Ultimate Grip

Iemand bekend met Ultimate Grip?

Er word een soort van broodmes in de staalkant onder je binding geslepen hier door zou je meer grip moeten hebben.

Heb zelf 1 keer op skis met Ultimate Grip geskied, durf niet te zeggen of het veel effect had.

Zie filmpje voor voorbeeld slijpwijze:

Ben benieuwd of iemand er ervaringen mee heeft, of er iets over gehoord heeft!

.Jochem

Do not take life too seriously. You will never get out of it alive.

Ja, ik heb er van gehoord en heb het ook in mijn kanten laten slijpen. Waarom? Om vragen te kunnen beantwoorden die jij nu ook stelt… Op de skischool ook een aantal vragen hierover gehad.
Wat zijn mijn bevindingen: in theorie klopt het verhaal en werkt het ook wel; maar er is één grote maar. Het werkt alleen op ijzige ondergrond en daar ligt de clou. De gemiddelde recreatieve vakantieskier zal dit "terrein" absoluut vermijden. Mag zeggen dat ik een behoorlijke skitechniek heb en zegge en schrijve heb ik éénmaal het gevoel gehad van dat het werkte. En dat was op een knetterharde verijsde piste, inderdaad als een wedstrijdpiste. Verder is het van belang dat je echt veel druk kunt geven want je moet je kanten in het ijs drukken. Doe je dat niet dan rutsch je ook gewoon door een bocht. Ik denk dus dat de techniek van de recreatieve skier hierover ontoereikend is… Op alle gewone pistes en de gebruikelijke sneeuwsoorten merkte ik geen verschil als met een normale ski.
Verder vind ik het leuk om in dat soort zaken te investeren om het een keer mee te maken en er over te kunnen oordelen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield, heb mij laten vertellen dat je een ski met ultimate grip de kanten alleen nog maar kan laten slijpen met een slijpmachine die met stenen werkt en niet met een band, met een band is het effect van ultimate grip na 1x slijpen al verdwenen door dat de band door de "gaten" loopt. Heb jij dit ook gemerkt?

Do not take life too seriously. You will never get out of it alive.

Nee, dat is klets! Slijp mijn ski’s zelf. Wel belangrijk dat je een langere vijl gebruikt en niet zo’n “handslijpertje” . Dus lange vijl met vaste hoek en klem zo deed ik het altijd. Inmiddels ski ik niet meer op die ski’s maar heb ze nog wel in onderhoud

Als het wit is kun je er over naar beneden...

[mention=“4374”]@Greenfield[/mention], heb mij laten vertellen dat je een ski met ultimate grip de kanten alleen nog maar kan laten slijpen met een slijpmachine die met stenen werkt en niet met een band, met een band is het effect van ultimate grip na 1x slijpen al verdwenen door dat de band door de “gaten” loopt. Heb jij dit ook gemerkt?

JSneeuw op 13 apr. 2013 12:35

In het demonstratiefilmpje zie ik dat ultragrip werkt met een band, dus dit verhaal lijkt me niet aannemelijk.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant , dit is bij het frezen van de ultimate grip in je ski, ik heb het over het onderhoud hierna aangezien het in frezen een eenmalige actie is.
Als je vervolgens je ski’s slijpt moet je rekening houden met het feit dat je dus die kartel aan je staalkant heb zitten. En dat een slijpband deze niet afstompt.

Do not take life too seriously. You will never get out of it alive.

Ze hebben me ooit eens verteld dat je ongeveer 25x gewoon, handmatig kan slijpen voor dat je de Ultimate Grip er weer in moet slijpen. Bij de ski’s waar ik ze in heb laten slijpen zie je nu dat de grip er al gedeeltelijk uitgeslepen is. Let op dat machinaal slijpen veel rigoureuzer slijpt dan handmatig.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Vind het een beetje zo’n “wij van wc-eend” verhaal. Als je kanten goed scherp zijn en je voldoende druk geeft heb je echt wel grip op een ijzige piste.
Het probleem is dat de meeste recreanten geen scherp materiaal hebben en veel te weinig druk geven.

Übung macht den meister!!!

Als dit echt zo’n wondermiddel is als ze zeggen, dan zouden alle worldcup-skiërs het gebruiken.

Verder worden de staalkanten niet scherper van ultimate grip. Voor wie het vergelijkt met messen, echt scherpe messen hebben geen kartels!

