Uitbouw van skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wurmberg

Na jaren lang overleg, is er begonnen met uitbouw van skigebied. Eindelijk worden de Wurmberg (979m), Henrichshohne (1036m) en Brocken (1142m) aan elkaar verbonden worden met diverse liften, zo komt er een gondel van wernigerode naar top van Brocken (inclusief FIS afdaling), een sleeplift van Schierke naar de nieuwe Kaffeehorst lift op wurmberg. Hierdoor zal een gebied ontstaan van ruim 150 km aan piste en kan je zo van dorp naar dorp skiën. Het eerste is Wurmberg aan de beurt daarna volgt het door trekken van lift naar Henrichhohne (is nu reeds een lift, maar alleen voor de zomer roddelbaan). Achtergrond informatie vind je op site van wurmberg en de lokale krant (http://www.braunschweiger-zeitung.de/nachrichten/Niedersachs…). Het plan moet 2018 helemaal klaar zijn. Nu is mijn vraag aan jullie na deze uitbouw zou je kiezen voor Harz of blijven we naar Winterberg/Willingen gaan voor onze weekend weg?

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Ik weet niet hoe je aan die 150km komt. Dat lijkt me enigzins overdreven als je dit vergelijkt met gelijkwaardige skigebieden in oos. Gezien het zeer moeizaam tot stand gekomen nieuwe parkeerplaatsje moeten we nog maar afwachten of er uberhaupt nog liften bijkomen nadat de stoeltjeslift is aangelegd. Ik heb begrepen van diverse fora dat de harz gekaapt wordt door enkele freaks die 1 nieuwe lift al meteen als massa toerisme bestempelen. Het zou gezien de juridische problemen die dit project al heeft opgeleverd niet erg waarschijnlijk zijn dat een dergelijk nieuw plan er doorgedrukt kan worden zonder lang getouwtrek.

Er is sprake van een 6-zitter vanuit Schierke en nog wat liftvervangingen en uitbreidingen. Die 150 km worden bij lange na niet gehaald, eerder 15 km.

@Martijn15 De Duitse WDR heeft afgelopen vrijdag ook aandacht besteed aan plan, zij waren veel duidelijker, het zou gaat om 43 pistes kilometers (daarbij zit de 11km bestaande al in) en 117 km loipes = 150 km totaal (daar komt die dus vandaan). Ook de Duitse WDR ziet de plannen niet zo snel van de grond komen, de reden die hun opgaven was het weer (wind) in Harz en vraag of de investering terug verdiend kan worden. Overigens zijn de diverse voorbereidingen op Wurmberg al wel gestart, zo was te zien in beelden, er zijn behoorlijke stukken bossen gekapt, een meer aangelegd voor de kunstsneeuw installatie en liggen de stalen palen opgeslagen onderaan kaffeehorst voor de nieuwe lift. Overigens deel ik je mening eerst zien, want er is vaker "geroepen" dat ze gaan uitbreiden maar daar was tot nu toe niks van gekomen, hoewel het wel nu lijkt dat er schot in zaak zit, maar het lijkt wel binnen de gemeente grens van Braunlage te liggen waardoor ik twijfel of de andere plannen worden uitgevoerd, maar dat zal de tijd leren.
@Gast938; Mee eens, zie mijn commentaar hierboven en vooral mijn twijfel…
Vandaar ook de hypothetische vraag zou je bij flinke uitbreiding afreizen naar Harz of blijven we in Sauerland.

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Voor mij zou het, als alles klaar is wel een serieus skigebied kunnen worden, in plaats van het sauerland.
Het is wel van belang dat de gebieden goed gekoppeld worden, dus niet alleen met een lift.
De kunstmatige besneeuwing moet natuurlijk ook goed zijn (als 1 gebied) anders is er maar een paar weken skiplezier per jaar.
Zo te horen aan bovenstaande post zijn ze er serieus mee bezig, DOORZETTEN.

Loat goan

43 + 117 = 160 ;)

Is er ook al een skiplan? En hoe groot is het skiegebied nu al?

Ik denk dat er vooral veel Duitse toeristen zullen komen vanuit Bremen, Hamburg en Hannover. Vanuit Noord Nederland maakt het niet veel uit of je naar Winterberg of de Harz rijdt. Ik denk dat de drukt op de weg naar de Harz aantrekkelijker is naar Winterberg. Voor een dag skien zou ik dan eerder kiezen voor de Harz dan Winterberg.

Bouwwerkzaamheden zijn goed te volgen via deze site:
http://skifahren-im-harz.de/forum/index.php/topic,10.990.htm…

Zijn de pistes hier eigenlijk ook langer en steiler dan in winterberg, zijn ze meer als de oostenrijkse bergen(tot 1800m).

@gast478
Wel langer (alleen Braunlage), maar niet steiler. Winterberg is zonder meer veel interessanter dan Braunlage.

De bouw van de nieuwe skilift en de sneeuwinstallaties op de wurmberg bij Braunlage worden half december 2013 geopend.

Ik weet niet in hoeverre die door Jeroen beschreven uitbreiding van het skigebied rond de Brocken in de nabije toekomst reëel is? De Brocken ligt in een nationaal park.
Wat wel reëel is en ook al voor een groot deel gerealiseerd is de afgelopen maanden, is de uitbreiding van het skigebied rond de Wurmberg. In de nabije toekomst lijkt een skilift van Schierke naar de Wurmberg ook reëel. Volgens mij zijn die plannen politiek mogelijk wel haalbaar en is hier ook een financiering mogelijk.
In elk geval is de bundeslandes overschrijdende samenwerking in dit kader in ontwikkeling.

Ein-de-lijk kunstsneeuw op de Wurmberg. Wat dat betreft lopen ze jaren achter op Winterberg.

De Harz is hoger en verder oostelijk, dus kouder dan Sauerland. Daarvan profiteren ze nu.
Naast de piste en op de bomen een cosmetisch laagje. Maar op de piste ziet het er nu prima uit.

null

The older I get, the better I was

Plaats een reactie