iPhone navigatie!

Beste medewintersporters,

aanstaande zaterdag vertrek ik richting 't zillertal en uiteraard zal het weer lekker druk worden.

Nu zoek ik een gratis iPhone navigatie App die ook nog is "live updates" heeft qua files etc.

Internet heb ik aan staan in het buitenland maar heb wel maar 100mb. Dus ik zoek eigenlijk een navigatie app voor de iphone die niet te veel data verbruikt en live updates geeft.

Wie o wie kan mij hier aan helpen?

Ben niet helemaal zeker over het weinige dataverbruik, maar Waze schijnt vrij goed te werken

Edit: Oh, en eigenlijk gebruik ik tegenwoordig Apple Maps om de route op voorhand te bekijken en ter plaatse te kijken waar er file staat… Verder zijn wegwijzers eigenlijk best bruikbaar, zeker langs de snelweg. In de bergen bekijk je best op voorhand de route, want wat 's zomers de kortste of snelste route is, is dat niet altijd 's winters.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

aangezien deze app maar 27 MB groot is. Verwacht ik dat hij net als de andere navigatie apps die ik ken de kaart live inlaad en dus veel MB’s verbruikt.

aangezien deze app maar 27 MB groot is. Verwacht ik dat hij net als de andere navigatie apps die ik ken de kaart live inlaad en dus veel MB’s verbruikt.

Jos op 12 feb. 2013 14:33

Klopt, maar dat gebeurt dus al op 't moment dat je de route berekent, erna zal ie wel een cache bijhouden, net zoals Google en Apple Maps.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Ik heb TomTom op Iphone. Die kaarten staan compleet op mn telefoon. Live-updates gaan dan natuurlijk van je databundel af. Ik heb er totaal geen idee van of dit veel data is. Ik heb T-mobile en heb dus onbeperkt internet in het buitenland via T-mobile Travel en Surf. Snelheid gaat wel achteruit na 100 mb, maar is zeker snel genoeg voor verkeersinfo.

Sinds de laatste versie van Waze kun je een hele route in wifi "preloaden", verbruikt hij onderweg minder data. Sowieso gebruikt Waze bijzonder weinig data, uiteraard afhankelijk van waar je rijd kom je misschien op weg van hier naar Oostenrijk aan de 15mb ofzo. Valt erg mee.

Ik heb TomTom op Iphone. Die kaarten staan compleet op mn telefoon. Live-updates gaan dan natuurlijk van je databundel af. Ik heb er totaal geen idee van of dit veel data is. Ik heb T-mobile en heb dus onbeperkt internet in het buitenland via T-mobile Travel en Surf. Snelheid gaat wel achteruit na 100 mb, maar is zeker snel genoeg voor verkeersinfo.

Martin op 12 feb. 2013 14:53

Dit verbruikt volgens mij nog geen 20-30 MB de hele reis, voor zover ik heb kunnen meten. :)

Ok top Douwe!

vind vooral belangrijk om onderweg file info te krijgen en evt route aan te passen. Hoop op deze manier een zo voorspoedig mogelijke reis kunnen hebben.

Ben er nog niet helemaal achter hoe het “preloaden” in z’n werk gaat.

Ik weet t ook niet precies, is een nieuwe functie sinds de laatste update ;) Maar zoals gezegd, zelfs zonder dat valt het datagebruik best wel mee.

De (nieuwe) Google maps app werkt goed. Thuis op wifi of 3G route ff bepalen en je gps doet onderweg de rest:) Alleen geen filemeldingen.

Als je bij t-mobile zit kan je vanaf de grens een travel & surf abonnement afsluiten. Heb je een week lang 3G in het buitenland voor 14 euro.

life is a beach, or a pile of snow

Ga ik idd doen Pascal dat van T-Mobile.

De Apple maps werken prima hoor, en aan die 100MB ga je nooit komen als je enkel navigeert.
Om helemaal zuinig te zijn: start de navigatie thuis al met je Wifi, en swipe alvast door de route heen.

