sneeuwkettingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Volgende week (12/2/2013) gaan wij met de auto naar het Waldhotel in Willingen. Heb winterbanden op de auto, maar weet niet of je sneeuwkettingen nodig hebt om er te geraken. Iemand ervaring ?

Sneeuwkettingen horen verplicht tot je wintersport uitrusting!

Wat CY325i zegt maar daarbij:
(quote)
Voor Duitsland geld: Sneeuwkettingen zijn verplicht na een blauw bord met een sneeuwketting erop. De kettingen moeten gemonteerd worden op de aangedreven wielen. De maximum snelheid met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Na een blauw bord met een sneeuwketting erop met een diagonale rode streep mogen de kettingen weer verwijderd worden.
(end quote)

maar of deze borden in Willingen te vinden zijn… ???

De hoofdwegen (B55-B516-B251) naar Willingen zijn tamelijk vlak, worden als eerste schoongemaakt, maar zelfs bij een sneeuwlaag heb je daar met winterbanden geen sneeuwkettingen nodig. Binnendoor routes zijn wel steiler en worden over het algemeen niet zo goed sneeuwvrij gehouden. Op dergelijke wegen in de Alpen zijn veelal sneeuwkettingen verplicht, maar in het Sauerland moet ik nog het eerste blauwe bord sneeuwkettingenplicht (Zeichen 268 StVO) tegenkomen. Het ligt dan aan je rijstijl / rijervaring in de sneeuw of je sneeuwkettingen nodig hebt en natuurlijk of de sneeuwlaag extreem dik is of niet.

Inmiddels maak ik hier al mijn derde winter mee in het Sauerland, en heb zelf nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Ik heb echter wel regelmatig een compleet gesloten sneeuwdek meegemaakt. Dan moet je daar wel fatsoenlijk over kunnen en durven rijden.

Ik heb in 25 winters altijd zonder sneeuwkettingen gekund, wel 2x mijn auto beneden moeten laten staan, maar dat kwam doordat de sneeuw hoger lag dan mijn bumper. Was ook niet heel erg…
Harry (Winterberg)

Twee jaar gelden met kerst was er sprake van zo’n 30cm verse sneeuw, die direct na flinke ijzel was gevallen, waardoor de binnenwegen onder de sneeuw onzichtbaar, maar spekglad waren. Met winterbanden waren de wat steilere hellingen nog maar net te doen, maar ik heb toen een aantal auto’s met (achterwielaandrijving en/of zomerbanden) gezien die volledig vast kwamen te staan. En sommigen legden toen wel degelijk kettingen om!

De kerst van 2010 kan ik me ook nog wel goed herinneren van de grote sneeuwdump, maar heb er zelf geen problemen aan ondervonden. Ik ben met m’n auto overal uitsluitend met winterbanden doorheen gebanjerd. Natuurlijk zijn er mensen die op eigen initiatief sneeuwkettingen onder doen. Dat kan prima wanneer je de omstandigheden niet vertrouwd, maar het is verboden om met schoon wegdek op sneeuwkettingen te rijden! Dat geldt overigens ook als er een bord staat met sneeuwkettingenplicht, terwijl de weg schoongeveegd is.

Volgende week (12/2/2013) gaan wij met de auto naar het Waldhotel in Willingen. Heb winterbanden op de auto, maar weet niet of je sneeuwkettingen nodig hebt om er te geraken. Iemand ervaring ?

Gast802 op 7 feb. 2013 10:59

Volgende week (12/2/2013) gaan wij met de auto naar het Waldhotel in Willingen. Heb winterbanden op de auto, maar weet niet of je sneeuwkettingen nodig hebt om er te geraken. Iemand ervaring ?

Gast802 op 7 feb. 2013 10:59

Wij zijn net terug (afgelopen vrijdag 08-02-13) vanuit het Waldhotel. Er ligt ontzettend veel sneeuw, wij hadden geen sneeuwkettingen meegenomen en konden niet boven bij het hotel komen. Dus: sneeuwkettingen zijn geen overbodige luxe! Het hotel heeft trouwens een prachtige service: een busje dat je brengt en haalt vanaf het hotel naar de pistes en weer terug. De auto hoef je dan niet meer te gebruiken, kun je bij het hotel laten staan of beneden op de grote parkeerplaats bij de gondel.

Wij hebben in Willingen zeker kettingen nodig gehad. sterker nog: zelfs met kettingen kwamen wij niet normaal boven! We hebben er met kettingen, in zijn achteruit met veel moeite boven kunnen komen! En overigens enkel met de bestuurder aan boord. De rest is naar boven gewandelt!

Dankuwel voor de tips…hebben in ieder geval sneeuwkettingen gehuurd!

Wij hebben n nisssn qaskai 2007
2.0 141 pk voorwiel aandrijving als ik lees zie ik auto’s en geen SUV onze auto ligt kwa cm zo’n 30 cm kwa voorbumper boven de weg dus en zal met die wegen met appel eitje 27-12 naar smallenberg rijden,
Vermoed ik wij hebben all seizoensbanden van Michelin cross climate +
Die is op stijle helling heel goed getest. Ben benieuwd dan.
Weer dat de topic vsn 2013 is maar alsnog n reactie.

Nevermind.

Plaats een reactie