Zermatt begin April?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

Heeft iemand ervaring met Zermatt rond Pasen (begin April)? Kan je riskeren om dat pas last minute te boeken en hoe is de sneeuw kwaliteit meestal in die periode?

Andere aanbevelingen zijn ook welkom. Na enkele jaren skiën met de kids willen we er nu eens enkele dagen op uit met z’n tweetjes om nog eens wat steviger door te skiën. Beiden ervaren skiërs - ooit heel sportief :-) - met een voorkeur voor lange rode pistes en een off-piste voor de fun. Zwart / buckles is geen must meer. Tochten maken daarentegen wel. Na wat zoekwerk op deze site kwamen we bij Zermatt uit, maar we kennen het gebied helemaal niet. Jullie tips en ervaringen zijn welkom.

Ik ben met Pasen 2015 daar geweest, sneeuw was er genoeg De kwaliteit ervan hangt natuurlijk erg af van wat er tussen nu en dan gebeurt. Maar dat geldt voor alle bestemmingen natuurlijk.

Alles met een gletsjer of het merendeel van de pistes boven 1800 meter en/of niet op zuidhellingen zal doorgaans nog wel open en operationeel zijn rond die tijd.

Kan prima👍. Veel plezier!

Tot half april is nagenoeg alles open. Zelfs de dalafdalingen in Zermatt, al zou ik die niet aanbevelen. Valtournenche gaat half april dicht. Het zou kunnen dat de dalafdaling naar Valtournenche eerder dicht gaat. In Cervinia was afgelopen april alles open. In Zermatt was het merendeel van de pistes open. Aan de Rothornkant was een aantal pistes dicht (vanwege de zonligging). Maar bv de rode 19 was wel open (geheel en al kunstsneeuw, maar een zeer fijne piste!), waardoor je toch een enorme tocht kunt maken.
Boven de 2700m was de sneeuw afgelopen april nog perfect. Betere sneeuw heb ik eigenlijk niet gehad, behalve dan afgelopen week (ben net terug). Tussen 2500m en 2700m wisselde de sneeuwkwaliteit, afhankelijk van de ligging van de pistes. De meeste pistes waren nog steeds goed tot erg goed, sommige andere (vooral de blauwe) waren ijzig.
Aangezien een groot gedeelte van het gebied boven 2700m ligt, is het heel makkelijk om goede sneeuw te vinden.
Het grootste nadeel is de wind. Toen ik er was, waaide het flink. Dan gaan de (twee) links met Zermatt sowieso dicht. Maar ook de liften in Cervinia sluiten ze heel snel. Her gebied is erg windgevoelig, en het waait (helaas) vaak hard. Je moet dus ook goed kijken of je ‘s middags wel terug kunt komen. Dus last minute boeken is om die reden sowieso aan te bevelen.
Ik heb er afgelopen april met veel plezier geskied. Als je nog vragen hebt, vraag gerust.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 jan 2018 22:01

Als ik April zou gaan skien, zou ik inderdaad lastminute boeken maar zou Cervinia zeker op de shortlist staan. Enige probleem kan inderdaad de wind zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Verder is de Zermatt-kant duur. De skipas is er veel duurder dan in Cervinia. Een bord spaghetti kost CHF 20. Aan de Cervinia kant is dat ongeveer € 12.
Vanaf Zermatt vertrekken eitjes, die je helemaal tot aan de grote gondel naar Klein Matterhorn brengen. Maar dat is een lange zit. Vanuit Cervinia ook, want dan moet je drie liften hebben, waarbij het middenstuk erg traag is. Verder ligt de lift naar Plateau Rosa erg hoog in Cervinia. Dat is eigenlijk niet te wandelen. Er gaat wel een lift vanuit het centrum van Cervinia, maar dat is een beetje een omweg als je naar Zermatt wil. Cervinia kent heel veel hoogteverschil. Dus goed kijken waar je zit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 jan 2018 22:21

Als je dan naar Zermatt gaat zou ik alvast uitkijken naar accommodatie dicht bij de liften die naar Furi en de Trockener Steg gaan. Ik vermoed dat je in dat gedeelte van het skigebied de beste sneeuw gaat vinden, en je zit er ook het snelste in Italië tegen dubbele porties voor de helft van de prijs 😎.

Waarom zou je overigens niet gewoon in Cervinia gaan zitten?

Overigens, dat Cervinia goedkoper is dan Zermatt klopt natuurlijk wel, maar ik vind Cervinia ivm tot andere gebieden in Italië ook niet echt goedkoop. Prima te betalen, maar moet goedkoper dan de normale Oostenrijk bestemmingen volgens mij.

En het klopt wat @DrPhil zegt, de eitjes naar plan Maison liggen hoog, goed opletten met je accomodatie (al hebben veel hotels wel een shuttle). Vanuit het centrum moet je 2 liften omhoog en ski je dan naar plan Maison, dan nog 2 of 3 liften en je bent op de gletscher.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het voordeel van Cervinia is ook dat je kunt vliegen op Turijn (goedkoop en snel). Cervinia is inderdaad duur in vergelijking met andere gebieden. Zo betaalde ik deze week voor een halve liter Weissbier (van de tap) op de piste maar liefst € 8. Dus je moet wel een beetje opletten.
Veel hotels hebben inderdaad een shuttleservice. Als je in de buurt de 3bis piste zit, kun je direct naar de grote gondel/eitjes skiën. Die was ‘s middags wel zware pap, toen ik er was.

