Stubaier Gletscher 11 t/m 17 Februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

WOW, wat was dit een geweldige vakantie zeg! Heerlijk!
Na 4 dagen carnaval gevierd te hebben was het weer tijd voor een weekje skiën. Deze keer gingen we naar het Stubaital in Tirol. Een redelijk breed dal ten zuidwesten van Innsbruck. Dit keer niet met mijn gezin, maar met 6 vrienden.

Algemeen:

Bestemming: Stubaital in Tirol, Oostenrijk
Skigebied: Stubaier Gletscher
Verblijf: Gasthof Ranalt in Ranalt
Aantal Skidagen: 5
Ski’s: Elan Pinball
Reisgezelschap: Een hele bus vol leerlingen van mijn oude middelbare school, tijdens het skiën met een groep van 7 vrienden.

Maandag 11 Februari
We vertrokken om 20:00u vanuit Gemert in een stampvolle bus met allemaal mensen die stonden te springen om eindelijk weer op de latten te kunnen staan. Net zoals alle andere jaren kon ik weer helemaal niet slapen in de bus. Misschien komt het wel door de spanning ;)

Dinsdag 12 Februari
Na een lange busreis met een paar lange pauzes reden we eindelijk het Inntal binnen. Het was nog helemaal donker, maar je kon de lichtjes van de huizen op de bergen wel zien. Hierdoor kon ik natuurlijk al helemaal niet meer slapen en zat alleen maar naar buiten te staren terwijl er sommige nog heerlijk lagen te snurken. Ik kon het wel uitschreeuwen van blijdschap dat ik weer terug was in die prachtige witte wereld, maar dat was dus niet echt een goed plan omdat iedereen nog lag te slapen. :)

Om ongeveer 7:00u 's ochtends arriveerde we bij Gasthof Ranalt, ons verblijf de komende 5 dagen. We konden helaas nog niet op onze kamers, omdat er nog een andere groep de hele dag aanwezig was. Hierdoor moesten we in een kleine ruimte met 50 mensen omkleden, lekker handig ;)
Wat ook lekker handig was, was dat een vriend van mij zijn skibroek thuis had laten liggen en op die zelfde dag ook nog eens per ongeluk een jas van iemand anders aan had. Dat is nog eens een goed begin van de vakantie :)

Uiteindelijk stonden we dan om ongeveer 9:00u op de Mutterbergalm klaar om naar boven te gaan. In de lift maakten we nog iets mee wat ik nog nooit eerder meegemaakt had. Bij het mittelstation Fernau stonden ze Berliner Bollen uit te delen omdat het de laatste ‘‘Faschingstag’’ was. Bovenaan bij de Eisgrat zag je iedereen dan ook uit de gondel stappen met een skibroek en jas vol met poedersuiker. :D

Het was vandaag redelijk slecht weer boven, lichte sneeuwval, matige wind en slecht zicht. De gevoelstemperatuur was -35 graden Celsius op de top. We deden het dan vandaag ook ‘‘rustig aan’’. We zijn via de Windachferner en de Gaisskarferner overgestoken naar de Fernauferner. Hier had je het beste zicht van het hele gebied, dus bleven we er een beetje hangen.

null

De Doppelsesselbahn Wildspitz vanuit de Windachferner

Helaas zo rond 11 uur op de rode 11 naar de Bödelehütte kwam ik hard ten val omdat ik uit moest wijken voor een paar beginners. Door de verse sneeuw lagen er veel bulten. Ik remde iets te hard af in zo’n bult en mijn rechterski schoot los, hierdoor viel ik heel raar achterover. Ik kwam met mijn rug op mijn binding van de rechterski terecht. Ik dacht even dat het afgelopen was met het skiën voor dit jaar, maar het bleek gelukkig allemaal mee te vallen en na een paar minuten kon ik gewoon rustig verder skiën.

Na een heerlijke Wienerschnitzel mit Pommes als lunch was ik weer helemaal klaar om te knallen. De rest van de dag hebben we het gebied op ons gemak kunnen verkennen. Wat ons wel meteen opviel was dat er heel weinig Nederlanders waren. Omdat ik het Zillertal en Ski Amadé gewend ben, viel dit natuurlijk heel erg op.

Na een hele dag toch aardig wat kilometers gemaakt te hebben kwamen we tot de conclusie dat de pistes op de Stubaier Gletscher eigenlijk allemaal blauw of lichtrood zijn. Slechts een paar zijn er donkerrood, maar ook niet meer dan dat. Wat allang bij veel mensen bekend is, viel bij ons ook op. Het aantal pistekilometers is helemaal niet gelijk aan wat er op internet vermeld staat. Maar, het zijn wel heerlijke speelse en breede pistes waar je van af kunt knallen.

's Avonds aten we een lekkere spaghetti in het pension en gingen daarna meteen slapen om de dag erna weer fit te zijn om te gaan knallen.

