Kinderen mee op skireis

Ik ga van 16-2-2013 tot 23-02-2012 op wintersportvakantie naar Saalbach. Dit is mijn 9e keer. Mijn 2 kinderen(7 jaar en 3 jaar) hebben nog nooit geskied en willen dat zij graag een goede basis krijgen. Die kunnen wij naar onze mening hun niet aanleren, simpelweg omdat wij geen bevoegdheid hebben om skileraar te zijn. We hebben dus niet de kennis hoe wij dit moeten doen.

Ik had het volgende bedacht:

  • We gaan 's ochtends eerst douchen, vervolgens met zijn allen ontbijten, trekken onze skischoenen aan en lopen naar de gondels.
  • Vervolgens breng ik de kinderen naar de skiklas. De jongste zal ik halve dagen laten skien.
  • Ik laat de kinderen tussen de middag bij de skiklas eten, zodat ze beter wennen. Ook is het zo dat als wij dan weggaan dat ze niet meer willen. Dat moeten we niet hebben, vandaar dus zo.
  • Ik ga vragen aan de skischool of een begeleidster mijn jongste zoon naar de creche in het dorp breng na het middageten.
  • Om half 4 haal ik de oudste dan weer op en neem hem mee naar het hotel. Vervolgens breng ik hem naar zijn broertje en ijn man en ik gaan dan even lekker de sauna in.
  • Om 5 uur haal ik de kinderen dan weer op. Die hebben dan hopelijk in de creche (gedeeltelijk) geslapen.
  • Vervolgens gaan we dan even wandelen in het dorp.
  • We gaan douchen voor het avondeten.
  • Er is een kindereetzaal in het hotel. Mijn vriendin zei dat haar kinderen dit heel erg leuk vonden. Ik twijfelde eerst, maar ben nu toch overtuigd! Ik breng mijn kinderen om een uur of 6 naar het eten en dan blijven wij heel even kijken. Vervolgens gaan wij even door het dorp wandelen en komen wij een uurtje daarna terug om de kinderen op te halen. Die breng ik dan naar boven en leg de jongste in bed. De oudste mag dan nog even een kwartiertje mee naar beneden en breng ik vervolgens naar boven om nog even te spelen. Hij moet dan zelf een half uurtje daarna in bed gaan liggen(mits wij dan al klaar zijn en naar boven zijn gegaan).
  • Wij gaan vervolgens zelf eten.

Hoe hebben jullie dit gedaan met mensen die voor het eerst hun kinderen mee op wintersport nemen? Ik ben wel heel erg georganiseerd van te voren, aangezien ik dit nog nooit eerder gedaan heb.

let it go mirthe, ga ervan uit dat je niet veel skiet zo’n eerste vakantie, dan kan het alleen meevallen. Ga niet teveel plannen, want dan valt het alleen maar tegen. Ga ervan uit dat je 3 jarige nog helemaal niet gaat skien dan kan het alleen maar meevallen.

Even serieus. Je maakt je veel te druk: het is vakantie. Het zijn kinderen. En lees je eigen verhaal nog even terug: het lijkt alsof je zo min mogelijk tijd wilt doorbrengen met je kids.

Ik heb de ervaring en het gaat nooit zoals je denkt. De beste tip is vooraf les laten nemen in NL zodat dat in ieder geval meevalt, maar daar is het voor jou nu te laat voor. Relax, en enjoy! Neem je camera mee en blijf stiekum om een hoekje kijken hoe ze het doen. Sta te juichen bij de skirennen. Neem de 3 jarige een dag uit de les, en: regel alvast de mogelijkheid tot full day creche voor het geval de 3 jarige niet wil skien. Anders ben je het haasje en kun je helemaalniet skien.

Dankjewel voor je snelle bericht! Ja ik ben een stresskip. Ik wil graag tijd doorbrengen met mijn kinderen, maar ik weet niet goed hoe je dat doet op een wintersportvakantie. Kan ik mijn kinderen ook laten kiezen of ze de hele dag op de creche willen zitten, een halve dag/halve dag skien of een hele dag skien?

Ik mag toch hopen dat dit een grap is, je hebt je kids niet om ze de hele dag weg tebrengen en egoistich de hele dag aan je zelf te denken. :( Wintersport is een familie ding!

