Skigebied zonder gondel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Na een aantal jaren met vrienden op wintersport te zijn gegaan, gaan mijn vrouw en ik dit jaar waarschijnlijk samen. De rest haakt af vanwege de kosten of onvoldoende belangstelling.

Mijn vrouw heeft in haar eerste jaar wel op de latten gestaan maar slechts beperkt want ze stapt absoluut niet in een gondel. De laatste 2 jaar waren we in Oostenrijk en daar begon het gebied al met een gondel. Zij is de laatste jaren dus niet wezen skien. Dat maakte haar op zich ook niet uit, ze vermaakte zich wel met anderen die ook niet gingen skien.

Nu we dit jaar samen gaan wil ze uiteraard wel gaan skien. Daarom ben ik op zoek naar skigebieden zonder gondel of in ieder geval gebieden waar je zonder gebruik van een gondel redelijk uit de voeten kunt en niet dat je beperkt bent tot 1 of 2 afdalingen.

Waar kan ik het beste heen gaan?

Les Sybelles 300 km piste zonder gondel.

Kühtai, Obertauern, Damüls, Warth Schröcken, Lenzerheide…

Obersaxen-Mundaun

Zell am See valt dan af.

Bedoel je met een gondel, een grote gondel waar je met een man of 100 in gaat of/ en bedoel je ook gondeltjes waar je met 4-ren,6-sen of 8-ten in gaat. Kan ook beiden zijn natuurlijk. Tikkie last van claustrofobie?

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik bedoel elke gesloten lift-cabine. M’n vrouw stapt dit jaar eindelijk weer in een vliegtuig naar de zon maar een lift is een stap te ver. In haar jeugd een aantal malen vastgezeten in een lift dus vandaar…

Dat Zell am See afvalt was me duidelijk, daar ben ik de laatste 2 jaar geweest.

In Ski Amade heb je wel een aantal gebiedjes waar zij geen gondels hebben of waar je geen gebruik hoeft te maken van Gondels. Dit zijn o.a.

Kleinarl - Flachauwinkl
Zauchensee

Obertauern zoals al genoemd.
Les sybelles heeft er 0, 300 km piste zonder gondels.
Nax, evolene en arolla zwitserland. 3 supermooie one lift wonders.

Lermoos. Aan de rechterzijde zit en gondel maar aan de linkerkant is een lift. Vanuit het middenstation kun je met liften naar boven. Hier heb je geen gondels. Niet een heel groot gebied maar voor beginners een leuk plek om te skiën. Wij zijn hier vaker geweest buiten het seizoen en hadden de gondel voor ons alleen. Mogelijk duft je vrouw dan wel in te stappen. In het seizoen is het hier wel druk.
Succes.

Superdevoluy
winterberg :)
Avoriaz, grootste deel portes du soleil is zonder gondels te bereiken.

Damüls

Henri. op 18 jun. 2013 15:36

Damüls zou ik niet nemen, want de verbinding met Mellau is enkel en alleen te bereiken door middel van een gondel en je skigebied wordt wel beperkter als je die niet kan nemen.

Er zijn wel enkele skigebieden zonder ook maar één gondel: Saint-Luc-Chandolin, Unterbach-Eischoll, Bürchen, Bellwald, Bruson, (zoals hierboven al aangegeven) Evolène en Arolla, Ovronnaz, Visperterminen, Fendels, Axamer Lizum, Donnersbachwald, Loser, Obertilliach, Le Sauze, Les Orres, Saint-Léger, Chaillol, Puy St. Vincent, Sainte-Foy, Arêches-Beaufort, Aussois, Les Karellis, Les Albiez, Bonneval sur Arc, Valberg, Sedrun, Brigels, Obersaxen (grootste van al deze skigebieden)

@Mathijs ,
inderdaad, daar heb ik ook naar gekeken, maar bij Damüls ben je niet beperkt tot een aantal pistes, maar toch nog een redelijk groot aanbod zonder de gondel te gebruiken.

In dachstein-west zijn er een stuk of 3 maar als je in annaberg zit begint het gebied niet met een gondel. Je kan dan redelijk ver het gebied in zonder dat je in een gondel zit.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

In het ski Amade liggen het skigebied van Hochkönig en Dorfgastein, bij beiden kun je vrij goed skíën zonder een gondel te nemen. In Dorfgastein kun je met een stoeltje omhoog. In Hochkönig zijn 4 gondels maar deze kun je ontwijken, wil je wel naar Maria Alm dan kun je heen skiënd en terug vanwaar de gondel gaat ook de bus naar Hintertal nemen en daar weer verder met de stoeltjeslift. Dit geld ook voor richting Mulbach, heen alles skiën en terug met de skibus tot halverwege.
Zie skipanorama van beide gebieden. op http://www.skiamade.com

Dienten Die Alte schule

@Elly: Hochkönig is absoluut geen aanrader wanneer men gondels wil vermijden! Meerdere keren moet de bus dan genomen worden en dat is een ongewenste situatie. Beide uiteinden (Maria Alm en Muhlbach) beginnen met een gondellift en daarbovenop heeft men ook nog twee verbindingen (Sinalcobahn en Kings Cab) nodig om de Königsroute fatsoenlijk te kunnen doen.

Er zijn zeker skigebieden die goed te doen zijn met een skibus verbinding, maar voor het skigebied Hochkönig een absolute no-go.

Overigens schiet mij spontaan "Le Grand Domaine" nog te binnen als een mogelijke kandidaat. Voor de rest zijn hier al nuttige skigebieden zonder gondelliften genoemd. Desalniettemin zou ik toch eens wat doen om de angst van een gondellift te overwinnen. Het is zo ongever het veiligste vervoersmiddel ter wereld. Nog veiliger dan een zetellift, laat staan het vliegtuig of de auto.

Je kunt ook het probleem aanpakken, angsten kun je ook behandelen zodat het je leven niet gaat bepalen.

@ gast 513 zoals je misschien hebt gelezen is het deze zomer met het vliegtuig gaan een overwinning. Baby steps lijkt me het devies. Bovendien er zijn genoeg gebieden zonder gondel dus…

Les Arc en La plagne ook geen cabineliften, maar je kan dan niet van Les Arc naar La Plagne. Maar dan heb je nog steeds meer dan genoeg km’s

Let it snow, let snow, let it snow!

IK snap dat je vrouw gondels eng vind.Persoonlijk heb ik er ook niets mee maar het is elke winter weer een overwinning op mijzelf als ik er in eentje stap. Moet ik er wel bij zeggen dat ik het in de zomer niet meer doe… 1 keer stilgehangen op weg naar de Matterhorn en dan zie je pas hoe eng het is zonder sneeuw… maar idd misschien proberen angst te overwinnen. Ik zit altijd met de rug naar het dal zowel naar boven als naar beneden… En als je er dan uiteindelijk wel indurft gaat er een wereld voor je vrouw open… Succes. Oja Superdevoluy en La jou du loup zijn zonder gondel en volgens mij ga je in Aussois ook met een stoeltjeslift…

Les Arc en La plagne ook geen cabineliften, maar je kan dan niet van Les Arc naar La Plagne. Maar dan heb je nog steeds meer dan genoeg km’s

Bien op 19 jun. 2013 22:45

Geen cabineliften? Ik heb er 11 geteld…

In mijn herinnering in Les Arcs alleen 1 tussen 1900 en 2000. Misschien heb ik een week om de cabines heengeboard. Dat zou kunnen. Ik heb me niet bezig gehouden met de routes van de groep.

Let it snow, let snow, let it snow!

Les Arc en La plagne ook geen cabineliften, maar je kan dan niet van Les Arc naar La Plagne. Maar dan heb je nog steeds meer dan genoeg km’s

Bien op 19 jun. 2013 22:45

Geen cabineliften? Ik heb er 11 geteld…

Mathijs! op 20 jun. 2013 08:31

Er zijn inderdaad cabineliften, maar deze kun je over het algemeen redelijk vermijden. Zonder de cabineliften kun je nog redelijk veel km’s maken in beide gebieden.

If you snooze, you loose!

Dorfgastein is geen aanrader. De enige stoeltjeslift vanaf dorp staat zelfs in hoogseizoen vaak uit. (oude lift)

En Grossarl is ook niet te doen zonder gondel…

grand domaine, aan de kant van saint francois geen enkele en de kant van valmorel 1, volgens mij is die ook prima te vermijden met toch veel kilometers piste!

Plaats een reactie