Woensdag 13 Februari
Na een te klein ontbijt was iedereen klaar om te genieten van de 2de dag skiën. Beneden in het dal was het bewolkt, en we wisten niets van de zon die boven fel scheen op de gletsjer. Het was dan ook een complete verassing toen we net boven het Mittelstation Fernau boven de wolken uitkwamen.

Hier een paar heerlijke foto’s:

null

Uitzicht op de Gaisskarferner vanaf de ‘‘Top of Tirol’’, in de verte zijn zelfs de Dolomieten zichtbaar.

null

De Daunferner met de Schlepplift Daunferner I en II

null

Rode Afdaling 2 net onder de Bödelehütte, de wolken liggen tot zo’n 2400 meter, daarboven droomcondities.

null

Uitzicht op de Eisjochferner vanuit Restaurant Eisgrat

's Avonds hadden we nog een leuke verassing. We gingen rodelen in Neustift. Na een hoop gedoe omdat er te weinig sleetjes waren voor ons, konden we dan toch eindelijk om 21:00u met de Elferlift naar 1800 meter om vervolgens een 8km lange rodelbahn af te leggen naar Neustift. Voor gezinnen of groepen is dit zeker een leuke activiteit om 's avonds te doen! Speciaal voor het rodelen is de Elferlift op maandag, woensdag en vrijdag geopend van 19:30u tot 21:00u.

Donderdag 14 Februari
Het beloofde deze dag weer een prachtige dag te worden, en dat werd het ook! GEWELDIG! Er stond wel wat meer wind dan gisteren, maar de temperatuur lag iets hoger en met die zon erbij, merkte je er vrij weinig van.

null

De nieuwe ‘‘Daunhill’’ lag vandaag heerlijk uit de wind. De lift naar de Daunhill is deze zomer nieuw gebouwd. Het is de oude Rotadlbahn die ze daar naartoe verplaatst hebben. De Rotadlbahn hebben ze vervangen door een verwarmde 8er Sessel met kap.

null

Bij de Daunjochlift lag er ook een prachtige offpiste afdaling.

Na de redelijk goedkope lunch in het Restaurant Eisgrat besloten we onder de liften Gamsgarten I en Eisgrat I te skiën, dit was geen skiroute, maar vanuit de lift konden we zien dat dit goed te doen was.

null

Hier stonden we bovenaan de offpiste route bij de Dresdner Hütte. Hij zag er goed uit en we hadden een prachtig uitzicht op de Mutterbergalm.
Deze afdaling was zeker niet voor beginners, maar heel erg moeilijk was hij nou ook weer niet. Vanuit de lift leek hij behoorlijk steil. Omdat hij zo goed ging hebben we hem aan de eind van de dag nog een keer gedaan!

Vrijdag 15 Februari
Helaas was het voorbij met de zonnige skidagen. Het was ijzig koud boven op de gletscher en het sneeuwde flink. Toch was het geen zware bewolking. Af en toe zag je even een flauw zonnetje en een beetje blauwe lucht, maar het sneeuwde wel gewoon hard door.
We besloten om weer naar de Daunjoch te gaan.

null

Er was heel veel verse sneeuw bijgevallen en op de piste lag zo’n 20 cm verse sneeuw. Hierdoor leek het alsof je aan het zweven was op de piste, heerlijk! :)
null

We zijn eigenlijk de hele dag op de Daunjoch en Daunferner geweest, hier was eigenlijk ook de hele week het beste zicht, behalve de laatste dag.

Zaterdag 16 Februari
Alweer de laatste dag van het seizoen voor mij :( Hoe dan ook werd het heel erg genieten dus. We besloten om met 4 mensen al eerder naar de piste te gaan. Om 8:15u namen we de skibus vanuit Ranalt richting Mutterbergalm. We stonden om precies 8:30u in de rij voor de Eisgratlift en om ongeveer 9:00u stonden we helemaal klaar op de latten. Het was een beetje hetzelfde weertype als gisteren. Bewolkt en sneeuw, maar met af en toe een flauw zonnetje. De wind was helemaal weg, dit maakte het een stuk prettiger skiën. We namen de rode 1b naar de Rotadlbahn en gingen weer richting de Daunferner.
Eenmaal boven aangekomen hadden we het plan om de sleeplift van de Daunscharte te nemen. Daar hadden we achteraf helemaal geen spijt van! wat een FANTASTISCHE pistecondities daar! Ik heb nog nooit zo heerlijk geskied. Afdaling na afdaling op de Daunscharte zorgde ervoor dat ik de rest van de dag met een grote lach heb geskied

null

Het uitzicht vanuit de zwarte piste 21 van de Daunscharte ;)

null

Ook vandaag lag er weer ongeveer 20-30cm Neuschnee op de pistes!

Na de middagpauze besloten we toch maar om wat anders te gaan doen dan de Daunferner en Daunscharte. We kwamen uit bij het Mittelstation Fernau. We hielden er een korte pauze om even naar de wc te kunnen gaan. Op de weg naar de wc kwamen we langs een ruimte waar alles uitgelegd stond hoe de Eisgratbahn nou eigenlijk werkte. Met een lichtshow werd alles duidelijk gemaakt.

null

Dit is wel iets wat mij interesseert. Het is leuk om zo iets te zien.