Waarom zou je overigens niet gewoon in Cervinia gaan zitten?

Overigens, dat Cervinia goedkoper is dan Zermatt klopt natuurlijk wel, maar ik vind Cervinia ivm tot andere gebieden in Italië ook niet echt goedkoop. Prima te betalen, maar moet goedkoper dan de normale Oostenrijk bestemmingen volgens mij.

En het klopt wat @DrPhil zegt, de eitjes naar plan Maison liggen hoog, goed opletten met je accomodatie (al hebben veel hotels wel een shuttle). Vanuit het centrum moet je 2 liften omhoog en ski je dan naar plan Maison, dan nog 2 of 3 liften en je bent op de gletscher.

Roy83 op 15 jan 2018 07:42

Zermatt is imo veel mooier, levendiger en de atmosfeer valt in geen mijlen te vergelijken met die in Cervinia. Ik heb vorig jaar in beide dorpen gelegen. Als prijs het enige criterium is, dan ga je inderdaad naar Cervinia. Maar zeker in April tijdens “Zermatt Unplugged” lig je toch echt liever in Zwitserland als Italië. Ik neem ook de eerste lift en ga met de laatste omhoog, maar wil je na het skiën iets te doen hebben dan is Zermatt echt wel de betere helft van de twee (voor de duidelijkheid, Cervinia is ‘s avonds ook een heel leuke stad en zeker niet saai of doods).

*bericht bewerkt door DavidW op 15 jan 2018 08:54

Zermatt is uitstekend qua weer/sneeuw in april.
Maar afgaande op je uitgebreide ervaring zou Zermatt toch kunnen tegenvallen.
Zermatt is een must see voor de Matterhorn, de historie en het sfeervolle dorp.
Maar puur op piste en offpistekwaliteit scoort Zermatt/Cervinia duidelijk minder dan de grote namen in de Alpen zoals Arlberg, Ischgl, 3V, 4V en Espace Killy.
Het skigebied is groot, sneeuwzeker en de afdalingen vaak lang. Maar de echte toppistes zijn er eigenlijk niet. Offpiste is sowieso lastig gezien de hoogte: gletsjerspleten liggen overal op de loer. (daarin is afgelopen winter nog een Nederlander terechtgekomen)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 jan 2018 16:50

Je kunt in Cervinia echt overal off piste. Je hebt er alleen geen tree runs oid. Afgelopen april was de sneeuw offpiste betonhard. Offpiste in april lijkt me sowieso een weinig reële verwachting.

toch gek dat ze dat in Cervinia -en op wepowder- anders zien:
https://wepowder.com/nl/forum/topic/232014

Of toch niet gek bij een skigebied dat tot 3900 meter reikt…Maar goed, DrPhil weet wel de weg blijkbaar…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 15 jan 2018 18:08

Ik kom er net vandaan. Met 1,5meter verse sneeuw.

Ja, en?

Die sporen overal heb ik gedroomd?
Einde discussie.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2018 18:16

Waarom zou je overigens niet gewoon in Cervinia gaan zitten?

Overigens, dat Cervinia goedkoper is dan Zermatt klopt natuurlijk wel, maar ik vind Cervinia ivm tot andere gebieden in Italië ook niet echt goedkoop. Prima te betalen, maar moet goedkoper dan de normale Oostenrijk bestemmingen volgens mij.

En het klopt wat @DrPhil zegt, de eitjes naar plan Maison liggen hoog, goed opletten met je accomodatie (al hebben veel hotels wel een shuttle). Vanuit het centrum moet je 2 liften omhoog en ski je dan naar plan Maison, dan nog 2 of 3 liften en je bent op de gletscher.

Roy83 op 15 jan 2018 07:42

Zermatt is imo veel mooier, levendiger en de atmosfeer valt in geen mijlen te vergelijken met die in Cervinia. Ik heb vorig jaar in beide dorpen gelegen. Als prijs het enige criterium is, dan ga je inderdaad naar Cervinia. Maar zeker in April tijdens “Zermatt Unplugged” lig je toch echt liever in Zwitserland als Italië. Ik neem ook de eerste lift en ga met de laatste omhoog, maar wil je na het skiën iets te doen hebben dan is Zermatt echt wel de betere helft van de twee (voor de duidelijkheid, Cervinia is ‘s avonds ook een heel leuke stad en zeker niet saai of doods).

DavidW op 15 jan 2018 08:53

Fair enough, klinkt logisch. Ik ken Zermatt niet in de avond, maar geloof gelijk dat het sfeervoller is dan Cervinia! Is het verblijf in Zermatt veel duurder? Ben vaak in Cervinia en Valtournenche geweest maar een keer vanuit Zermatt lijkt me ook best leuk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Kortgezegd is accommodatie in Zermatt wel een stuk duurder, ja. Het is dan ook één van de mondainere en sfeervollere dorpen in de Alpen. Daar betaal je ook voor.

