willingen of winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo allemaal, sorry misschien een simpele vraag maar ik vroeg mij af waar meer ‘‘minder enge’’ pistes zijn. Willingen of Winterberg?

Dankjewel,

Sandra

Willingen is minder druk dan Winterbergen beide is leuk.

Hallo allemaal, sorry misschien een simpele vraag maar ik vroeg mij af waar meer ‘‘minder enge’’ pistes zijn. Willingen of Winterberg?
Dankjewel,
Sandra

Gast619 op 21 jan. 2013 13:32

Winterberg: minder lang, minder steil en meer tussen de bomen, waardoor je minder het gevoel van hoogte krijgt.
De makkelijkere liften staan overigens wel in Winterberg.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Winterberg heeft zeer steile pistes bij de schans (2 heftige korte bij lift 2 en nog enkele varianten bij lift 6), op de Kappe (Slalomhang en onderaan de Panoramahang), redelijk uitdagende pistes op de Poppenberg (pistes 5 en 7 zijn behoorlijk pittig) en Surenberg en echt gemakkelijke lange pistes op de Bremberg (pistes 10, 11 en 25 allemaal 1 km lang en echt eenvoudig, pistes 8 en 9 mooi licht-rood / blauw en 1,2 km lang).
De langste pistes zijn op de Kappe (blauwe piste bergstation Kappchenlift - dalstation Slalomhang is 2,5 km lang volgens de teller op de Touraeg van de lokale chef) en Panoramahang (1,5 km).

Willingen heeft meest middelzware pistes die wat langer zijn dan in Winterberg, tot 2 km. De piste Köhlerhagen wordt algemeen beschouwd als de mooiste van het Sauerland. Ik vind echter de Slalomhang in Winterberg en de Sonnehang in Willingen nog net een tikkie fijner.
Echt lange, makkelijke pistes zijn er in Willingen minder (alleen Ritzhagen, erg mooi), echt steile helemaal niet.

Het meest ‘‘Alpine-gevoel’’ heb je in Willingen en op de Winterberger Kappe. Het zijn erg verschillende gebieden, die allebei de moeite waard zijn. In Willingen zijn de rijen wel korter dan in WInterberg, maar de wachttijden eerder langer. Dit komt door de veel hogere liftcapaciteit van de moderne liften in Winterberg.

Harry (Winterberg)

"Simpel’’ rondje WInterberg: start lift 12 (+ afdaling), lift 12, bovenaan links naar de oefenweide Herrloh en onderaan rechts achter de lifthuisjes langs '‘het gat’ in naar lift 3 (QuickJet). Bovenaan klein stukje liks omhoog klunen en via piste 10A naar lift 10. Hier kan je de pistes 9, 10 , 11 en 25 nemen en uiteindelijk via piste 9 naar lift 7 (Grosse Bure) skiën. Bovenaan de 2e piste links pakken (van boven gezien rechts van de parallel lopende stoeltjes- en sleeplift 4+5), onderaan via lift 6 terug naar piste 12.

Variant: Je kunt onderaan piste 25 ook de lopende band en de Kappchenlift nemen en eventueel de blauwe variant van piste 14 nemen (2,5 km, maar wel op enkele punten wat lastig voor beginners en je kijkt hier en daar een flink stuk naar beneden)
Variant: Onderaan lift 11 even de weg oversteken naar de Nordhang. Weliswaar rood, maar eigenlijk tegen het blauw aan. Een ‘‘lekkere’’ piste

Veel plezier!
Harry (Winterberg)

Bedankt voor de fijne tips! We hebben besloten om naar Willingen te gaan. Kunnen we ervan uitgaan dat alle blauwe pistes daar goed te doen zijn? Bedankt!

Ja, eigenlijk wel. De zwarte pistes in het Sauerland zijn rood in de Alpen. Rood in het Sauerland is een moeilijke blauwe in de Alpen. Blauw is gewoon makkelijk.

De zwarte pistes in het Sauerland zijn rood in de Alpen. Rood in het Sauerland is een moeilijke blauwe in de Alpen. Blauw is gewoon makkelijk.

Frank op 22 jan. 2013 19:55

Onzin. De zwarte pistes zijn net zo steil als in de Alpen. Het punt alleen is dat de zwarte hellingen aanzienlijk korter zijn dan in de Alpen, en daardoor minder uitdagend zijn. De moeilijkheidsgraad lijkt daardoor minder te zijn. Wanneer we zouden kijken naar de afdalingen in percentages, dan zijn de zwarte afdalingen in Winterberg (St. Georg Schanze & Slalomhang) zeker net zo steil als menig zwarte piste in de Alpen. Natuurlijk hebben de Alpen nóg steilere zwarte pistes, maar de kleurenkeuze in de grote Sauerlandse skigebieden is daarmee nog wel correct.

Verder ga ik wel met je mee dat de blauwe pistes inderdaad ontzettend makkelijk zijn. Rode pistes zijn in het Sauerland afwisselend. De ene keer is het een pittige (blauwe) afdaling, de andere keer is het niets anders dan een gewone rode piste. Maar dit verhaal tref je ook binnen de Alpen zelf aan.

Plaats een reactie