Zauchensee 27.02.2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zauchensee

Het is inmiddels wéér een maand verder, maar hier is dan eindelijk m’n laatste verslag van de trip naar Ski Amadé in de krokusvakantie. Omdat ik steeds meer mensen hier op het forum zie die de kriebels voor de winter weer krijgen (ik ook! :) ), is het misschien helemaal niet verkeerd om nu even midden in augustus een winters verslag te plaatsen. ;)

Vorige dagen:

Hochkönig:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/197949

Schladming-Dachstein 4-Berge-Skischaukel:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/196222

Wagrain-Alpendorf:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/196562

Onze laatste dag zou wederom een schitterende dag worden. Natuurlijk wilden we die dus volop benutten, en zo stonden we al om 9u in Zauchensee, na een rit van ongeveer een halfuurtje. Ik ben al 2 keer eerder één dagje in Zauchensee geskied (2010 en 2011) met de carnavalsskireis van de middelbare school. Toen hadden we op beide dagen helaas niet echt ideale weersomstandigheden en startte we vanuit Wagrain -> skibus naar Kleinarl, en uiteindelijk via Flachauwinkl naar Zauchensee. We hebben dus niet zo heel veel kunnen skiën in Zauchensee. Ondanks dat beviel het gebied me erg goed, en daarom wilde ik er nu heel graag een keer een volledige dag met mooi weer skiën.

Site skigebied:
http://www.skigebiet-zauchensee.com/de/Winter/winterurlaub-s…

Pistekaart:

null

Prijs dagpas volwassenen: (Winter 15/16)
€48,-
(7% Studentenkorting met meerdaagse Ski-Amadé pas)

Weer/Temperatuur:
Kaiserwetter!

Wachttijden:
Zauchensee is vrij rustig voor in het hoogseizoen. Onder bij de 2 stoeltjesliften en gondel kan het wel eens wat drukker zijn. Maar dit los je gewoon op door de lift te pakken met de kortste wachtrij. Lang zijn de wachtrijen zeker niet.

Beste piste:
Lastig om te kiezen, maar ik denk dan toch de Weltcup-Abfahrt (Rode 6, 5, 5a). Zeker met een vaart is hij in het middenstuk technisch lastig door de bochten. Mooi uitdagend dus :)

Slechtste piste:
Onderste gedeelte van de blauwe 9, daar komen redelijk veel mensen bij elkaar, en is het wat buckelig en druk in de middag .

+/-:

  • Prachtig weer
  • Afwisselende ligging van de pistes
  • Best rustig in de vakanties
  • Moderne liften
  • Redelijk uitdagend
  • Aussichtspunkt Weltcupstart treintje dicht (met 2188 meter het hoogste punt van het Salzburger Sportwelt)

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiline?slc=1gu68vu8los&stats=14e1…

GPS:

null

Foto’s:

null

^'s ochtends vroeg om 8u bij onze rustig gelegen accommodatie, net boven Pichl.

null

Met uitzicht op Hochwurzen, prima locatie!

null

^Op de parkeerplaats in Zauchensee met daarachter 4-persoonsgondel Schwarzwandbahn en de 6-CLD/B Gamskogelbahn I.

null

^Zwarte 4, deze zag er echt heerlijk uit.

null

^Vanuit de lift (4-CLF Unterbergriedl I) misschien nog wel beter :)

null

^4-CLF Unterbergriedl I met de zwarte 4

null

^Tegenover ligt de Tauernkarbahn nog in de schaduw. We zagen dat het daar nog uitgestorven was en besloten om er meteen maar even een kijkje te nemen.

null

^Zwarte 10

null

^Zwarte 10, geweldige piste!

null

^De zon zorgde voor een mooi effect waardoor de duizenden sneeuwvlokjes mooi glinsterden in de lucht.

null

^6-CLD/B Tauernkarbahn

null

^Boven aan de Tauernkarbahn in een winterwonderland met rechts de Steinfeldspitze (2344m)

null

^Zicht op de Tauern met o.a. de Zehnerkarspitze (2382m) bij Obertauern.

null

^Zoom richting Obertauern met de Zehnerkarbahn, Zehnerkarspitze en Gamsleiten.

null

^Naar het oosten gekeken

null

^Blauwe 11, vlak, maar met deze condities heerlijk om eens te doen :)

null

^Strimskogel (2139m)

null

^Verse poedersneeuw naast de Tauernkarlift

null

^Tauernkarlift

null

^Tauernkarlift

null

^Blauwe 11, als je nu dit gedeelte x 10 zou doen, had je de perfecte piste om 's ochtends mee te beginnen :) Helaas is de rest van de piste iets te vlak

null

^Tauernkarlift

null

null

^Op zo’n momenten kan ik geen genoeg krijgen van een sleepliftritje met zo’n mooi panorama :)

null

^Blauwe 11 starthelling

null

^Vanaf het bergstation naar de Gamskogelbahn I gekeken.

