sneeuwkwaliteit sneeuwkannonnen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo,

3 en 4 februari willen we twee daagjes naar winterberg. Mits er sneeuw ligt natuurlijk. Nu is dit de laatste jaren wel beter geworden door de sneeuwkanonnen, als het zo rond het vriespunt is, doen deze jongens hun werk natuurlijk wel.

Maar de hoeveelheid sneeuw is voor mij niet zo belangrijk, de pistekwaliteit natuurlijk veel meer. Ik kan me voorstellen dat het wat ijziger wordt. Maar hoe zijn jullie ervaringen in de praktijk?

Zoals je verschillende soorten natuursneeuwval hebt (van goddelijke poeder tot stroeve natte drek), zo kan je ook met besneeuwen alle kanten op.
Technische sneeuw is compacter dan natuursneeuw. Je kunt nat en droog sneeuwen, net hoeveel water je door het kanon jaagt. Voor de basis sneeuw je wat natter in. Deze laag wordt door het opvriezen erg robuust en kan het heel lang volhouden. Juist doordat je bij vorst (vanaf ca. -3 graden is besneeuwen zinvol, bij lage luchtvochtigheid al eerder) elke nacht een verse laag kan bijsneeuwen kan de kwaliteit zeer hoog zijn. De sneeuwkwaliteit is algemeen erg goed in Winterberg. Als het echter een aantal dagen druk is, zonder verse sneeuw en zonder besneeuwing, dan krijg je ijsplekken. Afgelopen zaterdag zag je dat, maar zondag met een verse laag technische sneeuw was het veel beter.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

we zullen zien, als ik ondertussen op weeronline kijk, lijkt het de komende twee weken onafgebroken te gaan sneeuwen in Winterberg. Ik heb de sneeuwkannonnen op 3 en 4 februari dus niet eens nodig :)

Plaats een reactie