Voorbereiding: Conditie

@thijs8 Dat is een groot misverstand dat je naar achter moet hangen bij het freeriden… Wat wel heel erg belangrijk is (en wat hier al genoemd is) is core stability.

Click. Click. Peace

Ow echt.
Ik meen toch dat ik dat ooit heb geleerd in de skiles.
Maar ik zal er wel naast zitten, zoveel weet ik er ook niet van :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Gok eens hoe mijn spieren gaan voelen na een dag skieën? Ik ben rij-instructeur en geef zo’n 70 uur per week les. Geen tijd voor iets te trainen dus. Ik denk dat ik maar een kilo biefstuk (vervelend) ga eten aan het eind van de dag en dat wegspoelen met een halve liter Jägermeister en dan naar bed! Mischien helpt dat ook tegen spierpijn hahaha

@niels : bedankt voor de tips! Ik weet wat me te doen staat ;) Waarom geen push-ups ?

Sorry maar dit is gewoon dikke nonsens. Als bvb. knieën zo verzwakt zijn dat het niet meer goed lukt om te skiën, is de enige oplossing het trainen van je bovenbeenspieren om de belasting op te vangen. En ja, dat trainen is zwaar en soms lijkt het wel alsof je een topsporter bent. Maar sommigen moeten dit gewoon doen om nog een beetje te kunnen skiën. Al is het een hele week met pijnstillers.

Niels. op 15 mrt. 2013 13:04

Hier omschrijf je al een compleet ander scenario. Er is iets aan de hand. Bovendien schreef ik duidelijk vanuit mijn eigen gezichtsveld. Ik kan me er alles bij voorstellen dat sommige mensen training nodig hebben, doch voor de doorsnee burger is dat niet persé nodig. Ik ken uit mijn persoonlijke hoek behoorlijk veel mensen die zeer regelmatig wintersporten, maar er in de zomermaanden er niet specifiek voor trainen.

Doch voldoende beweging (en gezond eten!) is natuurlijk voor ieder mens belangrijk. Zoals reeds aangegeven is ineens compleet ongetraind gaan sporten gevaarlijk. Je zou mijn zomerse bergtochten ook als training c.q. voorbereiding kunnen beschouwen, maar persoonlijk zie ik training meer in de dingen die je ‘extra’ doet zoals fitness om tot een bepaald resultaat te komen. Met een gezond lichaam op wintersport vakantie gaan is in ieder geval geen overbodige luxe, maar verschillende mensen kunnen het ook weer overdrijven. En dat kan een valkuil zijn, aangezien overdrijven ook vaak andere negatieve gevolgen kan hebben. In plaats van spieren kweken, kan je ze ook weer verbranden!

En hoe meer en extremer je 's winters van de bergen af wil knallen, deste meer moet je fit blijven. Daarom zal denk ik Rogier met z’n vele toertochten veel meer kracht moeten bijhouden als de meeste forummers die hier zo 1 à 2x per jaar een weekje gaan skiën. Ik zou ook beslist vanzelf meer gaan sporten als ik tijdens de winter net zoals Rogier bijna elke dag door de poeder heen zou knallen. Maar helaas sta ik op dit moment niet in die positie. ;) Nou ja, eigenlijk mag ik toch ook niet klagen elke week 1-3x te skiën, ook al zij het Sauerland. :)

Euh @Frans ik denk juist dat dat het punt is wat Niels en de anderen in dit topic proberen aan te geven. De meeste mensen die hier tot nog toe gereageerd hebben zijn juist een stuk fanatieker als de gemiddelde wintersporter en/ of zijn zich bewust van hun lichamelijke gebreken en willen hier iets aan doen. Een andere factor is dat veel mensen hier gewoon maar 1 of 2 weken vrij kunnen krijgen. Als je dan het maximale uit die twee weken wilt halen is ssn beetje trainen echt geen slecht idee.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Een aantal weken voor de wintersport fanatiek gaan trainen en de rest van het jaar niet of weinig is extra belastend voor de specifieke spiergroepen. Tegen de tijd dat je gaat skien zijn met een beetje pech de spieren vermoeid en was alle moeite vooraf voor niets. De kans op blessures en scheuringen is dan zelfs groter. Het hele jaar door de spiergroepen goed trainen en bijhouden met een klein beetje meer aandacht in de laatste maanden geeft een beter resultaat en minder kans op blessures.

