Kamperen met tent

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Hallo, ik ga binnen een paar weken een paar dagen gaan kamperen met de tent in winterberg, weten jullie een goede camping die dicht bij de piste ligt? En iemand ook voorkeur van tent? Alvast bedankt! ✌️

Naast Rauher Busch is een camping. Je weet dat er nu nog niks ligt?

Hallo, ik ga binnen een paar weken een paar dagen gaan kamperen met de tent in winterberg, weten jullie een goede camping die dicht bij de piste ligt? En iemand ook voorkeur van tent? Alvast bedankt! ✌️

Sven.B op 8 dec 2019 17:39

. Nu al een held 👍👍. Is wel frisjes

Kleine tip: zoek een camping met een gezellige (en warme) gemeenschappelijke ruimte. Slapen in een tent is een stuk prettiger wanneer je er gewoon warm en droog in kunt kruipen.

Edwin van Riel

Ook op het hoekje schneewittchen/panoramabahn ligt een camping direct aan de piste.

Born to Ride

Voorkeur voor tent zou een goede tipi kunnen zijn. Met z’n hoevelen ga je en wat verwacht je er van?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Was er op Google (Maps) niks te vinden dan?

Neem een de waard met een binnen tent. Dit scheelt enorm in temperatuur en vochtgehalte. Niet goedkoop maar wel goed.

Deze moet je hebben
https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-voor-trekking-trek-900-0…

Of een goed kacheltje natuurlijk ;)

The older I get, the better I was

Een tipi met een houtkachel erin is de ideaalste optie , maar tevens ook de duurste. En anders zeker een meer seizoenen tent. Ik winterkampeer 1x per jaar met Perry sport tent . Is ook prima te doen.
Zorg wel dat het dubbeldeks is ivm condens vorming.
Maar een ruimte om binnen te zitten is erg fijn .
En nog alllerbelangrijkste een goede winter mat en goede slaapzak met goede isolatie waarde.

Een tipi is erg fijn. Je kan dan ook binnen koken en dat verwarmd je tent ook weer een beetje .

Stel je vraag ook eens op de Hikingsite.nl . En weekend van 30 januari is er een weekend winter hike , voor iedereen die wil of een keer wil proberen te winterkamperen , altijd heel gezellig .

Veel plezier alvast …,

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 dec 2019 08:34

Deze moet je hebben
https://www.decathlon.nl/p/slaapzak-voor-trekking-trek-900-0…

Of een goed kacheltje natuurlijk ;)

Onnem op 9 dec 2019 07:23

Deze zou ik niet aanraden. Isolatie waarde echt veel te hoog . Een slaapzak die tot ong -13 graden gaat is wel aan te raden . Aangezien de nachten waarschijnlijk onder nul zullen zijn.

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 dec 2019 08:39

Laat die houtkachel aub achterwege. Slecht voor het milieu en slecht voor iedereens gezondheid.

Laat die houtkachel aub achterwege. Slecht voor het milieu en slecht voor iedereens gezondheid.

elisabeth101 op 9 dec 2019 10:04

Inderdaad, beter geen open vuur binnen ivm koolmonoxide! Als je wilt stoken, een kachel met beveiliging hiertegen, bv Zibra op petroleum, een type met CO detectie bij voorkeur (maar die hebben dan vaak ook wel weer elektriciteit nodig voor ventilator en dergelijke). Anders, dat ding helemaal uit, voordat je gaat slapen!

Edwin van Riel

Een tent binnen verwarmen is sowieso geen goed idee. Je creëert een soort sauna effect, waardoor het vocht zich hecht aan het tentdoek (binnen), als je dan gaat slapen heb je niet alleen ijsvorming buiten maar ook binnen. Krijg je heel lastig weer goed droog de dagen erna.

Voor mij is een goede wintercamping het belangrijkste, die zijn perfect ingericht met verwarmde ruimtes (niet alleen douches dus). En…er moet een restaurant bij zitten. Koken/eten in -8 is 1 x leuk

Voor tenten zijn er prima houtkachels met een gesloten systeem (concentrisch systeem). Dat is een dubbele kachelpijp waardoor via de binnenste pijp je verbrandingslucht word afgevoerd en via je buitenste pijp je verse lucht word aangezogen. Hierdoor is de kans op koolmonoxide 0%. Doordat je inlaatlucht op deze manier ook al voorverwarmd wordt wordt je rendement ook nog eens verder verhoogd. Waardoor dit kan oplopen tot boven de 90%. Dit is, zeker bij gebruik van schoon hout, amper belasten voor het milieu. Dit is zelfs nog veel veiliger dan een petroliumkachel, want hierbij gebruik je altijd nog lucht uit je tent. Het is makkelijk blaten van gebruik geen houtkachel want het is slecht voor het milieu, maar misschien is het handig om je er eerst een beetje in te verdiepen. De grote problemen worden veroorzaakt door vuurkorven, kampvuren, nat hout, vervuild hout en oude tochtige kachels met een slechte verbranding. Met het gebruik van een ABCAT filter wordt de uitstoot zelfs nagenoeg tot 0 gereduceert.

