skigebied dicht bij

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo, ik zou de 15de met een groep vrienden gaan skieen in winterberg. Nu is het dramatisch slecht weer. Ook is feldberg (600km vanuit Brabant) te ver voor een dag. Iemand nog andere ideeën?

Misschien even afwachten? Er komen nog koude dagen genoeg komende week en het kan meevallen, verwachtingen zijn erg onzeker, veel variatie in de pluimen.
Tot aan het Zwarte Woud en de Vogezen zijn er geen goede alternatieven voor Winterberg / Sauerland

Opties zijn Wurmberg 200 km (v.a. winterberg), oberhof 250 km of Fichtelberg/klinovec 400 km.

snowworld landgraaf??

Übung macht den meister!!!

Ik ben er afgelopen week (woensdag 5-2) nog geweest. De Kappe was toen nog open en die was zeer slecht, maar andere pistes waren nog erg goed. Je ziet het verschil ook op de webcams. Winterberg kennende houden ze een groot deel van de pistes nog wel in goede condities. Alleen de zwarte pistes zijn gewoon opgeskied, de sneeuw is er zeg maar van af geschoven door het gebruik. Zeker als er nog wat nachtvorst komt en de sneeuwkanonnen aankunnen kun je er nog goed skiën. Ik zou het dus niet te snel afschrijven. 1,5 week geleden was het hele gebied nog dicht, er viel 20 cm natuursneeuw en de sneeuwkanonnen konden 3x lopen en het hele gebied was open.

*edit: Alternatieven zijn er niet. Felberg is het dichtst bij na Winterberg en een stuk hoger maar je geeft aan dat dit te ver is. Je zou de avond ervoor heen kunnen rijden, een overnachting in bijvoorbeel het etap hotel Freiburg pakken, de volgende dag skiën vanaf de ochtend en daarna terug rijden.

De Harz zou een alternatief kunnen zijn maar afhankelijk van je woonplaats kan dat ook verder zijn dan Feldberg.

Wij gaan ook de 14e…

Hopen op nog een laagje vers en een laagje kunstsneee… ♡♡

Wij gaan ook de 14e…

Hopen op nog een laagje vers en een laagje kunstsneee… ♡♡

Net terug van 3 dagen Feldberg. Helemaal top! Zou er ook voor 1 dag skiën naar toe rijden, maar niet voor een zaterdag. Het is dan veel drukker dan doordeweeks. Zeker omdat de Nederlandse vakanties beginnen.

Hopen op nog wat sneeuw in Winterberg.

Succes!

Where would we be without the après ski?

Net gekeken weer op de cams en de verwachtingen. , er valt nog wel wat sneeuw en een kleine beetje reten. Wat denken jullie? Gaan of niet?

14e is goed, 15e is slecht weer, vanaf 16e of 17e weer beter… tsja.

Hoi, waarschijnlijk gaan we de 15de gewoon (aangezien het weer niet meer tegen zit) maar toch zie ok op de cams nog wat plekken met gras, worden de komende dagen de kannonen nog aangezet?

Het gebergte Harz is misschien de moeite waard. Doet ook wat meer denken aan de Alpen, het ligt op max. 1000meter hoogte als ik me niet vergis. Piste is ook wat langer, iets van 3 à 4 km. Uurtje langer rijden vanuit het noorden dan Winterberg. Is ook veel rustiger in de komende drie weken vermoed ik! Ligt ook wat betere sneeuw als ik zo de berichten bekijk.

@Gast588: Doordeweeks is de Harz tijdens de krokusvakantie inderdaad wel rustig, zolang dit niet samenloopt met Duitse wintervakanties, maar de weekenden zijn extreem druk. Daar heb je wachttijden van Winterberg in het kwadraat. 40-60 minuten wachten op de gondellift is geen uitzondering.

Dat de pistes er langer zijn klopt, maar deels ook een stuk vlakker. Dan kan je in de Harz beter naar St. Andreasberg gaan of naar Hahnenklee. Desalniettemin zal het op ten lange duur wel tegenvallen als je zeker de laatste tijd in Winterberg of Willingen bent geweest.