Wat ik wel vaag vind van Apple-maps: bij het navigeren zegt de mannelijke stem "Rets afslaan" :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Onthoudt wel dat bijna alle navigatieapps ook data verbruiken, de duurderen zoals Navigon en TomTom kan je de kaarten en route online opslaan.

TomTom heeft de HD trafic met real time file nieuws maar ook dit kost data, persoonlijk koop ik liever een losse TomTom. Ben je eenmalig iets duurder uit en zeker met lifetime Maps en HD trafic ben je denk ik beter en uiteindelijk gekoper uit.

Prijs van data is tegenwoordig te verwaarlozen. Sowieso vindt ik het altijd wel fijn om internet te hebben op vakantie om het thuisfront wat foto’tjes te sturen etc. En wat ik lees is het een paar mb data wat het kost…

Onthoudt wel dat bijna alle navigatieapps ook data verbruiken, de duurderen zoals Navigon en TomTom kan je de kaarten en route online opslaan.

TomTom heeft de HD trafic met real time file nieuws maar ook dit kost data, persoonlijk koop ik liever een losse TomTom. Ben je eenmalig iets duurder uit en zeker met lifetime Maps en HD trafic ben je denk ik beter en uiteindelijk gekoper uit.

michel op 14 feb. 2013 10:59

De volledige TomTom op iPhone (West-Europa, Europa etc etc) die verbruiken 0,0 data. Alle kaarten staan al op de iPhone. TomTom gebruikt alleen data als je Live services(HD Traffic, flitsers e.d.) aan hebt staan.

Onthoudt wel dat bijna alle navigatieapps ook data verbruiken, de duurderen zoals Navigon en TomTom kan je de kaarten en route online opslaan.

TomTom heeft de HD trafic met real time file nieuws maar ook dit kost data, persoonlijk koop ik liever een losse TomTom. Ben je eenmalig iets duurder uit en zeker met lifetime Maps en HD trafic ben je denk ik beter en uiteindelijk gekoper uit.

michel op 14 feb. 2013 10:59

Waarom een losse TomTom kopen? De app kost minder dan een losse TomTom en je hoeft ook niet meer te betalen voor nieuwe kaarten want die krijg je periodiek in een gratis update. En, zoals eerder gezegd, verbruikt een volledig geïnstalleerde TomTom-app geen data. Alleen als je inderdaad hd-traffic en flitsservice gebruikt. Dat laatste is trouwens verboden in zwitserland en frankrijk. Flitsdata in deze landen is volgens mij ook standaard NIET beschikbaar bij TomTom.

Er bestaan toch ook naviagatie apps die geen data verbruiken of niet? Dan gaat het toch via gps. Ik begrijp het allemaal niet zo heel goed moet ik eerlijk toegeven maar ik wil ook graag een navigatie op mijn iphone. Die wat ik had verbruikte best veel data…
Hoe weet je of een app veel data verbruikt of niet?

Alle navigatie systemen maken gebruik van GPS, dit wordt gebruikt voor het bepalen van je locatie op aarde.

Dataverbruik is een heel ander iets, globaal gezien bestaan er twee soorten navigatie voor de telefoons, offline en online navigatie. Het verschil hiertussen is dat de online navigatie zijn kaart en route gegevens via het internet verkrijgt en hierdoor dus continu online moet zijn en (veel) data verbruikt. De offline navigatie slaat bij het installeren de kaartgegevens op op de telefoon, hierdoor is het voor dit type navigatie niet benodigd om continu online te zijn en dus is je data verbruik na installatie praktisch gezien 0 (afgezien van eventuele actuele verkeersinformatie).

Wanneer je dus gaat kijken naar een app voor de Iphone is het dan dus handig om te zoeken naar een offline navigatie. Nu heb ik zelf geen I-Phone, dus kan je hier even niet mee verder helpen. Voor Android, wat ik heb, gebruik ik de app van Sygic om te navigeren, deze is wat duurder maar volgens mij ook voor I-Phone beschikbaar.

