Tot wanneer skiën in Winterberg?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Tot wanneer kan er ongeveer geskied worden in winterberg, naar jullie ervaring? Ik zou graag eens een weekendje gaan, maar wil weten tot wanneer ik kan gaan. Ook zit ik met de vraag, zijn winterbanden verplicht? Achteraan steken er nog 2 op maar vooraan heb ik vorige week 2 nieuwe zomerbanden opgezet… Zou het wel zonde vinden als het verplicht is, dan moet ik nog 2 winterbanden kopen…terwijl de wagen tegen de zomer weggaat…verloren geld …

Duitsland kent een winterband plicht als de condities daarom vragen.

Wij zijn de afgelopen drie jaren rond 7 maart voor het laatst wezen skiën in Altastenberg/Winterberg en hebben altijd goede condities gehad.

Vorig jaar was 27 maart de laatste dag, het jaar daarvoor geloof ik 2 april.
Nu hebben we relatief weinig kunstsneeuw onderlaag vergeleken die jaren, dus kan het zijn dat het rond 10 maart voorbij is. In de latere weekenden in maart is er ook last-minute meestal nog genoeg plaats in de hotels, vooral na 15 maart. Vaak heerlijk weer en rustige pistes!

Beetje offtopic:
Rondrijden met 2 winterbanden en 2 zomerbanden is af te raden:

ANWB:
"Besparen op veiligheid is verkeerde zuinigheid. Sommige automobilisten overwegen slechts twee winterbanden te nemen voor de aangedreven wielen. Dit is ronduit onveilig. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert onvoorspelbaar rijgedrag op. De niet-aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de stabiliteit en wegligging van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen. De auto zal eerder gaan slippen."

Let it snow!

Beetje offtopic:
Rondrijden met 2 winterbanden en 2 zomerbanden is af te raden:

ANWB:
"Besparen op veiligheid is verkeerde zuinigheid. Sommige automobilisten overwegen slechts twee winterbanden te nemen voor de aangedreven wielen. Dit is ronduit onveilig. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert onvoorspelbaar rijgedrag op. De niet-aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de stabiliteit en wegligging van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen. De auto zal eerder gaan slippen."

Gerwin op 18 jan. 2012 10:05

Ja weet ik … zomerbanden komen er binnekort ook vanachter op… Vidn het zonde nu winterbanden te kopen als de auto het niet red tot volgende winter… en aangezien ik vrij aparte bandenmaat heb is het helemaal zinloos…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

In Winterberg kan er gemiddeld tot half maart geskiëd worden, maar hoe de condities zullen zijn valt helaas niet goed te zeggen. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar m’n blog: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2064

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Omdat je wilt skiën in een wintersportgebied moet je er altijd vanuit gaan dat je winterse omstandigheden kan aantreffen. Met andere woorden: Wintersport en winterbanden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

In Winterberg kan er gemiddeld tot half maart geskiëd worden, maar hoe de condities zullen zijn valt helaas niet goed te zeggen. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar m’n blog: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2064

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Omdat je wilt skiën in een wintersportgebied moet je er altijd vanuit gaan dat je winterse omstandigheden kan aantreffen. Met andere woorden: Wintersport en winterbanden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Frans op 18 jan. 2012 21:22

akkoord.maar Winterberg… er ligt geen sneeuw op de baan veronderstel ik, en stel dat dit het geval is(geen sneeuw op de weg)…kunnen ze me dan bekeuren? Als er enkel sneeuw op de piste ligt…nouja

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

van begin november tot eind april kan het hevig sneeuwen in het Sauerland.

@Sven: Je mag er helaas niet vanuit gaan dat er geen winterse omstandigheden zijn op de weg. De weg kan weliswaar sneeuwvrij zijn, maar dat zegt nog niks over het feit op de weg wellicht glad is. In het Sauerland wordt er niet zo raak met zout gestrooid, zoals in Nederland. Zodra de temperatuur van de ondergrond al onder het vriespunt is, heb je te maken met eventuele gladheid. Ook dan zijn winterbanden verplicht.

Het gaat er bovendien niet alleen om of de politie je kan bekeuren, maar vooral om het feit dat je bij een ongeluk voor de helft aansprakelijk gesteld kan worden, ook al ben je zelf totaal niet schuldig aan het ongeluk. Je verzekeringsmaatschappij kan daarbij ook nog moeilijk gaan doen.

Ten slotte gaat het vooral om je eigen veiligheid en dat van een ander op de weg. Daar mag je ten nimmer op bezuinigen. Eventueel zou je de trein kunnen overwegen. Vanuit Dortmund rijdt een rechtstreekse trein naar Winterberg. De trein rijdt vanuit Dortmund elke twee uur om x:41 naar Winterberg.