Koop een rode en een groene diamantvijl, en je kunt een kant net zo scherp maken dat je op vrijwel elke ijzige helling kan skiën.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als dit echt zo’n wondermiddel is als ze zeggen, dan zouden alle worldcup-skiërs het gebruiken.

Verder worden de staalkanten niet scherper van ultimate grip. Voor wie het vergelijkt met messen, echt scherpe messen hebben geen kartels!

Koop een rode en een groene diamantvijl, en je kunt een kant net zo scherp maken dat je op vrijwel elke ijzige helling kan skiën.

Constant op 13 apr. 2013 22:06

@Constant: even een paar algemene reacties:
-het probleem in de worldcup waarom ze het niet gebruik is dat men niet het risico wil nemen dat Ultimate Grip met de eer gaat strijken in plaats van het merk ski… Dit volgens diegene die destijds bij mijn ski het erin heeft geslepen. (een heel bekende skiwinkel in Bilthoven). Verder verschilt natuurlijk ook de hardheid/kwaliteit van de wedstrijdpistes. En zoals ik al eerder aangaf moet het echt kneiterhard zijn wil je het merken.
-De ski’s worden niet scherper van Ultimate Grip maar probeer het te vergelijken of je met een vleesmes of een broodmes een hard brood netjes moet snijden…
-Ja, en je kanten lekker tunen met diamantvijltjes kan natuurlijk altijd.

Maar zoals ik al eerder aangaf, heb het ooit 1x laten doen, daarna niet meer.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Oh, die meneer in Bilthoven durf ik niet tegen te spreken, ik kom nog wel eens in zijn winkel en ik moet nog een keertje terug :-)

Ik ben ook wel van het experimenteren, er is sinds kort een superfijnkorrelige diamantvijl van DMT, daar wil ik wel een paar tientjes aan wagen ter "leering en vermaek". :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als dit echt zo’n wondermiddel is als ze zeggen, dan zouden alle worldcup-skiërs het gebruiken.

Constant op 13 apr. 2013 22:06

[mention=“4795”]@Constant[/mention]: even een paar algemene reacties:
-het probleem in de worldcup waarom ze het niet gebruik is dat men niet het risico wil nemen dat Ultimate Grip met de eer gaat strijken in plaats van het merk ski… Dit volgens diegene die destijds bij mijn ski het erin heeft geslepen. (een heel bekende skiwinkel in Bilthoven).

Greenfield op 14 apr. 2013 14:53

Dus als diegene van die bekende skiwinkel in Bilthoven tegen jou zegt dat de WC skieërs zonder wax skieën omdat anders de waxmerken met de eer gaan strijken ipv. de skimerken dan geloof jij dat ook??
Dan hoop ik voor je dat ie niet meer sprookjes gaat vertellen want je bent zo van het padje af.

In elke sport waar het gaat om snelheid of snelste tijd zullen alle mogelijke en door de regels toegestane middelen gebruikt worden als dat sneller gaat. ( of zelfs dingen die niet zijn toegestaan)
En in de WC zijn de pistes echt vele malen harder dan dat wij die tijdens recreatief skieën tegen zullen komen.

M.a.w. Als de WC skiërs het niet gebruiken dan zal het voor ons ook niet beter zijn.

Btw. ik had al niet zo’n hoge pet op van die bekende skiwinkel uit Bilthoven maar als ze zulke dingen gaan vertellen is bij mij de pet compleet zoek.

Übung macht den meister!!!

Bij de 2 uur durende wax-en-slijp-cursus van deze winkel is ultimate grip niet genoemd. Verder heb ik geen onjuistheden gehoord tijdens de cursus.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nav een soortgelijk topic op een duits forum heb’k dat 1 keer in Oostenrijk geprobeerd (niet op m’n eigen skies) … Ik denk dat’k mss één keer een verschil heb gevoeld op een extreem ijzige plaat. Maar dat kan ook gewoon een toevalstreffer geweest zijn. Op gewone, harde compacte, sneeuw zou’k zelfs gezegd hebben dat de skies voelden alsof ze niet zo goed afgewerkt na slijpen zouden zijn geweest (een beetje soortgelijk aan die speciale ijsrand afwerkingen die je links en rechts ziet).

Mijn indruk/mening is dan ook dat het een voor de meeste wintersporters overbodige kost is.

dubbel post

In theorie zou het mijn inziens meer weerstand en minder grip moeten geven. Met een gekarteld mes "zaag" je in feite door een brood of door je vlees, dan voel je de weerstand van de kartels.