Met alle respect, ik ga liever drie jaar niet op wintersport en dan een week naar Brixen of Gerlos dan dat ik naar de winterberg ga. Tweemaal heen geweest in een verleden, echt waardeloos. Alles behalve sneeuwzeker, veels te druk met haastige Nederlanders die even vierdagen komen wedstrijd ski’en met teveel bier op. Echt geen toegevoegde waarde dat het dichtbij is, ik rijdt veel liever nog 6 uur door naar Tirol. Okey, het is goedkoper op allerlei manieren (Skipas, verblijf, benzine) maar de pret vind ik niet terug in het wintersporten.

Mijn mening wijkt hier af van vele, maar dit is wat ik heb ondervonden.

Voor een prive lesje heupen bewegen kan je me altijd contacteren.

@Jack071: Dat is natuurlijk erg jammer zulke ervaringen. Op welke dag ben je in Winterberg geweest en in welke jaren?

@Jack071: Dat is natuurlijk erg jammer zulke ervaringen. Op welke dag ben je in Winterberg geweest en in welke jaren?

Frans op 13 feb. 2014 10:59

2006 en 2009 ben ik van donderdag tot zondag wezen Wintersporten. Tegenwoordig ga ik om de twee jaar nu al voor de 3e keer naar Brixen. ( In het verleden ook naar Sell am See, Rauris, Gerlos, Seefeld, geweest maar Brixen blijft duidelijk #1.)

Voor een prive lesje heupen bewegen kan je me altijd contacteren.

Met alle respect, ik ga liever drie jaar niet op wintersport en dan een week naar Brixen of Gerlos dan dat ik naar de winterberg ga. Tweemaal heen geweest in een verleden, echt waardeloos. Alles behalve sneeuwzeker, veels te druk met haastige Nederlanders die even vierdagen komen wedstrijd ski’en met teveel bier op. Echt geen toegevoegde waarde dat het dichtbij is, ik rijdt veel liever nog 6 uur door naar Tirol. Okey, het is goedkoper op allerlei manieren (Skipas, verblijf, benzine) maar de pret vind ik niet terug in het wintersporten.

Mijn mening wijkt hier af van vele, maar dit is wat ik heb ondervonden.

Jack071 op 13 feb. 2014 10:03

Het echte wintersportgevoel vind je natuurlijk alleen maar in de Alpen, daarvoor is Winterberg niet veelzijdig genoeg.
Ik kan je dus enigszins volgen maar wat mezelf betreft is er 1 gouden regel voor Winterberg :

Vermijd Winterberg op vrijdag, zaterdag, zondag en uiteraard schoolvakanties!

@Jack071: Dank voor de info. Daar ik eerst sinds de zomer van 2010 in het Sauerland woon kan ik over die tijden weinig toelichten. Juist vanaf 2010 zijn er miljoenen in het skigebied geïnvesteerd wat capaciteit, comfort en sneeuwzekerheid betreft. Daarnaast worden ook steeds meer veiligheidsmaatregelen genomen. Een actievere bergwacht en pistedienst zijn daar sinds dit seizoen een voorbeeld van. Videobewaking is ook op steeds grotere schaal aanwezig.

Desalniettemin onderstreep ik de gouden regel van @Ken005 helemaal. Buiten de schoolvakanties kan je van maandag t/m donderdag probleemloos skiën in Winterberg. Daarnaast zijn de avonden met avondski ook erg aangenaam met een gemoedelijk publiek.

Ik kan me echter goed voorstellen dat je met weekend ervaring een slecht beeld kan krijgen van Winterberg. Zeker de zaterdagen in januari en februari zijn verschrikkelijk… Vies druk en veel idioten. En helaas moet ik bekennen dat die idioten in 99% van de gevallen Nederlanders zijn. Daar schaam ik me soms wel kapot voor m’n landsgenoten. Tot de kerstvakantie en vanaf het tweede weekend van maart zijn de weekenden echter wel een stuk rustiger.

Ik moet zeggen dat ik de vrijdagen ook goed mee vind vallen hoor. Afgelopen jaar twee vrijdagen gedaan in maart, geen drol te doen en rechtstreeks de liften in skiën!

Plaats een reactie