Dienten Die Alte schule

Drop de kids toch bij opa en oma…

Ze kunnen alleen maar je zuurverdiende vakantie verpesten, je hebt misschien geen tijd meer om te skien of een saunaatje te pakken en bij het eten zijn ze al helemaal vervelend.

uhmmmmmmmm…

Ik heb dit altijd een goed balans gevonden, kinderen 1/2 dag op les, samen lunchen, en de middag samen skien…De kinderen hebben en les, dan praten wij over wat ze hebben in de les geleerd, en in de middag dat oefenen, toch even een middag pauze nemen, en ze mogen een nutella crepe eten, nog een paar keer op de lift, en dan samen naar huis. In de ochtend terwijl ze op les waren, ski ik veel en zorg dat ik lekker moe was (ik wordt ook niet jonger), en in de middag helemaal in staat op de groen en blauw piste te staan met mijn kinderen…

Wou jij wel kinderen?

De illusie dat een 7 jarig in een creche gaat slapen, kun je denk ik wel op je buik schrijven. Waarom zoveel planning? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit echt serieus is

Ik ben de man van Mirthe. Ze is immer een beetje angstvallig over dit soort dingen;), maar wij hebben besloten dat het plan zoals boven staat helemaal niet uitgevoerd kan worden. Ik vind het veel ste leuk om met mijn kindern te skien. We gaan gewoon samen skien met zijn 4en.

Is dit serieus?

@ SFL, dat klinkt al beter, de kids kunnen natuurlijk best in een skiklas, maar om ze nu de hele dag ergens onder te brengen. Samen wandelen sleën, sneeuwballen gooien is ook erg tof :)

Dienten Die Alte schule

Je moet je kinderen gewoon lekker de hele dag in de skiklas doen, ook 's middags! Laat ze mee-eten met de groep en dan is er niets aan de hand. En 's avonds ook gezellig met ze eten, je bent immers gewoon op vakantie met ze… anders moet je ze niet meenemen als je ze altijd ergens wil droppen om met z’n 2en te zijn.

ik schrok behoorlijk van je planning… je hebt kinderen en in dat plan denk je alleen aan je zelf en niet aan je kinderen…
je wilt de heledagen je kinderen dumpen! waarom niet samen met je kinderen eten??
en je kinderen alleen boven laten en jullie beneden hoop dat je een grapje maakt…

als je dit allemaal zo wilt overleg lekker met opa en oma of de kinderen daar een weekje mogen blijven…

Groetjes Angela

Neem aan dat dit allemaal niet serieus is, gewoon te erg. Hallo het is vakantie, relax zou ik zeggen.

Ik moet zeggen dat ik best schrok van het verhaal maar goed je bent wel eerlijk en volgens mij ook onzeker over hoe je het aan moet pakken.
Bij de oudste kun je er wel vanuit gaan dat hij 's morgen en 's middags gaat skien. Maar daarna zou ik er gewoon voor hem zijn. Bij de jongste moet je er vanuit gaan dat hij niet gaat skien. Gaat hij wel skien dan is dat mooi meegenomen. Als hij wel gaat skien zul je toch in de buurt moeten blijven, vooral de eerste keer. Je kunt het met je man afwisselen om zelf wat meer te kunnen skien. Echt uren lang met z’n tween onderweg zijn zit er niet in denk ik.
Succes en geniet van de vakantie samen.

Zo Mirthe bovenstaand verhaal schrijft neem ik aan dat ze een discussie wil losmaken…

Ik vind dat er wel onaardig en oordelend gereageerd wordt. Ik vind het goed van Mirthe en SFL dat ze erover nadenken wat te doen en hier advies vragen. Verder ben ik het eens met Saint Usuge.

Serfaus

Ik schrik een beetje van je planning en vind het op die manier sneu voor de kindjes om zo op vakantie te gaan met papa en mama…
Vakantie is vakantie!! Relax…
Het is ook vakantie voor je kinderen! Geniet van de sneeuw, af en toe skiën maar ook van elkaar.
Ik hoop dus dat het een grap is en dat je wat doet met de adviezen hier en onthou dat een skivakantie anders is met kinderen…

Wij gaan over 2 weken op vakantie met ons dochtertje van 3, opa oma, een tante en oom met kids, broertje van mn vriend en vrienden gaan mee.
En door omstandigheden nemen wij de kids van mijn zus mee. Een neefje en nichtje van 7 en 3.