@Sven: Je mag er helaas niet vanuit gaan dat er geen winterse omstandigheden zijn op de weg. De weg kan weliswaar sneeuwvrij zijn, maar dat zegt nog niks over het feit op de weg wellicht glad is. In het Sauerland wordt er niet zo raak met zout gestrooid, zoals in Nederland. Zodra de temperatuur van de ondergrond al onder het vriespunt is, heb je te maken met eventuele gladheid. Ook dan zijn winterbanden verplicht.

Het gaat er bovendien niet alleen om of de politie je kan bekeuren, maar vooral om het feit dat je bij een ongeluk voor de helft aansprakelijk gesteld kan worden, ook al ben je zelf totaal niet schuldig aan het ongeluk. Je verzekeringsmaatschappij kan daarbij ook nog moeilijk gaan doen.

Ten slotte gaat het vooral om je eigen veiligheid en dat van een ander op de weg. Daar mag je ten nimmer op bezuinigen. Eventueel zou je de trein kunnen overwegen. Vanuit Dortmund rijdt een rechtstreekse trein naar Winterberg. De trein rijdt vanuit Dortmund elke twee uur om x:41 naar Winterberg.

Frans op 18 jan. 2012 22:22

Dan wordt het dit seizoen waarschijnlijk helemaal niks… Ga men geld niet uit de deur gooien uiteraard, vond het al erg om er nu nieuwe zomerbanden op te zetten dusja. En met de trein, neen dat doe ik ook niet, toch bedankt ^^. Zonde…het was een mooi alternatief voor Landgraaf

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik heb op dit forum al een paar keer gelezen dat er ook regelmatig bussen rijden vanuit NL naar winterberg voor 1 dagje.
wellicht is dat een idee…

@Marco: Dat klopt! Het betreft de Winterbergbus. Hoe zo’n reis bevalt en hoe betrouwbaar de touroperator is weet ik niet, maar het wordt in ieder geval aangeboden.

Check voor meer informatie: http://www.winterbergbus.nl

Je kan nooit een zomaar een boete krijgen voor het rijden zonder winterbanden. Alleen als je een aanrijding/ongeluk hebt veroorzaakt wat voorkomen had geworden als je winterbanden had gehad kan je evt een boete krijgen… Dus rij voorzichtig en Sauerland zijn niet de alpen…

Je kan nooit een zomaar een boete krijgen voor het rijden zonder winterbanden. Alleen als je een aanrijding/ongeluk hebt veroorzaakt wat voorkomen had geworden als je winterbanden had gehad kan je evt een boete krijgen… Dus rij voorzichtig en Sauerland zijn niet de alpen…

Tim op 20 jan. 2012 12:53

Ik werd afgelopen jaar door Duitse agenten (in burger) staande gehouden ivm een routine onderzoek naar drugs. Krijg je met een NL kenteken. Toen werd er wel even door agent gekeken of ik winterbanden op de auto had. Dat had ik dus geen probleem, maar ik denk dat ik anders wel bekeuring had gekregen.

Oh, en voor de helderheid was het 4 graden boven nul maar flinke regenval. Dat zou een agent ook al als winterse omstandigheden kunnen aanmerken.

Je kan nooit een zomaar een boete krijgen voor het rijden zonder winterbanden. Alleen als je een aanrijding/ongeluk hebt veroorzaakt wat voorkomen had geworden als je winterbanden had gehad kan je evt een boete krijgen… Dus rij voorzichtig en Sauerland zijn niet de alpen…

Tim op 20 jan. 2012 12:53

Ook wanneer je het overige verkeer hindert door alle kanten op te glibberen op de weg kun je echt wel een boete krijgen. Dat het Sauerland de Alpen niet is heb je goed geleerd bij aardrijkskunde, maar een helling met een paar meter hoogteverschil kan al een probleem worden met zomerbanden als het zulk weer is als vandaag.

Don`t eat yellow snow

Winterbanden zijn eventueel ook te huren. Op de site van Profile Tyrecenter staat:

In S,T en H uitvoering
Per verhuurperiode (max 10dgn.)
13 inch € 130,-
14 inch € 145,-
15 inch € 160,-
16 inch € 185,-
17 inch € 225,-
Bestel en SUV en overige maatvoeringen op aanvraag
Prijzen inclusief BTW en sneeuwkettingen

Alleen niet echt heel goedkoop. En ook geen idee of het met velgen is, maar ik neem aan van wel voor die prijs.

Plaats een reactie