Witte slierten, hoe doen ze het?

Elk seizoen, rond eind maart, beginnen de dalafdalingen langzaam weg te smelten… Maar… in veel gebieden is het toch nog mogelijk. Dan ski je doorheen een volledig groen landschap op een dun laagje sneeuw. Maar hoe doen ze dat toch? Hoe kunnen ze toch dat laagje daar houden, zelfs met temperaturen tot 20 graden. Ze kunnen wel sneeuw spuiten iedere nacht, maar de sliert blijft toch altijd mooi liggen tot in de (na)middag.
Smelt die sneeuw gewoon traag of hebben ze extra zorg voor de dalpistes? Spuiten ze er overdag ook sneeuw op? (nog nooit gezien, maar kan wel?)

Er wordt rond die tijd geen kunstsneeuw meer gespoten hoor, het is meer dat er soms meer dan een meter kunstsneeuw ligt die heel erg is aangedrukt. Als de sneeuw dan weer opvriest 's nachts kun je dat nog aardig wat warme dagen volhouden!

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Al van in november kunstsneeuw spuiten en blijven spuiten doorheen de winter. Zo was ik enkele weken terug in La Plagne. Putje winter, extreem koud en veel verse sneeuw, maar toch spoten ze heel de nacht door kunstsneeuw. Bovendien is die sneeuw zo fel aangedrukt dat het minder snel smelt. Of dat hele kunstsneeuwverhaal goed is voor het milieu is een andere discussie :)

Daarnaast bestaat kunstsneeuw uit andere kristallen die bij hogere temperaturen pas begint te smelten dan gewone sneeuw… dacht ik

''Powder to the people''

En vergeet het werk van de pistebully’s niet. Deze jongens verschuiven enorme hopen sneeuw op zo tactisch mogelijk plekken en open plekken worden dichtgesmeerd waardoor het smeltproces veel minder snel gaat.

Click. Click. Peace

Daarnaast bestaat kunstsneeuw uit andere kristallen die bij hogere temperaturen pas begint te smelten dan gewone sneeuw… dacht ik

Reinier op 14 mrt. 2013 21:22

Inderdaad en vooral dat ligt de groene jongens onder ons dwars denk ik :)

@Niels. Ik neem aan dat je op chemische toevoegingen doelt? Op bijna geen enkele plek in Europa zijn chemische bestanddelen toegestaan. Het langzamer smelten komt simpelweg door een andere vorm van het ijskristal (meer als eeuwige sneeuw, simpel gezegd). Het zijn de ijskristallen die elkaar beschermen en minder snel smelten (er zit minder lucht tussen de kristallen). Het smelt als het boven 0° maare de sneeuwlaag zelf beschermt zichzelf beter (net als dat een sneeuwpop langer blijft staan als onaangeraakte sneeuw…)
Maar dit heeft wel ‘nadelige’ gevolgen voor alles wat eronder leeft. Het seizoen wat al kort is wordt nog korter, waardoor plant en die minder kans krijgen. Ook verandert de herverdeling van water door de sneeuwkanonnen de micro-ecosystemen op de berg. Daar houden de ‘groene jongens’ niet van…

Click. Click. Peace

Doe zelf de test. Als het sneeuwt buiten ff wat sneeuw op een hoop schuiven en aanstampen. Dat bultje blijft dagenlang liggen ook als de omgeving alweer helemaal sneeuw en ijsvrij is. Dus massa en dichtheid doen heel veel voor die lagere pistes. Overigens is kunstsneeuw ook nog eens dichter van structuur en dat helpt.

Vroeger had je in NL ijskelders. Dan werd 's winters ijs uit open water gezaagd en in ondergrondse kelders opgeslagen bij gebrek aan een koelkast. Die ijskelders hielden het ijs tot ver in de zomer goed. Ook dat was compact en veel. Dat is dus het geheim.
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJskelder

@Rogier, ik heb het al eerder gezegd die chemische troep is vaak gewoon een eiwit gemaakt door een gist of schimmel. Daar is dus niks chemisch aan.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus Ik geloof je meteen. Maar ik weet dat in Frankrijk geen enkele toevoeging is toegestaan in kunstsneeuw, schadelijk, natuurlijk, chemisch of wat dan ook… In Zwitserland ook niet en in de meeste gebieden in Oostenrijk ook niet. Dus hoe onschadelijk het ook is, het mag gewoon niet.
Enne, sowieso is veel van wat ‘wij’ chemisch noemen gewoon natuurlijk… (Maar ook daar ben jij vast meer in thuis dan ik ;-) )

Click. Click. Peace

@Rogier, klopt heel veel van wat ‘jullie’ chemisch noemen is gewoon een biologisch product. Sorry het is een beroeps kwaal van me zullen we maar zeggen ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik zag vorig jaar met Pasen twee grote trucks gans de week van smorgens tot savonds in Solden sneeuw aanhalen vanaf de gletsjes om toch maar de verbinding tussen de Gaislachkogl en de Rotkogljoch kunnen open te houden.
Boven nog een bull om te laden en beneden bully om uiteen te rijden.

Plaats een reactie