Mr. Slow

Ja, maar echt wereldschokkend duur lijkt t niet te zijn…zoals ik lees moet je dan in de Terminal in Täsch parkeren en dan met een trein/shuttle bus. Dat klinkt wel een beetje als gedoe (met allemaal eigen materiaal), of is dat gewoon goed geregeld en moet ik niet zo moeilijk doen ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Kortgezegd is accommodatie in Zermatt wel een stuk duurder, ja. Het is dan ook één van de mondainere en sfeervollere dorpen in de Alpen. Daar betaal je ook voor.

Quick op 15 jan 2018 18:46

Ik vind de hotels eigenlijk best meevallen en nauwelijks duurder als in Cervinia. Het eten is wel veel duurder. En het is een gedoe om te komen. De trein. Het parkeren, dat duur is.

Parkeren is CHF 14,50 per dag (ongeveer € 12,50).
https://www.zermatt.ch/en/arrival/mtt/Matterhorn-Terminal-Sc…
En het is vaak ver lopen naar de lift.

Het is wel goed geregeld met elektrische ophaalbusjes en dergelijke. Maar je kunt inderdaad niet voor je appartement parkeren. Maar dat kan in wel meer gebieden in CH niet (Wengen, Mürren bijvoorbeeld) en ook daar is het prima geregeld allemaal. Als je iets aan de Zwitsers kunt overlaten, dan is het wel OV.

Mr. Slow

de Zwitserse frank is niet meer zo duur dan een jaar terug. Zermatt is ook in April niet heel erg duur. IK zal 100% zeker voor Zermatt gaan. wil je flink goedkoper zitten dan in Zermatt ga dan in Tasch zitten.

In Tasch zou ik zeker niet gaan zitten. Dan kun je het hele dorp doorwandelen.

Dank je voor alle reacties. Heb heel wat bijgeleerd. Na wat Youtuben op Zermatt in April zie je toch dat het eigenlijk heel erg kalm is op de pistes en met de tips van de kenners hier gaan we zeker last minute. Dan kunnen we ook de kat uit de boom kijken wat sneeuw en weer betreft. Vermoedelijk zijn er dan ook enkele leuke aanbiedingen in Zermatt of Cervina.

Espace Killy is onze backup, maar die hebben we al 3 keer gedaan, ook al is dat weeral even geleden. Qua sneeuw was dat eigenlijk altijd goed laat in het seizoen (Maart). Als ik Youtube mag geloven dan zie ik daar bijna zonder uitzondering goede condities in April.

Ik vond het in april inderdaad erg rustig op de pistes. Sommige pistes was ik helemaal alleen.

@DrPhil hele dorp doorwandelen. Gornergratbahn is 40 meter lopen van Zermatt CS. en Zermatt Tasch 7 minuten met het treintje.

Tja. ‘s ochtends vroeg gaat de Gornergratbahn 2x per uur.
En met het tempo waarin hij omhoog rijdt ben je rond etenstijd wel op Klein Matterhorn.
https://www.gornergratbahn.ch/fileadmin/user_upload/GGB_Flye…
Ook belangrijk: hoe wil je weer terugkomen bij het station?
Dan zul je de bus moeten pakken.
Leuk treintje overigens!

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 jan 2018 20:26

Ja, maar echt wereldschokkend duur lijkt t niet te zijn…zoals ik lees moet je dan in de Terminal in Täsch parkeren en dan met een trein/shuttle bus. Dat klinkt wel een beetje als gedoe (met allemaal eigen materiaal), of is dat gewoon goed geregeld en moet ik niet zo moeilijk doen ;)?

Roy83 op 15 jan 2018 18:54

Dat is op zijn Zwitsers: goed georganiseerd en prijzig.

Je kan trolley’s van in de parking gewoon mee de trein opnemen tot in Zermatt, en veel hotels komen je dan aan het station in Zermatt ophalen met een busje. Dat maakt het slepen met je spullen een pak makkelijker. Je moet er natuurlijk wel aan denken dat je Zwitsers kleingeld mee moet hebben om die dingen los te maken 🙃.
Voor de omgekeerde weg geldt overigens hetzelfde.

Dit topic toch maar eens vanonder het stof halen want wij hebben een weekje Zermatt geboekt in de eerste week van de Paasvakantie (6 tot 13 april).
Ikzelf ben een kilometervreter en zal me dus wel een paar dagen stevig kunnen amuseren, maar we hebben ook 2 jonge kids bij die pas aan hun 2de jaartje skiën toe zijn en dus vooral makkelijke pistes en skiles nodig hebben. Rond Sunnegga lijken er mij wel wat geschikte pistes voor hen te zijn en ook tussen Gornergrat en Riffelberg liggen blijkbaar wel wat makkelijke blauwe pistes. Heeft iemand hier ervaring mee in april?

Plaats een reactie