Er bestaan toch ook naviagatie apps die geen data verbruiken of niet? Dan gaat het toch via gps. Ik begrijp het allemaal niet zo heel goed moet ik eerlijk toegeven maar ik wil ook graag een navigatie op mijn iphone. Die wat ik had verbruikte best veel data…
Hoe weet je of een app veel data verbruikt of niet?

Gast237 op 9 aug. 2013 01:42

Nokia GSM’s krijgen gratis kaarten mee en kan je gebruiken zonder internetverbinding (zonder simkaart zelfs). Als je Google Maps of Apple Maps gebruikt valt het dataverbruik best mee.

Het GPS-signaal is gratis. Daarmee kan je telefoon zeggen op welke coördinaten je juist staat. Al je wilt navigeren moet je GSM ook de wegen kennen en die kaarten gaat hij dan downloaden. Als de kaarten reeds op je GSM staan moet hij die niet meer gaan downloaden. Probleem met op voorhand downloaden is dat als je verkeerd rijdt dat hij terug een stukje nieuwe kaarten zal moeten downloaden.

Ondertussen zijn we weer een jaar verder haha, maar heb toch nog een beetje dezelfde vraag;

Is er een alternatief voor Tomtom HD Traffic ?

Ja. Kaarten of Google Maps op iPhone.

Daar waar je wifi of 3g hebt de route instellen en de rest gaat via GPS vanzelf. O ja, ff aan de lader hangen tijdens het rijden.

life is a beach, or a pile of snow

Er is ook nog Traffic Live van Navigon.

Ik heb zelf de route is via Google maps op de Iphone geprobeerd maar uiteindelijk de gewone gps moeten gebruiken omdat ik anders gewoon niet op mijn bestemming geraakte.

Een vriend heeft de betalende tomtom app maar is hier helemaal niet tevreden over (slechte positiebepaling, als je mis rijd moet je een half uur wachten eer hij je positie gevonden heeft enz)

Zelf heb ik nu op aanraden van andere forumgangers de waze app gedownload maar nog maar 1 keer getest. Ziet er wel gebruiksvriendelijk uit maar verbruikt veel batterij zoals de meeste gps apps

Ja. Kaarten of Google Maps op iPhone.

Daar waar je wifi of 3g hebt de route instellen en de rest gaat via GPS vanzelf. O ja, ff aan de lader hangen tijdens het rijden.

Pascal3 op 14 dec. 2013 22:58

Klopt bijna helemaal. Voor actuele verkeersinformatie moet er toch roaming aan staan…
Of elke uur ff bij een Mac donalds de gratis WiFi oppikken ;)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Het gaat mij vooral om de actuele verkeersinformatie onderweg. Dus dat als ik onderweg ben en er staat verderop een file van een half uur dat de app dan zegt: yo pak die weg want dan rij je filevrij :P

Roaming vindik niet erg, dit is zo goedkoop tegenwoordig.

@Frank15

De goedkoopste optie is dan om gewoon roaming te gebruiken en dan de traffic data van google maps met google navigatie.

Maar de beste traffic data moet je toch echt bij tomtom halen.

Dan koop je de tomtom app en de live services. Dan weet je precies waar file staat.

Of kijk naar de andere opties:
http://www.tomtom.com/nl_nl/products/car-navigation/go-serie…

Ja. Kaarten of Google Maps op iPhone. Daar waar je wifi of 3g hebt de route instellen en de rest gaat via GPS vanzelf. O ja, ff aan de lader hangen tijdens het rijden.

Pascal3 op 14 dec. 2013 22:58

Klopt bijna helemaal. Voor actuele verkeersinformatie moet er toch roaming aan staan… Of elke uur ff bij een Mac donalds de gratis WiFi oppikken ;)

Ferdinand op 14 dec. 2013 23:20

Of je neemt een travel&surf als je bij T-mobile zit.

life is a beach, or a pile of snow

Plaats een reactie