Skiles in Nederland?

Ik ben dit jaar voor de 2e keer op wintersport geweest.
Volgend jaar willen we naar Oostenrijk.
Ik kom prima de blauwe pistes af, maar met rood heb ik veeel moeite.
Dit komt vooral omdat ik het snelle bochtenwerk nog niet goed onder de knie heb. Ik zou daarom graag ter voorbereiding op volgend jaar skiles willen nemen in Nederland. Ik vind het namelijk zonde om ter plekke in oostenrijk les te moeten nemen. Dat gaat ten kosten van mijn skidagen.

Hebben mensen ervaring met goede indoorski-les mogelijkheden?
Bijvoorbeeld een borstelbaan of rolband?Is dat een goede optie?
Of kan ik beter indoorsneeuw opzoeken in bijvoorbeeld snowworld.

Kijk even bij de blogs, er is er dit seizoen een geweest over indoor skien.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb leren skiën op borstels. Als je daar ervaren in bent kom je als de beste naar beneden. Echte indoorpiste kan ook wel helpen.
Een rolband zou ik dan eerder vermijden. Ook zelf eens ervaren en niks wijzer uitgekomen.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Check ook de zoekfunctie van het forum nog even. Zijn al heel wat topics over voorbij gekomen. https://www.google.nl/search?ie=UTF-8&hl=NL&sitesear…

MAND!

@Alex, heb je het 1x geprobeerd of ben je er serieus mee bezig geweest. Helemasl niemand leert de eerste keer op de band!!

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Hoezo tenkoste van je skidagen? je gaat de rode pistes op en leert daar de techniek, ijzig of veel sneeuw, je bent de hele dag aan het skien en nog gezellig met andere ook misschien?! Op een indoorbaan is het nou niet bepaald moeilijker dan een blauwe piste en die kun je goed afkomen zeg je.
Voor de juiste techniek zou ik het dan op een rollendtapijt gaan leren daar wordt je gelijk afgestraft als je het fout doet.

Op een rollerband. leer je juist een goede techniek. als je het verkeerd doe, wordt dat afgestraft. Ik ben er erg enthousiast over

@bartus volgens mij moet je @alex4 hebben :-)

When life gets too complicated.... SKI

Och ik zie spoken ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus
Het spook is hier. :-)
Ik heb enkele jaren op borstels geskied uit noodzaak. Verslaafd aan geraakt en niet in een skifamilie geboren. Vandaar.
De rolband ook geprobeerd maar vond het nogal raar om jezelf steeds te zien in een spiegel.
Je zal het wel beamen dat we liever vanboven op de berg staan.
On topic terug. Skiles volgen indoor–DOEN

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Misschien op een borstelbaan zoals al eerder genoemd het is mij erg goed bevallen.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik heb eerst drie cursussen gedaan bij snowworld (niveau 1 t/m3). Daarna op wintersport gegaan. Eind vorig jaar heb ik 6 lessen genomen op de rolband. Hier leerde ik veel meer van qua techniek en dus ook om beter beheerst beneden te komen op de stijlere pistes. Eind dit jaar ga ik zeker weer wat lessen nemen. Persoonlijk vind ik dat je op de rolband meer leert dan in de sneeuw in snowworld. Als je het op de rolband kan, dan gaat het plots een stuk beter in de sneeuw.

Persoonlijk vind ik dat je op de rolband meer leert dan in de sneeuw in snowworld logisch==>

in snowworld draai je circa 8-12 bochten en ben je beneden en ga je de lift weer in
10 minuten op een rollerbaan draai je ongeveer 100-200 bochten

Dus daarom is een rollerbaan vele malen effectiefer. Puur technisch gezien

Heeft iemand ervaring met skiën op kunststof matten op een helling? Skivereniging de Wolfskamer in Huizen (bij ons om de hoek) heeft dat. Als dat goed werkt en niet de pest is voor je ski’s, dan is het voor ons een mooie optie om lekker dicht bij huis het hele jaar door te kunnen skiën…

Hier een video van die banen:

Als het om de hoek zit, gewoon een keer heen gaan. Schoenen meenemen ski´s van daar gebruiken. Dan kan je het zelf ervaren. Eigen ski´s omdat mij altijd is verteld dat de wrijvingswarmte van de borstels je ski´s sneller zou doen slijten. En dat risico zou ik voor 1x niet nemen.