null

^Je hebt aan die kant enorm veel piste en offpiste mogelijkheden. Prachtig!

null

^Nog steeds vanaf het bergstation bij de Tauernkar, nu naar het noorden gekeken (Eben im Pongau) met het Tennengebirge op de achtergrond en links daarvoor het skigebiedje van Werfenweng

null

^Blik op het westelijke gedeelte van het skigebied Zauchensee (Rechts op de pistekaart)

null

^Met ook hier vele leuke mogelijkheden, hier vooral best steile pistes! Links de 4-CLF Unterbergriedl I en rechts de 8-MGD Zauchenseebahn (Rosskopf)

null

^Vanuit de Gamskogelbahn I op de finish van de Weldcupstrecke gekeken.

null

^6-CLD/B Gamskogelbahn I

null

^6-CLD/B Gamskogelbahn I met de rode 7

null

^Boven aan de Gamskogelbahn I met de Worldcup afdaling.

null

^ :D Heerlijk! Lekker rustig, een paar mooie pistes (Rode 6/Rode 5) en een gloednieuwe lift!

null

^De nieuwe Gamskogelbahn II, de vervanger van de gelijknamige 2-persoons stoeltjeslift.

null

^Bijna het hele traject van de Gamskogelbahn II

null

^Ook deze lift is vernieuwd, de 2-SL Seekarlift. De vorige sleeplift die hier stond was erg steil, waarschijnlijk té steil voor beginners. Na wat landschapcorrecties hebben ze hier dus een nieuwe en minder steile sleeplift geplaatst.

null

^4-MGD Schwarzwandbahn en off-piste/skiroutes

null

^6-CLD/B Gamskogelbahn II

null

^Mooi ding ;)

null

^Bergstation Gamskogelbahn II

null

^Schwarzkopf (2263m)

null

^Richting het westen

null

^Bergstation Gamskogelbahn II

null

^Weltcup starthelling, hier maken ze dus op dat korte stukje al een enorme vaart voor de rest van de afdaling. Voor andere skiërs is het helaas gesloten.

null

^Schwarzkopf (2263m)

null

null

null

null

^Zoom naar het Dachstein gebergte.

null

^Rode 6 (WC-afdaling)

null

^Bergstation Schwarzwandbahn

null

^Gamskogelbahn II

null

^Rode 6 (WC-afdaling)

null

^Zoom naar het skigebied van Flachau

null

^En we zijn weer terug waar we begonnen, bij de zwarte 4

null

^Verrassend steil is het hier!

null

^Achterin zie je het interessante middenstuk van de WC-Afdaling

null

^Rode 10/Blauwe 9

null

^Tauernkarbahn met de heerlijke zwarte 10

null

^Dalstation 2-CLF Unterbergriedl II

null

null

^Hier is het goed opletten, een vrij gevaarlijke kruising van alle beginners over het blauwe pad en de meer gevorderden die de zwarte piste nemen. Daar ging het al bijna een paar keer mis toen we hier maar een paar minuten stonden.

null

^Vanaf het bergstation Rosskopf richting het skigebied van Flachauwinkl gekeken.

null

^Flachauwinkl

null

null

^Zoom Flachau met daarachter de Hochkönig

null

null

^Zoom naar de Tauern (Mosermandl (2680m) en in het midden de Faulkogel (2654m))

null

^Bergstation Zauchenseebahn en Highliner II

null

^Nog zo’n leuk hoekje in het skigebied: de Kogelalmlift, lekker rustig!

null

^Zoom (Ober)Tauern

null

^Kogelalmlift

null

^Rode 12 bij de Kogelalmlift, perfecte sneeuw hier.

null

^Highliner II met de blauwe 14. Aan de Highliner kant kun je in 1 afdaling lekker knallen en bijna 1000 hoogtemeters maken. Zó goed dat ik steeds niet ben gestopt om foto’s te maken, helaas voor de foto’s, maar het was zo heerlijk ;)

null

^Blauwe 14

null

^Zoom naar het bekende Obertauern

null

^Als een van de laatste afdalingen hebben we nog de Worldcup Buckelpiste gedaan. Prima afsluiter van de vakantie ;) Heel steil!

null

null

^Tauernkar

null

^Buckelpiste

null

^Nog 1 keer konden we de Zauchenseebahn naar de Rosskopf nemen. Vanuit de gondel konden we mooi zien dat de pistenbully’s al druk bezig waren met prepareren. Dit betekende dus dat we nog 1 heerlijke laatste afdaling hadden op een perfect geprepareerde piste :)

null

null

null

^Tauern, bij het dal van de Tauerntunnel (A10)

null

null

^Bergstation Zauchenseebahn

Na die geweldige afdaling over een vers geprepareerde piste, was het dan toch helaas écht gedaan met de vakantie.

