Skien bij 6 graden en regen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wij gaan as maandag 27 t/m vrijdag 2 maart naar Winterberg, het weerbericht ziet er niet uit, kun je bij 6 graden en regen nog skien?

ja, je wordt alleen nat

En lekkere papsneeuw of valt dat mee?

Dan heb je net pech volgende week. Het voordeel is wel dat het een stuk rustiger zal zijn dan nu het geval is. Kijk die drukte eens bij de liften. Er ligt voldoende sneeuw op de pistes, dus dat zal het probleem niet zozeer zijn. De hoeveelheid regen des te meer. Hopen dat er paar droge dagen tussen zitten, dan zal het nog wel meevallen denk ik zo. Het dorpje zal wel snel sneeuwvrij worden zo.

skiën kan je sowieso niet in Winterberg, daarvoor moet je naar de Alpen. dus die regen maakt niet uit.

Wij komen net terug van 5d winterberg.

Donderdag de laatste dag gaan skiën. Condities waren toen voor bepaalde pistes redelijk (bremberg/poppenberg) tot barslecht (St-georg schanze).

Waar wij verbleven, Neuastenberg kwam er op meerdere plaatsen het groene en bruine erdoor en was de sneeuw in natte pap veranderd.

Zolang de temperaturen niet meer zakken ga je weinig aan skiën toekomen vrees ik.

Ik moet zeggen dat Winterberg voor ons fantastisch is meegevallen, maar het weer zat ook voor ons mee.
Drukte vond ik op zich nog meevallen, langste dat we moesten wachten is 5min aan Bremberg.

@Robby, hoe vermaak je je in hemelsnaam 5 dagen skieen in Winterberg… na 1 a 2 dagen heb ik het daar helemaal gehad en wil ik heel snel weer naar huis (liever nog door naar de alpen)

Als het de komende dagen zulk weer wordt als voorspeld zullen de liften vanaf woensdag vast en zeker gesloten worden…

wij zijn afgelopen weekend aar Altastenberg nabij Winterberg geweest…
Een heerlijk voorproefje voor de wintersport 10-03. je kunt je hier echt wel een paar dagen vermaken…skitochten … tja dat valt tegen maar heerlijk om lekker buiten in de sneeuw te kunnen spelen. maandag nog een dagje naar Willingen geweest maar hier zijn we door de drukte om 13.00 uur weg gevlucht richting huis…
de sneeuw kwaliteit vonden we toen al niet te best maar ze zeggen dat de kunstsneeuw pistes er toch nog redelijk bij liggen…
hoop voor je dat het al met al mee valt!
gr jacqie

Jeroen: het waren 4 dagen trouwens.

  1. Omdat we de eerste keer als gezin met onze 4-jarige gaan skiën en hij dit nog moest leren.

  2. Ik heb voordien zelf altijd gesnowboard, maar nu voor de 1e keer zelf ben gaan skiën.

  3. De afstand; moest het tegenvallen (voor hem) zijn we op 3u terug thuis.

  4. De korte tijd die we hadden voor het verlof en die wensten we niet door te brengen in de auto/bus.

Trouwens,

Ik versta niet waarom men zo smalend doet over Winterberg.

Ok, de pistes zijn niet supersteil en lang, maar om er even tussenuit te zijn en voor beginnende skiërs/boarders is dit zeker een goede 1e stap.

Hotelaccomedatie was trouwens ook zeer goed.

Het enige dat ik kan weerhouden waarom je niet zou moeten gaan is de onzekerheid van sneeuw. En daarom ga ik voor volgende keer ook verder. Maar wij hebben nu zekerheid dat onze zoon het graag doet, het kan en ook hierin verder wil.

Dus als je jezelf hierboven ook in kan vinden, zeker een aanrader dan.

Grtz,

Robby

Even een live update vanuit Winterberg
Het is warm en het is verschrikkelijk vies weer vandaag. De pistes op de Poppenberg liggen er allemaal nog behoorlijk goed bij, op de bremberg zijn wat problemen onderin, maar verder nog redelijk. Komende 3 dagen wordt het kouder en ik denk dat het komend weekend er aardig geskied kan worden.
Vroeg in de ochtend zijn de pistes veruit het beste, laat in de middag worden sommige pistes zwaar.
Na maandag wordt het geleidelijk beperkter, omdat het dan opnieuw zachter wordt. Ik verwacht wel dat de dikke kunstsneeuwlaag het nog enkele weken vol kan houden.
Vandaag waren op 2 na (oefenweide, te verijst) alle liften open, morgen waarschijnlijk ook.