Punt is, dat het alleen vrij skiën is voor leden. Als niet-lid kan je alleen op open dagen naar binnen (zijn er niet binnenkort) of als introducée, maar ik ken er niemand. En om nu te betalen voor een lidmaatschap zonder te weten of die matten een beetje fatsoenlijke ondergrond zijn voor werken aan techniek etc., dat is wat veel van het goede. Vandaar mijn vraag.

@ Cheizz:
Ik heb in Wijchen gekeken, omdat het er mooi winters uitzag afgelopen januari.

Voor niet leden valt hier ook te skiën.

En voor de eerste beginselen lijkt het mij wel een optie. Maar wat je hier als gevorderde nog te zoeken hebt weet ik niet:

Een rollerbaan lijkt mij dan effectiever.

@paupEr
Die komt toch uit dat andere topic?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik heb zowel les gehad bij Skidôme als op een indoor rollerbaan. Beide heeft voordelen, al heb ik net als anderen hierboven de ervaring dat een rollerbaan erg bijdraagt aan je techniek en je maakt effectief meer meters.

Ik heb op alle ervaring en er valt voor alle 3 wat te zeggen maar ik vind de rolbaan het meest effectief.

Ik heb toen ik jong was leren skiën op de borstelbaan in Huizen. Ik ben mijn ouders nogsteeds dankbaar dat ik het daar geleerd heb. op borstels skien is moeilijker dan op de echte piste. Als je het in Huizen leert kom je in oostenrijk zwart makkelijk af.
Indoorsneeuw is niet te vergelijken met de Alpen, veel makkelijker zodat je i n Oostenrijk nog steeds moeite zal hebben.

Borstels maken je skies niet kapot. je moet wel ff waxen na de borstels als je weer op sneeuw wil.

Ga vandaag nog naar de wolfskamer e schrijf je in :D

overigens hoef je niet iemand te kennen om als introduce te mogen proberen. Loop gewoon naar binnen en leg uit dat je een keer op borstels wil proberen. Moet wel goedkomen. Zijn aardige mensen daar.

Heb dit jaar gelest op een indoor rolverband in Groningen (Snowlimits) ik kon al wel een beetje skieen maar wilde wat bij schaven. Een rolverband is moeilijk je moet constant corrigeren, kan je hierop skieen dan lukt dat zeker op de piste.

Ik raad het iedereen aan een paar lessen indoor en dan de piste op.

Die kunststof matten, @Cheizz, dat zijn dus borstelbanen.

Op rollende tapijten leer je denk ik meer als het puur om de techniek gaat. Voor mij heeft skien echter toch ook wat met de wind in je gezicht van doen en met het van boven naar beneden gaan. Dus bij gebrek aan echte bergen vind ik borstelbanen leuker.
Mijn ervaring met borstels is dat je eveneel techniek moet gebruiken als op een harde/ijzige piste, dus meer techniek en minder vergevingsgezind dan in de losse sneeuw.
Vallen, nee ik bedoel schuiven is geen pretje, als je je niet voldoende beschermd hebt.
Op de borstelbanen vind je beginners, maar ook heel ervaren skiers die hun techniek ook hier bij willen houden. Bij mij in de regio zijn de borstelbanen overigens tijdens het zomerseizoen (vanaf 1 april) gesloten.

Maar OT, @Anjetha, skiles in de bergen is toch leuk? Je leert techniek, maar ook de piste lezen. En met een beetje geluk ook van alles over de omgeving en het skigebied, waar je 's ochtends moet zijn, waar 's middags. Wat is daar zonde aan?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Cheizz
op zo’n borstelbaan skien is wel leuk, natuurlijk onvergelijkbaar met de alpen, maar toch leuk om zo nu en dan te doen om aan je techniek te werken. het zijn helemaal geen lange afdalingen en je staat erg lang in de lift maar ja dat moet wel in nederland. wat betreft je eigen ski’s meenemen volgens mij slijten ze daar echt niet hoor. er staan ook de hele tijd sproeiertjes op de baan die cyliconen spuiten, om de baan gladder te maken.

ps: als je valt dan val je ook heel erg hard. :D

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Plaats een reactie