Wij gaan sochtends ontbijten. Uurtje of 8…
Dan zien we wel, sommige gelijk de eerste lift, de kinderen sowieso om 10uur bij de les.
De oudste 3 (7,7 en 10) gaan in de skiklas, 2 dagen maar, de rest vd week met ons mee.
Die van 3 gaan in de kinderspeelklas in de ochtend 3 dagen.
smiddags lekker met de kinderen spelen, oefenen op de kinderbaan. En sochtends zullen wij zelf skiën.
Smiddags zien we wel hoe het loopt… ik even een piste met iemand uit de groep… of vriend doet een piste… of samen en de kids ff bij opa en oma… of we blijven lekker beneden en zitten gezellig op het terras en spelen wat in de speeltuin…
Het is voor ons allemaal vakantie, en als ik elke dag even kan skiën/boarden ben ik blij!
Ben benieuwd, de kleine meid van ons van 3 heeft er nu een cursusje opzitten in snowworld en is bezet met het virus haha… en totaal niet bang aangelegd… dus we gaan zien daar!
Als we maar plezier hebben. En dat heb ik ook aan het terras, in de sneeuw spelen met de kids etc etc.

Smiddags eten wij de ene dag aan de piste, andere dag lekker verse broodjes eten in het appartement op 500m van de piste…
Savonds eten wij gezellig met elkaar in het appartement…

Mirthe, is dit verhaal om een discussie los te maken, dan vindt ik het ZEER misplaatst.
En erger me ontzettend, wij hebben gelukkig 2 kinderen kunnen adopteren, en zijn daar in totaal 12 jaar mee bezig geweest. Dus misschien kun je nu mijn ergenis voorstellen, als dit verhaal echt is,
Als dit waar is, hadden jullie met z’'n tween moeten blijven, en geen blok aan je been.

Kan het nog altijd niet begrijpen wanneer ik sommige ouders 's morgens zie staan aan de klasjes, “hier zijn ze, tot straks.” En dan de wenende ombegrijpende gezichtjes van kleuters te zien, die hun enige houvast zien vertrekken…

Ik heb jaren gesnowboard als vrijgezel en heb wanneer onze zoon 3,5j was zelf enkele skilessen genomen en hem tegelijkertijd 2x3u privé les laten volgen in de indoor ski. Het eerste jaar zijn we dichtbij gebleven in Winterberg om aan te voelen of het iets voor hem was en dit jaar zijn we naar Oostenrijk gegaan. (en hopelijk binnenkort nog een weekendje Winterberg)

Om jezelf en je gezin een plezier te doen, is of dit mij de gepaste weg of er moet één ouder zich een jaartje opzij zetten en bij de skiles blijven. Als het dan op een momentje minder gaat ben je er toch voor hun.

Onze kinderen (7 en 10) gaan al jaren in Nederland op les, Snowworld en de rollerbaar. Dit bevalt prima. Heerlijk de hele week met het gezin op pad. Niet op klok te hoeven letten dat we weer, net als thuis, op tijd moeten zijn. En als we even willen doorskien blijft de een op de blauwe met de kids en dat wisselen we af en toe af. Iedereen blij en geen huilende kinderen die toch ook vakantie willen.

Hoi Mirthe,

Onze dochter van (inmiddels 14) wilde met haar 3 jaar echt niet in een klas. En eigenlijk de jaren daarna ook niet. Wij hebben iedere vakantie een paar prive-lessen genomen voor haar. Onder aan de streep net zo duur als een hele week in een klas. Ik skiede dan met haar een de leraar mee en luisterde zo naar wat voor aanwijzingen ze kreeg. Daarmee kon ik haar na de les ook helpen. Uiteindelijk heeft ze het zo ook geleerd. Natuurlijk hebben mijn man en ik in die jaren niet zoveel kunnen skieen maar de pret was er niet minder om. Met kinderen heb je nu eenmaal een ander leven. Als het goed is heb je daar zelf ook voor gekozen. Ik geloof echt wel dat je van je kinder houdt dus zorg ook dat je van ze geniet. Voor je het weet zijn ze groot. Wij skieen nu al een paar jaar met z’n drietjes. Die tijd komt dus echt wel weer. Heb geduld… en veel plezier!!