@Harry, hou eens op joh prutser, voor de komende week tot en met donderdag wordt er elke dag regen voorspeld met nachttemperaturen van +1 tot +3 en overdag temperaturen van + 5/6 en jij gaat zeggen dat er nog weken te skieen is… morgen word de beste dag van de aankomende week!

Ik hoop dat het zo vreselijk hard gaat regenen dat alles binnen een uur weg is alleen al om jou dan alsnog te horen zeggen dat je er prima kan skieen…

@Jeroen. Als jij nu eens ophoudt. Lijkt wel of je alleen maar zit te wachten op een reactie van Harry om je frustratie kwijt te kunnen.

@Spam, nee hoor helemaal nier, harry lijkt me een prima kerel, ik heb er alleen een hekel aan als mensen het veel rooskleuriger laten voorkomen dan dat het in werkelijkheid is, als hij nou gewoon zegt dat het waarschijnlijk niet zo best zal zijn, maar dat er nog wel geskied kan worden, dan is hij eerlijk en dan geef je de mensen die erheen willen gaan geen valse hoop!

Als je eerlijk mijn mening vraagt, het was gisteren voor mij nog net te doen. Meerdere pistes waren ofwel papperig, ofwel ijzig ofwel begon het gras en de modder erdoor te komen.

Het was nog wel te doen op bepaalde plekken, maar ik was blij dat ik geen dag extra had geboekt, was zonde van het geld geweest.

Ik begrijp Harry wel, maar zonder echte vriestemperaturen vrees ik ervoor.

Ik ben vandaag aangekomen in Centerparc Winterberg. Zijn vandaag even langs de pistes gereden maar konden weinig zien door de mist. Alles wat ik heb gezien zag er goed uit, zal morgen wel even een update geven over de kwaliteit. Deze kon ik vanaf de weg niet bekijken.

Kunstsneeuw blijft veel langer goed, omdat het compacter is. Omdat er ong. 50cm kunstsneeuw ligt kan het makkelijk 1-2 weken warmere temperaturen hebben.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Vanmorgen, na nachtvorst, heerlijk geskied. Ja, Jeroern, de pistes met kunstsneeuw liggen er vooral op de Poppenberg gewoon goed bij, alleen in de middag vrij zacht. Helaas voor jou gaat het komende nacht een beetje sneeuwen en hebben de mensen die er dit weekend zijn heel lekker kunnen skien.

Ook de zwarte pistes naast de schans zijn s ochtends goed, in de middag afgeskied, maartse toestanden dus. Problemen zijn er alleen op de Herrloh, waar de oefenweide nog maar beperkt begaanbaar is en er zijn afwateringsproblemen onderaan de pistes 1 en 8/9, maar daar is prima omheen te skien.

Situatie vandaag: ( pistes bij liften)
goed: 1,2,3,4,5,6,7,12
redelijk: 8,9,10,11,13,14,15
slecht: 19
dicht: 17,18

Vandaag op de piste gestaan in Winterberg. Vanmorgen waren de piste keihard. Één grote ijsplaat! Gelukkig kwam de zon erdoor, werd het warmer, werd de piste zacht, en konden we daarna lekker snowboarden.

Het is mijn eerste keer in Winterberg en vind het een leuk gebied. De drukte waar iedereen het op dit forum altijd overheeft valt wel redelijk mee. Misschien komt dit door de nieuwe liften die dit jaar zijn geopend. Lange rijen, maar het stroomt wel goed door. Het verhaal van de onervaren wintersporter die veel risico neemt klopt wel. Deze zijn in kleine getallen aanwezig. ;)

@Jurjen: de pistes waren keihard, maar zeker niet ijzig. Voor beginners wel lastig, voor gevorderden prachtig!

