Gevraagd: ervaring met langlauf loipes?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wie heeft er wel eens in Winterberg of omgeving gelanglauft en wat zijn jullie ervaringen? Welke loipes gaan het meest door de bossen met afwisselende hoogteverschillen? Waar het beste parkeren, welk hotel, welk restaurant?
Alle anecdotes zijn welkom.

Er is zoveel meer dan alleen Winterberg en Willingen. Ik langlauf al ruim 30 jaar in o.a. het Sauerland.
Mijn top 3:

  1. Hunauloipe (23km); start vanaf Gross Bildchen, weg Altastenberg richting Sorpetal. Landschappelijk en qua loipes bijna scandinavisch! Je komt bovenlangs de Hunau (818 meter) en de skipistes v d Hunau. Warme kop choco in het hutje naast de lift is een aanrader (houtgestookt).
  2. hochheideloipe e.v. Rij naar Niedersfeld, bij bakkertje rechts omhoog op een bijna alpen-achtige haarspeldbochtenweg naar de hochheidehut op 800 meter hoogte. Vanaf hier kun je een prachtige tocht maken (22km) waarbij je ook bovenop de Ettelsberg (skigebied Willingen) kunt komen.
  3. lennetal-kessel: start in skilanglaufzentrum in Westfeld. Prachtig geprepareerde skatingloipes! Ruim 80 km in 1 dal. Je komt o.a. langs de Schwedehuette (skigebied Altastenberg).

Dit seizoen wil ik de Rothaarloipe in zijn geheel doen vanaf Albrechtplatz (aan de weg van Hohelye naar Schmallenberg). Ruim 50km, landschappelijk onovertroffen!

Mocht je een overzicht willen van alle loipes in het Sauerland, is er sibds vorig jaar een nieuwe site geopend: http://www.nordicarena.de Hier vind je route-enhoogtekaarten, sneeuwhoogte etc.

Beste overnachtingsplek: even buiten Winterberg ligt op de weg van Altastenberg naar Westfeld het kleine gehucht Ohlenbach met Gasthof Braun. Duitse keuken met betaalbare kamers en gastvrije eigenaar Andreas.

Plaats een reactie