En door de ruimte tussen de kartels heb je toch minder raakvlak met de bodem?

Echt scherpe messen hebben nooit kartels, zoals die Japanse koksmessen waarmee je ongemerkt een vinger kunt afsnijden. Heb je ooit wel eens een slager gezien met een gekarteld mes, nee toch? Kartels in een mes zijn ter compensatie van de botheid van het mes.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@Constant ja en toch ook nee. Ik heb zelf zo’n japans mes (Rockstead Hizen). Van dit met is de snede gepolijst en ik houd deze zelf scherp door hem te stroppen met extreem fijne diamand pasta (1/4 micrometer korrel grote). Hierdoor is dot mes extreem geschikt voor zogenaamde push cuts. Als ik hem op een telefoonboek leg en er met mijn hand op duw kan ik hem er met gemak doorheen drukken.

Bij snijden met een trekkende/snijdende beweging is een mes met kartels effectiever, je hebt dan namelijk meer snij oppervlak en het mes trekt zich als het ware in het materiaal. Afhankelijk van het te snijden materiaal kunnen het formaat en de vorm van de kartels verschillen, denk bij voorbeeld aan het verschil tussen kartels van een ijzerzaag en een zaag voor tuinhout.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Bij skien en vooral bij het carven snij je door de sneeuw, hierdoor zou een ski met kartels dus idd wel eens meer grip kunnen bieden

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Nu begin ik iets te twijfelen, ik stel een praktijktest voor :-)
@Bartus: is die superfijne diamantpasta ook geschikt voor het slijpen van ski’s en schaatsen?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als dit echt zo’n wondermiddel is als ze zeggen, dan zouden alle worldcup-skiërs het gebruiken.

Constant op 13 apr. 2013 22:06

[mention=“4795”][mention=“4795”]@Constant[/mention][/mention]: even een paar algemene reacties:
-het probleem in de worldcup waarom ze het niet gebruik is dat men niet het risico wil nemen dat Ultimate Grip met de eer gaat strijken in plaats van het merk ski… Dit volgens diegene die destijds bij mijn ski het erin heeft geslepen. (een heel bekende skiwinkel in Bilthoven).

Greenfield op 14 apr. 2013 14:53

Dus als diegene van die bekende skiwinkel in Bilthoven tegen jou zegt dat de WC skieërs zonder wax skieën omdat anders de waxmerken met de eer gaan strijken ipv. de skimerken dan geloof jij dat ook??
Dan hoop ik voor je dat ie niet meer sprookjes gaat vertellen want je bent zo van het padje af.

In elke sport waar het gaat om snelheid of snelste tijd zullen alle mogelijke en door de regels toegestane middelen gebruikt worden als dat sneller gaat. ( of zelfs dingen die niet zijn toegestaan)
En in de WC zijn de pistes echt vele malen harder dan dat wij die tijdens recreatief skieën tegen zullen komen.

M.a.w. Als de WC skiërs het niet gebruiken dan zal het voor ons ook niet beter zijn.

Btw. ik had al niet zo’n hoge pet op van die bekende skiwinkel uit Bilthoven maar als ze zulke dingen gaan vertellen is bij mij de pet compleet zoek.

RFKANGOO op 15 apr. 2013 21:25

Wat ik nu had opgeschreven is n.a.v. iets wat ik al 10 jaar geleden heb laten doen.
Verder bepaal ik nog steeds zelf welke sprookjes ik wel of niet moet geloven.
Hetzelfde geldt een beetje voor je opmerking over de wax… Neem maar van mij aan dat ze naar elkaar echt niet open zijn over de samenstelling hiervan en die kun jij echt niet in een potje kopen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik geloof wel dat deze slijpmethode meer grip oplevert op ijzige pistes maar dat dat dan ten koste gaat van de snelheid, en dat willen ze in de WC niet want daar telt nog altijd wie het eerste beneden is.
De meeste vakantie skiërs willen geen ijzige pistes en hebben deze kartels dan ook niet nodig.
Eigenlijk is het dus gewoon een flop. @Bartus; scherp mesje, waar gebruik je zoiets voor?

Hoge bomen........lange latten!

Als dit echt zo’n wondermiddel is als ze zeggen, dan zouden alle worldcup-skiërs het gebruiken.