Born to Ride

Heel YouTube staat vol met tenten met houtkachels binnen.

Laat die houtkachel aub achterwege. Slecht voor het milieu en slecht voor iedereens gezondheid.

elisabeth101 op 9 dec 2019 10:04

Inderdaad, beter geen open vuur binnen ivm koolmonoxide! Als je wilt stoken, een kachel met beveiliging hiertegen, bv Zibra op petroleum, een type met CO detectie bij voorkeur (maar die hebben dan vaak ook wel weer elektriciteit nodig voor ventilator en dergelijke). Anders, dat ding helemaal uit, voordat je gaat slapen!

evr66 op 9 dec 2019 10:14

Die kachels zijn speciaal voor in de tipi
. En lucht toevoer is er genoeg.

*** dubbel***

*bericht bewerkt door miepmiep op 09 dec 2019 10:38

Natuurlijk zijn er allerlei milieuvriendelijkere methodes voor houtkachels. Neemt niet weg dat al die kleine beetje nog steeds bijdragen in negatieve zin. En dat geldt voor een hoop andere dingen ook.

Koop gewoon zo’n lekker warme slaapzak. Iets zegt mij, als je in de winter overweegt te kamperen, je ook geen koukleum bent😁

Natuurlijk zijn er allerlei milieuvriendelijkere methodes voor houtkachels. Neemt niet weg dat al die kleine beetje nog steeds bijdragen in negatieve zin. En dat geldt voor een hoop andere dingen ook.

Koop gewoon zo’n lekker warme slaapzak. Iets zegt mij, als je in de winter overweegt te kamperen, je ook geen koukleum bent😁

elisabeth101 op 9 dec 2019 10:52

Slaapzak zeker maar een goed matje die winterse temperaturen aan kan is net zo belangrijk .

Ook hier geldt dat je met laagjes moet werken: vroegah deed ik het zo tijdens voorjaars- en herfstkamp: foliematje tegen optrekkend kou, grof gehaakt matje om de koudebrug op te heffen, eirerdoos-schuimmatje om op te liggen en dan die lekkere slaapzak waar je niet al te dik gekleed in moet liggen. En tegen koude oren een lekker dunne slaapmuts op.
Denk dat er tegenwoordig wel wat meer hi-tech spul te koop is…

En de tent, idd dubbelwandig. Nu weet ik niet of katoen of polyester beter is. anyone?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Tegenwoordig pak je daar een lekker dons gevuld matje van het merk exped voor. Alles in 1.

Naar mijn mening zou ik een katoenen tent willen nemen, ademt toch wat beter. En dan beter nog de modernere technicotton varianten. Deze van binnen verwarmen met een kleine elektrische kachel, net genoeg voor de ergste kou eruit. Slapen bij voorkeur in een binnentent. En altijd zorgen dat je zoveel mogelijk vocht buiten houdt, dus geen zeiknatte skikleding binnen laten drogen bijvoorbeeld.

Katoen ademt beter . Maar is wel stuk zwaarder en als die nat is dan blijft blijft lang nat en nog een stuk zwaarder .
En katoen is een vaak duurder …

Tip wel je schoenen in de binnen tent zetten . Eventueel met zak er overheen . Echt kan je vertellen dat je schoenen de volgende dag een stuk fijner aanvoelen 🙈🤣

Als het ècht dik onder nul is stop ik mijn kleding en mijn (in vuilniszak gestoken) schoenen onderin mijn slaapzak, daar word ik ‘s ochtends bij aankleden echt blij van🙂
En inderdaad, de eerdergenoemde donsgevulde Exped-mat is al jaren een topper, net als mijn trouwe MacPac expeditietent.

mama on a mission in the snow

Gewoon eens proberen met alle tips. Paar dagen of een week is goed te doen, langer dan 2 weken zie ik dit eigenlijk alleen noodgedwongen gebeuren. Zolang je alle zooi normaal droog kunt houden of krijgen valt alles wel mee. Worden je spullen nat en heb je weinig of geen droogmogelijkheden, ander verhaal. Wij gaan voor iets meer luxe, maar wel heerlijk kamperen

Edwin van Riel

Plaats een reactie