Laat in de middag hadden we nog even snel een groepsfoto gemaakt:

null

Daarna was het toch echt tijd voor waarschijnlijk mijn laatste afdaling van dit seizoen :(
De Wilde Grub’n, de talabfahrt, skiroute 14, die helemaal naar de Mutterbergalm gaat. Het laatste stukje toch nog even offpiste tussen de bomen door voor wat extra plezier, maar daarna was het toch echt afgelopen :(
Eenmaal beneden bij de bus, liet ik me vallen in een grote bult sneeuw. Ik was kapot van de afgelopen weken, van mijn studie, carnaval, en deze prachtige skireis. Maar wat lag ik daar heerlijk na te genieten van deze fantastische 5 skidagen. :)

Conclusie:
Het Stubaital is een geweldig dal voor jong en oud. Er zijn veel activiteiten in het dal en op de gletsjer. Zo kan je bijvoorbeeld rodelen en langlaufen in en rondom Neustift. Op de gletsjer kun je behalve skiën ook ijsklimmen. De Stubaier Gletsjer is ideaal voor het gezin met kleine kinderen. Bij Gamsgarten op 2600 meter is een prachtig kinderpark waar kleine kinderen op een speelse manier leren skiën.
Beginners kunnen hier een week lang heerlijk skiën op de speelse en brede pistes. Voor gevorderden is het leuk om te knallen op de pistes, maar echte uitdaging is er maar weinig. Daarvoor moet je meer offpiste gaan.
Aprèsski heb je weinig in het Stubaital. Onder aan de Muttergbergalm zitten wel wat gezellige hutten, maar ben je echt een aprèsski fan, is dit niet het gebied voor jou.
Er zitten weinig Nederlanders in het gebied, maar wel veel Duitsers.

Voor mij is het Stubaital waarschijnlijk eenmalig. Ik zal er denk ik niet snel terugkomen voor een skivakantie. Niet omdat het me niet bevallen is, dat zeker niet, maar omdat het gebied gewoon meer voor beginners en families is. Wel ben ik van mening dat je dit gebied sowieso ooit 1 keer een weekje moet bezoeken. Je hebt geweldige uitzichten op de gletsjer, maar ook op de kleinere skigebieden Schlick 2000 bij Fulpmes en Elferlifte in Neustift is het leuk om te skiën.

null

Skimap van de Stubaier Gletscher

Schitterend verslag !

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Dankjewel :)

Dat is nog eens een verslag zeg! Lekker uitgebreid en gedetailleerd. Ik denk dat ik nog wel een keer die kant op ga, lijkt me (ondanks de valse km’s) toch een mooi gebied.

Zeker doen zou ik zeggen!
En ja, ik lig nu vandaag ziek in bed, dus ik heb tijd zat om een uitgebreid verslag in elkaar te zetten ;)

Geweldig!

Ben 10 jaar geleden op de gletsjer geweest, maar kan me er eigenlijk niet veel meer van herinneren. Zo gek… De foto’s zeggen me ook niks meer :(

Mooi Henri! Heb je trouwens de skigebieden schlick, elfer en serles ook bezocht?

Elfer heb ik alleen met het rodelen bezocht en 4 jaar geleden in de zomer
We hadden deze week helaas een skipas voor alleen de Stubaier Gletscher, anders was ik er zeker 1 dag naar toe gegaan.

Leuk verslag, Henri!
Heb je dat oranje-blauw skipak van 1 vd bloggers gepikt? :p

Haha hij lijkt er wel echt op ja, het is een vriendin van mij ;) volgens mij heeft ze het gewoon netjes in de winkel gekocht :P

Het gaat goed deze week, weer een erg leuk reisverslag. Top Henri!

Met veel plezier je verslag gelezen Henri

Fijne manier van schrijven heb je! Beterschap :D

DON'T BLINK BECAUSE HISTORY IS WRITTEN IN AN INSTANT

@Henri, mooie foto’s en leuk verslag, daar kun je nog even van nagenieten. :)

Dienten Die Alte schule

Hartstikke leuk!

Dankjewel allemaal :)

Leuk reisverslag Henri! Ik ga over 2,5e week weer naar de Stubaiergletscher, voor de 6e keer o.i.d.
Hopelijk is het dan nog steeds mogelijk om te rodelen. In al die jaren pas één keer mogelijk geweest.
Op naar een rustige vakantie met familie. Dit verslag heeft mij goed in de stemming gebracht! (voor zover ik dat nog niet was…)

vergeten in te loggen bij bovenstaand bericht…

@Richard17 , alvast veel plezier! Er ligt nu zeker genoeg sneeuw in het Stubaital, volgens mij moet dat wel lukken!

Soms blijkt ziek zijn nog goed voor de medemens :-). Mooi verslag man!

euh... doen!?

Plaats een reactie