland extra sneeuwkanonnen gaan plaatsen om het hoofd boven water te kunnen houden.
Frans op 19 sep. 2012 13:01

Dat klinkt in ieder geval erg goed. Vooral het afsluiten van de Kahler Asten voor verkeer en het te laten vervangen door een cabinelift (met hopelijk wat mooie afdalingen) zou een zeer welkome afwisseling zijn.
Afwachten dus! Wat ik wel mooi vind is het feit dat men in het Sauerland echt aanpakt, terwijl in het Harz men zeer treuzelt. Men roept van alles, maar gebeuren doet er bar weinig. Gelukkig dat Braunlage Wurmberg volgend jaar de nieuwe 4SB vanaf de kaffeehorst krijgt, maar dat zal de chaos in het gebied alleen maar gaan vergroten. Dat blijft dus geen alternatief voor Winterberg zolang men daar niet echt door pakt.

Enfin, we worden de afgelopen jaren al flink verwend en ik ben benieuwd wat er nog meer gaan gebeuren!

Frans, Waarom is er dan zoveel leegstand in Winterberg mbt hotels (kurhotel klaassen bijv) resataurants (die enorme griltent richting de kappe bijvoorbeeld) en ik zag meer hotels en B&B’s te koop staan…

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Dat zijn hele goede vragen Jeroen! Daarop kan ik helaas geen antwoord geven, omdat ik helemaal niet in het thema accommodaties en horeca zit. Ik kan van alles over het skigebied, stadje en omgeving vertellen, maar van dat soort zaken heb ik totaal geen verstand. Sorry. ;)

@jeroen,
Klaassen is de schandvlek van Winterberg. Het hotel totaal verrot en ondanks meerdere pogingen wil niemand er nog de vingers aan branden. Verder is er weinig leegstand in Winterberg, al merkt men ook daar de crisis.

Jeroen. Ik kan je het antwoord wel geven. Ik heb lang in Winterberg gewoond en gewerkt. Klaassen bijvoorbeeld is rijp voor de sloop. Alleen het is van de bank, en die steken geen tonnen in de sloop. En de leegstand valt reuze mee. Niet meer dan ergens anders. Afgelopen week ben ik er nog geweest, en de brug naar de kappe is al in een ver stadium. Dus nog meer ski plezier. Oh ja met de nieuwe pas kun je nu overal in het sauerland skien. Nog een kleine tip. ga eens naar snow world Zueschen. groetjes Hans

Is het wat om de verschillende pistes in het sauerland aan te doen op een dag.
Met uitzondering van

  • willingen
  • winterberg

http://www.skigebiete-test.de/skigebiete/sauerland

want als ik op de site kijk staan er veel gebieden van 0,5 - 4 km pisten. Zijn deze wel de moeite waard om te bezoeken of zijn deze gebieden meer voor de locals ingericht? En hoe zit het dan met de skipassen want zie dat er in verschillende gebieden andere prijzen worden gevraagd? Want ik zag in de vorige reactie van gast 381 dat je met de nieuwe skipas in het gehele sauerland kan skieen?

@Rob: Nee, de zogenaamde skipas voor het ‘gehele’ Sauerland (Wintersport-Arena) is alleen geldig in de zeven grootste skigebieden. Skiliftkarussell, Willingen, Postwiese, Altastenberg, Sahnehang en Bödefeld-Hunau.

De meeste kleine skigebiedjes zijn vaak eigendom van zogenaamde ‘skiclubs’. Die zijn volledig op de locals ingericht en daar hebben toeristen eigenlijk niets te zoeken, alhoewel de skipistes van deze gebieden zeer interessant kunnen zijn. Vaak zelfs nog beter als in Winterberg of Willingen!

hier nog een klein plaatje over de sternrodt verbinding:
http://alpinforum.com/forum/download/file.php?id=25109…

Die zal er overigens nooit komen, de reden zijn: grondeigenaren willen niet en het is een waterwin gebied. Ik zal een groter plaatje posten als ik die weer vind (staat op oude pc)

@jeroen ik kan daar misschien ook wel een ander antwoord op geven: tis keihard werken voor relatief weinig geld, nauwelijks vrije tijd. Het is echt een levensstijl (heb het zelf jaren gedaan) meestal begint men er met zijn partner mee, alleen gedurende de tijd is de kans groot dat een van de 2 er geen zin meer in heeft, en besluit men de zaak te verkopen aan nieuwe geinteresseerden. een tijdelijke leegstand is daarom niet vreemd.

Plaats een reactie