Skileraar worden

Hallo,

Ongetwijfeld zijn hier al vele topics over, dus verwijs me gerust als dit er een teveel is :)
Ik wil erg graag skilerares worden. Nu vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik wil graag het winterseizoen 2013-2014 in de sneeuw doorbrengen. Het liefst zou ik dus ergens in de sneeuw een diploma halen, en daarna meteen de rest van dat seizoen lesgeven. Wat zijn dan de beste opties? Ik spreek goed engels, een beetje duits (maar dit verbetert redelijk snel merk ik, als ik een tijdje probeer duits te praten) en eigenlijk nauwelijks frans…

Eigenlijk ben ik een beetje verliefd geworden op de prachtige Franse skigebieden, maar nu hoor ik dat skileraar worden in Frankrijk ongeveer niet te doen is, klopt dat? Bovendien spreek ik dus nauwelijks Frans. Ben nog nooit in Oostenrijk geweest eigenlijk. Wel in Zwitserland, daar vond ik het ook erg mooi!

Heeft iemand tips? Heb ook al op de site gekeken van de Nederlandse Skivereniging, maar denk dat ik toch liever gewoon alles in het buitenland doe en daar dan ook gewoon meteen les ga geven.

Alvast bedankt

P.s. ook nog belangrijk: ik wil graag lesgeven aan volwassenen, is dat lastig als beginnend skileraar? Ik ben namelijk niet zo heel goed met kinderen en aan volwassenen lesgeven lijkt me gewoon een stuk leuker!

Zoals je al aangaf zijn er heel veel topics over vol geschreven. rechts op de pagina zit een zoekveld. vul "anwarter" in en voila.

Ik heb wel het een en ander gelezen over de Anwarter-opleiding, maar ik twijfel nog of ik naar Oostenrijk wil en kan over opleidingen in andere landen niet zo veel vinden?

In andere landen is het een veel moeilijker traject. Eisen en nivo zijn bv in Frankrijk veel hoger.

Eline kijk eens op de website van snowsportsacademy.com. Zij werken samen met de snow sports academy in Oostenrijk. Ik heb bij hun op de site ook iets zien staan over de Franse opleiding!

Te snel op verzenden gedrukt! Je kunt dan altijd nog kiezen tussen Oostenrijk en Frankrijk!

vind dat je nog al wat wensen hebt. Je spreekt goed engels, beetje Duits en nauwelijks Frans. Je wilt in Frankrijk les gaan geven… Hoe ga jij je verstaanbaar maken. Het NL/oostenrijkse traject is voor 95% van diegenen die een opleiding doen de meest gebruikte. Of je het via Snowsports doet of rechtstreeks in Oostenrijk; die keuze is aan jou. Sommige Oostenrijkse skischolen betalen de kosten of delen hier in mee als je het seizoen bij hun werkt. Tsja… en alleen aan volwassenen lesgeven omdat je niet zo goed bent met kinderen… Dan lijkt het mij beter om juist GEEN opleiding te gaan doen. Geen enkele skischool zit te wachten op een 1ste jaars skilerares die zegt dat ze niet zo goed is met kinderen. En daarin maakt het echt geen verschil in welk land je zit hoor! Klinkt misschien vervelend dat ik dit schrijf maar het is nou eenmaal zo. Hierdoor zet je jezelf echt buitenspel. Een groot deel van de inkomsten van een skischool komen van de lessen met kinderen en daarbij het feit dat kinderen vaak liever een juf als lerares hebben. Is dan ook vaak een reden waarom klanten terugkomen bij dezelfde skischool. Dus overweeg nog maar eens goed wat je wel en niet wilt… Succes met je beslissing.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik denk dat Greenfield helemaal gelijk heeft. Ik krijg ook een beetje de indruk dat het lesgeven op zich geen doel is, maar meer het doorbrengen van een winter in de bergen.
Volgens mij is Sophie (ik weet niet welke, maar denk @Sophie3) skilerares in Les Menuires. Ik denk dat zij je wel zou kunnen adviseren, ook of het wel iets voor je is.
Aan het begin van dit seizoen zochten ze naar ik mij meen te herinneren in Les Menuires een nederlandstalige medewerker van het reserveringsbureau of het syndicat d’initiative. Wellicht is zoiets ook interessant?
En volg in ieder geval een taalcursus afhankelijk van het land van je keuze!

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Nou ik snap zelf ook al wel dat Frankrijk inderdaad lastig wordt. Met als grootste probleem inderdaad het feit dat de eisen daar zo streng zijn; aan mijn beheersing van de Franse taal valt eventueel nog wel het een en ander te doen. En ik hoef niet perse alleen volwassenen les te geven, het lijkt me gewoon niet zo leuk om het hele seizoen alleen maar aan de kinderen les te geven (of zelfs vooral op babypiste te staan).

En ik wil wel degelijk heel graag lesgeven! Ik ben verslaafd aan skien en het lijkt me prachtig deze verslaving over te brengen aan andere mensen en ze te laten genieten in de sneeuw.

Vorig seizoen (2011-2012) heb ik zelf les gegeven in Oostenrijk met een Anwärter op zak. Ik was toen ook ‘1e jaars’, maar heb zeker niet alleen maar met kinderen op de babypiste gestaan. Vaak had ik gevorderde groepen (kids van 6 tot 12jr) waarmee ik op de blauwe en rode pistes kon skiën. Een collega van mij (ook 1e jaars met Anwärter) had zelfs het hele jaar door kinderen waarmee hij praktisch alles kon doen, dus ook de zwarte pistes, skiroutes en off-piste. Nu moet ik wel zeggen dat hij een hele goede skiër is en je in principe met je Anwärter niet van de pistes af mag…
Maar goed, wat ik hiermee wil zeggen: naar mijn idee hangt de groep die je krijgt ook heel erg samen met wat je zelf kan. Als je gaat, laat dan dus ook vooral aan je chef of skischoolhouder weten wat je kan en laat ook zien dat je hieraan ook graag wil werken! Wij hadden bijvoorbeeld elke woensdagochtend voor de lessen begonnen ‘Schulefahren’, waarbij we aan onze eigen skills werkten, waardoor ook de chef wist wat we allemaal konden.

Succes met het maken van je keuzes!

Weet je wat het is, je moet gewoon bereid zijn om te doen wat nodig is…

Vooral in Frankrijk, ik kan je vertellen, ze zijn meer bereid om te doen wat gevraagd is dan de gemiddeld nederlands werknemer.

Ik ben werkgever geweest, en heb ik veel mensen van verschillende landen in dienst gehad. Ik vrees dat met jouw huidige verwachtingen, na 2 weken, ben je al weer thuis…

Je moet iets unieks hebben voordat je eisen gaan stellen, en dat heb je niet, geen franse taal begrip, geen ervaring, geen ski diploma, en kieskeurig… geen gooie combinatie…

Hoi Eline,
wil jij nog graag skileraar worden in Oostenrijk? Dan biedt Snowsport Nederland misschien ook wel een uitkomst, goede opleiders, goede begeleiding en baanbemiddeling met skischolen, succes!

skischule-fiss-ladis.at Of kijk eens op tiroler skilehrer verband. Goede Oostenrijkse opleidingen.

JAB

Plaats een reactie