Er zijn nu éénmaal mensen die alles van te voren plannen, dat zit in hun genen, dus dat kun je ze niet kwalijk nemen. Stukje veiligheid
Maar bij kinderen kun je wel een planning bedenken, alleen je moet voortdurend je planning bijstellen ;-)
Ze willen/doen het meestal net iets anders dan jij bedacht hebt.

Hoi Mirthe,

Ik hoop niet dat je dit meent. Ik ben zelf 12 jaar en vanaf mijn 8e ski ik. Gelukkig heb ik niet van deze ouders. Denk na!

Lekker naar Frankrijk, appartementje aan de piste, twee/tweeenhalf uur les en dan de rest van de dag samen op pad. Met een appartement aan de piste ben je ook flexibel als de kinderen tussendoor even wilt chillen of gewoon een ochtendje/middagje geen zin hebben. Een leaxte vakantie voor de kinderen betekent ook een relaxte vakantie voor jezelf. Als je aan de piste zit maak je vanzelf je skiuren wel. Voor de kinderen maakt de taal naar mijn ervaring niet zo heel veel uit, maar een paar uurtjes les is echt wel voldoende voor ze.

Ik moet toch bekennen dat ik een aantal mensen hier nogal persoonlijk vind worden. Ik ga hierbij ook op de niet ok-knop drukken. Mijn vrouw heeft inderdaad een VOLLEDIG misplaatst verhaal neergezet waar ik het TOTAAL NIET mee eens ben, maar om iemand daar nou zo op af te rekenen? Dat heb ik in mijn jeugd in Österreich nog nooit geleerd. Misschien is dat een kwestie van een andere mentaliteit van een ander land.

Ik heb bijvoorbeeld bij Marie-Louise toch sterk de indruk dat zei zelf een discussie probeert open te breken door 2x een negatieve reactie te geven. Gast 332 laat blijken het geen goede planning te vinden, maar legt dat goed uit. Dat prijs ik! Aber wat jij doet Marie-Louise, vind ik ongepast en ik wil dat je daar afstand van neemt. Anders ben ik, finde ich, verplicht op de niet ok-knop te drukken.

Gast 332 laat blijken het geen goede planning te vinden, maar legt dat goed uit. Dat prijs ik!

SerfausFissLadis op 10 feb. 2013 19:48

Nee hoor, ik heb geen woord van de planning veroordeeld. Alleen onze kinderen zijn al groot en mijn ervaring is dat het altijd omgekeerd ging.
Dachten we dat ze gingen slapen, nee hoor eentje niet.
Wilden we met zijn allen uit eten, zat er soms eentje van te voren te kotsen.
Zat er eentje in de creche, ging deze alleen maar brullen "naar mamma toe"
Hoort er allemaal bij, gewoon aanpassen.

Een moeder die alles zo goed voorbereid, doet dat in mijn ogen alleen maar uit zorg. Nogmaals geen verkeerd woord over de planning
Ik heb ook niets tegen mensen die van te voren plannen, zo wordt onze jeugd al jaren op school ook opgevoed. Het schept voor de anderen vaak wel duidelijkheid.
Sommige kinderen kunnen niet goed tegen onvoorspelbare momenten, sommige volwassenen ook niet
Mijn motto: Accepteer ieder zoals hij/zij is, zolang je er geen last van hebt

Hemeltje lief zeg. Wil je met je kids op vakantie of niet?? Als je nu in Nederland skiles neemt en op vakantie lekker samen op de oefenweide plezier maakt. Zijn ff tropenjaren, maar als de jongste 7 is, trek je het gebied echt weer in.

Gewoon op les doen, kijken hoe dat gaat. Als dat goed gaat lekker gaan skieen. Na de les ze ophalen en wat leuks met ze gaan doen. Meestal zijn ze zo moe dat een beetje hangen in het hotel voldoende is. Of nog een paar keer van de oefenweide af.

Heeft het kind van 7 jaar geen leerplicht in deze periode?

Er zijn dan gewoon voorjaarsvakanties hoor…

Plaats een reactie