Constant op 13 apr. 2013 22:06

[mention=“4795”][mention=“4795”][mention=“4795”]@Constant[/mention][/mention][/mention]: even een paar algemene reacties:
-het probleem in de worldcup waarom ze het niet gebruik is dat men niet het risico wil nemen dat Ultimate Grip met de eer gaat strijken in plaats van het merk ski… Dit volgens diegene die destijds bij mijn ski het erin heeft geslepen. (een heel bekende skiwinkel in Bilthoven).

Greenfield op 14 apr. 2013 14:53

Dus als diegene van die bekende skiwinkel in Bilthoven tegen jou zegt dat de WC skieërs zonder wax skieën omdat anders de waxmerken met de eer gaan strijken ipv. de skimerken dan geloof jij dat ook??
Dan hoop ik voor je dat ie niet meer sprookjes gaat vertellen want je bent zo van het padje af.

In elke sport waar het gaat om snelheid of snelste tijd zullen alle mogelijke en door de regels toegestane middelen gebruikt worden als dat sneller gaat. ( of zelfs dingen die niet zijn toegestaan)
En in de WC zijn de pistes echt vele malen harder dan dat wij die tijdens recreatief skieën tegen zullen komen.

M.a.w. Als de WC skiërs het niet gebruiken dan zal het voor ons ook niet beter zijn.

Btw. ik had al niet zo’n hoge pet op van die bekende skiwinkel uit Bilthoven maar als ze zulke dingen gaan vertellen is bij mij de pet compleet zoek.

RFKANGOO op 15 apr. 2013 21:25

Wat ik nu had opgeschreven is n.a.v. iets wat ik al 10 jaar geleden heb laten doen.
Verder bepaal ik nog steeds zelf welke sprookjes ik wel of niet moet geloven.
Hetzelfde geldt een beetje voor je opmerking over de wax… Neem maar van mij aan dat ze naar elkaar echt niet open zijn over de samenstelling hiervan en die kun jij echt niet in een potje kopen.

Greenfield op 16 apr. 2013 18:58

Het gaat er mij niet om wat jij er van vind of waar je in gelooft maar wat ze daar in bilthoven de mensen wijs willen maken.
Misschien was je eerste zin niet zo duidelijk of las ik die verkeerd waardoor ik er vanuit ging dat jij dit als waarheid bracht. (mijn excuses daarvoor.)
En dat ze in de WC niet op een standaard holmenkol wax naar beneden komen zal ook geen groot geheim zijn.

Übung macht den meister!!!

@Bartus[/mention]; scherp mesje, waar gebruik je zoiets voor?

Piet. op 16 apr. 2013 19:45

@Piet

Moah, deze gebruik ik als EDC dus meestal voor dagelijkse dingen en voedsel, je kunt er perfect dunne plakjes gorizzo mee snijden.

Ik heb een beetje een fetish voor kwaliteits gebruiks voorwerpen. Dus toen ik in Australie woonde heb ik een Strider SnG gekocht, het meest onverwoestbare zakmes dat er zo ongeveer bestaat.

Maarja voor dagelijks gebruik in een kantoor/ laboratorium omgeving is hij toch wat lomp en afschrikwekkend met die leger stripes dus heb ik die Rockstead erbij gekocht.

Sorry voor offtopic

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb onlangs ski’s getest. Ook een paar waarbij ultimate grip was geslepen. Het geeft gewoon meer grip op een harde ijzige piste, doordat de druk over de helft van de normale lengte wordt verdeeld. Dit geeft een hogere druk op de kant. Op gewone sneeuw merk je er niets van, maar het is reuze handig als je plots op een ijzig deel komt. Bijna iedere skier kent de schrikreactie wel in zo’n geval. Ik heb het ook in mijn ski’s laten slijpen. Het is echter wel prijzig!

Ik heb onlangs ski’s getest. Ook een paar waarbij ultimate grip was geslepen. Het geeft gewoon meer grip op een harde ijzige piste, doordat de druk over de helft van de normale lengte wordt verdeeld. Dit geeft een hogere druk op de kant. Op gewone sneeuw merk je er niets van, maar het is reuze handig als je plots op een ijzig deel komt. Bijna iedere skier kent de schrikreactie wel in zo’n geval. Ik heb het ook in mijn ski’s laten slijpen. Het is echter wel prijzig!

Gast098 op 3 jan. 2014 16:32

Die redenatie over hogere druk op de kant geloof ik niet zo. Analoog aan deze redenatie ‘minder kant is meer druk’ zou iemand met kortere ski’s beter af zijn op een ijzige piste, dat is duidelijk niet zo.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie