Open skipistes in Zell am See volgende week?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Vrijdag is het eindelijk zover en dan vertrek ik voor een weekje naar Zell am See, ik zie dat er momenteel wel al een groot gedeelte open is van alle pistes maar lang niet alles. Is dit aangezien het op dit moment gewoon te rustig is en overbodig alle pistes/liften open te hebben? Zal er dus naar verwachting komende zaterdag meer open gaan (ivm kerst drukte) of zal dit gelijk blijven? Iemand een idee hierover?:)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 20 dec 2016 14:40: titel verbeterd

Niemand?? ach ik zal het zaterdag ook wel zien?

Niemand?? ach ik zal het zaterdag ook wel zien?

hansiehans op 22 dec 2016 10:26

Ik ben er niet, dus dit is allemaal maar nattevingerwerk op basis van eerdere ervaringen in sneeuwarme tijden op de Schmittenhohe.

Als ik het zo zie kan je de gesloten pistes indelen in volgende zaken:

  • Skiweggetjes die vaak niet besneeuwd zijn en laag in het dal uitkomen.
  • Skiroutes
  • Moeilijkere pistes en varianten die knal in de zon liggen.

Het zou me dus verbazen dat die zaken opengaan vooraleer er een serieuze sneeuwdump geweest is.

Als ik een tip mag geven, blijf niet te lang in Zell am See hangen, maar ga naar Kaprun. De hoogste punt van Zell am See, de Schmittenhöhe (2000m), ligt ong net zo hoog als het dalstation van de Kitzsteinhorn (1978m). De sneeuwcondities zullen op de Kitzsteinhorn een heel stuk beter zijn dan die in Zell am See. Dit zit gewoon bij je skipas inbegrepen en er pendelen gratis skibussen op en neer. Laat je niet tegenhouden door de eventuele kou, daar merk je in de praktijk niet veel van, zeker als je je niet constant op het hoogste gedeelte bevind.

Veel plezier aldaar ;)

De lagergelegen kunstsneeuwpistes liggen er verhoudingsgewijs goed bij. De pistes die open zijn, zijn de afdalingen die rendabel besneeuwd kunnen worden. Er zal volgende week dus niet meer open zijn, domweg omdat dat er niet is. Reservoirs zijn behoorlijk leeg en het is al tijden droog, dus makkelijk aanvullen is er ook niet bij. En om de milieubelasting niet nog hoger te laten zijn kan er niet zomaar uit de meren en rivieren opgepompt worden.

De tip van @Sjorsdk raad ik juist weer af. Ga gewoon een keertje kijken op de gletscher. Over het algemeen is het daar in sneeuwarme tijden erg druk, terwijl de Schmittenhöhe dan wat links blijft liggen. Valt het op de Kitzsteinhorn mee dan heb je geluk en kun je er best nog een dagje heen, maar de kunstsneeuw is van behoorlijke kwaliteit.

Zo zie je maar dat iedereen er anders over denkt ;). Mijn referentiepunt ligt op krokusvakantie februari 2015. Toen was het een droevige toestand in Zell am See met naar mijn idee slecht geprepareerde pistes, drukt, en wegens temperaturen een stukje boven nul, erg snel een combinatie van afgeschraapte slush welke zich tot hopen had gevormd met daaronder hard opgevroren sneeuw. Wij zijn toen na 2 dagen gevlucht naar Kaprun waar we werkelijk perfecte omstandigheden op de gletsjer troffen en absoluut geen last hadden van de drukte. Wel waren we na 2-3 dagen uitgekeken op dat deelgebiedje.

Begin en eind seizoen is Schmitten vaak goed (referentie vorig en dit jaar). Ik kan me goed voorstellen dat het in het hoogseizoen te druk is om het goed te houden. Er zijn ongeveer 16.000 gastenbedden in Zell am See en Kaprun en de daaraan gekoppelde dorpjes/gehuchten. Die raggen 70km + 30 km aan pistes snel kapot.
Val Tho is in de drukke weken ook geen bal aan. Alles is dan zo snel kapot geskied. Gelukkig heb je daar een hoop uitwijkmogelijkheden.

Als je in Zell am See bent en een uitwijkdag zoekt kun je ook eens de Maiskogel op. Die is vaak wat minder druk. Of maak het helemaal bont en rijdt een dagje naar de Weißsee. Voor minder dan 30 euro heb je een dagpas, dus dat valt best mee. En het is er nooit echt druk.

@hansiehans wij zijn net terug van zell am see, en het was fantastisch. De sneeuwkanonnen draaien op volle toeren, en de pistes lagen er geweldig bij. Wat de maiskogel betreft ( zoals wij konden zien) was dat gebied niet open. Over kaprun kan ik niets zeggen, want wij vonden het zalig op de schmittenhohe. Helaas zit het er voor ons weer op, maar wens de kerstgangers veel plezier en hopelijk nog een beetje natuursneeuw.Nagenoeg waren alle pistes op, zelf tot in het dal.

*bericht bewerkt door marie-louise op 22 dec 2016 22:52

Plaats een reactie