Conclusie:
Zauchensee is en blijft tot nu toe mijn persoonlijke favoriet van heel het Ski Amadé. Volgend jaar ga ik hopelijk Gastein eens bezoeken, daar heb ik ook nog hoge verwachtingen van. Zauchensee is erg veelzijdig, maar toch compact. Dat maakt het zo leuk. En dat het dan ook nog eens heerlijk rustig is in de vakanties, is natuurlijk helemaal top.

Het ging zoals altijd weer veel te snel, maar we hebben een hoop gezien en heel veel plezier gehad. Ski Amadé is als je zo ziet voor studenten een prima locatie. Accommodaties zijn er (als je goed zoekt) goedkoop, er is après ski te vinden, goedkope skipassen (217 euro voor 6 dagen). En voor die prijs heb je enorm veel mogelijkheden voor een week. Als je dus een redelijk centraal gelegen accommodatie hebt, kun je elk dag een ander gebied doen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 10:53

Leuk weer hoor @HenriS :)

Dienten Die Alte schule

Wauw mooi hoor!

#proudtobepartofleswintersporters

Prachtig verslag! Ik ben zelf ook een keer naar Zauchensee gegaan, ook met school. Toen vertrokken we vanuit Kleinarl dus hebben we het mooiste gedeelte van Zauchensee niet gehad. Desondanks heb ik dankzij deze prachtige foto’s en leuk verslag (wat ik niet anders verwacht had) een mooi beeld gekregen daarvan en wil ik zeker nog een terug gaan daarheen :)

Carnas on Tour

Oohh, wat héérrrlijk al die plaatjes met dat witte goud!!!

Zauchensee staat bij ons op het verlanglijstje voor volgend jaar maar helaas moeten we 3 appartement en bij elkaar vinden [wat nogal een opgave is]. Zelf 2 keer geweest en inderdaad een mooi gebied, goed verslag trouwens. Gebruik ik als argument tijdens de familie discussie over welk gebied :)

Dus dat is nu een perfecte wintersportdag? Zooo zeg wat een weer, wat een gebied! Ik ben jaloers:p Mooie foto’s:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dankjewel allemaal!
@Mart2, hopelijk vind je snel een mooie accommodatie!
@SnowJan, dit was inderdaad een perfecte wintersportdag! Prachtig weer, heerlijk gebied met goeie pistes en daarbij ook nog eens een goeie lunch in een mooi restaurantje. Kortom, als je eens in de buurt bent, ga in Zauchensee skiën!! :)

Na een tijd van afwezigheid door vakantie enzo is het heerlijk om als eerste topic weer een mooi uitgebreid winters verslag te lezen! :) Prachtige foto’s van een mooi gebied met inderdaad mooie uithoekjes en heerlijk weer!
Genieten om te lezen en watertanden bij het idee dat de winter weer onderweg is!

Certified ski-boy, glijbewijs

Wederom prachtig verslag. Ik ga er snel heen!!

Ziet er uit als een top gebied, vooral in deze omstandigheden :)

Gang is alles

Persoonlijk vond ik het eerder een matig skigebied. Hierbij moet ik dan wel de belangrijke nuance maken dat we in een week gingen waar het zéér druk was (naar mijn normen), het was druk aan de liften en druk op de pistes.

Er zijn zeker een aantal leuke pistes zoals onder de Gamskogellift, de Tauernkar en de dalafdaling richting Flachauwinkl, maar het drukke karakter van de pistes (met als gevolg een slechte pistekwaliteit) werpt toch telkens een zekere schaduw op het gebied. In Zauchensee is het ook nog lang tot in de namiddag heftig aanschuiven aan zowat elke lift beneden.

Ik herhaal het nog eens, mijn algemene indruk van het skigebied zou waarschijnlijk best goed zijn had het relatief rustig geweest. Tien minuten aanschuiven, veel naar links en rechts kijken op de piste en overmatig geskiede pistes zijn voor mij nu ook afknappers. Jij had al iets meer geluk met de drukte ;)

Plaats een reactie