@Harry, laat ik nou net een redelijke beginner zijn die er met zo’n harde piste niks van kan. :P Gelukkig kon ik het later op de dag wel weer. Nu even kijken wat de dag ons vandaag brengt. Het regent hier in Centerparcs. Dus misschien kan ik aan het einde van de dag antwoord geven op de vraag van dit forum. Skieen in de regen, hoe is dat?

@Harry, laat ik nou net een redelijke beginner zijn die er met zo’n harde piste niks van kan. :P Gelukkig kon ik het later op de dag wel weer. Nu even kijken wat de dag ons vandaag brengt. Het regent hier in Centerparcs. Dus misschien kan ik aan het einde van de dag antwoord geven op de vraag van dit forum. Skieen in de regen, hoe is dat?

Jurjen op 26 feb. 2012 07:28

Center Parcs (medebach) ligt als ik het goed heb op 400 ongeveer. Landal winterberg iets van 640-700m. Op de Kahler asten sneeuwt het nu bij -0 ,2 C. Op de Bremberg (809m) zal er dus ook wel verse sneeuw liggen

Gisteren ook geweest. 's Ochtends vond ik het ook vrij ijzig, maar het waren geen grote platen dus nog wel te ontwijken. In de loop van de ochtend werd het snel warmer en werd de sneeuw wat papperiger maar nog steeds goed begaanbaar. Qua drukte viel het wel mee; wel wat opstoppingen bij de liften, maar een langere wachttijd dan 10 minuten bijna niet gehad. Heb me prima vermaakt voor één dagje.

[quote]@Robby, hoe vermaak je je in hemelsnaam 5 dagen skieen in Winterberg… na 1 a 2 dagen heb ik het daar helemaal gehad en wil ik heel snel weer naar huis (liever nog door naar de Alpen

Je vermaakt je prima als je prioriteit ligt samen met je Kids of beginners of mensen met een handicap skiet en hen elke dag vooruit zien gaan. Met een kind van vier tussen je benen geniet je van elke meter. Ik heb twintig jaar de Alpen gedaan, zwarte pistes, wedstrijdjes maar toen had ik andere prioriteiten. Ik wil die arrogantie niet tussen mijn kind zien skieen dus blijf maar in de Alpen! Wat ik super vond in willingen is de sympathie en behulpzaamheid bij valpartijen! Houden zo die sfeer

Zijn er nog mensen die een update kunnen geven over de piste qualiteit in winterberg? En hoe denken jullie hoe die piste qualiteit zal zijn in de komende 4 dagen.

Alvast bedankt

Ik ben erg benieuwd hoe het het komende weekend is, zou er nog geskied kunnen worden? En zijn er nog rodelbanen open?

Pistes blijven grotendeels open, er is een goede sneeuwreserve. Ook de rodelbanen zitten nog goed in de sneeuw. De kwaliteit is het beste in de ochtend, in de middag is uitwijken naar de rustige Kappe-pistes een prima optie, daar blijven de pistes het langste snel en zonder natte sneeuwhopen. Er rijdt een gratis shuttlebusje vanaf de brug op piste 10 (Bremberg).
Algemeen gesteld: dagreisjes uitstellen tot volgende week, dan wordt de winter teru verwacht. Als je in de buurt bent: op tijd opstaan en lekker genieten van toch nog redelijke mogelijkheden, zeker gezien de temperatuur.

@J.K. Ik heb gister voor het laatst op de piste gestaan. De piste was toen erg zacht. De qualiteit zal, denk ik, hard achteruit gaan. Woensdag en donderdag temperaturen van 10 graden, er ligt nog veel sneeuw maar dan smelt het wel erg snel.

Deze week en aankomend weekend wordt het behoorlijk warm (met af en toe regen) in winterberg/altastenberg en aangezien ik 2,3 en 4 maart wil gaan skieen ben ik benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de sneeuwkwaliteit m.b.t. het skieen. Is skieen ueberhaupt nog mogelijk?
en zo ja…kan ik papsneeuw verwachten?

Kan iemand me hierover informeren? Ik wil erg graag weten wat ik kan verwachten.

Bij voorbaat dank!

Ivar, wat dacht je ervan om 2 postings terug te lezen? Volgens mij een zeer genuanceerd verhaal van Harry. Tis niet echt best maar op de iets langere termijn beter.

Plaats een reactie