@topicstarter: zwaarste stand op de hometrainer lijkt dan wel de bovenbeenspieren te trainer maar als je niet uitkijkt gaan je knieen eraan kapot. Wees daar voorzichtig mee.

Als een soort voorbereiding van oa. het winterseizoen het hele seizoen oa flink gelopen. Morgen als sluitstuk de Dam tot Dam loop (16 Km). Normaal afstanden die op de ski in een paar afdalingen toch wel zijn weggetrapt maar morgen dus op de voetjes. Zijn er nog meer Dam tot Dam lopers die morgen ‘moeten’ (of mss vandaag wel de Night run hebben gedaan)?

Aequilater Nubila

Even los van de discussie of 't nou wel of niet nodig zou moeten zijn; ik denk dat je met een goed schemaatje van squats/lunges (ook zonder gewicht helpt dat!) en wat buikspieroefeningen best wel wat spierpijn kan voorkomen. Misschien nog aanvullen met wat oefeningen voor de triceps (dips bijvoorbeeld), als je van prikken spierpijn krijgt :). En dan niet 2 weekjes van te voren beginnen, maar misschien langzaamaan nu al wel…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

[quote]Tegen muur staan met je rug, voeten meer naar voor en plat op de grond plaatsen en een hoek maken van pakweg 120 graden tussen je onder en bovenbeen. 3 keer 2 min volhouden. Hoe dieper je buigt, hoe zwaarder de oefening.

Over oude discussie gesproken. Maar heb bovenstaande oefening ook weleens gedaan ongeveer de laatste 3 maanden voor de wintersport. Maar dan in een hoek van 90 graden. En maar 2 of 3 keer per week. Hield ik in het begin maar ongeveer 3 x 15 seconden vol. Vlak voor de wintersport had ik dit uitgebouwd naar 3 x 45-60 seconden. Enige wintersport ooit geweest zonder verzurende bovenbenen. Overigens heb ik naast deze oefening die ik maar 2 tot 3 keer per week deed, vrijwel dagelijks die laatste 3 maanden op de hometrainer gezeten. Niet overdreven zwaar, maar genoeg om een uur lang flink te zweten. Scheelde ook weer 10 kilo sjouwen tijdens het skiën… Maar die oefening voor de bovenbenen was echt de “finishing touch”.

Dat quoten snap ik nog niet zo heel goed. Alleen het eerste gedeelte van bovenstaande reactie was een quote uit 2013. Ik zie dat ik ook de bron heb weggelaten. Ik hoop dat dat niet strafbaar is ;)

Het fit plan van de anwb heeft mij vorig jaar erg geholpen

http://www.anwb.nl/wintersport/voorbereiding/voorbereid-de-p…

Darnaast fitness ik 2-3x per week.

⛷🎿

Waar ik bovenverwachting veel plezier van heb gehad is schaatsen. Gewoon 1 a 2 keer per week gedurende 8 weken voordat je de eerste keer gaat skiën rondjes rijden op de ijsbaan, met een goeie “diepe” zit. En daarna lekker van de bergen knallen. Succes

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Het hardloopprogramma “Start to run” met Evy is voor mij een mooi programma om een beetje in conditie te komen. Ideaal programma om op een gezonde manier in 30 lessen 5 km te kunnen lopen. Wanneer ik klaar ben met dit programma ga ik over van asfalt naar onverharde paden. Ook de lange trap de geluidswal gaat gebruikt worden om de bovenbeenspieren te trainen. Vergeet vooral ook niet de buik- en rugspieren te trainen. Ook zeker niet onbelangrijk!

Plaats een reactie